جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک که نمی‌دانستید.

ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک که نمی‌دانستید.
مطالعه فیزیک
فهرست مطالب

فیزیک موضوع بسیاری جالب و در عین حال شامل مسائل پیچیده ریاضی است. برای اینکه بهترین نمره را بگیرید، نیاز دارید که ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک را بدانید. خواندن فیزیک بدون آگاهی از این ترفندها سخت شده و نتیجه مورد نظر را به دنبال ندارد.  ترفندها و تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید فیزیک را بهتر یاد بگرید. در در این مقاله 12 ترفند یادگیری فیزیک را ارائه کرده‌ایم که با کمک آن‌ها بتوانید در کنکور و یا در امتحان نهایی نمره 20 را از آن خود کنید.

با گزینه دو همراه باشید.

Physics study

تسلط به اصول اولیه فیزیک

فیزیک به عنوان یک موضوع مبتنی بر چندین نظریه است که همه چیز را تحت پوشش قرار می‌دهد. این بدان معنی است که هر سوالی که در آزمون فیزیک مطرح شود، بر اساس اصول و مفاهیم اصلی است.

اشتباهی که اکثر دانش‌آموزان مرتکب می‌شوند این است که سعی می‌کنند مسائل پیچیده را به خاطر بسپارند، و این منجر به این تصور می‌شود که فیزیک موضوع دشواری است. توصیه می‌کنیم ابتدا مفاهیم و تئوری‌های اساسی را جذب کنید تا به شما در درک اصول اساسی فیزیک و ارتباط بین هر مفهوم کمک کند.

بهترین راه برای تسلط بر اصول اولیه، ایجاد نقشه ذهنی است. این به شما کمک می‌کند تا ارتباط منطقی بین روابط هر مفهوم ایجاد کنید.

شما همچنین باید معادلات اساسی را با ایجاد نقشه ذهنی به مرتبط کنید. مانند:

نیرو = جرم x شتاب

سرعت فعلی = سرعت اولیه + (شتاب x زمان)

تکانه = جرم x سرعت

کار = جابجایی x نیرو

ترفند این است که معادلات ساده و نحوه کاربرد آنها را بدانید. این یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری مسائل ساده و پیچیده فیزیک برای بهبود نمره شما است. شما می‌توانید از راهنمایی این مقاله برای حفظ اصول اولیه فیزیک استفاده کنید.

ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک که نمی‌دانستید.

دانستن اینکه معادلات فیزیک چرا و چگونه کار می‌کنند.

بعد از اینکه معادلات ساده مورد استفاده در فیزیک را حفظ کردید، کار بعدی که باید انجام دهید این است در مورد چرایی و چگونگی کار کردن معادلات فیزیک اطلاعات کسب کنید.  این موضوع به شما کمک می‌کند تا درک خوبی از چگونگی کاربردهای معادلات اساسی فیزیک به دست آورید.

درک معادلات فیزیک همچنین درک روشنی از رابطه بین معادلات ارائه می‌دهد. با این کار به مرور زمان نحوه حل هر مسئله را در فیزیک مبتدی و پیشرفته خواهید آموخت. یادگیری نحوه ایجاد و نحوه به دست آمدن آن فرمول، سبب می‌شود تا آن‌ها را به خوبی درک کنید.

3. همیشه به جزئیات کوچک در فیزیک توجه کنید.

هر مسئله فیزیک مدلی از موقعیت‌های دنیای واقعی است. با ارتباط دادن آن به دنیای واقعی می‌توان مسائل را بهتر درک کرد. با این حال، نیروهایی که می‌توانند پاسخ مسئله را تغییر دهند، مانند کشش و اصطکاک، اهمیت زیادی دارند.

جزئیات در فیزیک اهمیت دارد. این امر بر این واقعیت استوار است که شما باید جزئیات کوچک را به خاطر بسپارید تا مطمئن شوید که دقیق‌ترین پاسخ را ارائه داده‌اید.

برای کسب نمره خوب در فیزیک می‌توانید از عقل سلیم خود نیز استفاده کنید! تا مسئله را به یک سناریوی واقعی مرتبط کنید. به عنوان مثال، اگر مسئله شما را ملزم به یافتن تکانه یک جسم رو به جلو کند، انتظار دریافت پاسخ منفی را نداشته باشید.

ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک

4. روی درس ریاضی خود کار کنید.

همانطور که قبلا ذکر کردیم، فیزیک عناصر ریاضی زیادی را در خود جای داده است. یکی از راه‌های بهبود نمره فیزیک، بهبود توانایی شما برای حل فرمول‌ها و مسائل ریاضی است.

بهترین راه برای مطالعه فیزیک، مطالعه ریاضی در کنار آن است. این یک راه آسان برای مدیریت فرمول‌ها و مسائل موجود در موضوع است. با این حال، گاهی اوقات گفتن این موضوع آسان‌تر از انجام آن است. اما تلاش همیشه موفق خواهد بود.

بهترین راه برای حل این مشکل، تقویت مسائل ریاضی است. در اینجا چند موضوع ریاضی وجود دارد که به شما در حل مسائل فیزیک کمک می‌کند:

  1. جبر برای معادلات پایه
  2. مثلثات برای مسائل مربوط به نیرو و مسائل مربوط به اهرم ها
  3. هندسه برای مسائل مربوط به حجم، مساحت و…

از آنجایی که ریاضیات زبان فیزیک است، باید مهارت‌های حل ریاضی خود را تقویت کنید. همانطور که قبلاً گفتیم، بهترین راه برای انجام این کار این است که از اصول اولیه شروع کنید و هر زمان که احساس کردید گیر افتادید، از فیزیک کمک بگیرید.

5. مسائل فیزیک را ساده کنید.

همه‌ی ما زمانی با مشکلات پیچیده در درس‌ها روبه رو شده‌ایم.  با این حال، مشکل هرچه که باشد و هر چقدر پیچیده باشد، سعی کنید تا آنجا که می‌توانید وضعیت را ساده کنید. این امر مستلزم آن است که از نگاهی دیگر به مسئله فیزیک توجه کنید و شروع به تجزیه و تحلیل کنید.

سپس دیر یا زود متوجه خواهید شد که ممکن است حل این مسئله، آسان‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا فکر می‌کردید. تمام تلاش خود را برای ساده‌سازی در ذهن انجام دهید و مسئله را به یک مسئله ساده و ابتدایی تبدیل کنید.

برای ساده‌سازی مسائل، می‌توانید مشکل را روی یک تکه کاغذ تشریح کنید و آن را به‌بخش هایی تقسیم کنید. سپس می‌توانید حل هر‌بخش را شروع کنید.

با این اوصاف، گاهی اوقات مسائل فیزیک نیز شامل اطلاعاتی است که در محاسبه راه حل مورد نیاز نیست. یکی از راه‌های ساده برای بهبود نمره در این درس، شناسایی اطلاعات مهم صورت سوال است.

اطمینان حاصل کنید که معادلات مربوط و متغیر یا ثابت‌های ارائه شده در صورت سوال را یادداشت کرده و هر‌بخش از اطلاعات مربوطه را به متغیرهای مناسب اختصاص دهید.

ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک که نمی‌دانستید.

6. از تصاویر و نمودار برای درک بهتر فیزیک استفاده کنید

ما قبلاً به ماهیت چشمگیر نقشه‌های ذهنی نگاه کرده‌ایم. یکی دیگر از راه‌های ساده برای بهبود نمره فیزیک، استفاده از نقاشی‌ها و گرافیک‌ها برای نشان دادن مفاهیم در هنگام درس خواندن فیزیک است.  این تصویر یا نمودار لزوما نباید چیزی باشد که در یک کتاب درسی دیده‌اید، اما می‌تواند ایده‌ای بدیع باشد که به شما در یادآوری مفهوم اصلی کمک می‌کند. در واقع نمودار یا تصویر بهتر است به شما کمک کند تا  به یاد بیاورید که هدف هر مفهوم چیست و چگونه با سایر مفاهیم مرتبط است. می‌توانید از سوالات ترکیبی برای یادگیری نحوه مقایسه کردن مفاهیم در فیزیک استفاده کنید. این به درک مفاهیم آسان‌تر فیزیک کمک می‌کند. در حین مطالعه، می‌توانید از فلش کارت‌ها استفاده کنید تا به شما در یادگیری مفاهیم جدید کمک کنند. این فلش کارت‌ها هنگام مرور برای امتحانات فیزیک شما مفید خواهند بود.

7. همیشه پاسخ‌های خود را دوبار بررسی کنید.

همیشه باید نحوه پاسخ دادن به مسائل فیزیک و زمان را در امتحان تمرین کنید. این به شما کمک می‌کند تا در طول امتحانات، زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

برای حل مسئله فیزیک ممکن است چندین محاسبات ریاضی نیاز باشد. در صورت بروز خطا، در هر یک از محاسبات، پاسخ شما اشتباه خواهد بود. مرور مجدد یکی از روش‌هایی است که سبب شناسایی خطاهای کوچک و در عین حال تاثیر گذار می‌شود.

8. از منابع کمک درسی فیزیک استفاده کنید

اگر برای یادگیری فیزیک دچار مشکل شده‌اید، بدترین کار این است که این درس را به تنهایی و بدون استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی یا استاد خصوصی پیش ببرید. ده‌ها راه مختلف برای کمک گرفتن وجود دارد. برای مثال به دنبال استفاده از هر گونه منابع در دسترس برای به دست آوردن درک بهتر از فیزیک باشید.

ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک که نمی‌دانستید.

9. در کلاس درس به مفاهیم ارائه شده توجه کنید

برای یادگیری بهتر فیزیک در کلاس به توضیح مفاهیم توسط معلم توجه کنید. صرف نظر از روش تدریس، فیزیک می‌تواند خسته کننده باشد و وقتی حواس شما پرت شود، توضیحات مهم را از دست خواهید داد.

در اینجا چند تکنیک برای کمک به شما برای توجه بیشتر در کلاس فیزیک ارائه شده است:

  • همیشه قبل از معلم مطالعه کنید تا یک ایده کلی از آنچه معلم در مورد آن صحبت می‌کند به دست آورید
  • وقتی معلم مفاهیم را توضیح می‌دهد، در کلاس یادداشت‌برداری کنید.
  • همیشه سوالات خود را بپرسید و در عین حال آنها را تا حد امکان هایلات کنید.

10. یادداشت‌های کلاس را همیشه مرور کنید.

اکثر دانش آموزان هنگام مطالعه برای امتحانات خود کتاب‌های درسی را برمی دارند. با این حال، ساده‌ترین کاری که برای کسب نمره خوب در فیزیک می‌توانید انجام دهید این است که یادداشت‌های کلاس را به طور مداوم مرور کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات تدریس شده در کلاس را حفظ کرده و به درک خوبی برسید.

مطالعات نشان می‌دهد که هر چه زمان بیشتری برای مرور یادداشتها صرف کنید، یادآوری مفاهیم ساده‌تر خواهد بود. بنابراین، برای کمک به بهبود تسلط خود بر موضوعات فیزیک، اطمینان حاصل کنید که همیشه یادداشت‌های کلاس را قبل از خواب و قبل از درس بعدی مرور کنید.

ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک که نمی‌دانستید.

11. زمان زیادی برای مرور در نظر بگیرید

اگر در امتحانات نمره بدی در فیزیک کسب می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که زمان کافی برای ارزیابی خود در این درس را در برنامه درسی لحاظ نمی‌کنید. شرکت در امتحانات و ارزیابی خود به اندازه امتحانات واقعی، به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را بشناسید.

بانک سوال گزینه دو و آزمون‌های تشریحی گزینه دو یک راه حل عالی برای ارزیابی دانش شما در درس فیزیک است.

شما باید همه چیزهایی را که به شما آموزش داده‌اند را به خوبی مرور کنید. مانند بسیاری از دانش آموزانی نباشید که در لحظه آخر مرور می‌کنند. بهترین زمان برای مرور بعد از تدریس آن مطلب است.

بهترین ترفند مرور برای نمره خوب گرفتن در فیزیک این است که به صورت دوره‌ای مرور را انجام دهید. اجازه ندهید یادداشت‌ها و موضوعات روی هم انبار شوند

12. یادگیری فیزیک را سرگرم کننده کنید.

یکی از دلایل عملکرد ضعیف شما  در این درس این است که انگیزه یادگیری خود را از دست داده‌اید. این بی‌انگیزگی به فشار امتحانات و عدم نتیجه مطلوب مربتط می‌شود. در نهایت این فشارها لذت یادگیری را از بین می‌برد.

  • ابتدا موضوع مورد علاقه خود را در کتاب درسی مطالعه کنید.
  • تکنیک‌های یادگیری خود را ارزیابی کنید.
  • روی تغییر سبک مطالعه فیزیک خود کار کنید.
ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک

کلام آخر در مورد ترفندها و تکنیک‌های درس فیزیک

هیچ راه آسانی برای بهبود نمره فیزیک یا هر نمره‌ای وجود ندارد. با این حال، مدیریت زمان مناسب و سخت کوشی به شما کمک می‌کند نمره خود را ارتقا دهید. با اصول اولیه شروع کنید، بعد از درک اصول مورد نیاز، نمره شما در فیزیک بهتر خواهد شد.  

امیدواریم 12 روش بالا برای افزایش نمره فیزیک به شما کمک کرده باشد. برای خدمات آموزش حرفه‌ای فیزیک، همین امروز از گزینه دو کمک بگیرید.

پرسش و پاسخ

روی پایه خود تمرکز کنید، زیرا نمی‌توان انکار کرد که فیزیک ترکیبی از نظریه‌ها، فرمول‌ها، مشتقات، معادلات و غیره است. ریاضی کلید یادگیری فیزیک است. واحدهای فیزیک را فراموش نکنید. بر تصاویر و نمودارها تمرکز کنید.

فیزیک مهارت حل مسئله می‌طلبد که تنها با تمرین می‌توان آن را توسعه داد. همچنین فیزیک شامل مفاهیم نظری، محاسبات ریاضی و آزمایش‌های آزمایشگاهی است که درک آن‌ها برای فهمیدن فیزیک اهمیت دارد.

در طول کلاس با دقت یادداشت بردارید، سپس اندکی بعد آنها را مرور کنید. هنگام خواندن کتاب درسی، یادداشت‌برداری کنید. به طور منظم یادداشت‌های کلاس و کتاب درسی خود را با هم ترکیب کرده و آن‌ها را مرور کنید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x