جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تندخوانی برای کنکور

تندخوانی برای کنکور
1. راز تندخوانی چیست؟
فهرست مطالب

برای افزایش سرعت در هنگام خواندن، قبل از خواندن متن را اسکن کنید. شما همچنین باید از عاداتی مانند زیر لب خواندن، بازخوانی جملات و خواندن تمام کلماتی که خواندن شما را کند می کند، اجتناب کنید. علاوه بر این، برای تسلط بر تندخوانی، اهدافی را تعیین کنید، روزانه تمرین کنید و دایره واژگان خود را بهبود بخشید.

مطالعه بخشی از زندگی روزمره است، حتی اگر زمان محدود باشد. به این ترتیب، باید یاد بگیرید که چگونه سریعتر بخوانید و در عین حال درک مطلب را حفظ کنید. در این مقاله به چگونگی افزایش سرعت مطالعه می پردازیم.

با گزینه دو همراه باشید.

چگونه دروس را تند بخوانیم؟

راز تندخوانی چیست؟

راز تندخوانی این است که هر روز برای مدتی روی مهارت های خواندن خود کار کنید. تمرین به شما کمک می کند در تندخوانی خود تسلط پیدا کنید. میزان یادگیری شما تعیین می کند که چه مدت طول می کشد تا در تندخوانی تسلط پیدا کنید.

هدف تندخوانی تنها افزایش کلمات در دقیقه نیست، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس و درک شما می شود. اگر هدف و تمرکز داشته باشید، می توانید هر چیزی را سریع بخوانید. به کارگیری چندین استراتژی تندخوانی دیدگاه شما را نسبت به مطالعه تغییر می دهد.

اگر می‌خواهید سریع‌تر بخوانید، باید عادت‌های بد خود را حذف کنید و از تکنیک‌هایی برای افزایش کارایی خواندن و حفظ اطلاعات خود استفاده کنید.

1. زیرلب خواندن را متوقف کنید

زیر لب خواندن یک صجبت درونی است که در بین خوانندگان کند رایج است. زیر لب خواندن درونی جایی است که به جای خواندن کلمات در ذهن خود آن ها را به زبان می آورید که این امر مانع تندخوانی می شود.

وقتی شروع به یادگیری کردید، معلمان به شما گفتند که با صدای بلند بخوانید. بعد از اینکه به تسلط رسیدید، معلم به شما توصیه کرد که کلمات را در ذهن خود بگویید. شما از کودکی شروع به فراخوانی کلمات خود می کنید و تا آخر عمر ادامه می دهید. با این حال، می توانید برای دستیابی به تندخوانی، زیر لب خوانی را به حداقل برسانید.

میانگین سرعت خواندن برای بزرگسالان 200 تا 250 کلمه در دقیقه است. میانگین سرعت خواندن با سرعت مکالمه برابر است. اکثر افرادی که زیر لب می خوانند از میانگین سرعت مکالمه خود برای خواندن استفاده می کنند.

نحوه حذف زیر لب خوانی برای افزایش تندخوانی دروس کنکور

نحوه حذف زیر لب خوانی برای افزایش تندخوانی دروس کنکور

در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن زیر لب خواندن خود از آنها استفاده کنید:

درک کنید که زیر لب خواندن غیر ضروری است.

برای درک آنچه می خوانید نیازی نیست هر کلمه ای را زیر لب خود بگویید. زمانی که شما جوانتر بودید، زیر لب خواندن مهم بود، اما دیگر نه. مغز شما همچنان اطلاعات را حتی بدون صدا در سر شما پردازش می کند.

نگاه کردن به کلمات و پردازش اطلاعات به شما کمک می کند سریعتر بخوانید.

 

خواندن با هدفون (موسیقی دستگاهی)

اگر خواندن بدون زیر لب خوانی برایتان دشوار است، موسیقی را روی هدفون پخش کنید. این کار مغز شما را از وابستگی به زیرلب خوانی منحرف کرده و به جای آن روی پردازش کلمات تمرکز می کند.

 

هنگام مطالعه از انگشتان خود برای هدایت چشمان خود استفاده کنید

استفاده از دست‌ها، تکنیک‌های خواندن را با کاهش  زیر لب خوانی بهبود می‌بخشد. دست چشمان شما را هدایت می کند و به شما کمک می کند تا کلمات زیادی را ضبط کنید و از ثابت ماندن بر روی برخی از اصطلاحات خاص اجتناب کنید.

تسلط بر تندخوانی

2. ابتدا متن را اسکن کنید

اسکن کردن متن قبل از خواندن ممکن است کار اضافه ای به نظر می رسد. با این حال، اسکن کردن متن به شما کمک می کند تا مهم ترین بخش ها را انتخاب کنید. وقتی شروع به خواندن می کنید، برای آنچه در ادامه ارائه شده است، آماده خواهید بود.

اسکن شما را با نکات اصلی متن آشنا می کند. به دلیل اینکه هر چه شگفتی و چیز عجیبی بوده است را اسکن کرده اید، از این رو هیچ شگفتی در حین خواندن، سرعت خواندن شما را کاهش نمی دهید.

اسکن یک متن برای کتاب های غیر داستانی بهترین است. البته می توانید از این تکنیک در کتاب های داستانی استفاده کنید.

می‌توانید یک فصل را برای دیالوگ‌ها، توسعه شخصیت‌ها و دیگر طرح‌ها مرور سریع کنید. هنگامی که شروع به خواندن کنید، سرعت شما سریعتر و بهتر خواهد شد.

نحوه تمرین اسکن برای خواندن کارآمد

برای تسلط بر اسکن، علاوه بر تمرین فنی، به وسایل کمکی نیز نیاز خواهید داشت. حدود 65 درصد از مردم خوانندگان دیداری هستند. از این رو، برای یادگیری اسکن کردن، باید برخی از تصاویر را در متن خود بگنجانید.

در اینجا نحوه تمرین تکنیک اسکن برای خواندن سریعتر آمده است:

  1. از نشانگرها برای برجسته کردن کلمات استفاده کنید.

نشانگر مورد علاقه خود را بردارید و متن ها را در حالی که پاراگراف را مرور می کنید، برجسته کنید.

به عنوان مثال، می توانید جملاتی را که دارای موضوع یا کلمات کلیدی هستندريال برجسته کنید. یا می توانید حروف ربط را که عبارات یا جملات را به هم پیوند می دهند را علامت بزنید. همچنین می توانید کلماتی را که لحن پاراگراف را نشان می دهند، علامت گذاری کنید.

  1. از انگشتان برای هدایت چشم استفاده کنید

انگشتان به شما کمک کرده که چشمانتان در یک زمان روی یک نقطه متمرکز می شوند. اگر خواننده حرفه ای نباشید، بدون کمک انگشتان، چشمان شما می تواند به بالا و پایین متن بپرد.

  1. عناوین را بخوانید.

با خواندن عنوان و زیرنویس مطالب خود را اسکن کنید. این به مغز شما اجازه می دهد تا بداند چه انتظاری از آن پاراگراف دارد. با این کار کلمات و جملات کلیدی را پیدا خواهید کرد. وقتی شروع به خواندن کنید، برخی از این کلمات کلیدی را به خاطر می آورید که باعث افزایش سرعت مطالعه و کارایی شما می شود.

3. دوباره مطالعه نکنید.

بازخوانی مداوم یک پاراگراف یا جمله وقت شما را تلف می کند. اکثر افراد فکر می کنند که خواندن مجدد جملات یا پاراگراف ها باعث درک بهتر آنها می شود. آنها بر این باورند که بدون بازخوانی، کل کتاب را درک نخواهند کرد. شما جملات یا پاراگراف های خود را به دلایل زیر دوباره می خوانید:

  • عدم تمرکز
  • جملات بد نوشته شده
  • مفهوم جملات بعد از اتمام پاراگراف، مشخص می شوند، به همین دلیل فکر می کنید که شما معنی جملات آن پاراگراف را نفهمیده اید.

وقتی که سعی کنید، دوباره بخوانید، لزوما درک دقیقی پیدا نمی کنید. بخش‌های گیج‌کننده در پاراگرف بعداً معنا پیدا می‌کنند.

اکثر افراد دوبار یک متن را مطالعه می کنند و ناخودآگاه 30 درصد از زمان مطالعه خود را به عقب می خوانند. شما نباید زمان را برای درک هر کلمه تلف کنید.

خواندن مجدد کلمات و پاراگرافی که خوانده اید، سرعت خواندن شما را کاهش می دهد. برای افزایش سرعت مطالعه باید یک جریان مداوم مطالعه داشته باشید.

در اینجا راه هایی وجود دارد که می توانید بر خواندن مجدد غلبه کنید:

  • سطح تمرکز و علاقه خود را تغییر دهید. خواندن را شروع کنید. بعداً می توانید آنچه را که برایتان چالش برانگیز بود، دوباره مرور کنید.
  • قبل از خواندن یک کتاب خاص، باید برخی از موضوعات را مطالعه کنید. این به شما کمک می کند بدون خواندن مجدد به راحتی آن مطلب را درک کنید.
  • کتاب را دوباره بخوانید. به جای بازخوانی جملات و پاراگراف ها، کتاب را از اول دوباره بخوانید. اگر فکر می کنید جزئیات مهم را از دست داده اید، یک بار دیگر کتاب را مرور کنید. خواندن بار اول به شما یک ایده کلی از کتاب می دهد و بار دوم در محتوا تاثیر می گذارد.
  • از انگشت خود برای هدایت چشمان خود استفاده کنید. یک صفحه کتاب را بدون بازگشت به عقب یا توقف کردن، به اتمام برسانید. پس از اتمام صفحه، آنچه خوانده اید را در ذهن مرور کنید، متوجه خواهید شد که برخی چیزها را به خاطر می آورید.
افزایش سرعت در هنگام خواندن

4. اهداف قابل اندازه گیری را در یک برنامه مطالعاتی تعیین کنید

تندخوانی همراه با تمرین است. برای تسلط بر واژگان، اصطلاحات، تاریخ و دیدگاه های مختلف در مورد یک موضوع خاص، به یک برنامه مطالعه نیاز دارید. همچنین باید از تکنیک هایی استفاده کنید که شما را به اهدافتان هدایت کند.

تعیین اهداف به روش های زیر به شما کمک می کند:

  • اصول یک مفهوم را مرور کنید و دانش این رشته را به دست آورید.
  • الگوهایی را شناسایی کنید که به شما در بهبود سرعت مطالعه کمک می کنند.
  • به مغز شما کمک می کند تا ابتدا مهم ترین ایده ها را تشخیص دهد.
  • باعث می شود مغز شما مفاهیم را فورا با سایر مفاهیم دیگر پیوند دهد و از این رو میزان قدرت حافظه را افزایش می دهد.

اگر می‌خواهید سریع‌تر بخوانید، برنامه مطالعاتی برای خود ایجاد کنید:

به دنبال یک کتاب در مورد موضوعی باشید که می خواهید به آن تسلط پیدا کنید. کتاب‌ها، مقاله‌ها، ویدئوها و پادکست‌ها دانش بنیادی یک موضوع را در ذهن شما گسترش می‌دهند. شما این توانایی را خواهید داشت که مفاهیم مربوط به آن موضوع خاص را آسانتر و سریعتر درک کنید.

5. خواندن را تمرین کنید

تمرین خواندن به تدریج سرعت خواندن شما را افزایش می دهد. هر چه بیشتر بخوانید؛ در آن حرفه ای تر می شوید.  مقالات، کتاب‌ها، مجلات، مقالات و هر چیزی که به دستتان می‌رسد را روزانه بخوانید. خواندن شما تند خواهد شد و مفاهیم را به راحتی درک خواهید کرد.

تندخوانی مهارتی است که ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا توسعه یابد. لازم نیست خواندن را به مسابقه تبدیل کنید. اطمینان حاصل کنید که هر روز مطالعه می کنید و چندین کتاب را در یک سال تمام می کنید. وقتی اهدافی داشته باشید، برای مطالعه وقت خواهید گذاشت و هر چه اطلاعات بیشتری بخوانید، سریعتر خواهید خواند.

با این حال، خواندن با سرعت خود بسیار مهم است. می‌توانید با مطالب سبک‌تری که مورد علاقه شما است، شروع کنید  و بعداً موضوعات پیچیده را بخوانید. از خواندن کتاب‌هایی که دوست دارید لذت ببرید و برای لذت بردن از کتاب وقت بگذارید، اما از خواندن مجدد بپرهیزید.

6. از خواندن تمام کلمات و بخش ها خودداری کنید

توجه به چشمان باعث افزایش سرعت مطالعه شما می شود. بسته به اندازه و نوع فونت، می توانید سه تا پنج کلمه را همزمان اسکن کنید.  اطمینان حاصل کنید که چشمان خود را شبیه به اسکنر حرکت می دهید. از سه تا پنج کلمه بخوانید و به سه تا پنج کلمه بعد بروید. شما در چشمان خود توانایی دید محیطی دارید که می توانید در حین مطالعه از آن بهره ببرید.

به جای یک کلمه در یک زمان، روی مجموعه ای از کلمات تمرکز کنید. از یک قلم یا انگشت استفاده کنید تا بتوانید چندین کلمه را همزمان با همدیگر بخوانید. از زیرلب خواندن بپرهیزید زیرا دشمن خواندن مجموعه از کلمات به صورت همزمان است.

علاوه بر این، لازم نیست تمام بخش های یک کتاب یا مقاله را بخوانید مگر در موارد ضروری. از کلماتی که به هدف شما مرتبط نیستند ، بگذرید.

راز تندخوانی چیست؟

7. روی مطالعه خود تمرکز کنید

ذهن های آموزش ندیده در حین مطالعه سرگردان می شوند و به چیزهای دیگر فکر می کنند. عدم تمرکز باعث می شود جملات را چندین بار تکرار کنید و سرعت مطالعه شما را کاهش دهد. تندخوانی با ذهنی غیرمتمرکز غیرممکن است، زیرا نمی توانید یکدفعه بخوانید و به چیز دیگری فکر کنید.

در اینجا دو روش برای افزایش تمرکز حین مطالعه وجود دارد:

1.عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

باید حواس پرتی را حذف کنید و به مطالعه خود توجه کنید.

از تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو در حین مطالعه خودداری کنید. شما نمی توانید چند کار را انجام دهید و همچنان مفهوم نوشته شده در یک کتاب را درک کنید. شما به یک مکان آرام، یک صندلی راحت نیاز دارید و در عین حال صدای اعلان گوشی شما باید خاموش باشد.

  1. 2. استراحت کنید

ذهن شما پس از صرف ساعت‌های طولانی برای خواندن، به سختی می‌تواند تمرکز کند. اگر خسته هستید بین جلسات مطالعه خود 10 دقیقه استراحت کنید. استراحت به شما کمک می کند تا از تکرار جملات برای درک مطالب خود اجتناب کنید و سرعت خود را در خواندن افزایش دهید.

8. دایره لغات خود را افزایش دهید

افزایش دایره لغات برای تندخوانی اساسی است. یادگیری در مورد پسوندها و پیشوندها زمان درک کلماتی را که متوجه آن ها نمی شوید را کاهش می دهد. توسعه واژگان، سرعت خواندن شما را افزایش می دهد.

افزایش دایره لغات به شما کمک می کند کلمات بیشتری را بدانید. هرچه زبان بیشتری بلد باشید، سریع‌تر مطالعه می‌کنید و محتوایی را که می‌توانید بخوانید و درک کنید، بیشتر نیز هست.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید دایره لغات خود را افزایش دهید:

  • از اصطلاحنامه و فرهنگ لغت استفاده کنید – یک کلمه را جستجو کنید و معنی، مترادف ها و متضادهای آن را ببینید.
  • بازی‌های کلمه‌ای را انجام دهید – پازل، جدول کلمات متقاطع، و… راه‌های سرگرم‌کننده برای افزایش دایره لغات شما هستند. در حین بازی، معانی و مفهوم کلمات را یادداشت کنید و پس از اتمام بازی ها آن ها را مرور کنید.
  • از فلش کارت استفاده کنید- می توانید با یادگیری یک کلمه در روز (یا بیشتر) با استفاده از فلش کارت، دایره لغات خود را افزایش دهید. می‌توانید از برنامه‌هایی استفاده کنید که فلش کارت‌های راحت و سازمان‌دهی‌شده می‌سازند.
چگونه سریعتر بخوانید

9. زمان مطالعه خود را مدیریت کنید.

می توانید با تنظیم یک تایمر یک دقیقه ای و دیدن تعداد کلماتی که می توانید بخوانید، سرعت مطالعه خود را آزمایش کنید. تایمرها می توانند خواندن شما را هیجان انگیز کنند و سبب بهتر شدن آن شوند. بعد از چند روز، سرعت خواندن خود را یادداشت کنید تا ببینید آیا در حال بهبود هستید یا خیر.

هدف شما باید این باشد که هر بار میزان زمانی که صرف خواندن شده است را کاهش دهید. اگر با این بازی ادامه دهید، سرعت مطالعه شما در کمترین زمان افزایش می یابد. علاوه بر این، می توانید یک هدف برای تندخوانی تعیین کنید. تندخوانی به خصوص برای کارهایی که نیاز به سرعت و درک مطلب دارند مفید است.

شما می توانید سرعت خود را با خواندن مطالب پیچیده پیگیری کنید. اگر سرعت خواندن شما کاهش یافت، ناامید نشوید زیرا پردازش متن پیچیده زمان می برد.

پیشرفت شما به دلیل عواملی مانند عوامل زیر کاهش می یابد.

  • متن های دشوار
  • خستگی
  • بیماری ها
  • عدم تمرکز

خواندن مهارتی است که نیاز به تسلط دارد. هنگامی که بر مهارت های خواندن مسلط شدید، می توانید سریع تر بخوانید و اطلاعات بیشتری را حفظ کنید.

کلام آخر در مورد مهارت تندخوانی برای کنکور

خواندن مهارتی است که نیاز به تسلط دارد. هنگامی که بر مهارت های خواندن مسلط شدید، می توانید سریع تر بخوانید و اطلاعات بیشتری را حفظ کنید.

ذهن های آموزش ندیده در حین خواندن جملات را زیر لب می خوانند و دوباره آن جمله را از اول مطالعه می کنند. شما می توانید با  گوش دادن به یک موزیک لایت در حین مطالعه، از زیر لب خواندن اجتناب کنید. همچنین برای افزایش سرعت مطالعه باید اهدافی را تعیین کنید و اغلب تمرین کنید. تمرین سبب می شود تا شما عالی عمل کنید، بنابراین هرچه بیشتر بخوانید، تندخوانی  را بیشتر یاد می گیرید.

پرسش و پاسخ

راز تندخوانی این است که هر روز برای مدتی روی مهارت های خواندن خود کار کنید. تمرین به شما کمک می کند در تندخوانی خود تسلط پیدا کنید. میزان یادگیری شما تعیین می کند که چه مدت طول می کشد تا در تندخوانی تسلط پیدا کنید.

از انگشت خود برای هدایت چشمان خود استفاده کنید. یک صفحه کتاب را بدون بازگشت به عقب یا توقف کردن، به اتمام برسانید. پس از اتمام صفحه، آنچه خوانده اید را در ذهن مرور کنید، متوجه خواهید شد که برخی چیزها را به خاطر می آورید.

میانگین سرعت خواندن برای بزرگسالان 200 تا 250 کلمه در دقیقه است. میانگین سرعت خواندن با سرعت مکالمه برابر است. اکثر افرادی که زیر لب می خوانند از میانگین سرعت مکالمه خود برای خواندن استفاده می کنند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x