جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

همه چیز در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی

همه چیز در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی
همه چیز در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی
فهرست مطالب

جشنواره خوارزمی دانش آموزی هر ساله برای گروهی از دانش آموزان برگزار می شود. دانش آموزان مستعد می توانند در جشنواره خوارزمی در رشته مورد علاقه خود ثبت نام کنند. یکی از پرمخاطب ترین و مهمترین جشنواره ها، رویداد خوارزمی است. این جشنواره دارای بخش های مختلفی بوده که بخشی از آن مربوط به جشنواره خوارزمی دانش آموزی است. دانش آموزان حائز شرایط می توانند در زمان مقرر در سایت جشنواره خوارزمی ثبت نام خود را انجام دهند. در این نوشتار همراه شما هستیم تا در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی اطلاعاتی بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

همه چیز در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی

گذری به سیر تاریخی جشنواره خوارزمی

اولین جشنواره خوارزمی در سال 66 برگزار شد و در سال 68 طرح های دانش آموزی به این جشنواره اضافه شد. در سال 70 جشنواره با حضور افراد نخبه از بیش از 70 کشور خارجی برگزار شد. این جشنواره امروز به جایگاه مهم معتبر عملی دست پیدا کرده است و برخی از سازمان های بین المللی مثل UNESCO، TWAS، APCTT، IFIA و WIPO اقدام به اهداء جوایز و تقدیر نامه از برگزیدگان جشنواره نموده اند.

جشنواره خوارزمی چیست؟

به منظور ایجاد، پرورش، رشد فکری و شکوفایی استعدادها و خلاقیت های نوجوانان و دانش آموزان، جشنواره خوارزمی برگزاری می شود. برگزاری جشنواره های علمی می تواند سبب افزایش سطح علمی جامعه  شود. جشنواره خوارزمی یکی از جشنواره های علمی است که دانش آموزان می توانند با شرکت در کارسوق و کارگاه های مربوطه خود را برای این جشنواره ها آماده سازند.

محمد بن حسن خوارزمی، ریاضی دان و منجم شاخص ایرانی قرن سوم هجری بوده است که نامش در جهان بسیار فراگیر شده است. این رویداد در ایران از نام این دانشمند الهام گرفته ست. جشنواره خوارزمی به زبان ساده میدان مسابقه علمی پژوهشی است که افراد وجد شرایط می توانند در بخش های نوجوان، جوان و بین المللی ثبت نام کنند.

جشنواره دانش آموزی خوارزمی چیست؟

جشنواره دانش آموزی خوارزمی، یکی از 3 بخش جشنواره خوارزمی است که خود به دو بخش نوجوان و جوان تقسیم می‌شود. جشنواره نوجوان مخصوص دانش آموزان هفتم، هشتم و نهم و جشنواره جوان، مخصوص دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه است.

در ادامه در مورد شرایط جشنواره دانش آموزان دوره دوم متوسط که به نام جشنواره جوان خوارزمی (بخش دانش آموزی) است می پردازیم.

اهداف جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه

اهداف جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه در زیر ذکر شده است:

داوری جشنواره دانش آموزی دوره دوم متوسطه

رئیس هر گروه علمی باید دارای تخصص مناسب از بین اعضای هئیت علمی و مدرسین دانشگاه ها، حوزه ها و مراکز معتبر پژوهشی و صنعتی، دبیران و هنرآموزان با تجربه وزارت آموزش و پرورش باشد.

ارزیابی و امتیازدهی تخصصی طرح های ارائه شده براساس معیارهای تخصصی پژوهش متناسب با آن گروه علمی است. هر تیم تخصصی شامل حداقل 3 نفر از بین افراد نامبرده است.

ارزیابی و امتیازدهی طرح های ارسالی براساس معیارهای پژوهشی از قبیل مستند سازی، بیان مسئله، بررسی پیشینه موضوع، خلاقیت و نوآوری، کاربرد، نگارش، طراحی آزمایشات یا پرسشنامه ها، روش تحقیق، نتایج به دست آمده و غیره متناسب با گروه های علمی انجام می شود. در زیر برخی از معیارهای داوری طرح ها در جشنواره خوارزمی ارائه شده است:

همه چیز در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی

توضیح در مورد برخی از معیارهای داوری طرح ها در جشنواره خوارزمی جوان دانش آموزی

در زیر برخی از معیارهای داوری طرح ها در جشنواره خوارزمی ارائه شده است:

بررسی طرح در جشنواره خوارزمی دانش آموزی از نظر ارزش علمی؛ پژوهشی و فنی طرح

طرح باید دارای مبانی نظری باشد که در ساخت و اجرای آن باید طراحان از روش های علمی استفاده کنند. همچنین طرح باید در مقایسه با طرح های مشابه با توجه به مبانی نظری و استفاده صحیح از روش ها و قوانین علمی دارای ارزش بالاتری باشد. از دیدگاه داوران هزینه اثربخشی و کاربرد طرح باید نسبت به طرح های مشابه توجیه داشته باشد.

بررسی طرح در جشنواره خوارزمی دانش آموزی از نظر خلاقیت و نوآوری

خلاقیت عبارت است از تولید فکر و ایده جدید در ساخت ابزار و یا ارائه نظریه و خلق اثر بدیع در هنر یا ادبیات است. طرح ارائه شده باید براساس تفکر طراحان شکل گرفته شده باشد و با خلاقیت و نوآوری به همراه باشد. همچنین ممکن است طرح براساس تفکرات دیگران باشد اما تغییراتی در آن ایجاد شده و نوآوری و خلاقیت جدیدی به همراه دارد.

همه چیز در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی

بررسی طرح در جشنواره خوارزمی دانش آموزی از نظر کاربرد و حل مساله

کاربرد و حل مساله بدین معنا است که طراحان باید یک مسئله را شناسایی کنند و برای حل مساله به ارائه راه حل مناسب بپردازند. راه حل باید منطقی و عملی باشد.

بررسی طرح در جشنواره خوارزمی دانش آموزی از نظر گزارش و مستند سازی

طراحان باید کلیه مراحل عملیات طرح از شروع طرح تا پایان آن را براساس یک چهارچوب عملی انجام دهند. برای مثال باید قواعد گزارش نویسی از مقدمه تا بررسی متون، روش تحقیق، یافته ها و نتیجه گیری را به صورت اصولی ارائه دهند. در بخش یافته ها باید مستندات و مدارک لازم ذکر شود.

کارسوق های آموزشی جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه

به منظور پویایی و برخورداری دانش آموزان در سراسر کشور، اداره استعدادهای درخشان هر استان کارسوق ملی سلام خوارزمی را برای دانش آموزان سمپادی و غیرسمپادی برگزار می کند. در زیر سرفصل های آموزشی کارسوق ارائه شده است:

سایت ثبت نام جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه

جشنواره خورازمی در بخش های مختلف از جمله جشنواره خوارزمی دانش آموزی، جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره بین اللملی خوارزمی برگزار می شود. ثبت نام جشنواره خوارزمی دانش آموزی در سایت kharazmi.sampad.gov.ir انجام می شود.

دانش آموزان می توانند با ورود به سایت مذکور در زمان مقرر ثبت نام، اقدام به تکمیل فرم های ثبت نام نمایند. همچنین تمامی اطلاعیه ها و اخبار جشنواره خوارزمی دانش آموزی از طریق سایت مذکور انجام می شود.

زمان ثبت نام جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه

زمان ثبت نام جشنواره خوارزمی دانش آموزی در هر سال متفاوت است. طی آخرین اعلامیه چاپ شده توسط سازمان سمپاد، زمان ثبت نام جشنواره خوارزمی در سال تحصیلی 1402 از دی ماه تا خرداد ماه است. دانش آموزان باید با توجه به شرایط و نحوه ثبت نام در جشنواره، اقدام به ثبت نام و پرداخت هزینه نمایند.

دانش آموزانی که علاقه مند به ثبت نام در این جشنواره می باشند، می توانند به سایت جشنواره خوارزمی دانش آموزی به نشانی kharazmi.sampad.gov.ir مراجعه کنند و اطلاعیه های مربوط به زمان ثبت نام جشنواره خوارزمی دانش آموزی در سال تحصیلی 1402 را مشاهده نمایند.

همه چیز در مورد جشنواره خوارزمی دانش آموزی

شرایط ثبت نام در جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه

دانش آموزانی که قصد ثبت نام در جشنواره خوارزمی را دارند باید واجد برخی از شرایط باشند. در سال جاری سازمان استعدادهای درخشان شیوه نامه اجرایی برای ثبت نام و جزئیات کامل در مورد این جشنواره را منتشر کرده است.  شرایط ثبت نام در جشنواره خوارزمی معمولا در سال های مختلف یکسان است. برای مثال:

مراحل برگزاری جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه

در زیر مراحل برگزاری جشنواره خوارزمی دانش آموزی ارائه شده است:

رشته های جشنواره های خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسط

جشنواره خوارزمی دانش آموزی در بازه زمانی مختلف و در رشته های مختلف برگزار می شود. در ادامه لیست رشته های جشنواره خوارزمی دانش آموزی را ارائه داده ایم.

تسهیلات جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره دوم متوسطه

در زیر تسهیلاتی که برای برندگان جشنواره خوارزمی دانش آموزی در نظر گرفته شده است ارائه شده است:

  1. امتیازات ورود به دانشگاه

رتبه های اول تا سوم جشنواره می توانند تسهیلاتی برای ورود به دانشگاه بعد از کنکور سراسری داشته باشند. این دانش آموزان در صورت شرکت در آزمون سراسری و کسب حدنصاب 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد در هر کد رشته محل، به تعداد 10 درصد مازاد بر ظرفیت به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند.

  1. تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

پس از معرفی برگزیدگان از سوی دبیرخانه جشنواره به سازمان پژوهش های علمی و صنعتی این افراد در بنیاد ملی نخبگان مورد بررسی قرار می گیرند.

دانش آموزانی که موفق به کسب مقام می شوند، می توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه استفاده کنند.

مزایای شرکت در جشنواره خوارزمی دوره دوم متوسطه

تشویق جوانان و پژوهشگران جوان جهت اهمیت دادن به عرصه تحقیق و پژوهش سبب ارائه تسهیلات مادی و حمایت های معنوی از برگزیدگان می شود. همچنین عموم دانش آموزان، جوانان و محققین در جشنواره خوارزمی می توانند به یک رقابت سالم دعوت شوند. برخی از مزایای شرکت کنندگان در جشنواره خوارزمی در زیر ارائه شده است:

پرسش و پاسخ

جشنواره خوارزمی در سه بخش مختلف دانش آموزی، جوان و بین المللی ارائه می شود که محققین و مبتکران را به رقابت علمی دعوت می کند.

تمامی دانش آموزان مقاطع متوسط دوم می توانند از طریق سایت جشنواره خوارزمی در این جشنواره شرکت کنند. لازم به ذکر است که جهت ثبت نام در این جشنواره نیاز است که افراد دارای یک سری شرایط خاصی باشند.

شرکت در جشنواره خوارزمی دارای شرایط مختلفی است که یکی از آن ها شرط سنی داوطلبان می باشد.

لیست رشته های تخصصی و گروه های علمی در این نوشتار به صورت کامل ذکر شده است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
9 ماه قبل

میشه در مورد هر محورش توضیح بدین که به چه شکل هست
؟ هیچ جا توضیح نداده

مهراد
مهراد
7 ماه قبل

میشه اعضای یک گروه از مدرسه متفاوت باشن?

عماد
عماد
6 ماه قبل
پاسخ به  مهراد

خیر

سارا
سارا
7 ماه قبل

چجوری میشه محورو لغو کرد

رها
رها
7 ماه قبل
پاسخ به  سارا

چجوری میشه محوری انتخاب کردیم رو لغو کرد؟

لیندا
لیندا
5 ماه قبل

آیا با برنده شدن در جشنواره در هر محوری میتونیم شانس قبولی در مدارس تیزهوشان و نمونه را داشته باشیم؟

محمد امین
محمد امین
3 ماه قبل

آیا یک دانش آموز می تواند در یک دوره در دو رشته ثبت نام کند ؟

حانیه
حانیه
2 ماه قبل

آیا یک دانش آموز می تواند در یک دوره در دو رشته ثبت نام کند ؟

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x