جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

ذوزنقه قائم الزاویه، متساوی الساقین

ذوزنقه قائم الزاویه، متساوی الساقین
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی با موضوع ذوزنقه، ذوزنقه قائم الزاویه، ذوزنقه متساوی الساقین و ویژگی های آن آشنا خواهید شد.

پخش ویدئو

ذوزنقه چیست؟

ذوزنقه چهارضلعی است که فقط دو ضلع آن موازی باشند. در واقع شکل زیر یک ذوزنقه را نشان می دهد که در آن فقط دو ضلع AB و CD با یکدیگر موازی هستند. به اضلاع موازی یعنی دو ضلع AB و DC قاعده های ذوزنقه گفته شده و دو ضلع غیر موازی دیگر، ساق های ذوزنقه گفته خواهد شد. هز ذوزنقه دارای دو ساق و دارای دو قاعده می باشد.

ویژگی ذوزنقه

ذوزنقه متساوی الساقین چیست؟

ذوزنقۀ متساوی ‏الساقین: ذوزنقه ‏‏ای است که ساق ‏هایش با هم برابر باشند. در شکل زیر که یک ذوزنقه متساوی الساقین را نشان می دهد، دو ساق AD و BC با هم برابر هستند.

ذوزنقه متساوی الساقین

ذوزنقه قائم الزاویه چیست؟

ذوزنقۀ قائم ‏الزاویه: ذوزنق ه‏‏ای است که یکی از ساق‏ های آن بر قاعده‏ ها عمود باشد. در واقع در شکل زیر که نشان دهنده یک ذوزنقه فائم الزاویه است، ساق AD بر قاعده ها عمود می باشد.

ویژگی ذوزنقه قائم الزاویه

ذوزنقه، چهار ضلعی ای است که فقط دو ضلع آن موازی باشند.

نمونه تست ذوزنقه

به نمونه تست زیر دقت کنید:

تست: در یک ذوزنقۀ متساوی ‏الساقین با زاویۀ °60، قاعدۀ کوچک‏تر برابر ساق آن است. اگر محیط ذوزنقه 30 باشد، اندازۀ هر ساق کدام است؟

1- 5

2- 6

3- 4

4- 7

پاسخ : گزینه 2 پاسخ صحیح می باشد.

در شکل زیر، ابتدا از نقطه B، یک خط موازی ساق AD رسم می کنیم تا نقطه E به دست آید. شکل ABED یک متوازی الاضلاع است. زیرا AB و DE موازی هستند و AD و BE نیز موازی هستند. چون شکل متوازی الاضلاع است، بنابراین اگر ضلع AB برابر با X باشد، ضلع DE نیز مساوی با x خواهد بود. در ذوزنقه داده شده، زاویه D برابر با 60 درجه است. بنابراین زاویه E نیز مساوی 60 می شود. در صورت سوال گفته شده قاعده کوچکتر برابر با ساق ها است. لذا دو ساق AD و BC نیز مساوی x است. از طرفی مثلث BCE متساوی الاضلاع است، لذا اندازه BE نیز مساوی x می باشد. محیط ذوزنقه برابر با AB+BC+CD+AD است. یعنی محیط ذوزنقه برابر با 5x می باشد. لذا اندازه x یعنی ساق ذوزنقه 6 به دست آمد.

نمونه تست ذوزنقه
تست ذوزنقه

برای یادگیری بیشتر موضوع ذوزنقه، ذوزنقه قائم الزاویه، ذوزنقه متساوی الساقین و نکات آن می توانید ویدئو آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

ذوزنقه، چهارضلعی ای است که فقط دو ضلع آن با هم موازی باشند.

ذوزنقه متساوی الساقین، ذوزنقه ای است که ساق های آن با یکدیگر برابر هستند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x