جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته آموزش شیمی

معرفی کامل رشته آموزش شیمی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش شیمی
فهرست مطالب

معرفی رشته آموزش شیمی

رشته آموزش شیمی به دلیل نوع بازار کار و شرایط که دارد مورد توجه افراد و داوطلبان بسیار زیادی قرار گرفته و بسیاری از دانش آموزان بعد از کسب نتایج اولیه کنکور سراسری تجربی برای ورود به این رشته اقدام می نمایند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته آموزش شیمی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته آموزش شیمی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش شیمی

نیاز به مهارت های آموزشی مانند رشته آموزش شیمی یکی از نیازهای بسیار اصلی هر جامعه ای است. ورود به این رشته با هدف تربیت دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف یک هدف بسیار بزرگ محسوب می شود. علاقه مندی و پشتکار را نیز می‌توان از لازمه های اصلی ورود به رشته آموزش شیمی در نظر گرفت.

تاریخچه رشته آموزش شیمی

شیمی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین علم ها در زندگی بشر سابقه بسیار طولانی دارد و جایگاه فوق العاده ایده آلی نیز در میان علوم مختلف برای علم شیمی در نظر گرفته می شود. آموزش شیمی تا اواسط قرن ۱۸ میلادی بیشتر به صورت تلفیق شده با سایر دروس علوم پزشکی انجام می پذیرفت و این رشته به عنوان یک رشته جداگانه محسوب نمی شد. اما به صورت تخصصی و کاملا حرفه ای برای اولین بار در سال ۱۷۵۰ دانشگاه گلاسکو اسکاتلند پایه گذار آموزش شیمی شد و این رشته در این سال در این دانشگاه ‌ها متولد گردید. البته که آموزش شیمی در آن زمان با شرایط امروز تفاوت های بسیار زیادی داشت و در حال حاضر شاهد پیشرفت های چشمگیری در این رشته دانشگاهی هستیم.

کما اینکه با شروع انقلاب صنعتی در اواخر قرن هجدهم و ایجاد تحولات بزرگ در صنعت کشاورزی آموزش شیمی نیز شرایط کاملاً متفاوتی به خود گرفت و حتی واحدهای درسی انتخاب شده برای این رشته نیز با تغییرات زیادی روبرو شد. به دلیل استفاده زیاد از مهارت های فارغ التحصیلان این رشته در صنایع مختلف از جمله صنایع شیمیایی هم در قرن نوزدهم و هم در قرن بیستم آموزش شیمی تبدیل به یکی از آموزش های بسیار مهم و حیاتی در سرتاسر جهان گردید. این دوره آموزشی همچنان نیز با قدرت بسیار زیاد در اکثر کشورهای جهان دنبال می‌شود.

معرفی کامل رشته آموزش شیمی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش شیمی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته آموزش شیمی

اگر بخواهیم به دنبال تعریف تخصصی رشته آموزش شیمی باشیم این رشته را بایستی به عنوان رشته ای برای تربیت معلم های دوره متوسطه تعریف کنیم. البته آموزش شیمی کاربردهای دیگری نیز دارد اما با این حال اولویت و هدف اصلی این رشته تربیت معلم برای ارائه مطالب آموزشی شیمی در مقطع متوسطه است. خیلی از دانشجویان رشته آموزش شیمی را با رشته هایی مانند شیمی آلی با هم اشتباه می گیرند که این دو رشته تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

آموزش شیمی در یک نگاه

 رشته آموزش شیمی به عنوان یکی از رشته های گروه علوم تجربی در کشور ما تعریف می شود که علاقه‌مندان برای ورود به این رشته بایستی از طریق کنکور سراسری تجربی اقدام نمایند. بازار کار ایده آل و امکان ورود به عرصه آموزش شیمی بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیل باعث شده تا این رشته نیز تبدیل به یکی از رشته های محبوب در میان داوطلبین کنکور شود. درآمد حاصل از بازار کار آموزش شیمی البته چندان بالا نیست و در حال حاضر به عنوان یک درآمد متوسط در جامعه در نظر گرفته می شود.

رشته آموزش شیمی در کشور ما در مجموع چهار سال است که دانشجویان می بایست در طول این چهار سال ۱۵۰ واحد درسی را در دسته بندی های مختلف پشت سر گذاشته و در نهایت فارغ التحصیل شوند. همچنین  امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان برای علاقمندان به رشته وجود دارد اما در مقطع دکترا هنوز این شرایط فراهم نشده و علاقمندان به حضور در مقطع دکترا می توانند اقدام به انتخاب گرایش های مختلف مربوط به این رشته مانند شیمی کاربردی و غیره نمایند.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته آموزش شیمی در ایران

 رشته آموزش شیمی در ایران به صورت حرفه ای برای اولین بار آن با تاسیس مدرسه دارالفنون رایج شد. البته لازم به یادآوری است که آموزش شیمی در مدرسه دارالفنون بیشتر به مسائل مربوط به شیمی آلی و شیمی کاربردی مربوط می شد و آموزش شیمی برای تربیت معلم در آن زمان رایج نبود. با روی کار آمدن سیستم آموزش نوین در کشور ما رشته آموزش شیمی نیز به عنوان یک رشته دانشگاهی برای تربیت معلم تعریف شد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته آموزش شیمی

 پذیرش در رشته آموزش شیمی در کشور ما تنها در دانشگاه فرهنگیان صورت می پذیرد و علاقمندان به رشته حتماً بایستی نمره و تراز قبولی لازم برای ورود به این رشته را در کنکور سراسری تجربی کسب نمایند. دو دسته از دروس به عنوان دروس عمومی و دروس تخصصی در کنکور سراسری علوم تجربی پیش روی علاقه مندان به ورود به این رشته قرار خواهد گرفت که البته ضرایب هر کدام از درس های تعریف شده در این دسته بندی ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته تجربی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

بیشترین تاثیر گذاری برای ورود به رشته آموزش شیمی در کشور ما در کنکور سراسری تجربی از دروس تخصصی مربوط به این آزمون خواهد بود. ضرایب دروس تخصصی رشته آموزش شیمی را میتوانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 2 کنکور تجربی
زمین شناسی
1
ریاضی
3
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
4

دانشگاه های برتر رشته آموزش شیمی

  نکته بسیار مهم بعدی که بایستی درباره رشته آموزش شیمی بدانید دانشگاه های برتر این رشته در کشور است. دقت داشته باشید که با توجه به اینکه رشته آموزش شیمی رشته برای تربیت معلمان محسوب می‌شود به همین دلیل تنها در دانشگاه فرهنگیان ارائه شده و در سایر دانشگاه ها این رشته تحصیلی تعریف نمی شود.

نمونه کارنامه قبولی در رشته آموزش شیمی

  یکی از نکات بسیار مهم درباره رشته آموزش شیمی بایستی با شما به اشتراک بگذاریم نمونه کارنامه قبولی در این رشته در کنکور های سال های گذشته است. البته همانطور که می دانید با توجه به میزان علاقه مندی داوطلبین برای ورود به این رشته در دانشگاه های کشور و همچنین ظرفیت اعلام شده، شرایط پذیرش در این رشته هر سال تفاوت هایی با سال‌های گذشته پیدا می کند و ممکن است نمره و تراز قبولی مناسب برای آن نیز با تغییراتی روبرو شود. اما با این حال با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته آموزش شیمی تا حد می‌توانید با شرایط پذیرش و ورود به این رشته در دانشگاه های کشور آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته آموزش شیمی

  بررسی و ارزیابی شرایط رشته آموزش شیمی را با معرفی واحد های درسی این رشته ادامه می دهیم. هرچند سال یکبار وزارت علوم و فناوری برنامه درسی رشته های مختلف را در دوره کارشناسی پیوسته مطابق با شرایط روز مورد تغییر قرار داده و مصوبه جدیدی برای آن ارائه می نماید. در این بخش سعی داریم تا آخرین مصوبه اعلام شده از سوی شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور را برای واحدهای درسی رشته آموزش شیمی با شما در میان بگذاریم.

لازم به توضیح است که واحدهای درسی آموزش شیمی در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که هر یک از این دسته بندی یا اهمیت خاص خود را برای کسب مهارت های لازم در این رشته خواهند داشت. در مجموع ۱۵۰ واحد درسی برای مقطع کارشناسی آموزش شیمی در نظر گرفته شده که دانشجویان می بایست در 4 سال تحصیلی و یا 8 نیمسال تحصیلی تمام این واحدها را انتخاب کرده و پشت سر بگذرانند.

همچنین طبق قوانین اعلام شده از سوی شورای عالی برنامه ریزی کشور دانشگاه های مختلف برای هر ترم تحصیلی باعث ۱۶هفته آموزشی در نظر بگیرند. از این گذشته برای هر واحد درس نظری در این نوشته ۱۶ ساعت آموزشی، برای هر واحد درس عملی ۳۲ ساعت آموزشی، برای هر واحد درس کارگاهی ۴۸ ساعت آموزشی و برای هر واحد درس کارورزی و کارآموزی ۶۴ ساعت آموزشی در هر ترم تحصیلی اختصاص می یابد.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته آموزش شیمی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته آموزش شیمی
دروس عمومی
27 واحد
تعلیم و تربیت اسلامی
19 واحد
تربیتی
18 واحد
تخصصی
86 واحد
انتخابی
اضافه بر سقف واحد
اختیاری
اضافه بر سقف واحد
مجموع
150 واحد

دروس عمومی

 در مجموع ۲۷ واحد درسی به عنوان دروس عمومی رشته آموزش شیمی در نظر گرفته شده است. در این بین ۲۴ واحد درسی به صورت مشترک با سایر رشته ها در مقطع کارشناسی از سوی گروه معارف و گروه عمومی اعلام می‌شود و ۳ واحد درسی نیز به صورت اختصاصی برای دانشگاه فرهنگیان برای این دسته از رشته ها در نظر گرفته می شوند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته آموزش شیمی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۷ واحد دروس عمومی رشته آموزش شیمی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۷ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • ۲ واحد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
  • دو واحد درس سلامت و بهداشت و صیانت از محیط زیست
  • ۱ واحد درس نگارش خلاق
  • یک واحد درس نگارش علمی

برای این رشته در دروس عمومی، ۱۰ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته آموزش شیمی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۷ واحد خواهد شد.

دروس تعلیم و تربیت اسلامی رشته آموزش شیمی

دسته دیگر از واحد های درسی رشته آموزش شیمی درس تعلیم و تربیت اسلامی هستند که در مجموع ۱۹ واحد درسی را شامل می شوند. در جدول زیر می توانید دروس تعلیم و تربیت اسلامی آموزش شیمی را مشاهده نمایید.

دروس تعلیم و تربیت اسلامی رشته آموزش شیمی
ردیف نام درس واحد
1 سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع) (باتوجه به مراحل و ساحت های تربیتی) 2
2 نظام تربیتی اسلام (براساس قرآن و روایات پیامبر (ص) و اهل بیت 3
3 فلسفه تربیت در ج.ا.ا 3
4 فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا 2
5 اسناد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در ج.ا.ا 2
6 اخلاق حرفهاي معلم (با تاکید بر حقوق و تکالیف اسلامی ) 3
7 تاریخ اندیشه و عمل تربیتی در اسلام و ایران 2
8 نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام 2
مجموع 19

دروس تربیتی آموزش شیمی

دسته دیگر از واحد های درسی رشته آموزش شیمی دروس تربیتی هستند. دروس تربیتی دوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان که در مجموع ۱۸ واحد هستند به شرح جدول زیر می باشند:

دروس تربیتی رشته آموزش شیمی
ردیف نام درس واحد
1 روانشناسی تربیتی 2
2 جامعه شناسی تربیتی 2
3 اصول و روش های تدریس 2
4 کاربرد زبان در تربیت 2
5 مدیریت آموزشگاهی 2
6 ارزشیابی از یادگیری 2
7 نظریه هاي یادگیري و آموزش 2
8 اصول و روشهاي راهنمایی و مشاوره 2
9 کاربرد هنر در آموزش 1
10 آموزش و پرورش تطبیقی با تاکید بر دورههاي تحصیلی 2
مجموع 18

دروس تخصصی آموزش شیمی

بخش بعدی از واحد های درسی آموزش شیمی دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای این رشته هستند. دروس تخصصی را میتوان مهمترین و اصلی ترین درس های آموزش شیمی در نظر گرفته اهمیت بسیار زیادی برای ایجاد مهارت های لازم در فارغ التحصیلان این رشته خواهند داشت. در مجموع ۸۶ واحد درسی به عنوان دروس تخصصی برای این رشته در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این درس را به تفکیک تعداد واحد ها مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته آموزش شیمی
ردیف نام درس واحد
1 ریاضی عمومی 1 2
2 ریاضی عمومی 2 2
3 شیمی عمومی 1 2
4 شیمی عمومی 2 2
5 فیزیک عمومی 1 2
6 فیزیک عمومی 2 2
7 شیمی آلی 1 2
8 شیمی آلی 2 2
9 شیمی آلی 3 2
10 آزمایشگاه شیمی آلی 1 1
11 آزمایشگاه شیمی آلی 2 1
12 شیمی معدنی 1 2
13 شیمی معدنی 2 2
14 شیمی تجزیه 1 2
15 شیمی تجزیه 2 2
16 آز فیزیک عمومی 1
17 آز شیمی عمومی 1 1
18 آز شیمی عمومی 2 1
19 ریاضی در شیمی 2
20 شیمی فیزیک 1 2
21 آز شیمی فیزیک 1 1
22 شیمی فیزیک 2 3
23 آز شیمی فیزیک 2 1
24 شیمی فیزیک 3 1
25 آز شیمی معدنی 1 1
26 آز شیمی معدنی 2 1
27 شیمی معدنی 3 2
28 آز شیمی تجزیه 1 1
29 آز شیمی تجزیه 2 1
30 شیمی تجزیه دستگاهی 2
31 شناسایی ترکیب های آلی 2
32 آموزش ایمنی در آزمایشگاه 1
33 کج فهمی های رایج در شیمی دوره متوسطه 2
34 برنامه ریزی درسی آموزش شیمی 2
35 راهبردهای تدریس آموزش شیمی 1
36 طراحی آموزشی آموزش شیمی 1
37 طراحی واحد یادگیری آموزش شیمی 1
38 تحلیل محتوای مواد آموزشی در شیمی 2
39 کارهای عملی در آموزش شیمی 1
40 مباحث نوین تاثیرگذار بر آموزش شیمی 1
41 کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شیمی 1
42 پژوهش و توسعه حرفه ای 1 1
43 پژوهش و توسعه حرفه ای 2 1
44 پژوهش و توسعه حرفه ای 3 1
45 کارورزی 1 2
46 کارورزی 2 2
47 کارورزی 3 2
48 کارورزی 4 2
49 کارنمای معلمی 2
مجموع 86

دروس انتخابی آموزش شیمی

نوبت به معرفی دروس انتخابی دوره کارشناسی پیوسته آموزش شیمی می‌رسد. در مجموع ۸ واحد درسی به عنوان دروس انتخاب رشته در نظر گرفته شده است که علاقه مندان میتوانند برای انتخاب و پشت سر گذاشتن آنها نیز اقدام نمایند. در جدول زیر می توانید دروس انتخابی مقطع کارشناسی آموزش شیمی را مشاهده کنید:

دروس انتخابی رشته آموزش شیمی
ردیف نام درس واحد
1 شیمی آب 2
2 شیمی محیط زیست 3
3 نانوشیمی 2
4 شیمی صنعتی 2
مجموع 8

دروس اختیاری آموزش شیمی

 در نهایت بایستی دروس اختیاری آموزش شیمی را نیز به شما معرفی نماییم. در مجموع چهار واحد درسی به عنوان دروس اختیاری رشته در نظر گرفته شده که در جدول زیر می توانید این دروس را مشاهده نمایید:

دروس اختیاری رشته آموزش شیمی
ردیف نام درس واحد
1 آشنایی با فرهنگ و ارزش های دغاع مقدس 2
2 مهارت های زندگی دانشجویی 2
مجموع 4

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته آموزش شیمی

 نکته مهم دیگری که درباره رشته آموزش شیمی باید ببرد یا بپردازیم بازار کار مربوط به این رشته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل علاقه مندی بسیاری از داوطلبین کنکور سراسری به رشته آموزش شیمی بازار کار بسیار مناسب این نداشته است.  خوشبختانه شاهد هستیم که دانش آموختگان آموزش شیمی بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی میتوانند در جایگاه های مختلف شغلی وارد بازار کار شده و از همان ابتدا به درآمد مناسبی برسند. 

البته که هر کدام از ردیف شغلی تعریف شده برای آموزش شیمی درآمد متفاوتی به دنبال خواهد داشت؛ اما با این حال این شرایط برای دانش آموختگان این رشته وجود دارد تا خیلی سریع در بازار حرفه‌ای جایگاه خود را پیدا نمایند. همچنین شایان ذکر است که بازار کار گسترده و متنوعی برای دانش آموختگان این رشته در ایران وجود دارد. فارغ التحصیلان این رشته هم می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی وارد مراکز دولتی مختلف شده و هم به صورت شخصی در فعالیت های مربوط به این رشته وارد بازار کار شوند.

گرایش های رشته آموزش شیمی

شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند سال به چند سال برنامه آموزشی رشته های مختلف زیر مجموعه خود را به همراه گرایش های مختلف مربوط به آن را تعریف کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در هر بار بازنگری صورت گرفته در سرفصل ها و دروس تعیین شده برای هر رشته و همچنین گرایش های مختلف تغییرات ایجاد می شود. طبق آخرین بازنگری به عمل آمده به عنوان برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش شیمی برای این رشته در مقطع کارشناسی هیچگونه گرایشی تعریف نشده و دانشجویان و علاقه‌مندان برای انتخاب گرایش های تخصصی می توانند در مقطع تحصیلی بالاتر اقدام کنند.

کاربردهای رشته آموزش شیمی

کاربردهای رشته آموزش شیمی  را می توان به دو دسته مختلف تقسیم کرد.  در وهله اول وجود این رشته در دانشگاه های کشور باعث می‌شود تا اساتید جدید با دانش روز برای ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه ‌های کشور پرورش یابند. کسانی که علاقه به ادامه تحصیل در رشته آموزش شیمی دارند برای رسیدن به مدارک تحصیلی بالاتر امکان حضور در دانشگاه های مختلف به عنوان استاد را خواهند داشت.

همچنین از دیدگاه دیگر کاربردهای این رشته را می توان به تربیت افراد ماهر در زمینه آموزش شیمی در کشور نسبت داد. در حال حاضر بسیاری از معلمین رشته شیمی در مقاطع تحصیلی مختلف، تحصیل کرده رشته آموزش شیمی بوده و مفاهیم آموزشی مربوط به این رشته را به دانش آموزان ارائه می نمایند. رشته آموزش شیمی همچنین کاربردهای بسیار زیادی در ارتقای سطح دانش و مهارت های مربوط به شیمی در کشور ما نیز دارد. همانطور که می‌دانید در حال حاضر بسیاری از رشته های علوم پزشکی به نوعی برای ارائه خدمات خود نیاز به تخصص های آموزش شیمی دارند. به همین دلیل این رشته را میتوان یک رشته با کاربرد های چند منظوره تعریف کرد.

درآمد رشته آموزش شیمی

 درآمد رشته آموزش شیمی یکی از نکات بسیار مهمی است که بایستی درباره این رشته به بررسی و معرفی آن بپردازیم. درآمد رشته آموزش شیمی به فاکتور ها و المان های مختلفی بستگی دارد و شدت و ضعف هر کدام از این فاکتورها می‌تواند بر روی درآمد دانش آموختگان این رشته تاثیر مستقیم داشته باشد. بهترین و اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر روی درآمد رشته آموزش شیمی به شرح زیر هستند:

 محل استخدام و ردیف شغلی تعیین شده یکی از اصلی ترین عوامل بر روی درآمد حاصل از فعالیت دانش آموختگان در رشته است. مسلماً شروع به کار های کارمندی و یا استخدام در مراکز دولتی می‌تواند درآمد مشخصی را برای افراد در این رشته به دنبال داشته باشد و در کنار آن فعالیتهای شخصی نیز درآمد قابل توجهی برای فارغ التحصیلان این رشته به دنبال خواهد داشت.

 میزان تجربه یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بر روی درآمد دانش آموختگان آموزش شیمی تاثیر داشته باشد. هر چقدر تجربه کاربران در ارائه خدمات و نوشته بیشتر شود میزان درآمد آنها نیز بیشتر خواهد شد.

  تخصص و داشتن تبحر در ارائه مفاهیم آموزشی در این رشته یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در تعیین میزان درآمد خواهد بود.

 به صورت کلی می توان بیان کرد که درآمد رشته آموزش شیمی بیشتر از بسیاری از رشته های دیگر به شرایط خود کاربر و میزان تلاش وی بستگی خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می کنیم که از همان ابتدا و آغاز دوره تحصیلی کارشناسی برای کسب مهارت های لازم در بازار کار اقدام نمایید.

معلمی جایگاه بسیار بزرگی دارد. رشته آموزش شیمی در واقع تربیت معلمانی است که آینده فرزندان این خاک را خواهند ساخت.

ادامه تحصیل در رشته آموزش شیمی

  نکته مهم دیگری که درباره رشته آموزش شیمی باید به بررسی آن بپردازیم شرایط ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع تحصیلی بالاتر است. مانند سایر رشته ها امکان حضور در مقاطع تحصیلی بالاتر برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی آموزش شیمی نیز وجود دارد. البته گرایش های در نظر گرفته شده و همچنین شرایط لازم برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر نسبت به سایر رشته ها متفاوت خواهد بود که در ادامه به بررسی این شرایط می پردازیم.

 در حال حاضر امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و علاقه مندان به ادامه تحصیل می تواند بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی برای حضور در مقطع کارشناسی ارشد با شرکت در آزمون ورودی این دوره اقدام نمایند. همچنین لازم به توضیح است که علاقه‌مندان علاوه بر گرایش آموزش شیمی میتوانند در سایر گرایش های مرتبط با این رشته مطابق با دفترچه آزمون کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

 در حال حاضر هیچ گرایش تخصصی برای آموزش شیمی در مقطع دکترا در دانشگاه فرهنگیان تعریف نشده است اما با این حال علاقمندان به ادامه تحصیل بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد می توانند در گرایش های نزدیک به آموزش شیمی مانند شیمی کاربردی وارد دانشگاه شده و مقطع دکترا را نیز پشت سر بگذرانند.

رشته آموزش شیمی در جهان

 رشته آموزش شیمی در جهان با این مفهوم و شرایط تعریف نشده اما با این حال کسانی که به دنبال ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های جهان در مقاطع تحصیلی بالاتر هستند می توانند در رشته های مرتبط با آموزش شیمی اقدام نمایند. همچنین لازم به توضیح است که فارغ التحصیلان رشته های مربوط به شیمی در سرتاسر جهان می توانند به درآمدهای قابل توجهی رسیده و شرایط بسیار خوبی نیز برای خود رقم بزنند.

در حال حاضر در لیست برترین دانشگاه های جهان برای رشته شیمی طبق استاندارد QS می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه ماساچوست آمریکا
  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه کالیفرنیا برکلی آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه نانیانگ سنگاپور
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • دانشگاه EPFL لوزان سوئیس
  • دانشگاه کالیفرنیا آمریکا

همانطور که ملاحظه می کنید در مجموعه ۱۰ دانشگاه برتر رشته شیمی برخی از دانشگاه های آسیایی نیز قرار دارند که نشان از قدرت علمی بسیار بالای این دانشگاه ها دارد. همچنین باید یادآوری کنیم که فارغ التحصیلان این رشته بسته به میزان مهارت ها و تجربه بدست آمده می توانند به درآمدهای ۴۳ تا ۸۵ هزار دلاری در هر سال برسند.

معرفی کامل رشته آموزش شیمی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش شیمی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته آموزش شیمی در ایران چگونه است؟

رشته آموزش شیمی در ایران از جمله رشته هایی است که بازار کار فوق العاده مناسبی داشته و فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی و یا مقاطع تحصیلی بالاتر می توانند وارد بازار کار شوند. در حقیقت یکی از اصلی ترین مزیت های رشته امکان ورود سریع فارغ التحصیلان و دانش آموختگان به بازار کار در ایران است.

برترین دانشگاه ‌های رشته آموزش شیمی در ایران کدامند؟

در حال حاضر رشته آموزش شیمی در ایران تنها در دانشگاه فرهنگیان ارائه شده و در سایر دانشگاه ها امکان حضور در این رشته وجود نخواهد داشت.

برترین دانشگاه ‌های رشته پرستاری در ایران کدامند؟

رشته آموزش شیمی از آن دسته از رشته هایی است که درآمد این رشته دقیقاً به شرایط خود دانشجو و نوع فعالیت خواهد داشت. در صورتی که دانشجویان بعد از اتمام به مقطع کارشناسی در رشته آموزش شیمی وارد محیط تدریس دولتی شوند به همان مقدار تعیین شده از سوی دولت در آمد کسب خواهند کرد و در صورت ورود به کار آزاد و تدریس خصوصی می تواند به مراتب درآمدهای بیشتری را برای خود ایجاد نمایند. به صورت کلی رشته آموزش شیمی می تواند درآمد قابل توجهی برای فارغ التحصیلان این رشته به دنبال داشته باشد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x