جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای
معرفی کامل رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای
فهرست مطالب

معرفی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

رشته تصویربرداری پزشکی هسته ای ترکیبی از رشته های مختلف است که شامل شیمی، فیزیک، ریاضیات، فناوری کامپیوتر و پزشکی است. این شاخه از رادیولوژی اغلب برای کمک به تشخیص و درمان ناهنجاری ها در مراحل اولیه پیشرفت یک بیماری مانند سرطان تیروئید استفاده می شود. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

کارشناسان رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای رتبه 28 را در بهترین مشاغل پشتیبانی مراقبت های بهداشتی دارند. پزشکی هسته‌ای اکنون بیومارکرهای تشخیصی، پیش‌آگهی، پیش‌بینی‌کننده و درمانی را در انکولوژی، قلب و عروق، نورولوژی و اختلالات عفونی و التهابی ارائه می‌کند. بیماری هایی مانند سرطان اگر زودتر تشخیص داده شوند با موفقیت بیشتری قابل درمان هستند. پزشکی هسته‌ای نقشی اساسی در این امر ایفا می‌کند و می‌تواند به پرسنل پزشکی کمک کرده تا تشخیص زودهنگام بیمار و نقطه مشخصی از بدن را برای درمان ارائه دهند.

تاریخچه رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

قدمت رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای با سابقه ای طولانی همراه است که دانشمندان رشته های مختلف مانند فیزیک، شیمی پزشکی و مهندسی در طول دهه ها به آن کمک کرده اند. این مشارکت چند رشته ای به این معنی است که تعیین منشاء پزشکی هسته ای برای مورخان دشوار بوده است. با این حال، محققان بر این باورند که تولد این تخصص پزشکی احتمالاً بین سال‌های 1934 زمانی که رادیواکتیویته مصنوعی برای اولین بار کشف شد و سال 1946 زمانی که رادیونوکلئیدها برای اولین بار برای استفاده پزشکی توسط آزمایشگاه ملی اوک ریج تولید شدند، رخ داده است.

پزشکی هسته ای اولین بار در سال 1946 به عنوان یک تخصص پزشکی بالقوه شناخته شد، زمانی که سام سیدلین در مجله انجمن پزشکی آمریکا توصیف کرد. سیدلین در مورد موفقیت ید رادیواکتیو (I-131) در درمان یک بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته تیروئید گزارش داد. در دهه 1950، استفاده بالینی از پزشکی هسته ای گسترده شد زیرا محققان درک خود را از تشخیص رادیواکتیویته و استفاده از رادیونوکلئیدها برای نظارت بر فرآیندهای بیوشیمیایی افزایش دادند. انجمن پزشکی هسته ای در سال 1954 در اسپوکین، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا تشکیل شد و در سال 1960 انجمن اولین نشریه خود را از مجله پزشکی هسته ای منتشر کرد، که به عنوان مجله شاخص مرتبط با این رشته تبدیل شد. در سال 1971، انجمن پزشکی آمریکا، پزشکی هسته ای را به عنوان یک تخصص پزشکی رسمی به رسمیت شناخت و در سال 1972، هیئت پزشکی هسته ای آمریکا تشکیل شد.

معرفی کامل رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

برنامه کارشناسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای به آموزش کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای می پردازد، که وظیفه وی کمک به پزشک متخصص پزشکی هسته ای در انجام روشهای پزشکی هسته‌ای است. تکنولوژیست پزشکی هسته ای تحت نظارت مستقیم پزشک متخصص پزشکی هسته ای به تهیه پرتو دارو، ارائه پرتو دارو، کار با دستگاه پزشکی هسته ای و تصویربرداری از بیمار، فرآوری تصاویر کامپیوتری، چاپ تصاویر به دست آمده و ارائه آنها به پزشک متخصص پزشکی هسته ای می پردازد. به صورت کلی کارشناسان تکنولوژی پزشکی هسته ای داروهای رادیواکتیو تهیه می کنند و آنها را برای تصویربرداری یا درمان به بیماران تجویز می کنند. آنها به پزشکان یا سایر افرادی که به تشخیص بیماری و درمان بیماران می پردازند و همچنین به محققانی که استفاده از داروهای رادیواکتیو را بررسی می کنند، پشتیبانی فنی ارائه می دهند.

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در زمینه های مختلف تشخیصی- درمانی جایگاه خاص خود را داشته و مستقیماً با سلامت افراد در جامعه ارتباط پیدا می کند به لحاظ نوع فعالیت هایی که در این رشته در حال انجام است لازم است که تخصص یک تکنولوژی پزشکی هسته ای با برنامه های مدون دانشگاه های برتر جهان انطباق داشته باشد.

پزشکی هسته ای از مواد رادیواکتیو در داخل بدن استفاده می کند تا ببیند اندام ها یا بافت ها چگونه کار می کنند (برای تشخیص) یا برای هدف قرار دادن و تخریب اندام ها یا بافت های آسیب دیده یا بیمار (برای درمان). تصاویر بدن نشان می دهد که ردیاب کجا و چگونه جذب می شود.

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در یک نگاه

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای زیر مجموعه کنکور سراسری علوم تجربی بوده که برای شرکت در آن باید رتبه قابل قبولی را  کسب کنید. هر ساله تعداد زیادی از رقبا برای ورود به رشته با همدیگر به رقابت می پردازند. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای مناسب بوده و  تعداد مشخصی از متقاضیان را برای ادامه تحصیل در رشته جذب می کند. بازار کار رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای با توجه به کاربردی بودن این رشته بسیار مناسب است و می توان در جایگاه های شغلی با درآمد بسیار خوب مشغول به کار شد. درآمد رشته به فاکتورهای متعددی از جمله جایگاه شغلی، سابقه کار و سازمان محل خدمت بستگی دارد. به صورت کلی می توان درآمد قابل توجه ای را برای آن در نظر گرفت. طول دوره کارشناسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای چهار سال است که به صورت ترمیم و در 8 نیمسال تحصیلی به طول می انجامد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در ایران

از سال تحصیلی 82 -83 تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی تکنولوژی پزشکی هسته ای نموده‌اند. با عنایت به توسعه مراکز آموزشی و بخشهای پزشکی هسته ای در سراسر کشور نیاز به تربیت نیروی انسانی در مقاطع کارشناسی به صورت روز افزون حس می شود.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

در این بخش قرار است نگاه کلی به پذیرش در رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای داشته باشیم.  برای بررسی شرایط پذیرش باید دو دیدگاه مهم را مورد بررسی قرار داد. دیدگاه اول مربوط به تعداد داوطلبانی هستند که هر ساله برای ورود به رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای با هم دیگر به رقابت بپردازد. بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد افراد متوسط و رو به بالایی در آزمون سراسری علوم تجربی برای پذیرش در این رشته داوطلب می شوند. از دیدگاه دوم شرایط پذیرش به تعداد دانشگاه های پذیرنده و ظرفیت پذیرش آنها بستگی دارد. تعداد دانشگاه های مشخصی هر ساله از بین داوطلبین اقدام به جذب دانشجویان می نمایند. این دانشگاه ها شرایط و امکانات تحصیلی لازم را برای آموزش دانشجویان فراهم کرده اند.  البته شایان ذکر است که شرایط پذیرش هر سال  وضعیت متفاوتی را به خود میگیرد. برای مثال تعداد رقبا، تعداد دانشگاه های پذیرنده و  اعمال سهمیه ها هر سال فرق می کند. به صورت کلی آشنایی با شرایط پذیرش رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای می تواند به شما دیدی بازتر و واقع بینانه تر برای برنامه ریزی جهت آمادگی کنکور سراسری ارائه دهد.

 با توجه به حذف زیرگروه های کنکور علوم تجربی و همچنین حذف دروس عمومی، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی شده است. هر یک از دروس تخصصی ضریب متفاوتی داشته که دانش آموزان موظف هستند به این دروس در کنکور سراسری پاسخ دهد. از این میان برخی از دروس تخصصی ضریب بالاتری داشته در نتیجه اهمیت آنان در کنکور سراسری بیشتر است. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را به صورت کامل مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

 همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید دروس زیست و شیمی بالاترین ضرایب را داشته و  دانش آموزان برای پذیرش در رشته مورد نظر باید روی این دروس در دوره دبیرستان مطالعه کامل داشته باشند.

 با توجه به اینکه شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط ایده آلی را برای روز کنکور سراسری فراهم کند؛ در نتیجه دانش آموزان می توانند از این فرصت مناسب برای سنجش دانش، سرعت تست زنی و دقت پاسخگویی به سوالات استفاده کنند. از طرف دیگر بسیاری از سوالات آزمون سراسری علوم تجربی مشابه با آزمون های آزمایشی برگزار شده است که این یعنی شما می توانید با شرکت در این آزمون ها یک محک خوب از شرایط خودتان داشته باشید.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان بعد از اعلام رتبه، به دنبال اولویت بندی دانشگاه هستند، از این رو لازم دانستیم در این بخش به معرفی دانشگاه های برتر رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای بپردازیم. البته توجه داشته باشید که تمامی دانشگاه های کشور از نظر رتبه علمی و سطح آموزشی در جایگاه قابل قبول قرار داشته و فارغ التحصیلان آن می توانند در بازار کار به جایگاه های شغلی با درآمد مناسب دست پیدا کند. با این حال برخی از دانشگاه‌های شاخص و برتر رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای شامل دانشگاه های مازندران و کرمانشاه است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

در این بخش قرار است دو نمونه کارنامه قبولی در رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را مشاهده کنید. آشنایی با کارنامه های قبولی دانش آموزان در کنکور های سال قبل می تواند به شما یک دید واقع‌بینانه برای قبولی در کنکور علوم تجربی ارائه دهد. شما  می‌توانید با مشاهده تراز، درصد و رتبه قبولی داوطلبین سال قبل به یک درک کلی از وضعیت پذیرش دست پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که لزوما با این تراز یا درصد نمیتوان در هر سال در همین رشته قبول شد. شرایط پذیرش بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و اعمال سهمیه ها در هر سال متفاوت است. اما به صورت کلی مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی دانش آموزان خالی از لطف نیست و می تواند شما را تا حدودی برای ورود به این رشته آماده کند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند. رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای نیز در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

در این بخش قرار است نگاه کلی به واحدهای درسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای داشته باشیم. آشنایی با واحدهای درسی هر رشته بسیار مهم است زیرا برخی از دانش آموزان بعد از ورود به یک رشته به دلیل عدم علاقه به واحدهای درسی آن از ادامه تحصیل در رشته انصراف دادند. بنابراین ما در این بخش واحدهای درسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را گردآوری کرده ایم.

 واحدهای درسی  رشته های وزارت بهداشت  هرچند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تحت بازنگری قرار می گیرد. علت این بازنگری تطبیق واحد های درسی با شرایط و نیاز جامعه و همچنین تطبیق آن ها با برنامه های در دست اجرا در دانشگاه های برتر جهان است. البته تغییرات جزئی در واحدهای درسی و یا سرفصل دروس انجام می شود و شاهد تغییرات گسترده و عمده ای نخواهیم بود.

تعداد واحد های درسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در دوره کارشناسی ۱۳۰ واحد است که در سه بسته به نام دروس عمومی، دروس پایه و اختصاصی و کارآموزی در عرصه ارائه می شود. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید:

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته علوم و مهندسی جنگل
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
21 واحد
دروس تخصصی
87 واحد
دروس اختیاری
10 واحد
جمع
140 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

اولین بسته از دروس رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای مربوط به دروس عمومی است. این بسته نظر گروه عمومی و معارف دانشگاه ها تعیین و ارائه شده که هدف آنها افزایش معرفت شناختی دانشجویان در تمامی ابعاد زندگی و آشنایی با فرهنگ و تاریخ کشور است. این دروس تاثیری در مهارت های عملی و علمی حرفه ای دانشجویان نداشته و هدف آنان ارائه جنبه های عمومی مفاههیم است.  واحدهای درسی عمومی به صورت مشترک در مقطع کارشناسی برای تمامی رشته ها ارائه شده و دانشجویان ملزم به سپری کردن  تعداد مشخصی از این واحدهای درسی هستند. معمولاً در برخی از دانشگاهها دروس عمومی در کلاس مشترک با سایر رشته ها برگزار می شود.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه و تخصصی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

شیوه آموزش در نظام آموزشی کشور، براساس نظام واحدی است. نظام واحدی به این معنا است که ارزش هر درس براساس تعداد واد آن درس ارزیابی می شود. دروس پایه با هدف تقویت بنیه علمی دانشجویان برای اخذ دروس تخصصی ارائه می شود. اخذ و پاس کردن دروس پایه برای دانشجویان الزامی است و دانشجویان باید براساس نظر مدیر گروه دروس پایه را اکثرا پیش نیاز دروس تخصصی هستند را انتخاب کنند. دروس پایه در اکثر دروس به صورت دو یا سه واحدی و در سه حالت نظری، عملی، نظری- عملی ارائه می شود. احتمالا نکات اشتراکی زیادی میان آن ها و برخی از دروس دوره دبیرستان وجود دارد. در جدول زیر می توانید واحد درسی پایه رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فیزیک عمومی 4
2 آمار و ریاضی 2
3 کلیات آناتومی 3
4 فیزیولوژی انسانی 4
5 اخلاق پزشکی کمکهای اولیه و مراقبت از بیمار 2
6 اصطلاحات و کلیات پزشکی 1
7 بافت شناسی و آسیب شناسی 3
8 اصول کامپیوتر 2
9 فیزیوپاتولوژی و بیماری شناسی عمومی 3
10 زبان تخصصی 3
11 مدیریت بخش پزشکی هسته ای 2
12 روانشناسی 1
مجموع واحدها 29

در ترم های آغازین دانشجویان باید دروس پایه را اخذ کنند تا به مشکل پیش نیازی یا هم نیازی در ترم های آخر روبه رو نشوند. با فهم دروس پایه می توان در دروس تخصصی نمرات خوبی کسب کرد. پس بهتر است برای داشتن معدل خوب دروس پایه را جدی بگیرید.

دروس تخصصی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

دروس تخصصی در واقع اصل و موضوع مهم اصلی مربوط به رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را به دانشجویان آموزش می دهد. این واحدهای درسی ارزش زیادی برای افزایش مهارت و توانایی دانشجویان دارد. برای ورود به بازار کار و رسیدن به تخصص کافی، دانشجویان باید دروس تخصص خود را با نمرات قابل قبولی پاس کنند. در دروس تخصصی، دانشجویان با ماهیت کلی رشته رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای آشنا می شوند و به درک صحیح و کاملی از این رشته می رسند. در جدول زیر می توانید واحد درسی تخصصی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فیزیک پرتو شناسی تشخیصی و رادیواکتیویته 4
2 داروسازی هسته ای رادیوفارماسی 4
3 رادیوبیولوژی 2
4 دوزیمتری پرتوها 3
5 حفاظت در برابر پرتوها 3
6 شناخت دستگاه های پزشکی هسته ای 4
7 روش های اختصاصی پزشکی هسته یا 1 3.25
8 روش های اختصاصی پزشکی هسته ای 2 3.5
9 روش های اختصاصی پزشکی هسته ای 3 4
10 روش های اختصاصی پزشکی هسته ای 4 3.5
11 روش های اختصاصی پزشکی هسته ای 5 3.5
12 اصول و مبانی رادیولوژی تشخیصی 1 4
13 اصول و مبانی رادیولوژی تشخیصی 2 4
14 ارزیابی و کنترل کیفی تصاویر پزشکی هسته ای 3
15 کنترل کیفی دستگاه های پزشکی هسته ای 2
16 اصول و مبانی تصویربرداری مقطعی در پزشکی هسته ای 2
17 مبانی پردازش دیجیتالی تصاویر و ترکیب آن ها 2
18 تصویر برداری فراصوت و کاربرد آن ها در پزشکی هسته ای 1
19 فنون مقدماتی رادیوتراپی 3
مجموع واحد ها 59

دروس تخصصی بسیار مهم تلقی شده به گونه ای که می تواند موفقیت شما در بازار کار آینده را تا حد زیادی تضمین کند، البته به شرطی که به درک درست و دقیقی از دروس تخصصی رسیده باشید. برای اینکه مشکلی برای اخذ دروس تخصصی پیش نیاید، باید دروس پایه در ترم های آغازین اخذ شوند تا به همنیاز یا پیش نیازی برخورد نکنند.

دروس کارآموزی در عرصه رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

در اکثر رشته های وزرات بهداشت، کاراموزی در عرصه برای آشنایی دانشجویان با محیط کار و به کار گیری دانش تخصصی به صورت عملی ارائه می شود. هدف از کارآموزی در عرصه این است که دانشجویان از مرحله دانشجویی به مرحله اشتغال در کار آماده شوند. واحدهای درسی کاراموزی با هدف مستقل کردن دانشجویان برای ورود در سازمان های بیمارستانی و مراکز بهداشتی، مراکز درمانی، حوزه های ستادی و …. ارائه شده است. انتظار می رود دانشجویان در دوره کارآموزی برای ارتقا سلامت بیماران و افزایش صلاحیت های علمی و عملی خود کوشا باشند. در مجموع 20 واحد درسی به عنوان واحدهای کاراموزی در عرصه برای رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای ارائه شده است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

دروس کارآموزی در عرصه رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارآموزی در عرصه 20
مجموع واحدها 20

کارآموزی در عرصه در دوران آخر دانشجویی ارائه می شود و با هدف کسب مهارت های عملی زیر نظر مربیان و استادان گذرانده می شود. دانشجویان ملزم به گذراندن واحدهای درسی کارآموزی در عرصه هستند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

در این بخش قرار است نگاه کلی به بازار کار رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای داشته باشیم. به طور کلی بازار کار این رشته در ایران مناسب است و فارغ التحصیلان می‌تواند با افزایش توانایی‌های علمی و عملی خود در بازار کار به جایگاه های شغلی ویژه دست پیدا کنند. با توجه به کاربردی بودن نوشته می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان  بیکار نمانده و قادرند از توانایی های خود برای رفع نیازهای سازمان استفاده کنند. البته ممکن است برخی از فارغ التحصیلان در مشاغل غیر مرتبط با درآمد کمتر مشغول به کار شوند که این امر به دلیل سوء مدیریت در بکارگیری پتانسیلهای بالقوه فارغ التحصیلان است.  به صورت کلی با تقویت رزومه و پشتکار می توان به رده های شغلی با درآمد قابل توجهی دست پیدا کرد.

با پیشرفت های روز افزون رشته پزشکی هسته ای چه از نظر کیفی و ارتقاء جایگاه علمی رشته و چه از نظر کمی و با افزایش تعداد پزشکان متخصص این رشته در سطح کشور نیاز روز افزون به کارشناسان تکنولوژی پزشکی هسته ای کارآمد قادر به ارائه خدمات تخصصی در این مراکز اسقاط کشور باشند احساس می شود. در ادامه برخی از سازمانهای مرتبط که فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای می توانتد در آنجا مشغول به کار شوند را ارائه کرده ایم:

  • سازمان انرژی اتمی
  • سایت های هسته ای
  • نیروگاه های هسته ای
  • بیمارستان ها
  • مراکز و پژوهشگاه های هسته ای
  • پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی دولتی و خصوصی
  • مراکز هسته ای صنتعی
  • دانشگاه ها و مراکز پژوهش

کاربردهای رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

به صورت کلی کاربرد های رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای از دو دیدگاه مهم قابل بررسی است. در دیدگاه اول می توان به کار برد این رشته در مبحث آموزش اشاره کرد. با توجه به اینکه نیاز به اساتید و مربیان حرفه ای برای آماده ساختن دانشجویان آینده در دانشگاه احساس می‌شود، در نتیجه دانشجویان می توانند بعد از دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا به عنوان استاد دانشگاه یا هیات علمی در مراکز آموزشی و پژوهشی مشغول به کار شده و دانشجویان آینده را برای ورود به بازار کار آماده کنند.  سه ضلع دانشگاه، دولت و صنعت باید هماهنگ با هم کار کنند، در نتیجه در تمامی این سازمان ها برای فارغ التحصیلان واجد شرایط، رده شغلی مناسبی در نظر گرفته شده است.

 کاربرد دوم رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای مربوط به بکارگیری نیروی انسانی در سازمانهای اجرایی و خدماتی برای رفع نیازهای سازمان است. توجه داشته باشید که هدف اصلی این رشته ارائه خدمات به جامعه است که فارغ التحصیلان می توانند با استخدام در سازمان های مرتبط از دانش و مهارت تخصصی خود استفاده کرده و نیاز جامعه را برطرف کنند.

درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای ارتباط بسیار نزدیکی با جایگاه شغلی دارد. به صورت کلی می‌توان درآمد مناسب و قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفت. البته ممکن است برخی از فارغ‌التحصیلان به دلیل عدم شایسته سالاری مناسب در استخدام، در رده های شغلی پایین یا مشاغل غیر مرتبط با درآمد کمتر مشغول به کار شوند. اما با این حال می‌توان با تقویت رزومه و افزایش مهارت های عملی به یک جایگاه شغلی با درآمد مناسب دست پیدا کرد. اگر بخواهیم در یک نگاه شرایط درآمد این رشته را بررسی کنیم باید بدانیم که درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای به فاکتور های متعددی از جمله سازمان محل خدمت، جایگاه شغلی، سابقه کار، مدرک تحصیلی و رزومه بستگی دارد. درآمد در مشاغل دولتی از قبل تعیین شده و توسط سازمان است. اما در مراکز خصوصی حقوق بر مبنای مهارت و تجربه پرداخت شده و مقدار درآمد می تواند متفاوت باشد که نسبت به حقوق دولتی می تواند بیشتر باشد.

روش‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای اغلب ناهنجاری‌ها را در مراحل اولیه پیشرفت بیماری، مدت‌ها قبل از اینکه برخی مشکلات پزشکی با سایر آزمایش‌های تشخیصی آشکار شوند، شناسایی می‌کنند. این تشخیص زودهنگام باعث می شود که یک بیماری در اوایل دوره خود، درمان شود.  رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان برخی بیماری ها استفاده می شود. در این روش ها از مواد رادیواکتیو به نام رادیوداروها استفاده می شود. نمونه‌هایی از بیماری‌هایی که با روش‌های پزشکی هسته‌ای درمان می‌شوند عبارتند از پرکاری تیروئید، سرطان تیروئید، لنفوم و درد استخوان ناشی از برخی انواع سرطان.

ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

در این بخش قرار است ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه مقاطع بالاتر تحصیلی می تواند جایگاه شغلی بالاتر و درآمد بیشتری را سبب شود، بنابراین درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان بعد از مقطع کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل هستند. در این بخش شرایط ادامه تحصیل را در این مقاطع برای داوطلبین مورد بررسی قرار می دهیم.

دانشجویان کارشناسی بلافاصله می توانند بعد از اتمام این دوره در آزمون ورودی کارشناسی ارشد شرکت کنند. در حال حاضر بعضی از دانشگاه‌ ها امکان ادامه تحصیل در سایر رشته ها را برای این رشته ارائه می دهند. برای این رشته به صورت اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هنوز برنامه ای ارائه نشده است. در ادامه سایر رشته های کارشناسی ارشد که فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای می توانند در آن تحصیل کنند ذکر شده است:

  • رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
  • رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)
  • رشته اپیدمیولوژی
  • رشته ارزیابی فناوری سلامت
  • رشته اقتصاد بهداشت
  • رشته انفورماتیک پزشکی
  • رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
  • رشته آمار زیستی
  • رشته فیزیک پزشکی
  • فن‌آوری تصویربرداری پزشکی
  • و..

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا برای فارغ التحصیلان این رشته در سایر رشته ها وجود دارد و برای خود این رشته تا مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل وجود دارد. علاقه مندان می توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد در آزمون دکتری شرکت کنند و در صورت رسیدن به نمره قبولی و پذیرش در مصاحبه حضوری تخصصی، به عنوان دانشجوی دکتری در رشته های ذکر شده در بالا مشغول به تحصیل شوند. دانشجویان دکتری می تونند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی مسئولیت های تخصصی خود را برعهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی ایفا کنند.

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در جهان

به موازات ایجاد مواد رادیواکتیو و تصنعی بعد از جنگ جهانی دوم و در نتیجه کاربرد این مواد رادیواکتیو در پزشکی که باعث ایجاد علم پزشکی هسته ای شد، لزوم تربیت کارشناسان جهت کار با مواد فوق و پرتو داروها حاصل گردید.  این نیاز مهم با تربیت کارشناس تکنولوژی پزشکی هسته ای که امروز در بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا در کنار تربیت نیروی کارشناس پرتو کار رادیولوژی در حال انجام است پاسخ داده شد. امروز بیشتر مراکز معتبر پزشکی هسته ای جهان برنامه های آموزشی منظم و مدونی برای تربیت نیروها در سطح کارشناسی تدوین نموده و به اجرا گذاشتند. به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان رشته شیمی کاربردی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است. دانشگاه‌های آلمان و آمریکا می‌توانند مقصد مناسبی برای ادامه تحصیل در این رشته باشند. همچنین انگلیس هم می‌تواند به عنوان گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در این رشته لحاظ گردد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در کشورهای مختلف بپردازیم. جهت رتبه بندی دانشگاه از رتبه بندی QS  استفاده می کنیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه هاروارد، کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Harvard University
  2. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  3. دانشگاه استنفورد، استانفورد، ایالات متحده – Stanford University
  4. دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  5. دانشگاه جان هاپکینز- بالتیمور، ایالات متحده – Johns Hopkins University
  6. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، ایالات متحده – University of California, Los Angeles (UCLA)
  7. UCL لندن، انگلستان
  8. امپریال کالج لندن، انگلستان – Imperial College London
  9. دانشگاه ییل نیوهیون، ایالات متحده آمریکا – Yale University
  10. دانشگاه تورنتو، کانادا – University of Toronto

شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی، دانشگاه ملی سنگاپو رتبه 21  و دانشگاه هنگ کنگ چین رتبه 29 را در بین سایر دانشگاه های آسیایی در جهان دارد. در این رده بندی، دانشگاه های ایران مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز لیست شده اند اما هیچ رده بندی برای آن ها انجام نشده است.

میانگین حقوق تکنسین‌های پزشکی هسته‌ای در سال 2021 به 78760 دلار رسید. 25 درصد پردرآمدترین افراد در این سال 98410 دلار درآمد داشتند، در حالی که 25 درصد کمترین دستمزد، 74820 دلار بود. ذایالت ها و مناطقی که بالاترین میانگین حقوق را به کارشناسان پزشکی هسته ای می پردازند عبارتند از: کالیفرنیا (124,930 دلار)، رود آیلند (106,670 دلار)، ناحیه کلمبیا (104,450 دلار)، هاوایی (104,080 دلار) و واشنگتن (103,480 دلار).

معرفی کامل رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در ایران مناسب است. در صورت کسب مهارت های تخصصی و حرفه ای می توان به بازارکار خوبی دست پیدا کرد، زیرا امکان استخدام سریع وجود دارد.

برترین دانشگاه های رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های سراسری کشور از نظر شرایط علمی و کیفیت آموزشی در حد مطلوب هستند. اما با این حال برخی از دانشگاه های مطرح در این زمینه شامل دانشگاه های مازندران و کرمانشاه است.

درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای چقدر است؟

درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای رابطه مستقیمی با جایگاه شغلی دارد. از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای می توان به مدرک تخصصی، رزومه و همچنین دانش عملی اشاره کرد. به طور کلی برای این رشته می توان درآمد متوسط و بالایی را متصور شد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x