جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
معرفی کامل رشته دکترای عمومی بیوتکنولوژی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، و درآمد رشته بیوتکنولوژی در ایران
فهرست مطالب

معرفی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از جمله رشته‌های علوم پزشکی بوده که برای ورود به آن باید از طریق آزمون کنکور سراسری علوم تجربی و ریاضی فیزیک در زیرگروه 1 اقدام نمایید. باتوجه‌به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته دکترای عمومی بیوتکنولوژی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، و درآمد رشته بیوتکنولوژی در ایران

توانایی تجزیه و تحلیل و همچنین داشتن علاقه بسیار زیاد به تحقیق و پژوهش از اصلی‌ترین نیازمندیهای داوطلبین هستند که به دنبال حضور در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در دانشگاه های کشور می باشند. این رشته تحصیلی می تواند درآمدهای قابل توجهی برای فارغ التحصیلان آن به دنبال داشته باشد و اما به شرطی که علاقه و انگیزه کافی لازم برای حضور در این رشته را داشته باشید.

تاریخچه رشته بیوتکنولوژی

هر چند خدمات مربوط به این رشته سابقه چندان طولانی در سطح جهان وجود ندارد، اما تاریخچه رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی به قرن‌های گذشته برمی گردد. اولین جرقه های پیدایش این رشته در جهان مربوط به اواخر قرن ۱۹ میلادی در آلمان می شود که رشته تخمیر شناسی و یا زیموتکنولوژی پایه گذار اصلی آن بود. در این سال ها شیمیدانان بسیار زیادی از پدیده جدیدی به نام زیست فناوری نام می‌بردند که با استفاده از آن می توانستند شرایط بهتری را برای بسیاری از خوراک و گیاهان ایجاد نمایند.

نیاز به تولید سریع خوراک دام ها مخصوصاً در زمان جنگ جهانی اول باعث شد که تا خدمات این رشته به اوج خود برسد و شرایط برای گسترش آن در سرتاسر جهان ایجاد شود. به کمک فناوری ها و تکنولوژی های به کار گرفته شده، این رشته برای سایر کاربردها و گرایش های آن نیز تعریف شد و در حال حاضر از این فناوری ها و تکنولوژی ها در بخش های مختلف استفاده می شود. واژه بیوتکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۱۹ در کشور مجارستان مورد استفاده قرار گرفت. در این سال برای توصیف ایجاد شرایط بهتر و مفیدتر برای مواد خام از واژه بیوتکنولوژی در بحث خوراک دام استفاده شد.

معرفی کامل رشته دکترای عمومی بیوتکنولوژی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، و درآمد رشته بیوتکنولوژی در ایران

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی را می توان یک رشته تحصیلی میان رشته ای برای فارغ التحصیلان رشته های ریاضی و تجربی در دبیرستان معرفی کرد. تخصص ها و مهارت های مربوط به علوم مختلف در کنار هم گرد آمده اند تا این رشته در دانشگاه های کشور ایجاد شود. تخصص های مانند زیست شناسی و شیمی از رشته تجربی و ریاضی و فیزیک از رشته ریاضی به صورت همزمان برای ارائه خدمات در این رشته مورد استفاده قرار می گیرند. به صورت کلی بیوتکنولوژی به دنبال ایجاد بهبود حداکثری در ارائه خدمات مختلف درمانی و تولید دارو و همچنین تولید گیاهان است. صنایع غذایی و دارویی کشور و همچنین صنعت کشاورزی از جمله صنایعی هستند که نیاز مبرم به تخصص و مهارت های مربوط به این رشته خواهند داشت. در آینده نه چندان دور بیوتکنولوژی تبدیل به نیاز مبرم هر جامعه خواهد شد.

دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در یک نگاه

 رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی یکی از رشته هایی است که در میان داوطلبین کنکور ریاضی و تجربی علاقه مندان خاص خود را داشته و به دلیل امکان حضور مستقیم در مقطع دکترا رقابت قابل توجهی نیز برای ورود به این رشته وجود دارد. مسیر ورود به رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در کشور ما هم با شرکت در کنکور سراسری زیر گروه 1 گروه آزمایشی علوم تجربی و هم با شرکت در کنکور سراسری زیر گروه 1 گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک در دسترس است. داوطلبین کنکور ها در صورت کسب نمره و تراز لازم می توانند شرایط پذیرش در این رشته را در دانشگاه های کشور به دست آورند‌.

دکترای پیوسته بیوتکنولوژی حدود ۸ تا ۹ سال به طول می انجامد و دانشجویان می بایست در طول این ۸ تا ۹ سال سه مرحله از واحدها را پشت سر گذاشته و در نهایت مدرک دکترای خود را در این رشته به دست آورند. مرحله اول یعنی دروس مربوط به کارشناسی در ۶ نیم سال خواهد بود و در مرحله دوم دانشجویان می بایست در 3 نیمسال دروس مربوط به کارشناسی ارشد این رشته را سپری نمایند. در مرحله سوم نیز نوبت به پاس کردن دروس تخصصی مربوط به دوره دکترا می‌رسد که در ۷ نیمسال ارائه می شوند. دانشجویان می بایست در تمام این دوره ۱۸۴ واحد درسی را در مراحل مختلف روش سر گذاشته و در آزمون های برگزار شده نیز نمرات قبولی را به دست آورند.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در ایران

 رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در ایران سابقه چندان طولانی ندارد و برای اولین بار از فعالیتهای بیوتکنولوژی در ایران در حدود سال ۱۲۹۹ استفاده شد. در آن زمان انستیتو پاستور و بعد از چند سال موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تکنولوژی های بیوتکنولوژی برای اهداف خود استفاده کردند. اولین پژوهشکده تخصصی بیوتکنولوژی در ایران نیز در سال ۱۳۶۱ تاسیس شد و از آن به بعد این رشته در کشور ما به صورت کاملا حرفه‌ای دنبال می‌شود.

اولین رشته رسمی دانشگاهی در آموزش بیوتکنولوژی نیز در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه های کشورمان راه اندازی شد. بعد از ورود رسمی این رشته به دانشگاه های کشور شاهد روی کار آمدن مراکز مطالعاتی بسیار زیادی در سطح کشور بودیم و به دلیل نیاز مبرم به تخصص و مهارت های مربوط به این رشته در حال حاضر هم دانشگاه های مختلف هم مراکز تحقیقاتی مختلف در حال تحقیق و تفحص درباره شرایط و فناوری های رشته هستند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از طریق کنکور تجربی

 نوبت به بررسی شرایط پذیرش در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی می رسد. برای پذیرش در دکترای پیوسته بیوتکنولوژی شما می توانید از طریق کنکور تجربی و همچنین کنکور ریاضی اقدام نمایید. ابتدا به بررسی شرایط پذیرش در این رشته از طریق کنکور تجربی می پردازیم. درباره این موضوع دو نکته بسیار مهم را می توان مورد بحث قرار داد. در وهله اول باید بدانید که شرایطی که این رشته در کشور ما دارد باعث شده تا رقابت قابل توجهی برای ورود به آن ایجاد شود و به همین دلیل شما بایستی تلاش زیادی برای ورود به این رشته در بهترین دانشگاه‌ های کشور داشته باشید. 

علاوه بر میزان رقابت موجود برای پذیرش در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی همچنین باید یادآوری کنیم که تعداد دانشگاه ‌ها و ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه ها نیز برای پذیرش این رشته خیلی بالا نیست و به همین دلیل شما حتماً باید شرایط بسیار خوبی در کنکور سراسری تجربی در پاسخ به سوالات داشته باشید.

در کنکور سراسری تجربی دو دسته از سوالات پیش روی شما قرار خواهند گرفت که بایستی اهتمام خاصی برای پاسخ دادن به هردوی این دسته سوالات داشته باشید. دسته اول دروس عمومی و دسته دوم دروس تخصصی کنکور رشته تجربی هستند که البته ضرایب به این دروس با یکدیگر متفاوت بوده و در نتیجه میزان تاثیر گذاری آنها نیز برای پذیرش در رشته های مختلف متفاوت خواهد بود.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته تجربی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

البته همانطور که در بالا اشاره کردیم ضرایب دروس تخصصی کنکور تجربی برای ورود به رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی اهمیت بیشتری نسبت به ضرایب دروس عمومی دارند. با توجه به اینکه برای پذیرش در دکترای پیوسته بیوتکنولوژی بایستی از طریق زیر گروه ۱ کنکور تجربی اقدام نمایید، در جدول زیر ضرایب دروس تخصصی مربوط به این آزمون را نیز برای شما آماده کرده ایم.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

هر چقدر توانایی شما در پاسخ دادن به سوالات تخصصی کنکور سراسری تجربی بیشتر باشد و بتوانید نمره و تراز بهتری در این درس پیدا کنید در نهایت امکان قبولی و پذیرش شما در این رشته نیز بیشتر خواهد شد.

پذیرش در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از طریق کنکور ریاضی

 علاوه بر کنکور سراسری تجربی امکان پذیرش در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از طریق کنکور ریاضی نیز وجود دارد. رقابت برای ورود به این رشته نسبت به رشته های فنی مهندسی برای داوطلبین کنکور ریاضی کمتر است اما با توجه به تعداد ظرفیت کم اعلام شده برای پذیرش در این رشته از سوی دانشگاه های کشور، همچنان رقابت قابل‌توجهی را در آن شاهد هستیم. برای پذیرش در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از طریق کنکور سراسری ریاضی نیز شما بایستی به دو دسته از سوالات عمومی و تخصصی پاسخ دهید.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی کنکور سراسری ریاضی برای پذیرش در دکترای پیوسته بیوتکنولوژی را در دانشگاه‌ های کشور مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

متعاقباً مانند کنکور سراسری تجربی ضرایب دروس تخصصی کنکور ریاضی نیز بیشتر از دروس عمومی این کنکور بوده و علاقه‌مندان به ورود به دکترای عمومی بیوتکنولوژی حتماً باید اهتمام خاصی برای پاسخ دادن به سوالات تخصصی مربوط به رشته داشته باشند. برای پذیرش در دکترای عمومی بیوتکنولوژی در کنکور سراسری ریاضی بایستی در زیر گروه ۱ این کنکور شرکت نمایید. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی کنکور ریاضی برای پذیرش در دکترای عمومی بیوتکنولوژی را مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

همانطور که مشاهده می کنید دروس ریاضی و فیزیک بیشترین میزان تاثیر گذاری برای پذیرش در این رشته را داشته و اهمیت بسیار زیادی برای تعیین رتبه و تراز قبولی داوطلبان خواهند داشت. 

دانشگاه های برتر رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 اشاره کردیم که در حال حاضر دانشگاه های خیلی زیادی در سطح کشور امکان پذیرش در رشته دکترای پیوسته به تکنولوژی را برای علاقه مندان به این رشته در کشور فراهم نکرده‌اند. اما با این حال لازم داشتیم تا دانشگاه های برتر رشته دکترای پیوسته تکنولوژی را نیز به شما معرفی کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته بیشتر شود. در حال حاضر از جمله دانشگاه های برتر رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی می توان به دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه خوارزمی تهران اشاره کرد.

نمونه کارنامه قبولی در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 برای اینکه شناخت شما نسبت به نحوه قبولی در رشته دکترای پیوسته به تکنولوژی بیشتر شود لازم دانستیم تا دو نمونه کارنامه قبولی در این رشته در کنکور های سال قبل را نیز با شما به اشتراک بگذاریم. دقت داشته باشید که هر ساله با توجه به تعداد ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور و همچنین میزان علاقه دانشجویان برای ورود به این رشته شرایط پذیرش در آن با توجه به نمره و تراز در کنکور سراسری با تفاوت‌های همراه خواهد شد. اما با این حال نمونه کارنامه قبولی در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی تا حد می تواند شما را با شرایط ورود به این رشته در کنکور سراسری آشنا نماید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی می رسد. برای این که شناخت شما نسبت به این رشته بیشتر شود لازم دانستیم تا ابتدا یک جمع بندی از واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای این رشته ارائه کرده و سپس هر یک از واحدهای درسی آن را به صورت جداگانه و با توجه به تعداد واحد به شما معرفی کنیم. لازم به توضیح است که واحدهای درسی رشته های مختلف هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی کشور مورد بازنگری قرار گرفته و با توجه به نیاز روز و شرایط مربوط به آن رشته در جامعه چه تغییراتی در این واحدها صورت می پذیرد. 

دانشجویانی که بعد از آخرین بازنگری صورت گرفته بر روی واحدهای درسی وارد دانشگاه می شوند موظف هستند تا از آخرین بازنگری تبعیت کرده و واحد های درسی خود را با توجه به آخرین مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی اخذ نمایند. در همین راستا در این بخش سعی داریم تا آخرین بازنگری صورت گرفته بر روی واحدهای درسی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی را در دانشگاه های کشور از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی به شما معرفی کنیم.

در نظر داشته باشید که واحدهای درسی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی به سه دسته مختلف تقسیم می شوند. در دسته اول واحد های درسی مربوط به دوره کارشناسی تعریف شده و دسته دوم و سوم نیز به واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد و دکترا مربوط می شوند. البته علاوه بر این دسته بندی، از نظر نوع عمومی و تخصصی بودن این دروس نیز مشاهده تقسیم بندی جداگانه برای واحدهای درسی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی هستیم. 

واحد های درسی دوره اول دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

دوره اول دکترای پیوسته بیوتکنولوژی که همانطور که در بالا اشاره کردیم در ۷ نیم سال تحصیلی ادامه پیدا می نماید به دوره کارشناسی بیوتکنولوژی معروف است. در دوره کارشناسی بیوتکنولوژی دانشجویان می‌بایست در مجموع ۱۲۷ واحد درسی را پشت سر بگذراند که خود این واحدها با تقسیم بندی مختلفی در طول این هفت نیم سال ارائه می شود.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته بیوتکنولوژی
دروس عمومی
18 واحد
دروس تخصصی
98 واحد
دروس تخصصی اختیاری
11 واحد
مجموع
127 واحد

برای این که شناخت شما نسبت به رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی بیشتر شود در ادامه به معرفی تک تک واحد های در نظر گرفته شده برای این رشته در دانشگاه های کشور به تفکیک تعداد واحد و تقسیم بندی بالا خواهیم پرداخت.

دروس عمومی

 اولین بخش از واحد های درسی دکترای بیوتکنولوژی در دوره اول مربوط به دروس عمومی می شود. دروس عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تمام رشته ها از سوی گروه معارف و گروه عمومی ارائه می شود. در واقع این دروس اهمیت برای تعیین مهارت ها و تخصص های مربوط به فارغ التحصیلان این رشته نداشته و بیشتر دروس عمومی مشترک میان سایر رشته ها را شامل میشود.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی را در مقطع دکترای پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۱۸ واحد دروس عمومی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۱۸ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، ۶ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در دوره کارشناسی پیوسته ۱۸ واحد خواهد شد. همچنین دقت داشته باشید که کسب نمره قبولی در یکی از آزمون های رسمی و معتبر زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان این رشته در پایان دوره اول الزامی است. دانشجویانی که برای آزمون تافل اقدام می نمایند بایستی حداقل به نمره ۵۵۰ در تافل کاغذی و یا ۲۱۳ در تافل کامپیوتری و همچنین ۷۹ در تافل اینترنتی برسند. علاقه مندان به شرکت در آزمون آیلتس نیز حداقل نمره شش و نیم را بایستی در این آزمون کسب نمایند.

دروس اصلی و تخصصی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در مرحله اول

 دومین بخش از دروس در نظر گرفته شده برای رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در مرحله اول مربوط به دروس اصلی و تخصصی این رشته می شود. در این بخش ۹۸ واحد برای دانشجویان در نظر گرفته شده که لازم است تا از همان ابتدا برنامه ریزی درست و دقیقی برای گذراندن آنها در طول دوره تحصیلی اتخاذ شود. با توجه به اینکه قوانین بسیار خاصی برای اخذ و پشت سر گذاشتن هر یک از واحدهای در نظر گرفته شده به عنوان دروس اصلی و تخصصی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در مرحله اول در نظر گرفته شده به همین دلیل عدم دقت به این قوانین ممکن است شرایط چالش برانگیز را در نیمسال های انتهایی این دوره ایجاد نماید.

در جدول زیر می توانید دروس اصلی و تخصصی برنامه آموزشی دوره دکترای پیوسته رشته بیوتکنولوژی را مشاهده کنید:

دروس اصلی و تخصصی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی مرحله اول
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی عمومی 1 3
2 ریاضی عمومی 2 3
3 ژنتیک 2 3
4 آزمایشگاه زیست شناسی ملکولی سلول 1
5 آمار و احتمالات 3
6 اصول مهندسی ژنتیک 2
7 آزمایشگاه اصول مهندسی ژنتیک 1
8 شیمی عمومی 3
9 آزمایشگاه شیمی عمومی 1
10 شیمی آلی 3
11 آز شیمی آلی 1
12 میکروبیولوژی 1 3
13 آز میکروبیولوژی 1 1
14 بیوشیمی ساختمانی 3
15 شیمی تجزیه 3
16 متابولیسم 3
17 آزمایشگاه شیمی تجزیه 1
18 آزمایشگاه بیوشیمی 1
19 شیمی فیزیک 1 3
20 آز شیمی فیزیک 1 1
21 روشهای بیوشیمی و دستگاهها 2
22 ایمنی شناسی 2
23 فیزیک عمومی 1 3
24 فیزیک عمومی 2 3
25 آز فیزیک عمومی 1 1
26 آز فیزیک عمومی 2 1
27 زیست شناسی سامانه ها 3
28 اصول مهندسی بیوشیمی 3
29 مبانی بیوتکنولوژی میکروبی و محیطی 2
30 محاسبات عددی 2
31 مبانی بیوتکنولوژی پزشکی و ملکولی 2
32 مکانیک سیالات 2
33 مبانی بیوتکنولوژی کشاورزی 2
34 اقتصاد در بیوتکنولوژی 2
35 زیست شناسی عمومی 3
36 بیوانفورماتیک 2
37 آزمایشگاه زیست شناسی عمومی 1
38 زیست شناسی گیاهی 3
39 زیست شناسی ملکولی سلول 1 3
40 زیست شناسی ملکولی سلول 2 3
41 روش تحقیق 2
42 ژنتیک 1 3
43 آزمایشگاه ژنتیک 1 1
مجموع واحدها 98 واحد

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید در مجموع ۹۸ واحد برای این مرحله از این رشته در نظر گرفته شده که واحد های مهم و تاثیر گذار در آن بیشتر 3 واحدی هستند. همچنین دقت داشته باشید که این دروس اهمیت بسیار زیادی برای ایجاد مهارت ها و توانمندی های لازم در دانشجویان داشته و تقویت ذهن دانشجویان در این درس ها در نهایت منجر می‌شود تا در مراحل بعدی این رشته نیز شرایط خوبی برای کاربران به وجود آید.

دروس تخصصی اختیاری مرحله اول بیوتکنولوژی

 آخرین بخش از دروس در نظر گرفته شده در مرحله اول رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی مربوط به دروس تخصصی اختیاری برای دانشجویان رشته میشود. برای این بخش ۴۴ واحد درسی در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست به صورت اختیاری و با توجه به قوانین دانشکده‌های مختلف ۱۱ واحد درسی را در انتهای پشت سر بگذرانند.

در جدول زیر می توانید دروس اصلی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در دوره اول دکترای پیوسته را مشاهده کنید:

دروس اختیاری تخصصی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی مرحله اول
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مهندسی بافت 3
2 معادلات دیفرانسیل 3
3 زیست مواد 3
4 مبانی بیوفیزیک 2
5 کاربرد علوم نانو در زیست فناوری 2
6 ویروس شناسی 2
7 اصول اصلاح نباتات 2
8 آزمایشگاه ویروس شناسی 1
9 طرح آزمایش 3
10 فیزیولوژی پزشکی 2
11 آفات و بیماریهای گیاهی 2
12 فارماکولوژی 2
13 آزمایشگاه آفات و بیماریهای گیاهی 1
14 عملیات واحد 2
15 قارچ شناسی 2
16 آزمایشگاه اصول مهندسی بیوشیمی 1
17 آزمایشگاه قارچ شناسی 1
18 میکروبیولوژی 2 3
19 میکروبیولوژی مواد غذایی 2
20 آزمایشگاه میکروبیولوژی 2 1
21 آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی 1
22 آزمایشگاه فیزیک عمومی 2 1
23 پروژه 2
مجموع واحدها 44 واحد

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید درس های مختلفی برای این رشته به عنوان دروس تخصصی اختیاری در نظر گرفته شده که دانشجویان می بایست بر اساس نوع علاقه و همچنین گرایش مورد نظر خود در مقطع بالاتر برای انتخاب این واحدها و پشت سر گذشتن آن ها اقدام نمایند. همچنین دقت داشته باشید که انتخاب دروس تخصصی اختیاری اهمیت بسیار زیادی در ایجاد توانمندی های لازم برای فارغ التحصیلان این رشته در نهایت خواهد داشت می تواند شرایط بهتری در بازار کار نیز برای آنها ایجاد کند.

واحدهای درسی دوره دوم دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در مرحله دوم می رسد. مرحله دوم از این رشته در واقع شباهت هایی به کارشناسی ارشد در سایر رشته ها داشته و شرایط مشابهی با آن دارد. در این مرحله که در مجموع ۳ نیم سال طول می کشد. دانشجو می بایست در نهایت در هر کدام از گرایش های مورد نظر خود ۲۵ واحد درسی را پشت سر بگذرانند. دقت داشته باشید که در این مرحله دیگر خبری از دروس پیوسته نبوده و تمام واحدهای در نظر گرفته شده برای این مرحله به صورت تخصصی ارائه می شوند.

در جدول زیر می توانید تعداد کل واحدهای در نظر گرفته شده برای مرحله دوم دکترای پیوسته بیوتکنولوژی را در دانشگاه های کشور توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور مشاهده کنید:

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته بیوتکنولوژی
دروس تخصصی
15 واحد
دروس تخصصی اختیاری
10 واحد
مجموع
25 واحد

همانطور که در بالا قابل مشاهده است دانشجویان می بایست در مجموع ۲۵ واحد که ۱۵ واحد آن به صورت اصلی و تخصصی و ۱۰ واحد به صورت اختیاری را پاس کنند. همچنین لازم به توضیح است که با توجه به اینکه واحد های اصلی و اختیاری در نظر گرفته شده برای هر یک از گرایش های مرحله دوم دکترای پیوسته بیوتکنولوژی با یکدیگر متفاوت است و با این حال دانشجویان رشته میتوانند از میان دروس اختیاری در نظر گرفته شده برای سایر گرایش ها نیز اقدام به انتخاب کرده و در نهایت تعداد واحد های لازم برای به پایان رساندن این مرحله را نیز کامل کنند.

دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد و یا همان مرحله دوم دکترای عمومی بیوتکنولوژی اقدام به انتخاب گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی کرده باشند، می بایست مطابق با جدول زیر ۱۵ واحد را به عنوان دروس اصلی و تخصصی این مرحله انتخاب کرده و پشت سر بگذرانند.

دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مهندسی واکنشهای شیمیایی 3
2 پدیده های انتقال در سیستم های بیوشیمی 3
3 شیمی فیزیک 2 3
4 مدل سازی و شبیه سازی فرآیندها 3
5 ریاضیات مهندسی پیشرفته 3
مجموع واحدها 15 واحد

دقت داشته باشید که تمام این دروس اهمیت بسیار زیادی برای ایجاد مهارت ها و توانایی های لازم برای دانشجویان گرایش داشته و حتماً باید با تمرکز بالا به دنبال گذراندن آنها باشید.

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی

همچنین ۳۰ واحد به عنوان دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم برای گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست از میان این دروس و یا حتی دروس اختیاری در نظر گرفته شده برای سایر گرایش ها تعداد واحد های باقی مانده برای این مرحله را انتخاب کرده و پشت سر بگذرانند. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی فراورش زیستی را مشاهده کنید.

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فرآیندهای جداسازی 3
2 مکانیک سیالات پیشرفته 3
3 مهندسی بیوشیمی پیشرفته 3
4 انتقال جرم پیشرفته 3
5 تحلیل و طراحی آماری فرآیندها 3
6 فرآیندهای غشایی 3
7 نانو بیوتکنولوژی 3
8 ترمودینامیک غیر برگشتی 3
9 کنترل فرآیند 3
10 ترمودینامیک محلولهای غیر ایده آل 3
مجموع واحدها 30 واحد

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید در مجموع ۱۰ درس مختلف هر یک به ارزش سه واحد برای این بخش از واحدهای درسی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در نظر گرفته شده است.

دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی میکروبی

نوبت به معرفی دروس اصلی و تخصصی الزامی مربوط به مرحله دوم برای گرایش بیوتکنولوژی میکروبی می رسد. در مجموع ۱۵ واحد درسی برای این مرحله در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این دروس را به تفکیک تعداد واحد ها مشاهده کنید.

دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی میکروبی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فیزیولوژی پروکاریوت ها 2
2 پدیده های تخمیر 2
3 زیست فناوری نفت 2
4 مدل سازی و شبیه سازی فرایندها 3
5 بیوتکنولوژی محیطی 3
6 مهندسی ژنتیک پیشرفته 3
مجموع واحدها 15 واحد

تمام دروس اصلی و تخصصی الزامی مرحله دوم برای گرایش بیوتکنولوژی میکروبی اهمیت قابل توجهی داشته و لازم است تا دانشجویان تمرکز کافی برای انتخاب آنها را داشته باشند. مفاهیم بیان شده در این درس می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی ایجاد توانمندی های لازم در دانشجویان این رشته داشته باشد.

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی میکروبی

همچنین دانشجویان گرایش بیوتکنولوژی میکروبی می بایست از میان دروس اختیاری تخصصی در نظر گرفته شده مطابق جدول زیر دست به انتخاب واحد های تخصصی اختیاری بزنند‌. دانشجویان این رشته می توانند از میان دروس اصلی و اختیاری سایر گرایش ها نیز مطابق با قوانین مربوط به دانشکده و همچنین با اجازه مدیر گروه و استاد راهنما اقدام نمایند.

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی میکروبی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 انرژی و بیوتکنولوژی 3
2 ژنتیک پیشرفته پروکاربوت ها 3
3 بیوتکنولوژی اکستریموفیلها 3
4 اکولوژی میکروارگانیسمها 3
5 بیوتکنولوژی قارچ ها 3
6 بیوتکنولوژی دریا 3
مجموع واحدها 18 واحد

دروس اصلی تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی مولکولی

۱۵ واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی مولکولی به شرح زیر است:

دروس اصلی تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی مولکولی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 بیوفیزیک سلولی و مولکولی 3
2 مهندسی ژنتیک پیشرفته 3
3 آنزیم شناسی 2
4 زیست شناسی مولکولی پیشرفته 2
5 بیوتکنولوژی پروتئین 2
6 زیست شناسی محاسباتی 3
مجموع واحدها 15 واحد

البته ملاحظه می کنید که واحدهای مشترک نیز میان دروس اصلی گرایش های مختلف این رشته وجود دارد که مطابق با نیاز به کسب مهارت های لازم توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تعیین شده است.

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی مولکولی

در ادامه دانشجویان موظف به انتخاب واحد های باقیمانده از میان دروس اختیاری و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی مولکولی به شرح جدول زیر هستند:

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی مولکولی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 طراحی دارو و مدلسازی مولکولی 3
2 بیوانفورماتیک پیشرفته 3
3 بیوتکنولوژی سلولهای یوکاریوتی 3
4 بیولوژی سلولی و مولکولی تکوین 3
5 آمار و استنباط آماری پیشرفته 3
6 الگوریتم های زیستی 3
مجموع واحدها 18 واحد

دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی

در مجموع ۱۵ واحد درسی به عنوان دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در آخرین مصوبه در نظر گرفته شده است که این دروس به شرح زیر هستند:

دروس اصلی و تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ژنتیک پزشکی مولکولی 3
2 ایمنی شناسی سلولی مولکولی 2
3 مهندسی بافت پیشرفته 2
4 مهندسی ژنتیک پیشرفته 3
5 کشت سلول و بافت 2
6 فراورده های بیولوژیک 3
مجموع واحدها 15 واحد

دانشجویان به صورت الزامی می بایست تمام این واحدهای درسی را در طول سه نیمسال تحصیلی در نظر گرفته شده اخذ کرده و آنها را پاس کنند.

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی

۱۵ واحد درسی در پنج درس مختلف نیز به عنوان دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی برای این رشته در نظر گرفته شده است که این ۱۵ واحد به تفکیک تعداد واحد ها به شرح جدول زیر هستند:

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 سلولهای بنیادی 3
2 زیست فناوری تولید مثل 3
3 فارماکوژنتیک مولکولی 3
4 تعیین نقشه ژنی 3
5 ایمونوشیمی 3
مجموع واحدها 15 واحد

همچنین لازم به توضیح است که دانشجویان می توانند از میان دروس اختیاری و اصلی سایر گرایش ها نیز برای انتخاب دروس اختیاری خود در این گرایش با هماهنگی استاد راهنما و طبق قوانین دانشکده اقدام نمایند.

دروس اصلی تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی

در مجموع ۱۵ واحد درسی در 6 درس مختلف به عنوان دروس اصلی تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی برای این رشته در نظر گرفته شده است که این واحدها به تفکیک تعداد واحد به شرح جدول زیر هستند:

دروس اصلی تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کشت بافت گیاهی و کاربردهای ان 3
2 بیوتکنولوژی گیاهان زراعی 2
3 مهندسی ژنتیک گیاهی پیشرفته 3
4 اکولوژی مولکولی 2
5 مهندسی متابولیت در گیاهان 2
6 زیست شناسی مولکولی گیاهی 3
مجموع واحدها 15 واحد

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی

دانشجویان گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی دروس اختیاری خود را می توانند طبق جدول زیر انتخاب کرده و پشت سر بگذرانند:

دروس اختیاری تخصصی مرحله دوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ژنتیک کمی 3
2 بیومتری 3
3 سیتوژنتیک 3
4 نشانگرهای مولکولی و کاربرد های آن 3
5 فیزیولوژی مولکولی تنش ها 3
مجموع واحدها 15 واحد

مطابق با نکته برای شده برای سایر گرایش ها دانشجویان این گرایش نیز می توانند از میان دروس اصلی و یا اختیاری سایر گرایش ها نیز دروس اختیاری تخصصی خود را انتخاب کرده و پاس کنند.

واحدهای درسی دوره سوم دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

پنج گرایشی که در مقطع کارشناسی ارشد و یا همان مرحله دوم رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی به آنها اشاره کردیم در مرحله سوم نیز به همان ترتیب وجود دارند. دانشجویان بعد از اتمام تمام واحدهای در نظر گرفته شده برای دوره دوم این رشته درس نیمسال تحصیلی می‌بایست در 7 نیمسال تحصیلی اقدام به پشت سر گذاشتن واحدهای در نظر گرفته شده برای مرحله سوم این رشته نمایند. 

برای مرحله سوم دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در مجموع ۳۲ واحد درسی در نظر گرفته شده است که این واحد های درسی به تفکیک به شرح جدول زیر هستند:

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته بیوتکنولوژی
سمینار
2 واحد
دروس تخصصی
6 واحد
رساله
24 واحد
مجموع
32 واحد

دقت داشته باشید که رساله و سمینار برای تمام گرایش های این رشته در مقطع دکترا در مرحله سوم یکسان است و تنها دروس اصلی تخصصی در نظر گرفته شده با یکدیگر تفاوت هایی دارد که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی

در مجموع ۶ واحد در دو درس مختلف 3 واحدی به عنوان دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی در نظر گرفته شده است که به شرح جدول زیر است:

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی فرآورش زیستی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مهندسی فراورش زیستی 3
2 مهندسی فراورش زیستی پیشرفته 3
مجموع واحدها 6 واحد

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی میکروبی

دانشجویان این گرایش نیز در مرحله سوم می بایست دو درس 3 واحدی را به عنوان دروس اصلی و تخصصی به شرح جدول زیر پشت سر بگذرانند:

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی میکروبی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 بیوتکنولوژی میکروبی 3
2 بیوتکنولوژی محیطی پیشرفته 3
مجموع واحدها 6 واحد

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی

برای دانشجویان گرایش بیوتکنولوژی پزشکی نیز دو درس 3 واحدی به عنوان دروس اصلی تخصصی مرحله سوم در نظر گرفته شده است که این درس ها به شرح جدول زیر هستند:

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی پزشکی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 بیوتکنولوژی پزشکی 3
2 بیوتکنولوژی پزشکی پیشرفته 3
مجموع واحدها 6 واحد

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی

واحدهای در نظر گرفته شده به عنوان دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی نیز به شرح جدول زیر هستند:

دروس اصلی تخصصی مرحله سوم گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مباحث نوین در بیوتکنولوژی گیاهی 3
2 بیوتکنولوژی گیاهی پیشرفته 3
مجموع واحدها 6 واحد

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 یکی از نکات بسیار مهمی که درباره رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی باید به بررسی آن بپردازیم شرایط بازار کار این رشته است. دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دارای بازار کار بسیار خوبی است. ردیف های شغلی مختلفی برای فارغ التحصیلان این رشته در جامعه ما تعریف می شود. همچنین مراکز مختلفی نیز به تخصص ها و مهارت های فارغ التحصیلان این رشته نیاز دارند. دانش آموختگان دکترای پیوسته بیوتکنولوژی می توانند در دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف در پست ها و ردیف های شغلی علمی و آموزشی وارد بازار کار شوند که این مهم می تواند درآمد قابل توجهی نیز برای آنها به دنبال داشته باشد. همچنین امکان حضور در سازمان های پژوهشی و مرکز ملی تحقیقات با توجه به گرایش مورد نظر آنها در این رشته نیز برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

پژوهشگاه های درمانی خاص موجود در سرتاسر کشور نیز امکان حضور فارغ التحصیلان این رشته را در رده های شغلی مختلف فراهم کرده و از این نظر ملاحظه می کنید که بازار کار گسترده ای برای دکترای پیوسته بیوتکنولوژی وجود دارد. دقت داشته باشید که بسیاری از مراکز معرفی شده نیاز به چندین تخصص مختلف این رشته به صورت همزمان نیاز داشته و به همین دلیل امکان ورود به بازار کار در فاصله بسیار کمی بعد از اتمام دوره تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد.

گرایش های رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که درباره رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی بایستی به بررسی آن بپردازیم گرایش های تعیین شده برای این رشته از سوی وزارت بهداشت و علوم پزشکی است. همانطور که در بالا اشاره کردیم این رشته تحصیلی در کشور ما در سه مرحله مختلف دروس کارشناسی و دروس کارشناسی ارشد و همچنین دروس دکترا ارائه می شود. در زمان گذراندن دروس کارشناسی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی خبری از گرایش خاصی در این رشته نبوده و تعریفی برای گرایش در این مقطع تحصیلی برای رشته نشده است. اما علاقه مندان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد یا همان دوره دوم دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از میان گرایش های زیر گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمایند:

  • بیوتکنولوژی میکروبی
  • بیوتکنولوژی پزشکی
  • بیوتکنولوژی محیطی و دریایی
  • بیوتکنولوژی مولکولی
  • بیوتکنولوژی کشاورزی
  • فرآورش زیستی

همچنین دانشجویان می توانند در مقطع دکترا نیز گرایش های مختلفی را انتخاب نمایند. گرایش های در نظر گرفته شده برای مقطع کارشناسی ارشد در مقطع دکترا نیز وجود داشته و دانشجویان می توانند همان گرایش دوره کارشناسی ارشد خود را ادامه دهند.

کاربردهای رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 کاربردهای رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی با توجه به گرایش های مختلفی که برای رشته وجود دارد بسیار گسترده بوده و نیاز به استفاده از مهارت ها و توانمندی های دانشجویان این رشته در بخش های مختلف جامعه ما وجود دارد. در درجه اول به عنوان اولین کاربرد بایستی به پرورش افراد توانمند در زمینه پژوهش های علمی و درمانی در مسائل مربوط به بیوتکنولوژی اشاره داشته باشیم. اساتید دانشگاه های مختلف کشور در این رشته همان دانشجویانی هستند که در حال حاضر در دانشگاه های مختلف مشغول به تحصیل در دکترای پیوسته بیوتکنولوژی میباشند.

از این گذشته با توجه به نوع گرایش و تخصصی تعریف شده برای هر کدام از گرایش ها کاربرد های زیر را نیز می توان برای دکترای پیوسته بیوتکنولوژی تعریف کرد:

  • استفاده از روش های مختلف بیوتکنولوژی برای درمان ناباروری ها
  • استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بسیاری از بیماری های نادر
  • توسعه و پرورش گیاهان تراریخته با اهدافی مانند بهبود خوراک و یا استفاده از آنها برای بخش درمان
  • کمک به رفع آلایندگی های موجود در دریاها و آبها
  • کمک به تولید داروهای جدید با چالش های کمتر و درمانهای بهینه‌تر
  • ارائه راهکارهای به روز تر و مدرن تر برای درمان سیستم های عصبی بیماران دارای ضایعات نخاعی

به همین ترتیب می توان کاربردهای بسیار زیاد دیگری را نیز برای دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در نظر گرفته هر کدام از این کاربرد ها اهمیت بسیار زیادی در هر جامعه‌ای دارند. دانشجویان با توجه به گرایش انتخاب شده در مقطع تحصیلی بایستی وظایف مربوط به آن را نیز در جامعه ارائه نمایند.

درآمد رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 درآمد رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان مهارت ها و توانمندی های فارغ التحصیلان این رشته را می‌توان یکی از مهمترین گزینه ها در بحث تاثیر گذاری بر روی درآمد در نظر گرفت. اما با همه این اوصاف و تمام فاکتورهای تاثیرگذار بر روی درآمد رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی به عنوان یک نکته بسیار مهم بایستی به محل استخدام فارغ التحصیلان اشاره داشته باشیم. افزایش تجربه و همچنین افزایش تخصص ها و مهارت ها در هر جایگاهی می تواند درآمد های بیشتری برای افراد به دنبال داشته باشد اما وقتی صحبت از محل استخدام می شود این تاثیرپذیری شرایط دیگری به خود خواهد گرفت.

در حال‌ حاضر فارغ التحصیلان دکترای پیوسته بیوتکنولوژی هم میتوانند در مراکز دولتی و هم در بخش خصوصی وارد بازار کار شوند. درآمدهای حاصل از فعالیت این عزیزان در مراکز دولتی کاملاً مشخص بوده و از سوی سازمان‌های دولتی تعیین می شود. در این بین در بخش خصوصی امکان رسیدن به درآمدهای با توجه به میزان توانمندی ها و مهارت های کسب شده در دوران تحصیلی برای این عزیزان وجود دارد که امکان رسیدن به درآمد بالاتر را برای آنها فراهم می آورد.

یکی از فاکتورهای فوق العاده مهمی که می تواند موفقیت شما را در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی تضمین نماید داشتن خلاقیت بالا است. برای افرادی که خلاقیت بالایی داشته و در کنار آن علاقه به مباحث مربوط به بیوتکنولوژی دارند حضور در این رشته می تواند فوق العاده ایده آل باشد.

ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی

 نکته بعدی که درباره این رشته باید به آن بپردازیم شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است. ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هم باعث جایگاه اجتماعی بهتر برای دانش آموختگان می شود و هم در نهایت گاه شغلی بهتری نیز برای آن‌ها رقم می‌زند که نتیجه هر دوی این موضوعات در نهایت منجر به درآمد بیشتر برای فارغ التحصیلان این رشته خواهد شد. برای این رشته تحصیلی در حال حاضر گرایش های تخصصی در مقطع تخصص در دانشگاه های ایران ارائه نمی شود.

رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در جهان

 با توجه به کاربرد هایی که برای رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی معرفی کرد همیشه در جهان نیز شرایط بسیار خوبی داشته و افراد زیادی در سرتاسر جهان به دنبال تحصیل در این رشته هستند. در واقع مهارت ها و توانمندی های مربوط به این رشته به گونه ای در نظر گرفته شده که در هر کشوری نیاز به این مهارت ها وجود دارد. اگر شما تخصص های لازم برای ارائه خدمات در بخش های مختلف مربوط به این رشته را پیدا کرده باشید در هر کشوری سریع وارد بازار کار شده و می توانید از مهارتهای خود برای رسیدن به درآمدهای قابل توجهی نیز استفاده کنید.

برای کسانی که علاقه به ادامه تحصیل و یا حضور در این رشته در بهترین دانشگاه های جهان دارند لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های برتر جهان برای رشته بپردازیم. برای معرفی دانشگاه های برتر جهان در رشته ی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از آخرین بروزرسانی صورت گرفته در این باره در استاندارد QS استفاده می کنیم. طبق اطلاعات این سایت در حال حاضر ده دانشگاه برتر جهان برای رشته به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه ماساچوست آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه ETH زوریخ سوئیس
  • دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه وایلی آمریکا

همچنین اگر بخواهیم دانشگاه های قاره آسیا را برای رشته رده بندی کنیم در حال حاضر دانشگاه ملی سنگاپور با قرار گرفتن در رتبه ۱۴ جهانی در رتبه اول آسیا برای رشته قرار خواهد گرفت همچنین دانشگاه توکیو نیز در این رده بندی در جایگاه دوم قرار دارد. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در رده بندی جهانی در رتبه ۵۵۱ تا ۶۰۰ قرار گرفته که نشان از بار علمی فوق العاده بالای این دانشگاه برای این رشته دارد.

همچنین لازم است تا نگاهی به متوسط درآمد فارغ التحصیلان دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در جهان نیز بپردازیم تا شناخت شما نسبت به این رشته بازهم بیشتر شود. دقیقا مطابق با آن چیزی که در قسمت درآمد رشته دکترای پیوسته به تکنولوژی به معرفی آنها پرداختیم در سطح جهانی نیز درآمد این رشته به موارد مختلفی بستگی خواهد داشت. بسته به اینکه شما در کدام یک از رده های شغلی تعریف شده برای این رشته وارد بازار کار شده باشید امکان رسیدن به درآمد ۶۰ تا ۱۵۰ هزار دلاری در سال وجود دارد.

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در جهان و ایران چگونه است؟

یکی از اصلی ترین مزیت های رشته دکترای عمومی بیوتکنولوژی در ایران و جهان بازار کار فوق العاده ایده آل و مناسب این رشته است. در حال حاضر فارغ التحصیلان دکترای بیوتکنولوژی هم در ایران و هم در سرتاسر جهان می توانند بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیلی خود برای حضور در بازار کار حرفه ای اقدام نموده و به درآمدهای مناسبی نیز برسند.

درآمد رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی چقدر است؟

درآمد رشته دکترای عمومی بیوتکنولوژی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین فاکتورها محل استخدام دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیلی است. اما به صورت کلی چه در مراکز و سازمانهای دولتی و چه در مراکز خصوصی درآمد قابل توجهی برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفته می شود که بسیار بیشتر از میانگین درآمد افراد در جامعه امروز است.

برترین دانشگاه ‌های رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در ایران کدامند؟

به صورت کلی دانشگاه های خیلی زیادی شرایط پذیرش در رشته دکترای عمومی به تکنولوژی در ایران را فراهم می کنند و تنها چند دانشگاه محدود چنین شرایطی را برای علاقه مندان به این رشته فراهم کرده‌اند. در حال حاضر از جمله برترین دانشگاه های رشته دکترای عمومی بیوتکنولوژی میتوان به دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه خوارزمی اشاره کرد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا
پارسا
5 ماه قبل

تو کنکور ۴۰۲ اخرین رتبه منطقه ۲ چند بوده

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x