جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته علوم سیاسی

معرفی کامل رشته علوم سیاسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم سیاسی
فهرست مطالب

معرفی رشته علوم سیاسی

رشته علوم سیاسی مطالعه تجربی سیاست، قدرت و حکومت است. درک چگونگی تجلی موقعیت‌های سیاسی کنونی، مزایا و معایب آن، نحوه تأثیرگذاری بر شهروندان و چگونگی ساختار حکومت و قدرت در آینده ضروری است. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته علوم سیاسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم سیاسی

رشته علوم سیاسی در مورد مسائل سیاسی و حکومتی تحلیل و پیش بینی می کند. دانشمندان علوم سیاسی فرآیندها، سیستم‌ها و پویایی‌های سیاسی کشورها و مناطق جهان را اغلب برای افزایش آگاهی عمومی یا تأثیرگذاری بر دولت‌های خاص بررسی می‌کنند.

تاریخچه رشته علوم سیاسی

تاریخچه رشته علوم سیاسی به سالیان دور برمی گردد. علوم سیاسی در اواخر قرن نوزدهم به‌عنوان بخشی از مدرنیسم گسترده‌تر پدید آمد که روایت‌های توسعه‌ای قبلی را با توضیحات رسمی‌تر جایگزین کرد.

تحلیل‌های سیاست در فرهنگ‌های باستانی در آثار متفکران مختلف، از جمله کنفوسیوس (551–479 پ.م.) در چین و کاوتیلیا (300 پیش از میلاد) در هند ظاهر شد. نوشته های مورخ ابن خلدون (1332-1406) در شمال آفریقا بر مطالعه سیاست در جهان عرب زبان تأثیر زیادی گذاشته است. اما کامل ترین توضیح سیاست در غرب بوده است. برخی افلاطون (428/427-348/347 پ.م) بنیانگذار واقعی این رشته می دانند.

معرفی کامل رشته علوم سیاسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم سیاسی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته علوم سیاسی

دوره کارشناسی یکی از دوره های تحصیل آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره در گام نخست آشنایی با ادبیات تخصصی در حوزه های مختلف علوم سیاسی و دانش های پیرامونی نظیر (جامعه شناسی و اقتصاد) و مطالعات بنیادی (فلسفه و فقه) است. همچنین دانشجویان با کاربرد روش های علمی در حوزه سیاست و در نهایت اموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها، ادارت، موسسات و مراکز عمومی و دولتی است.

رشته علوم سیاسی با جامعه شناسی در هم تنیده است زیرا هر دو شاخه تلاش می کنند رفتار انسان را به صورت گروهی مطالعه کنند. در حالی که جامعه شناسی کل جوامع را مطالعه می کند، علم سیاسی به سیستم های سیاسی که بخشی از جامعه بزرگتر هستند، می پردازد.

رشته‌های علوم سیاسی باید بتوانند: روش‌هایی را که دانشمندان علوم سیاسی برای پاسخ به سؤالات مربوط به سیاست استفاده می‌کنند، درک کرده و از آنها استفاده کنند. از تفکر انتقادی و شواهد برای درک و ارزیابی نظریه ها و تفاسیر رقیب استفاده کنند. یک استدلال خوب سازماندهی شده را که با شواهد پشتیبانی می شود، تدوین و بیان کنند.

رشته علوم سیاسی در یک نگاه

رشته علوم سیاسی زیرمجموعه کنکور سراسری علوم انسانی بوده که برای ورود به رشته باید در کنکور سراسری انسانی شرکت نمایند. این رشته نسبت به سایر رشته های علوم انسانی کمتر مورد توجه قرار گرفته و تقریبا رشته ای کم تقاضا محسوب می شود.  با توجه به مقوله نیاز کشور به این رشته بازار کار خوبی دارد و متقاضیان به سمت این رشته سوق داده می‌شوند. از طرف دیگر ظرفیت پذیرش دانشگاه برای رشته علوم سیاسی تقریبا متوسطه بوده و دانشگاه ها شرایط و امکانات تحصیلی لازم را فراهم کرده‌اند. برای رشته علوم سیاسی  مشاغل گوناگونی در نظر گرفته شده که در سطح گسترده به فارغ التحصیلان این رشته نیاز است. از طرفی دیگر میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی با تقویت رزومه و افزایش مهارت افزایش یافته و می توان درآمد خوبی را برای این رشته متصور شد. 

نحوه پذیرش دانشجو براساس آیین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود. حوزه مطالعات سیاسی در دوره کارشناسی تنها در یک رشته و با عنوان “علوم سیاسی” و بدون گرایش ارائه می شود. دوره کارشناسی رشته علوم سیاسی چهار سال بوده که دروس این رشته به صورت ترمی و در ۸ نیمسال تحصیلی و در 16هفته ارائه می شود. دروس به شکل ترمی-واحدی ارائه می گردد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته علوم سیاسی در ایران

تجهیز علوم اجتماعی در کشور به روش علوم سیاسی و ترویج و تحکیم علوم انسانی به عنوان یکی از مهمترین رشته های علوم انسانی و اجتماعی و همچنین مطالعه و آموزش حوزه عام علوم سیاسی در ابعاد مختلف به صورت بنیادی، کارامد و روزآمد در ایران بسیار حائز اهمیت است.

دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی در سال 1313 در دانشگاه تهران تاسیس شد و از سه مدرسه سیاسی، مدرسه حقوق و مدرسه عالی تجارت شکل گرفته بود. مدرسه سیاسی ددر 1278 در چارچوب وزارت امور خارجه تاسیس شد. مدرسه حقوق در سال 1298 در چارچوب وزارت عدلیه و مدرسه عالی تجارت در سال 1304 زیر نظر وزیر وقت فوائد عامه ایجاد شد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته علوم سیاسی

جهت بررسی شرایط پذیرش در رشته علوم سیاسی در دانشگاه های کشور باید دو دیدگاه مهم را مورد بررسی قرار داد. در وهله اول باید به میزان رقابت دانشجویان برای ورود به رشته توجه کرد، با توجه به اینکه رشته علوم سیاسی بین متقاضیان گروه انسانی محبوبیت متوسطی داشته در نتیجه متقاضیان این رشته زیاد نبوده اما به دلیل بازار کار خوب رقابت امروز سنگین‌تر شده است. شرایط پذیرش در وهله دوم از نظر ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد با توجه به اینکه دانشگاه های سراسری برای رشته علوم سیاسی دانشجو می‌پذیرد لذت امکان ادامه تحصیل برای علاقمندان این رشته در دانشگاه های سراسر کشور ارائه شده است.

با توجه به حذف زیر گروه های کنکور سراسری انسانی و همچنین حذف دروس عمومی، این آزمون ها تنها شامل دروس تخصصی است. دروس تخصصی هر کدام ضرایب متفاوتی داشته و در این میان برخی از دروس ضرایب بالاتری داشته و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
اقتصاد
2
زبان و ادبیات فارسی
8
عربی
5
تاریخ و جغرافیا
5
علوم اجتماعی
5
فلسفه و منطق
5
روانشناسی
2

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید درس تخصصی زبان و ادبیات فارسی و در کنکور علوم انسانی بیشتری داشته و برای قبولی در رشته مورد نظر باید روی این دروس دوره دبیرستان تمرکز بیشتری شود.

 البته شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند تا حدی شرایط کنکور سراسری را القا کرده و دانش آموزان به محک دانش، سرعت تست زنی و دقت در پاسخگویی خود بپردازند. همچنین بسیاری از سوالات کنکور سراسری مشابه آزمون های آزمایشی استاندارد برگزار شده است، از این رو شرکت در این آزمون ها می تواند فرصت طلایی باشد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته علوم سیاسی

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در مورد رشته علوم سیاسی به آن توجه کنید در مورد لیست دانشگاه برتر رشته است. دانشگاه های برتر رشته علوم سیاسی معمولا انتخاب دانش آموزان برای اولویت بندی دانشگاه ها است. البته ناگفته نماند که تمامی دانشگاه های کشور از کیفیت شرایط آموزشی خوبی برخوردار بوده و تمام دانشجویان می توانند با تقویت سطح دانش در  به بازار کار به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کنند به شرطی که علاقه و پشتکار را لازمه راه خود بدانند. با این حال برخی از دانشگاه های شاخص رشته علوم سیاسی شامل رشته های تهران، اصفهان، دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه فردوسی مشهد و …. است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم سیاسی

برای آشنایی بیشتر شما با شرایط پذیرش در رشته علوم سیاسی دو نمونه کارنامه قبولی دانش آموزان سال های قبل را قرار داده ایم. با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی دانش آموزان در سالهای قبل می توانید با درصد های لازم برای ورود به رشته آشنا شوید. البته لازم به توضیح است که شرایط پذیرش مانند تراز و درصد با توجه به تعداد متقاضیان و همچنین ظرفیت اعلامی از سوی دانشگاهی کشور و سهمیه های اعمال شده در هر سال شرایط متفاوتی دارد. با این حال برای درک بهتر این موضوع مشاهده کارنامه قبولی رشته علوم سیاسی خالی از لطف نیست.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته علوم سیاسی

بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند. رشته علوم سیاسی نیز در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته علوم سیاسی

برای آشنایی بیشتر با رشته علوم سیاسی باید دروس دانشگاهی این رشته را بدانید، از این رو در این بخش به معرفی واحدهای درسی می پردازیم. لازم به توضیح است که برنامه درسی این رشته در مقطع کارشناسی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با شرایط موجود و البته نیازهای جامعه واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای رشته نیز با تغییراتی همراه می شود. دوره کارشناسی چهار سال است که طول هر نیمسال 16 هفته است و زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری، 16 ساعت و عملی 22 ساعت در طول یک دوره تحصیلی است. همچنین برای هر واحد درسی در طول هفته حداقل می بایست یک ساعت آموزشی در نظر گرفته شود. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته علوم سیاسی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
28 واحد
دروس تخصصی
78 واحد
دروس اختیاری
10 واحد
جمع
138 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته علوم سیاسی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته علوم سیاسی

اولین بخش از واحدهای درسی رشته علوم سیاسی مربوط به واحدهای درسی عمومی است که زیر نظر گروه معارف و عمومی دانشگاه ارائه شده و هدف آن افزایش شناخت معرفتی و همچنین تاریخ و فرهنگ است. دروس عمومی روی تخصص و مهارت های اختصاصی دانشجویان تاثیری ندارد و برای تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک برگزار می شود. در جدول زیر می توانید دروس عمومی کارشناسی علوم سیاسی را مشاهده کنید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته علوم سیاسی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته علوم سیاسی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته علوم سیاسی

دروس پایه علوم سیاسی زمینه‌ساز و پیش نیاز اولیه برای درک کامل دروس اصلی/تخصصی هستند. در واقع دروس پایه برای ایجاد مهارت و دانش اولیه دانشجویان مهم بوده و به نوعی ذهنیت آنان را برای ورود به بازار کار آماده می کنند.  از طرف دیگر دروس پایه پلی بین دروس دوره دبیرستان و دانشگاه است که مطالب را به صورت تخصصی و حرفه ای تر ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که در برخی از دانشگاه های خارج از کشور به واحدهای درسی پایه اهمیت زیادی می دهند. بنابراین در صورتیکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه خارج از کشور را دارید باید به درک کامل از واحدهای درسی پایه برسید. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی پایه رشته علوم سیاسی را مشاهده کنید.

دروس پایه رشته علوم سیاسی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مبانی علم سیاست 2
2 بنیادهای فلسفی سیاست 2
3 مبانی جامعه شناسی 2
4 ارتباطات و سیاست 2
5 مبانی اقتصادی سیاست 2
6 مبانی و اصول مدیریت 2
7 مبانی روانشناختی سیاست 2
8 کلیات حقوق اساسی 2
9 روش پژوهش در علوم سیاسی 1 2
10 روش پژوهش در علوم سیاسی 2 2
11 متون پایه سیاسی در زبان فارسی 2
12 سیاست و حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه 2
13 سیره سیاسی پیامبر و ائمه 2
14 نگارش و ویرایش متون سیاسی 2
مجموع واحدها 28

در مجموع 28 واحد درسی به عنوان دروس پایه رشته علوم سیاسی در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که اگر دانشجو حتی یکی از واحدهای درسی پایه را اخذ نکرده باشد از  نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس تخصصی رشته علوم سیاسی

دروس تخصصی تنه اصلی آموزش مهارتهای علمی و عملی را ارائه می‌دهد. این واحدهای درسی بخش اعظم دروس در مقطع کارشناسی را به خود اختصاص داده و براساس شورای عالی برنامه‌ریزی کشور در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که تمامی واحدهای تخصصی اهمیت خود را داشته و اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، بنابراین باید از همان ترم های اولیه برای اخد این دروس اقدام شود. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی تخصصی رشته علوم سیاسی را همراه با تعداد واحدهای هر کدام از این درس ها مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته علوم سیاسی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 اندیشه سیاسی در اسلام و ایران 2
2 اندیشه سیاسی در اسلام و ایران 2
3 اندیشه سیاسی در غرب 1 2
4 اندیشه در غرب 2 2
5 مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های بزرگ 2
6 نظریه ها و الگوهای پیشرفت و توسعه سیاسی 2
7 سیاست و حکومت مقایسه ای 2
8 جامعه شناسی سیاسی 2
9 جنبش های اسلامی معاصر 2
10 نظریه های انقلاب و جنبش های اجتماعی 2
11 تحولات سیاسی- اجتماعی ایران از آغاز صفویه تا پایان قاجار 2
12 تحولات سیاسی- اجتماعی ایران در دوران پهلوی 2
13 تحولات سیاسی- اجتماعی ایران در جمهوری اسلامی ایران 2
14 اندیشه سیاسی رهبران انقلاب اسلامی ایران 2
15 مسائل سیاسی- اجتماعی و راهبردی دفاع مقدس 2
16 مسائل اقتصاد سیاسی انرژی در ایران 2
17 اصول و مبانی روابط بین الملل 1 2
18 اصول و مبانی روابط بین الملل 2 2
19 تاریخ روابط بین الملل 1 2
20 تاریخ روابط بین الملل 2 2
21 مسائل بین المللی جهان اسلام 2
22 ایران و کشورهای همسایه 2
23 حقوق اساسی 2
24 جغرافیای سیاسی و مناطق راهبردی جهان 2
25 سازمان های بین المللی 2
26 حقوق بین المللی عمومی 2
27 حقوق بین الملل اسلامی 2
28 حقوق اداری ایران 2
29 اندیشه سیاسی در ایران باستان 2
30 تاریخ تحول دولت در اسلام و ایران 2
31 متون تخصصی سیاسی به زبان انگلیسی 2
32 متون تخصصی سیاسی به زبان انگلیسی 2
33 مبانی و اصول سیاست گذاری عمومی 2
34 اصول و روش های تحلیل سیاسی 2
35 اقتصاد سیاسی بین المللی 2
36 کلیات مطالعات منطقه ای 2
37 فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی 2
38 نظریه های امنیت 2
مجموع واحدها 78

 توجه داشته باشید که دروس تخصصی دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده کرده و کلید اصلی موفقیت آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاتر و پیدا کردن جایگاه های شغلی است. اگر دانشجویی حتی یکی از واحدهای درسی اختصاصی را پاس نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است، بنابراین این دانشجویان باید از همان ترم های ابتدایی برای اخذ واحدهای درسی برنامه ریزی اصولی داشته باشند.

دروس اختیاری رشته علوم سیاسی

بسته سوم از دروس دوره کارشناسی مربوط به دروس اختیاری است که به عنوان مکمل ارائه شده و برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند بسیار مفید واقع می شود. از طرف دیگر دروس اختیاری برای موفقیت بیشتر در بازار کار و پیدا کردن جایگاه شغلی نقش ویژه داشته و سبب افزایش دانش و تخصص دانشجویان در حوزه های خاص می گردد. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری رشته علوم سیاسی را مشاهده کنید:

درس های اختیاری – بسته مسائل ایران
ردیف نام درس تعداد واحد
1 تحلیل روابط خارجی ایران پیش از انقلاب 2
2 تحلیل روابط خارجی ایران 2
3 جامعه شناسی سیاسی ایران پیش از انقلاب 2
4 جامعه شناسی سیاسی ایران 2
5 خلیج فارسی و مسائل آن 2
6 اندیشه سیاسی شرق باستان 2
7 پروژه / کارورزی 2
مجموع واحدها 14
درس های اختیاری – بسته مطالعات سیاسی - اسلام
ردیف نام درس تعداد واحد
6 حقوق بشر در اسلام 2
1 دیپلماسی در اسلام 2
مجموع واحدها 12
2 نظریه های مردم سالاری دینی 2
3 کلیات فقه سیاسی 2
4 اخلاق و سیاست 2
5 تاریخ تمدن ایران و اسلام 2
دروس اختیاری – بسته مطالعات منطقه ای
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مسائل سیاسی شرق و جنوب شرقی آسیا 2
2 مسائل سیاسی غرب و جنوب غربی آسیا 2
3 مسائل سیاسی شمال آفریقا 2
4 مسائل سیاسی آفریقای زیر صحرا 2
5 مسائل سیاسی آمریکای لاتین 2
6 مسائل سیاسی آمریکای شمالی 2
7 مسائل سیاسی آسیای مرکزی و قفقاز 2
8 مسائل سیاسی اروپا 2
9 مسائل سیاسی اقیانوسیه 2
مجموع واحدها 18
دروس اختیاری – بسته مطالعات بین الملل
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مسائل جاری جهانی 2
2 سازمان ها و بازیگران بین المللی غیر دولتی 2
3 مسائل راهبردی و امنیتی در روابط بین المللی 2
4 مطالعات جهانی شدن 2
5 دیپلماسی 2
6 ساختار و کارکرد سلطه در نظام بین الملل 2
7 مطالعات پساستعماری 2
8 حقوق بین الملل خصوصی 2
مجموع واحدها 18
دروس اختیاری – بسته های سیاست گذاری عمومی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 سیاست گذاری محیط زیست 2
2 سیاست گذاری اجتماعی 2
3 سیاست گذاری علم و فناوری 2
4 سیاست گذاری فرهنگی 2
5 سیاست گذاری اقتصادی 2
6 دولت الکترونیک 2
مجموع واحدها 12

دانشجویان موظف هستند تا 10 واحد دروس اختیاری تعیین شده را با نظر گروه اخذ کنند تا سقف واحدهای درسی آن ها به 138 واحد برسد. شایان ذکر است که دروس اختیاری به عنوان یک فرصت طلایی آموزشی برای کسب مهارت های تخصصی بیشتر برای تقویت رزومه است.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته علوم سیاسی

بازار کار رشته علوم  سیاسی در کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی و اینکه ایران در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است بسیار اهمیت دارد. البته که نباید در مورد بازار کار رشته ها در ایران به صورت رویایی فکر کنید. مهمترین نکته برای موفق شدن در این رشته علاقه دانشجویان و همچنین پشتکار و تقویت رزومه است. رده های شغلی متنوعی برای رشته علوم سیاسی در ایران وجود دارد که در زیر به برخی از رده های شغلی در سازمان ها را ذکر کرده ایم:

  1. روابط عمومی نهادها و وزارتخانه ها مانند مجلس یا شوراهای استانی
  2. بخشهای سیاسی و حقوقی سازمان ها و وزارتخانه ها
  3. آموزش و پرورش و هیئت علمی دانشگاه ها
  4. رسانه ها و روزنامه ها

از جمله موقعیت های شغلی فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی شامل مدیریت عمومی، متخصص امور بین الملل، روزنامه نگار، خبرنگار، مدیریت تبلیغات، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، کارمند قانون گذاری، تحلیلگر سیاسی، معلم/ استاد، پژوهشگر سیاست های عمومی و …. است.

برای این رشته مشاغل زیادی وجود دارد و افراد با تقویت مهارت های اجتماعی و تحلیل خوب می توانند در رشته علوم سیاسی مشغول به کار شوند. طبق گزارشات اشتغال دانشمندان علوم سیاسی از سال 2019 -2029 رشد 6 درصدی دارد. افزایش تقاضا برای تجزیه و تحلیل سیاست های عمومی در سازمان های دولتی و غیر دولتی سبب افزایش فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته می شود.

کاربردهای رشته علوم سیاسی

نکته بعدی که باید در مورد رشته علوم سیاسی به آن بپردازیم، کاربردهای این رشته است. کاربردهای رشته را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد. وهله اول در مورد تربیت نیروی متخصص برای ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان در موسسات و دانشگاه های کشور است. زیرا بیشتر فارغ التحصیلان این رشته در آموزش و پرورش استخدام شده و به عنوان معلم مشغول به کار می شوند. همچنین با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به عنوان استاد دانشگاه و عضو هئیت علمی وارد حیطه تدریس و پژوهش شوند.

از طرف دیگر این رشته می تواند نیروی کاربردی و اجرایی برای ارائه خدمات مرتبط با رشته علوم سیاسی در موسسات و سازمان های مختلف تربیت کند. برای مثال فارغ التحصیلان این رشته در ایران علاوه بر تدریس در موسسات آموزش و پرورش و دانشگاه ها می توانند در اداره ها و سازمان های مرتبط مشغول به کار شوند.

درآمد رشته علوم سیاسی

درآمد رشته علوم سیاسی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در این بخش قصد داریم به آن بپردازیم. به صورت کلی درآمد رشته علوم سیاسی به شرایط فارغ التحصیلان بستگی دارد اما فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد را در زیر بیان کرده ایم:

  1. رده و جایگاه شغلی از مهمترین فاکتورها در تعیین میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته است.
  2. نوع شغل و مهارت و توانایی هایی که فارغ التحصیلان دارند روی میزان درآمد تاثیر مستقیم می گذارد.
  3. تخصص و مدارک اخذ شده در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد دانشجویان این رشته است.

 همان طور که بیان کردیم در مورد این رشته نباید خیلی آرمانی فکر کنید، درآمد این رشته به طور میانگین، متوسط است اما می توان با ارتقا مهارت و دانش و همچنین سپری کردن تحصیلات تکمیلی، درآمد را افزایش داد. با توجه به نیاز مبرمی که امروزه برای رشته علوم سیاسی در کشور احساس می شود، این شغل یکی از شغل های پردرآمد است که لازمه رسیدن به این مهم، تقویت مهارت های اجتماعی و و آشنایی کامل با تمامی ساختارهای سیاست است.

نرخ دقیق و مشخصی از درآمد ماهانه یا سالانه برای فارغ التحصیلان این رشته وجود ندارد، اما می توان نسبت به برخی مشاغل، درآمد خوبی را برای این رشته متصور شد.

دانشمندان علوم سیاسی به دنبال درک راههای اساسی هستند که قدرت، اقتدار، قوانین، قوانین اساسی و قوانین بر زندگی ما تأثیر می گذارد. مانند سایر علوم اجتماعی، علوم سیاسی بر رفتار انسان چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی تمرکز دارد. از این رو رشته علوم سیاسی برای جامعه بسیار حائز اهمیت است.

ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی

موضوع مهم مورد بررسی در مورد رشته علوم سیاسی امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی تکمیلی است. برای اکثر رشته ها در دانشگاهی کشور ایران سعی بر این بوده که پیشرفت دانشجو مدنظر باشد، از این رو شرایط لازم برای ادامه تحصیل دانشجویان فراهم شده است. دانشجویان با ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با حداکثر توانایی و خود وارد بازار کار شده و به مزیت های مختلفی مانند بازار کار بهتر؛ درآمد بیشتر و جایگاه شغلی مناسبت تر دست پیدا کنند، از این رو درصد قابل توجهی از دانشجویان به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. ما در این بخش به این موضوع می پردازیم تا شما بیشتر با شرایط ادامه تحصیل رشته آشنا شوید.

دانشجویان مقطع کارشناسی می تواند بلافاصله بعد از اتمام  این دوره در آزمون ورودی دوره فوق لیسانس شرکت کرده و در صورت قبولی گرایش مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند در ادامه برخی از گرایشهای کارشناسی ارشد علوم سیاسی ارائه شده است:

  1. گرایش علوم سیاسی
  2. گرایش روابط بین الملل
  3. گرایش مطالعات منطقه ای
  4. گرایش دیپلماسی و سازمان های بین المللی
  5. و….

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بعد از اتمام این دوره و دفاع پایان نامه می توانند در آزمون دکتری شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون و پذیرش مصاحبه تخصصی در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. دانشجویان در این دوره جنبه های تخصصی تری از دروس را می آموزد و در سطوح عالی و پیشرفته ای نقش خود را ایفا می‌کنند و در همین راستا می‌توانند وارد حیطه تحقیق و پژوهش شوند. در زیر برخی از گرایش های دکتری رشته علوم سیاسی ذکر شده است:

  • روابط بین الملل
  • سیاست گذاری عمومی
  • اندیشه سیاسی
  • جامعه شناسی سیاسی
  • علوم سیاسی
  • مسائل ایران
  • سیاست گذاری فرهنگی
  • مطالعات منطقه ای اروپا
  • مطالعات منطقه ای آمریکای شمالی
  • مطالعات منطقه ای آسیای مرکزی و قفقاز
  • مطالعات منطقه ای خاور میانه

رشته علوم سیاسی در جهان

علوم سیاسی یک مدرک همه کاره است. این می تواند یک شغل در سیاست، کار غیرانتفاعی، تجارت، رسانه یا آموزش باشد. مهارت‌های تحقیق، ارتباط و تجزیه و تحلیل داده‌ها که در مطالعه علوم سیاسی به دست می‌آیند نیز کاربردهای گسترده‌ای در بخش خصوصی و عمومی دارند. مدرک در علوم سیاسی می تواند منجر به مشاغل قدرتمند در دولت های ایالتی و محلی، قانون، تجارت، سازمان های بین المللی، انجمن ها و سازمان های غیرانتفاعی (NGOs)، مدیریت ستادهای انتخاباتی و رأی گیری، روزنامه نگاری، سیاست انتخابات، پژوهش، دانشگاه و کالج شود. تقاضا برای کارشناسان علوم سیاسی در زمینه های مختلف زیاد است. آنها می توانند به دنبال مشاغل روزنامه نگاری، آموزش، حقوق، ارتباطات، دولت، تجارت، سیاست و غیره بروند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته علوم سیاسی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در کشورهای مختلف بپردازیم. جهت رتبه بندی دانشگاه از رتبه بندی QS  استفاده می کنیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته علوم سیاسی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

 

  1. دانشگاه هاروارد کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Harvard University
  2. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  3. علوم پو دیژون، فرانسه – Sciences Po
  4. مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE)، انگلستان- The London School of Economics and Political Science (LSE)
  5. دانشگاه پرینستون، ایالات متحده آمریکا – Princeton University
  6. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده – Stanford University
  7. دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  8. دانشگاه ییل نیوهیون، ایالات متحده آمریکا – Yale University
  9. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) – National University of Singapore (NUS)
  10. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)، ایالات متحده آمریکا – National University of Singapore (NUS)

در بین دانشگاه های آسیایی دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه 9 در بین برترین دانشگاه های جهان برای رشته علوم سیاسی است.

متوسط ​​حقوق دانشمندان علوم سیاسی در ایالات متحده 90366 دلار در سال است. بسته به شرکتی که در فرد در آن کار می کند، درآمدها نیز متغیر است. کمترین حقوق گزارش شده برای کارشناسان علوم سیاسی 53,239 دلار در سال است، در حالی که بالاترین حقوق آن به 153,384 دلار در سال می رسد. ایالت ها و مناطقی که بالاترین میانگین حقوق را به دانشمندان علوم سیاسی می پردازند عبارتند از: ویرجینیا (143,150 دلار)، میشیگان (141,780 دلار)، مریلند (140,850 دلار)، ناحیه کلمبیا (126,210 دلار) و کالیفرنیا (119,160 دلار).

پرسش و پاسخ

معرفی کامل رشته علوم سیاسی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم سیاسی

بازار کار رشته علوم سیاسی در ایران چگونه است؟

رشته علوم سیاسی در ایران تقریباً بازار کار مناسبی داشته و فارغ‌التحصیلان این رشته می توانند در سازمانهای مختلف استخدام شوند. با توجه به اینکه امروزه نیاز مبرمی به فارغ التحصیلان این رشته است از این رو دانشجویان می‌توانند با تقویت رزومه وارد بازار کار حرفه‌ای شوند.

برترین دانشگاه های رشته علوم سیاسی در ایران کدامند؟

به صورت کلی تمامی دانشگاه‌ها از شرایط تحصیلی و امکانات لازم برای تحصیل دانشجویان برخوردار هستند و در جایگاه علمی قابل قبولی قرار دارند. با این حال برخی از دانشگاه های شاخص رشته علوم سیاسی شامل رشته های تهران، اصفهان، دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه فردوسی مشهد و .... است.

درآمد رشته علوم سیاسی چقدر است؟

درآمد رشته علوم سیاسی به میزان مهارت و نوع رزومه فارغ التحصیلان بستگی دارد. برای مثال جایگاه شغلی، مدرک تحصیلی و سابقه کاری روی درآمد تاثیر دارند؛ اما به صورت کلی درآمد کسب شده از این رشته متوسط و رو به بالا است.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x