جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته علوم قرآن و حدیث

رشته علوم قرآن و حدیث
معرفی کامل رشته علوم قران و حدیث | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم قران و حدیث
فهرست مطالب

معرفی رشته علوم قرآن و حدیث

دانشجویان رشته علوم قران و حدیث با زبان و ادبیات عربی آشنا شده و اطلاعات جامعی در زمینه تفسیر، علوم قرانی و حدیث و کلید فهم هر یک به دست می آورند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته علوم قران و حدیث | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم قران و حدیث

رشته علوم قران و حدیث با محوریت بررسی های تاریخی و علومی شکل گرفته و به بررسی مسائل محتوایی و شکلی حوزه  قران و حدیثم می پردازد و موضوعاتی مانند تفسیر قران، روش های فهم آن، تاریخ قران و احادیث، روش های بررسی صحت اسناد روایات و … پیگیری می شود.

تاریخچه رشته علوم قرآن و حدیث

تاریخچه رشته علوم قرآن و حدیث به صدر اسلام برمی گردد. مطالعه و بررسی منابع دینی از صدر اسلام تاکنون توسط قرآن و احادیث انجام شده است که در همه فرقه های اسلامی به عنوان اصلی ترین منبع شناخت معارف و آموزه های دینی هستند. تفسیر قران، احادیث و جمع آورری و صحت روایات از جمله موضوعاتی بوده که همواره مورد مطالعه دانشمندا بوده و سابقه ای به قدمت عمر اسلام دارد.

معرفی کامل رشته علوم قران و حدیث | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم قران و حدیث

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث

دانشجویان با مطالعه رشته علوم قرآن و حدیث می توانند به اطلاعات جامعی در زمینه تفسیر، علوم قرانی و حدیث و کلید فهم هر یک به دست آورند.

در بخش علوم قرانی با علوم خاصی که هر پژوهشگر قران باید با آن آشنا باشد مثل مبحث مجمل و مبین، منطق و مفهوم، عام و خاص، محکمات و متشابهات است. در بخش حدیث با علم الحدیث، درایه الحدیث، فقه الحدیث، مجامع حدیثی شیعه و اهل تسنن و اصلاحات حدیث آشنا می شوند. علوم گوناگون اسلامی مانند علوم ادبی، علوم قرانی، تاریخ قران و منبع علوم خاص حدیث و علم رجال و تراجم در رشته علوم قران و حدیث گردآوری شده است. یکی از اهداف اصلی تدریس این رشته تقریب بین مذاهب اسلامی است. این علوم به درک کتاب و سنت کمک می کند. علاقه به تحقیق و مطالعه به خصوص در مسائل پیرامون اسلامی و … از پیش شرط های موفقیت در این رشته است.

مبانی رشته علوم قران و حدیث بر پایه های آموزه های قران، حدیث و منابع اسلام، هماهنگ با اسناد فرابخشی حوزه علم، فرهنگ و توسعه فرهنگ قرانی شامل نقشه جامعه علمی کشور، نقشه فرهنگی کشور و منشور توسعه فرهنگ قرانی استوار است.

رشته علوم قرآن و حدیث در یک نگاه

در این بخش قرار است نکات کلیدی در مورد رشته علوم قرآن و حدیث را بررسی کنیم. رشته علوم قرآن و حدیث زیر مجموعه کنکور سراسری انسانی، تجربی و ریاضی است و داوطلبین برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری با سایر افراد به رقابت بپردازند. رشته علوم قرآن و حدیث یکی از رشته های کم تقاضا است که دواطبین کمی برای آن وجود دارد. میزان پذیرش رشته هوانوردی به تعداد رقبا و میزان ظرفیت دانشگاه های پذیرنده بستگی دارد. ظرفیت دانشگاه ها هر ساله در دفترچه کنکور سراسری ارائه می شود. به طور کلی تعداد دانشگاه ها برای این رشته محدود است. شرایط بازار کار برای رشته علوم قرآن و حدیث در ردیف های تعریف شده نسبتا خوب است. درآمد کارشناسان علوم قرآن و حدیث براساس رده و جایگاه شغلی تعیین می شود و به طور میانگین درآمد متوسط را برای این افراد می توان متصور شد. رشته علوم قرآن و حدیث در دوران کارشناسی به سه گرایش مختلف تقسیم می شود.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته علوم قرآن و حدیث در ایران

رشته علوم قران و حدیث برای اولین بار به صورت رشته دانشگاهی در سال 1313 در دانشکده معقول و منقول -دانشکده الهیات امروزی- دانشگاه تهران تدریس شد. امروزه این رشته در دانشگاه های مختلف کشور نیز ارائه می شود.

آشنایی با علوم قرانی باعث ایجاد رشته علوم قران و حدیث در دانشگاه های کشور شده است و چون این رشته به دو زبان فارسی و عربی تدریس می شود، دانشجویان باید با این دو زبان به اندازه کافی آشنا باشند.

در بهمن ماه سال 1382 با کسب مجوز جذب دانشجو در مقطع كارشناسى ارشد اولین دوره تحصیلات تکمیلی با رشته علوم حدیث گرایش تفسیر اثری و کلام و عقاید راه اندازی شد. تاكنون گرايش­هاى اخلاق، اقتصاد، نهج ‏البلاغه و عرفان اسلامى نیز به تصويب وزارت علوم، تحقيقات و فناورى رسيده است.  مقطع دكترى از سال 1385 با اجرای رشته مدرسى معارف اسلامى گرايش قرآن و متون در قم آغاز شد و تا کنون علاوه بر گرایش اخلاق این رشته، رشته های دیگری همچون علوم قرآن و حدیث و کلام امامیه نیز در مقطع دکتری اجرا گردیده است.

با توجه به برنامه ریزی های توسعه فرهنگ قرانی به عنوان سند ملی راهبردی امور قرانی کشور و گسترش ساختار فعالیت های مرتبط با قران در نظام علمی، آموزشی و پژوهشی ضرورت توجه به این رشته افزایش می یابد. بر این اساس رسالت این رشته تامین بخش قابل توجهی از فعالان نظام توسعه فرهنگ قرانی در حوزه آموزشی ، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی است.

به طور کلی تامین نیروی انسانی در گستره نظام توسعه فرهنگ قرانی مسلتلزم رویکرد نظام آموزشی عالی قرانی کشور و برنامه ریزی و اجرای رشته های علوم قرانی و حدیث در دانشگاه ها است. به منظور تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشته های علوم انسانی، تحقق جنبش نرم افزاری و تعمیق مبانی اعتقادی، ارزش ها اسلامی و … باید بازنگری متون، تدوین و ارتقا شاخص های کیفی و … انجام شود.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته علوم قرآن و حدیث

در این بخش به شرایط پذیرش در رشته علوم قرآن و حدیث می پردازیم تا شما به صورت واقع بینانه تر برای انتخاب این رشته در کنکور سراسری اقدام کنید. شرایط پذیرش برای رشته رشته علوم قرآن و حدیث به دو جنبه مهم بستگی دارد. اولین جنبه مهم، تعداد رقبا برای ورود به رشته است. با توجه به اینکه این رشته یک رشته کم تقاضا بین متقاضیان کنکور سراسری است، از این رو با رقبای کمی روبه رو خواهید بود. از جنبه دیگر میزان پذیرش در رشته علوم قرآن و حدیث به ظرفیت پذیرش و تعداد دانشگاه پذیرنده این رشته بستگی دارد. در ایران تعداد دانشگاه های کمی اقدام به پذیرش این رشته می کنند. بنابراین تعداد رقبا کم و ظرفیت پذیرش کم است. ظرفیت پذیرش این رشته در سال های مختلف متفاوت است که از طریق دفترچه کنکور سراسری اطلاع رسانی می شود.

داوطبین برای اطلاع از پذیرش رشته علوم قران و حدیث در هر دانشگاه باید به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کرده و اطلاعاتی در مورد نحوه پذیرش، ظرفیت پذیرش و …را کسب کنند.

با توجه به حذف دروس عمومی کنکور سراسری، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی می شود. دانش آموزان برای ورود و پذیرش در رشته علوم قرآن و حدیث باید دروس تخصصی با ضرایب متفاوت را پاسخ دهند. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی رشته ایران شناسی را به صورت کامل مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
اقتصاد
2
زبان و ادبیات فارسی
8
عربی
5
تاریخ و جغرافیا
5
علوم اجتماعی
5
فلسفه و منطق
5
روانشناسی
2

همان طور که در جدول بالا مشخص است، دروس ریاضی و زبان و ادبیات فارسی برای کنکور انسانی بالاترین ضرایب را برای ورود به ایران شناسی دارند؛ از این رو برای قبولی باید این دروس دوره دبیرستان با دقت مطالعه شوند.

شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط ایده الی را در روز آزمون برای شما فراهم کند. با توجه به اینکه با شرکت در این آزمون های آزمایشی می توانید دانش، سرعت تست زنی و دقت پاسخ گویی خود را بسنجید، بهتر است از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. همچنین اکثر سوالات کنکور سراسری مشابه با آزمون های آزمایشی برگزار شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته علوم قرآن و حدیث

با توجه به اینکه برای اکثر داوطلبین، انتخاب دانشگاه یک اولویت مهم است از این رو لازم دانستیم این بخش را به بررسی معرفی دانشگاه های برتر رشته علوم قرآن و حدیث بپردازیم. همان طور که ذکر کردیم، این رشته در تعداد دانشگاه های کمی تدریس می شود. البته باید خاطر نشان کرد که دانشگاه های ایران از نظر کیفیت علمی و رتبه آموزشی شرایط تقریبا خوبی دارند. اما اگر قرار باشد لیست دانشگاه های شاخص را برای این رشته بیان کنیم، می توانیم به دانشگاه های آیت اله بروجردی لرستان، دانشگاه آیت اله حایری میبد، دانشگاه اراک، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه ایلام، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه شهرکرد و دانشگاه شیراز اشاره کنیم.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم قرآن و حدیث

برای اینکه با شرایط پذیرش در رشته علوم قرآن و حدیث آشنایی کافی به دست آورید، بهتر است با رتبه و تراز قبولی دانشجویان سال قبل آشنا شوید. برای این منظور در این بخش دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم قرآن و حدیث را برای شما گردآوری کرده ایم تا با دیدی بازتر و واقعی تر برای کنکور سراسری آماده شوید. البته شایان ذکر است که شرایط پذیرش و درصد قبولی به فاکتورهای مختلفی از جمله تعداد دانشگاه های پذیرنده، ظرفیت پذیرش، اعمال سهمیه های مختلف و تعداد رقبا بستگی دارد. با این حال مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم قرآن و حدیث تا حدودی می توانید با شرایط پذیرش و ورود به این رشته آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته علوم قرآن و حدیث

بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته ها معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته علوم ورزشی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در دوره کارشناسی فاقد گرایش است. لازمه پايه ريزي محکم هر علمی، تقويت مباحث اصولی و پايه آن علم و آشنايی با جوانب آن در دوره کارشناسی است. از اين رو، علوم قران و حدیث در دوره کارشناسی فقط با يک رشته و يک گرايش تدوين شده است که اطلاعات مفصل آن در ادامه ارائه شده است.

واحدهای درسی رشته علوم قرآن و حدیث

در این بخش سعی داریم واحدهای درسی رشته علوم قرآن و حدیث را معرفی کنیم. آشنایی با واحدهای درسی این رشته سبب می شود تا با دروس تخصصی آشنا شوید و در صورت علاقه مندی وارد این رشته شوید. البته واحدهای درسی این رشته هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزش کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد. البته باید بدانید که این بازنگری ها شامل تغییرات جزئی بوده و تغییرات عمده ای در این واحدهای درسی ایجاد نمی شود. نظام آموزشی برای کارشناسی علوم قرآن و حدیث مانند اکثر رشته ها به صورت نظام ترمی واحدی است و ارزش هر درس براساس تعداد واحدهای آن درس ارزیابی می شود.

با توجه به آخرین بازنگری صورت گرفته شده برای رشته علوم قرآن و حدیث ، این رشته در مقطع کارشناسی شامل 3.5 سال تحصیلی که 7 نیمسال تحصیلی است ارائه می شود. دانشجویان باید 135 واحد درسی را به صورت کامل اخذ و پاس کنند. این 135 واحد درسی به واحدهای درسی مختلف عمومی، پایه، تخصصی و اختیاری تقسیم می شود. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته علوم قرآن و حدیث مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته علوم ورزشی
دروس عمومی
12 واحد
دروس پایه
32 واحد
دروس تخصصی
56 واحد
دروس اختیاری
35 واحد
جمع
135 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته علوم قرآن و حدیث را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته علوم قرآن و حدیث

در اولین بخش دروس عمومی رشته علوم قرآن و حدیث را به شما معرفی می کنیم. دروس عمومی از جمله دروسی هستند که در تخصص و مهارت های دانشجویان سهمی ندارند. این دروس بیشتر برای افزایش شناخت معرفتی دانشجویان ارائه می شود و توسط گروه عمومی و معارف تعیین می شود. دروس عمومی برای تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه می شود و دانشجویان تمامی رشته ها ملزم به سپری این دسته از دروس در مقطع کارشناسی هستند. 

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 10 واحد دروس عمومی رشته علوم قرآن و حدیث وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید.

دروس پایه رشته علوم قرآن و حدیث

دسته دوم از واحدهای درسی رشته علوم قرآن و حدیث دروس پایه هستند. این دروس پیش نیاز و زمینه ساز آگاهی دانشجویان برای ورود به دروس تخصصی و اصلی هستند. دروس پایه بیشتر برای آمادگی ذهنیت دانشجویان برای کسب مهارت های تخصصی هستند و به عنوان پلی بین دروس دوره دبیرستان و دروس تخصصی دانشگاهی عمل می کنند. دانشجویان باید براساس نظر گروه دروس پایه را که اکثرا الزامی هستند را اخذ کنند. در مجموع 32 واحد درسی به عنوان دروس پایه رشته علوم قرآن و حدیث در نظر گرفته شده است که احتمالا نکات اشتراک زیادی میان آن ها و برخی از دروس دوره دبیرستان وجود دارد. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی دروس پایه را مشاهده کنید.

دروس پایه رشته علوم قرآن و حدیث
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارگاه قرائت و ترجمه قرآن 1 1
2 کارگاه قرائت و ترجمه قرآن 2 1
3 صرف کاربردی 1 2
4 صرف کاربردی 2 2
5 نحو کاربردی 1 4
6 نحو کاربردی 2 4
7 منطق 2
8 کلام اسلامی 2
9 کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی 2
10 تاریخ تحلیلی اسلام 2
11 آشنایی با ادیان بیرگ و کتبآسمانی 2
12 مهارتهای آموزش و ترویج قرآن 2
13 روش تحقیق در علوم قرآن و حدیث 2
14 رایانه و فضای مجازی 2
مجموع واحدها 32

دروس پایه برای مرور اطلاعات گذشته و ارائه اطلاعات تخصصی تر و حرفه ای در نظر گرفته می شوند. این دروس در اکثر مواقع پیش نیاز دروس تخصصی هستند و باید از ابتدای ترم تحصیلی برای اخذ آن ها برنامه ریزی داشت تا در انتهای ترم دچار مشکل نشد.

دروس تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث

دروس تخصصی وارد حیطه های تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث شده است. دروس سبب آشنایی دانشجویان با ماهیت اصلی رشته شده و ذهنیت فرد را برای ورود به بازار کار آماده می کند. دروس اصلی از دروس الزامی است و اگر دانشجو حتی یکی از دروس را پاس نکرده باشد از لحاظ آموزشی، فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است. در مجموع 56 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این واحدهای درسی را مشاهده کنید.

دروس پایه رشته علوم قرآن و حدیث
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارگاه قرائت و ترجمه قرآن 1 1
2 کارگاه قرائت و ترجمه قرآن 2 1
3 صرف کاربردی 1 2
4 صرف کاربردی 2 2
5 نحو کاربردی 1 4
6 نحو کاربردی 2 4
7 منطق 2
8 کلام اسلامی 2
9 کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی 2
10 تاریخ تحلیلی اسلام 2
11 آشنایی با ادیان بیرگ و کتبآسمانی 2
12 مهارتهای آموزش و ترویج قرآن 2
13 روش تحقیق در علوم قرآن و حدیث 2
14 رایانه و فضای مجازی 2
مجموع واحدها 32

برنامه ریزی از ابتدای ترم تحصیلی برای اخذ دروس پایه و تخصصی می تواند راهکاری مفید برای داشتن برنامه مدون و دقیق برای اخذ واحدهای درسی باشد. . با توجه به اینکه دروس تخصصی معمولاً به پیشنیاز یا همنیاز نیاز دارند، بنابراین باید از همان  ترمهای ابتدایی برای اخذ واحدهای درسی برنامه ریزی صحیح انجام شود. توجه داشته باشید که دروس تخصصی تضمین کننده موفقیت شما در بازار کار یا ادامه تحصیل است.

دروس اختیاری رشته علوم قران و حدیث

دروس اختیاری رشته علوم قران و حدیث بسته آخر از واحدهای درسی است که در مقطع کارشناسی باید گذرانده شود. دانشجو بهتر است آن دسته از واحدهای درسی اختیاری را انتخاب کند که در آینده قرار است با آنها ارتباط بیشتری بگیرد و یا در بازار کار مرتبط با آنها مشغول به کار شود. دروس اختیاری توسط گروه ارائه شده و دانشجویان برای اخذ آنها آزاد هستند. با توجه به وسعت دامنه فراوان علمی در زمینه علوم قران و حدیث انتخاب تعدادی از واحدها به منظور کاربردی کردن تحصیلات امری بسیار هوشمندانه است. دروس اختیاری برای کسب دانش مکمل سایر گرایش ها ارائه شده و برای موفقیت در ادامه تحصیل و یا در بازار کار می تواند یک استراتژی بسیار کلیدی و هوشمندانه باشد. به صورت کلی دانشجویان باید در انتخاب دروس اختیاری ابتکار عمل را انجام داده و دروس را انتخاب کنند که نیاز آنها را بیشتر برطرف می کند. 

برای آشنایی نسبتاً جامع با ابعاد مختلف قرآن و منابع روایی و فهم معارف و متون علمی 35 واحد اختیاری ارائه شده است. در این راستا شش مجموعه  35 واحدی تعیین  شده است که دانشجو به اختیار خود یکی از این  مجموعه ها را انتخاب کرده و آموزش خواهد دید. این  شش مجموعه عبارتند از: مجموعه یک (عنوان پیشنهادی در حوزه مطالعات قرآن)، مجموعه دو (عنوان پیشنهادی در حوزه مطالعات حدیث)، مجموعه سه (عنوان پیشانهادی در حوزه تربیت دبیر آموزش قرآن و حدیث)، مجموعه چهار (عنوان پیشنهادی در حوزه تربیت مربی آموزش قرآن و حدیث)، مجموعه پنج (عنوان پیشنهادی در حوزه هنرهای قرآنی قرائت و کتابت) و مجموعه شش (عنوان پیشنهادی در حوزه فرهنگ و رسانه)

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته علوم قرآن و حدیث

در این بخش به بررسی شرایط کاری رشته علوم قرآن و حدیث می پردازیم. فارغ التحصیلان کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث می توانند در سازمان های مرتبط با رشته خود به فعالیت بپردازند. با توجه به اینکه رده های شغلی تعریف شده ای برای کارشناسان این رشته وجود دارد، در نتیجه می توان با کسب دانش تخصصی در بازار کار سریعا استخدام شد. این افراد می توانند در موسسات زیر مشغول به کار شوند:

  • مراکز دولتی
  • مراکز فرهنگی
  • مراکز دینی
  • سخنران و مبلغ در مراکز مختلف و …

فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان کارشناس علوم اسلامی در برخی از سازمان های دولتی یا غیر دولتی مشغول به کار شوند. همچنین فارغ التحصیلانی که تسلط خوبی به عربی و انگلیسی داشته باشند می توانند به عنوان مترجم نیز مشغول به کار شوند.

کارشناسان این رشته می توانند در آموزش و پروش نیز مشغول به کار شوند و به عنوان معلم دینی، مربی امور تربیتی یا مربی قرآن نیز مشغول به تدریس شوند. دانش آموختگان این رشته می توانند با اخذ مجوز مراکز آموزشی مانند مدرسه، مهد، پیش دبستانی و موسسات فرهنگی و دینی و … در مدارس مشغول به کار شوند. در صورت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی تکمیلی بالاتر نیز امکان استخدام در موسسات آموزشی دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی وجود دارد. از طرف دیگر دانش آموختگان این رشته می توانند در دانشگاه های خارج از کشور مانند اردن یا لبان که متخصص علوم حدیث شیعه جذب می کنند مشغول به کار شوند.

 

مهمتری  عناوین مشاغل قرآنی شناسایی شده در طرح مشاغل قرآنی در سه حوزه ی کلی «آموزشی»، «علمی پژوهشای» و «تبلیغی -ترویجای» قابل ارائه است.

  • مشاغل حوزه آموزشی: مدیر مراکز آموزش عمومی قرآن ،مدیر مراکز آموزش تخصصی قرآن ،کارشناس آماوزش های عمومی قرآنی، کارشناس آموزشهای تخصصی قرآنی، کارشناس مؤلف متون آموزشی قرآنی، کارشناس کارگاه آموزشی قرآن کریم، مربی قرآن، معلم قرآن، مدرس آموزش های عمومی قرآنی، مدرس تلاوت قرآن، مدرس تربیت مربی و معلم قرآن، مدرس علوم قرآنی، مدرس ترجمه، تفسیر و معارف قرآنی، مدرس هنرهای قرآنی
  • مشاغل حوزه علمی پژوهشی: مدیر مراکز پژوهشی قرآنی، مدیر طرحهای پژوهشی قرآنی، مدیر نشریات تخصصی قرآنی، مدیر همایشهای تخصصی قرآنی، مدیر کتابخانه های تخصصی قرآنی، کارشناس ترجمه و تفسیر قرآن، کارشناس علوم و معارف قرآنی، نسخه شناس آثار قرآنی، کتابدار تخصصی قرآنی، کارشناس نشریات تخصصی قرآنی، کارشناس همایشهای تخصصی قرآنی، مفسر قرآن، مترجم قرآن و آثار قرآنی، پژوهشگر علوم و معارف قرآنی، پژوهشگر امور قرآنی (پژوهشی، آموزشی و تبلیغی ترویجی.)
  • مشاغل حوزه تبلیغی ترویجی: مدیر مطبوعات و نشریات قرآنی، مدیر شبکه های رادیویی قرآنی، مدیر شبکه های تلویزیونی و ماهواره های قرآنی، مدیر شبکه های اینترنتی قرآنی، مدیر خبرگزاریها و پایگاه های اطلاع رسانی قرآنی، مدیر نشر مصحف قران، مدیر تولید و توزیع محصولات قرآنی (لوحهای آموزشی و …).. مدیر مراکز قرآن نگاری (خوشنویسی، تذهیب، طراحی، گرافیک، معرق و ..،).. مدیر نمایشگاهها و موزه های قرآنی، مدیر محافل، جشنواره ها و مسابقات قرآنی، مدیر روابط عمومی مراکز قرآنی، مدیر جلسات قرآنی مساجد ،کارشناس امور قرآنی در رادیو، کارشناس امور قرآنی در تلویزیون و ماهواره، گزارشگر و مجری فعالیت های قرآنی، کارشناس امور قرآنی در خبرگزاریها، مراکز اطلاع رسانی و شبکه های اینترنتی، کارشناس نویسنده قرآنی، مصحح قرآنی (نمونه خوان و ویراستار قرآنی،) کارشناس تولید نرم افزار و محصولات قرآنی، کارشناس نشر، بازاریاب و پخش محصولات قرآنی (مصحف شریف، کتابهای قرآنی، نرم افزار و .،).. کارشاناس نمایشگاه ها و موزه های قرآنی، کارشناس جشنواره ها و مسابقات قرآنی، کارشناس روابط عمومی مراکز قرآنی، قاری قرآن، کارشناس ارزیاب تلاوت (داور قرآنی)، مبلّغ قرآنی، کاتب قرآن، هنرمند قرآن نگار، مشاور قرآنی

کاربردهای رشته علوم قرآن و حدیث

کاربردهای رشته علوم قرآن و حدیث از دو جنبه مهم قابل بررسی است. جنبه آموزشی و جنبه خدماتی یا اجرایی آن از انواع کاربردهای این رشته  است. حیطه اصلی فعالیت دانش آموختگان این رشته در حوزه علوم قرآن و حدیث است. البته متخصصین این رشته می توانند در سایر حوزه های تعریف شده برای رشته فعالیت کنند.  از طرف دیگر فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موسسات پژوهشی و یا آموزش برای تربیت نیروی متخصص نیز مشغول به کار شوند. افراد به عنوان استاد یا هئیت علمی می توانند در موسسات دانشگاهی یا پژوهشکده و مراکز تحقیقات از دانش تخصصی خود جهت نیاز سازمان استفاده کنند.

درآمد رشته علوم قرآن و حدیث

درآمد رشته علوم قرآن و حدیث به شرایط دانش آموختگان بستگی دارد و از یک فرد به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. برای ورود به بازار کار و همچنین داشتن حقوق و درآمد بالا باید رزومه قوی برای خود ساخت. فارغ التحصیلان علاوه بر آشنایی با مهارت های تخصصی رشته خود نیاز است تا با مهارت های دیگر آشنا باشند. در حقیقت افزایش مهارت ها و تخصص ها سبب می شود تا فرد به جایگاه و ردیف شغلی مطلوبی دست پیدا کند.

اگر بخواهیم در یک جمع بندی و به صورت کلی در مورد شرایط درآمد فارغ التحصیلان رشته رشته علوم قرآن و حدیث اشاره کنیم، باید یادآور شویم که بازار کار متوسطی برای این افراد وجود دارد و درآمد آن ها متوسط است. درآمد و حقوق رشته علوم قرآن و حدیث در صورت استخدام در سازمان های دولتی به طور میانگین براساس حقوق قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود. اما استخدام در سازمان های خصوصی براساس میزان تخصص، تجربه و توانمندی فرد است و رقم متفاوتی به خود می گیرد.

 

 

رشته کارشناسی علوم قران و حدیث رشته ای است که دانشجو طی تحصیل در آن با قران و حدیث و کلام آشنا شده و دانش، روش و مهارت های لازم برای دریافت و استفاده مستقیم از قران و … را کسب می کند.

ادامه تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث

ادامه تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث یکی از اولویت های افرادی است که در مقطع کارشناسی این رشته اقدام به تحصیل کرده اند. اکثر دانشجویان به دنبال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند تا به مدرک تخصصی و جایگاه های شغلی بالا دست پیدا کنند. به دلیل جایگاه شغلی بهتر و درآمد بیشتر در مقاطع ارشد و دکتری، متقاضیان زیادی برای آزمون تحصیلات تکمیلی شرکت می کنند. در این بخش شرایط تحصیل در این مقاطع را برای علاقمندان مورد بررسی قرر می دهیم.

دانشجویان کارشناسی می توانند بلافاصله بعد از اتمام این مقطع در آزمون سراسری کارشناسی ارشد شرکت کنند و در صورت قبولی وارد یکی از گرایش های رشته علوم قرآن و حدیث شوند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌ های زیر برای فارغ التحصیلان علوم قرآن و حدیث امکان پذیر است. رشته علوم قران و حدیث د در مقطع ارشد بالغ بر 10 گرایش دارد که این گرایش ها متناسب با اینکه بیشتر دروس شامل دروس قرانی یا تفسیری هستند به 4 دسته کلی قران، حدیث، علوم قران و علوم حدیث تقسیم بندی می شوند.

بر اساس دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد، این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های زیر دانشجو می‌پذیرد:

۱) علوم قرآن و حدیث

۲) علوم قرآنی (اعجاز، مستشرقان، ادبی)

۳) علوم قرآنی (برنامه درسی خاص)

۴) علوم و معارف قرآن (تفسیر اجتماعی)

۵) علوم حدیث (اقتصاد اسلامی، تفسیر اثری، نهج‌البلاغه، کلام و عقاید، اخلاق، عرفان اسلامی)

۶) نهج‌البلاغه (اخلاق و تربیت فردی و اجتماعی، اجتماعی سیاسی و حقوق عمومی، اصول‌الدین و معارف علوی)

۷) علوم و معارف نهج‌البلاغه

۸) تفسیر و علوم قرآن

کارشناسی ارشد این رشته به صورت آموزش محور و پژوهش محور در دانشگاه های کشور ارائه شده و برخی از دانشگاه ها نیز کارشناسی ارشد پیوسته را ارائه می دهند.

برخی از دانشگاه های پذیرنده رشته علوم قران و حدیث شامل دانشگاه اراک، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه مازندران، دانشگا بوعلی سینا همدان، دانشگاه کاشان، دانشگاه قم و …. است. با توجه به اینکه تغییرات دانشگاه های پذیرنده یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد در سال های مختلف تغییرات زیادی ندارد، در نتیجه می توان از لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته علوم قران و حدیث که در کنکور سراسری ارائه می شود، آگاه شود. در بالا لیست برخی از دانشگاه های سراسری پذیرنده رشته علوم قران و حدیث ذکر شد.

دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آزمون دکتری شرکت کنند و در صورت قبولی و پذیرش در مصاحبه تخصصی وارد دانشگاه شوند و به در مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند. دانشجویان دکتری می تونند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی مسئولیت های تخصصی خود را برعهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی ایفا کنند. دوره دکتری رشته علوم قران و حدیث نیز از دو بخش آموزشی و پژوهشی تشکیل شده و این دوره ناپیوسته است.

رشته علوم قرآنی و حدیث در جهان

برخی از دانشگاه های که به مطالعه اسلام می پردازند در زیر ارائه شده است:

  1. دانشگاه عبری اورشلیم
  2. دانشگاه حیفا
  3. دانشگاه بارایلان
  4. دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
  5. دانشگاه ییل آمریکا
  6. و..

پرسش و پاسخ

معرفی کامل رشته علوم قران و حدیث | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم قران و حدیث

بازار کار رشته علوم قرآن و حدیث در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته رشته علوم قرآن و حدیث در کشور ایران بسیار مناسب است. نیازمندی های زیادی در کارخانه ها و ادارت دولتی برای متخصصین این رشته وجود دارد. فارغ التحصیلان می توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد یا دکترا وارد موسسات آموزشی شوند. همچنین فارغ التحصیلان دوره کارشناسی نیز در خدمات اجرایی سازمان های متنوع می توانند مشغول به کار شوند.

برترین دانشگاه های رشته علوم قرآن و حدیث در ایران کدامند؟

در حال حاضر برترین دانشگاه های ایران که پذیرش رشته علوم قرآن و حدیث را انجام می دهند بسیار محدود است. در این میان دانشگاه های از برترین دانشگاه ها در این بین دانشگاه های آیت اله بروجردی لرستان، دانشگاه آیت اله حایری میبد، دانشگاه اراک، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه ایلام، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه شهرکرد و دانشگاه شیراز است.

درآمد رشته علوم قرآن و حدیث چقدر است؟

درآمد رشته علوم قرآن و حدیث به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. گرایش تحصیلی، مدرک، رزومه، سابقه کار، مهارت ها و تخصص ها، موقعیت مکانی و جایگاه شغلی روی درآمد تاثیر مستقیم دارد. به طور کلی درآمد متوسطی را می توان برای فارغ التحصیلان این رشته هم در ایران متصور شد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سادات بانو
سادات بانو
1 سال قبل

من این رشته رو میخونم در دانشگاه آیت الله حائری میبد و خیلی راضی هستم و از راهنمایی گزینه دو خیلی ممنونم

رضا محمدیان
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  سادات بانو

سلام
سادات بانو عزیز از اینکه تجربه خوب خودتان را با ما به اشتراک گذاشتید بسیار ممنونم.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x