جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مدیریت امور بانکی

رشته مدیریت امور بانکی
معرفی کامل رشته مدیریت امور بانکی | دانشگاه های برتر، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت امور بانکی
فهرست مطالب

معرفی رشته مدیریت امور بانکی

رشته مدیریت امور بانکی یکی از جذاب ترین زیر شاخه های رشته های مدیریت در دانشگاه های کشور ما است که به دلیل بازار کار فوق العاده جذاب و مشخصی که دارد تبدیل به یکی از رشته های مورد علاقه داوطلبین بعد از کنکور سراسری تجربی شده است. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور بانکی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مدیریت امور بانکی | دانشگاه های برتر، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت امور بانکی

بانک ها موسساتی هستند که جایگاه آن ها در حال حاضر از زندگی انسان حذف شدنی نیست. هنر مدیریت بانک ها نیاز به تخصص ها و توانمندی های خاصی دارد. رشته مدیریت امور بانکی هنر مدیریت بانک ها و برنامه ریزی برای توسعه و پیشرفت آنها است.

تاریخچه رشته مدیریت امور بانکی

برای بررسی تاریخچه رشته مدیریت امور بانکی بایستی سراغ سابقه بانک و بانکداری در جهان برویم. البته جالب است که مدیریت امور بانکی قبل از پیدایش بانک ها در جهان شکل گرفت و از همان دوران باستان تمهیداتی برای ارائه خدمات بانکی به جامعه در نظر گرفته می شد. به عنوان مثال آثار به جا مانده از امپراتوری بابل نشان می‌دهد که در آن زمان مقرراتی برای دادن وام و قبول سپرده های تجاری توسط حکومت انجام می گرفت. در این سیستم وجوه و دارایی های افراد دارا به عنوان سپرده اخذ می‌شود و همین وجوه و دارایی ها به عنوان وام به نیازمندان اعطا می شد.

هم چنین، چنین موضوعات و شرایطی در ایران و چین باستان نیز وجود داشت. ایرانی ها از گذشته های بسیار دور در انجام مبادلات مالی و دادن وام پیشقدم بوده و مراکزی هم در ایران باستان برای اعطای وام و تامین نیازهای اعتباری مردم راه اندازی شده بود. البته تمام این روش ها و تمهیدات به کار گرفته شده به عنوان مدیریت امور بانکی به شکل کاملاً ابتدایی و سنتی بود. بانکداری به شیوه نوین و امروزی با تأسیس اولین مؤسسه مالی خصوصی به نام بانک ونیز در سال ۱۱۷۱ میلادی ابداع شد. به همین دلیل کلمه بانک در واقع ریشه ایتالیایی داشته و زمان قرون وسطا در کشور ایتالیا به یادگار مانده است. بعد از آن بود که بانک‌های دیگری در بارسلونا، آمستردام و انگلستان راه اندازی شده و کم‌کم مدیریت امور بانکی تبدیل به یک تخصص در میان جامعه بشری شد.

معرفی کامل رشته مدیریت امور بانکی | دانشگاه های برتر، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت امور بانکی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مدیریت امور بانکی

 رشته مدیریت امور بانکی در واقع به علوم و فنون و روش‌های اطلاق می شود که در آن افراد متخصص با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته به دنبال مدیریت مسائل مالی و اقتصادی در بانک ها هستند. بانکداری به شیوه مدرن امروزی با چالش‌های بسیار زیادی همراه است که بدون داشتن تخصص مدیریت امور بانکی عملاً امکان مدیریت تمام این امور وجود نخواهد داشت. اصول بانکداری و همچنین حسابرسی داخلی بانک ها از جمله دروس اصلی و مهمی هستند که در رشته مدیریت امور بانکی تدریس می شوند. تحصیل در این رشته باعث می شود تا دانش آموختگان تخصص های لازم برای مدیریت بخش‌های مختلف بانک ها را داشته باشند.

رشته گمدیریت امور بانکی در یک نگاه

 رشته مدیریت امور بانکی به عنوان یکی از زیر شاخه های کنکور سراسری انسانی محسوب می شود. علاقه مندان به این رشته می بایست در کنکور سراسری انسانی شرکت نمایند. رشته مدیریت امور بانکی از جمله زیر شاخه های رشته های مدیریت در دانشگاه های کشور محسوب می‌شود. البته میزان محبوبیت این رشته نسبت به برخی دیگر از رشته های مدیریت در میان داوطلبین کنکور کمتر می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مزیت های مدیریت امور بانکی مشخص بودن کامل شرایط بازار کار این رشته در ایران است و به همین دلیل خیلی از علاقه‌مندان هم هستند که حضور در مقطع کارشناسی مدیریت امور بانکی را به سایر رشته های مدیریت ترجیح می‌دهند.

مدیریت امور بانکی در دانشگاه های کشور ما در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیلی و یا 8 نیم سال تحصیلی برگزار می شود. دانشجویان در طول این دوره 4 ساله می‌بایست 133 واحد درسی را پشت سر گذاشته و در نهایت با مدرک لیسانس مدیریت امور بانکی وارد بازار کار شوند. مدیریت امور بانکی در جهان نیز به عنوان یک رشته مناسب محسوب می‌شود و علاقه‌مندان زیادی هر ساله در بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در رشته مدیریت امور بانکی اقدام می‌نمایند.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته مدیریت امور بانکی در ایران

 رشته مدیریت امور بانکی با سبک و سیاق سنتی در ایران به زمان هخامنشیان باز می گردد. در آن زمان در ایران نیز شرایط برای دریافت سپرده و اعطای وام البته نه با تعاریف کنونی به وجود آمده بود. اما بانکداری به سبک مدرن امروزی سابقه 1.5 قرنی در ایران دارد. در سال 1266 برای اولین بار یک بانک خارجی با نام بانک جدید شرق در ایران تاسیس شد و از آن زمان بود که خدمات و امور بانکی به شیوه نوین در ایران رایج گردید. بانک شاهنشاهی ایران نیز 3 سال بعد جایگزین این بانک خارجی شد و تمام امورات آن را به عهده گرفت. در اواخر قرن 1200 به دلیل اعطای امتیاز تاسیس بانک در شکور به خارجی ها، چندین بانک روسی و انگلیسی در ایران دایر شد. نمونه ای از آنها بانک استقراضی روسیه بود.

اولین بانک ایرانی بانک سپه بود که اولین شعبه آن در شهر رشت تاسیس و افتتاح شد. در آن زمان بانک سپه بیشتر برای ارائه خدمات به نظامیان و گشایش اعتبار برای بازرگانان برای انجام معاملات خود راه اندازی شده بود. بانک مرکزی در ایران نیز در سال 1339 راه اندازی شد. بعد از انقلاب نیز تمام بانک ها در ایران ملی شدند. رشته مدیریت امور بانکی نیز دقیقاً مانند خود بانکداری سابقه خیلی طولانی در ایران نداشته و در همین دو سه دهه گذشته این رشته به مجموعه رشته های دانشگاهی کشور اضافه شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مدیریت امور بانکی از طریق کنکور سراسری انسانی

 شرایط پذیرش در رشته مدیریت امور بانکی مانند سایر رشته های زیر شاخه مدیریت است و علاقه مندان به این رشته می بایست در کنکور سراسری انسانی در زیر گروه 3 شرکت نمایند. هرچند در ظاهر میزان علاقه مندی به رشته مدیریت امور بانکی نسبت به سایر رشته های مدیریت در میان داوطلبین کمتر است اما به دلیل اینکه علاقه مندان به این رشته بعد از پایان دوره کارشناسی می توانند فرایند ادامه تحصیل را در سایر گرایش های مدیریت نیز ادامه دهند به همین دلیل رقابت قابل توجهی برای پذیرش در این رشته در کنکور سراسری شکل می گیرد. از این جهت شما می بایست از همان ابتدای دوران دبیرستان برنامه ریزی های لازم برای مطالعه دقیق دروس موثر در کنکور انسانی را در دستور کار خود قرار داده و در نهایت بتوانید با شرایط مناسبی وارد بهترین دانشگاه های رشته مدیریت امور بانکی شوید.

در کنکور سراسری انسانی برای پذیرش در رشته مدیریت امور بانکی دو دسته دروس عمومی و تخصصی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. هر کدام از دروس کنکور سراسری انسانی ضرایب مختلفی داشته و تاثیرگذاری متفاوتی برای پذیرش در این رشته خواهند داشت. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته انسانی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

البته شایان ذکر است که نقش اصلی و اساسی برای پذیرش در رشته مدیریت امور بانکی در کنکور سراسری انسانی به عهده دروس تخصصی است. این دروس و ضرایب بالاتری داشته و کسب نمره بالاتر در آنها می تواند شما را برای ورود به این رشته در دانشگاه های کشور نزدیک تر نماید. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی کنکور سراسری انسانی برای ورود به رشته مدیریت امور بانکی را مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 3 کنکور انسانی
ریاضی
4
اقتصاد
3
زبان و ادبیات فارسی
2
زبان عربی
1
تاریخ و جغرافیا
1
علوم اجتماعی
2
فلسفه و منطق
1
روانشناسی
1

پذیرش در رشته‌ مدیریت امور بانکی از طریق کنکور سراسری سایر رشته ها

رشته مدیریت امور بانکی در حقیقت از جمله رشته‌ های علوم انسانی محسوب می‌شود اما از طریق کنکور سراسری سایر رشته ها نیز امکان ورود به رشته مدیریت امور بانکی برای علاقه مندان وجود دارد. داوطلبین کنکور سراسری ریاضی و تجربی نیز در مرحله انتخاب رشته در صورت رسیدن به نمره و تراز حداقلی برای پذیرش در این رشته می توانند اقدام نمایند. مسلماً برای ورود به رشته مدیریت امور بانکی از طریق کنکور سراسری ریاضی و کنکور سراسری تجربی بایستی دروس عمومی و دروس تخصصی در نظر گرفته شده در این آزمون ها مد نظر قرار گیرند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مدیریت امور بانکی

 اشاره کردیم که رشته مدیریت امور بانکی از جمله رشته هایی است که به تازگی وارد دانشگاه های کشور شده و سابقه خیلی چندانی به عنوان یک رشته مجزا در کشور ما ندارد. به همین دلیل امکان تحصیل در دانشگاه های زیادی در این رشته برای علاقمندان وجود ندارد. البته موسسات غیرانتفاعی بسیار زیادی آن هم بدون نیاز به شرکت در آزمون امکان تحصیل در رشته مدیریت امور بانکی را برای علاقمندان فراهم کرده‌اند. در میانه دانشگاه های دولتی تنها امکان ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه خوارزمی وجود دارد. همچنین در حال حاضر دانشگاه غیرانتفاعی خاتم تهران نیز پذیرش در رشته مدیریت امور بانکی را از طریق کنکور سراسری انجام می‌دهد.

نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت امور بانکی

 برای درک هرچه بیشتر شرایط پذیرش در رشته مدیریت امور بانکی لازم دانستیم تا نمونه کارنامه قبولی در این رشته را نیست با شما به اشتراک بگذاریم. البته باید توجه داشته باشید که هر ساله با توجه به شرایط موجود مانند تعداد دانشجویان علاقه مند به ورود به رشته مدیریت امور بانکی و همچنین ظرفیت های اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور شرایط پذیرش در این رشته با تفاوت‌های جزئی همراه خواهد شد. اما با این حال با مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت امور بانکی تا حدودی می توانید درصدهای مناسب و لازم برای ورود به این رشته ها بدانید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته مدیریت امور بانکی

لازمه شناخت هر چه بهتر نسبت به رشته مدیریت امور بانکی معرفی واحدهای درسی این رشته است. دقت داشته باشید که دوره کارشناسی مدیریت امور بانکی در دانشکده های علوم انسانی کشور ما 4 سال است و کلیه دروس در نظر گرفته شده برای آن نیز برای 8 ترم برنامه ریزی شده‌اند. طول هر ترم تحصیلی در رشته مدیریت امور بانکی ۱۶ هفته فعال آموزشی خواهد بود و برای هر واحد درسی نیز که به صورت نظری ارائه شده باشد لازم است تا ۱۶ ساعت درسی پشت سر گذاشته شود.

از این گذشته واحدهای درسی رشته مدیریت امور بانکی جمعاً ۱۳۳ واحد هستند که در سه بخش دروس عمومی، دروس پایه و اصلی و دروس تخصصی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از دروس مدیریت امور بانکی اهمیت خاص خود را داشته و دانشجویان می بایست با یک برنامه‌ریزی دقیق از همان ابتدا شرایط لازم برای پشت سر گذاشتن تمام این ۱۳۳ واحد را فراهم آورند.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مدیریت امور بانکی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مدیریت امور بانکی
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه و اصلی
79 واحد
دروس تخصصی
34 واحد
مجموع
133 واحد

همان‌طور که ملاحظه کردید واحدهای درسی رشته مدیریت امور بانکی به صورت تفکیک شده در دسته های مختلف ارائه می شوند. همچنین باید دقت داشته باشید که قوانین و شرایط خاصی برای اخذ و گذراندن این درس ها نیز در نظر گرفته می شوند که لازم است در طول دوران تحصیل به این قوانین به دقت کافی داشته باشید. دقت داشته باشید که واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای رشته مدیریت امور بانکی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه‌ریزی مورد بازنگری قرار می گیرد که در ادامه آخرین بازنگری صورت گرفته برای این دروس را برای شما آماده کرده‌ایم.

دروس عمومی

 دسته اول از واحدهای درسی رشته مدیریت امور بانکی دروس عمومی این رشته هستند. دروس عمومی به بخشی از دروس معارف اسلامی و عمومی اطلاق می شود که توسط گروه معارف و گروه عمومی تعیین شده و ارتباطی با مهارت های تخصصی مربوط به رشته مدیریت امور بانکی ندارند. از این گذشته دروس عمومی برای تمام مقاطع کارشناسی در رشته های علوم انسانی یکسان است و تنها مختص مدیریت امور بانکی نخواهد بود.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مدیریت امور بانکی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مباتی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۰ واحد دروس عمومی رشته مدیریت امور بانکی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 2۰ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، ۸ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مدیریت امور بانکی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۰ واحد خواهد شد.

دروس پایه و اصلی رشته مدیریت امور بانکی

 دسته دوم از واحدهای درسی رشته مدیریت امور بانکی دروس پایه و اصلی مربوط به این رشته هستند. دقت داشته باشید که دروس پایه و اصلی رشته مدیریت امور بانکی در واقع پایه گذار اولیه رسیدن به مهارت ها و توانمندی های مربوط به این رشته محسوب می شوند. شورای عالی برنامه‌ریزی نیز شرایط خاصی برای این دو روز در نظر گرفته تا دانشجویان بتوانند در نهایت به مهارت های اولیه لازم برای اجرای خدمات مدیریت امور بانکی دست پیدا نمایند.

در جدول زیر می توانید دروس پایه و اصلی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته مدیریت امور بانکی را مشاهده کنید:

دروس پایه و اصلی رشته مدیریت امور بانکی
ردیف نام درس واحد
1 روانشناسی عمومی 3
2 جغرافیای اقتصادی ایران 2
3 اقتصاد خرد 4
4 اقتصاد کلان 4
5 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 3
6 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 2 3
7 آمار و کاربرد آن در مدیریت 4
8 حقوق اساسی 2
9 حقوق و مقررات مدنی 2
10 حقوق تجارت 3
11 اصول حسابداری 1 3
12 اصول حسابداری 2 3
13 مالیه عمومی و خط مشی مالی دولت ها 3
14 فراگرد تنظیم کنترل بودجه دولتی 3
15 مبانی سازمان و مدیریت 3
16 حسابداری صنعتی 1 3
17 حسابداری صنعتی 2 3
18 حسابرسی 1 3
19 مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت 3
20 روش های تحقیق و ماخذشناسی 3
21 مدیریت مالی 1 2
22 مدیریت مالی 2 2
23 پژوهش عملیاتی 1 3
24 پژوهش عملیاتی 2 3
25 حسابداری مالیاتی 2
26 مدیریت رفتار سازمانی 3
27 مدیریت منابع انسانی 3
مجموع 79

 همانطور که مشاهده می‌کنید جمعاً ۷۹ واحد درسی در ۳۷ درس مجزا به عنوان دروس پایه و اصلی دوره کارشناسی رشته مدیریت امور بانکی در نظر گرفته شده‌اند. از جمله اصلی ترین و مهم‌ترین قوانین مربوط به پاس کردن این درس می توان به قوانین پیش نیاز و همنیاز اشاره کرد که حتماً باید در همان ابتدا این موارد را در نظر گرفته و در ترم های مختلف تحصیلی متناسب با همین قوانین برای اخذ واحدهای مختلف اقدام کنید.

دروس تخصصی رشته مدیریت امور بانکی

 آخرین دسته از واحد های درسی رشته کارشناسی مدیریت امور بانکی دروس تخصصی مربوط به این رشته هستند. دروس تخصصی در واقع تکمیل کننده مهارت ها و توانمندی های دانشجویان برای رسیدن به شرایط لازم برای ورود به بازار کار مدیریت امور بانکی هستند. درسهای کاملاً تخصصی برای این بخش از دروس این رشته در نظر گرفته شده که دانشجویان می بایست مطابق با قوانین دانشکده های انسانی در دانشگاه های مختلف کشور برای گذراندن آنها اقدام نمایند.

در جدول زیر می توانید دروس تخصصی رشته مدیریت امور بانکی در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته مدیریت امور بانکی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 اصول بانکداری 3
2 بانکداری داخلی 1 3
3 بانکداری داخلی 2 3
4 بانکداری خارجی 1 2
5 بانکداری خارجی 2 3
6 پول و بانک 2
7 نظریه های پول 2
8 امور مالی بین المللی 3
9 سازمان های پولی و مالی بین المللی 2
10 ارزیابی طرح های اقتصادی 2
11 حسابرسی داخلی بانک ها 2
12 توسعه اقتصادی و برنامه ریزی 3
13 زبان تخصصی بانکداری 1 2
14 زبان تخصصی بانکداری 2 2
مجموع واحدها 34 واحد

 جمعا ۳۴ واحد درسی در ۱۴ درس مجزا به عنوان دروس تخصصی رشته مدیریت امور بانکی در نظر گرفته شده‌اند. لازم به توضیح است که اخذ تمام واحدهای تخصصی را نباید به یکی دو ترم آخر بسپاری و از همان ابتدای 4 نیمسال تحصیلی دوم برای پشت سر گذاشتن این دروس اقدام کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مدیریت امور بانکی

 رشته مدیریت امور بانکی از آن دسته از رشته هایی است که بازار کار کاملاً مشخصی داشته و فارغ التحصیلان این رشته از قبل می دانند که در چه ردیف های شغلی و در چه پست هایی می توانند وارد بازار کار شوند. همانطور که مشخص است مدیریت امور بانکی به عنوان اصلی ترین کاربردهای رشته درس لیست بازار کار فارغ التحصیلان این رشته قرار می گیرد. ردیف های شغلی مختلفی در بانک‌ها و موسسات مالی تعریف می شود که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در هر یک از این ردیف های شغلی به خدمت بپردازند. البته شایان ذکر است که استخدام در بانکها و حضور در محیط‌های کاری بانکی یکی از علاقه مندی های رایج در جامعه ایرانی محسوب می‌شود و این ردیف شغلی جذابیت های بسیار زیادی برای افراد جامعه ما دارد.

البته شایان ذکر است که بازار کار رشته مدیریت امور بانکی تنها به حضور در بانک ها و مدیریت بانک ها محدود نشده و این افراد می‌توانند در حوزه های مدیریتی دیگری مانند صنایع کشاورزی یا حمل و نقل که با بانک ها در ارتباط هستند نیز به ارائه خدمات خود بپردازند. به صورت کلی در بخش ها و صنایع مختلف که نیاز به مدیریت امور پولی و مالی در آنها وجود دارد فارغ التحصیلان رشته مدیریت امور بانکی می توانند از مهارت ها و تخصص های خود برای کمک استفاده نمایند.

دانش آموختگان رشته مدیریت امور بانکی قبل از نهایی شدن به مدیریت بانک ها می توانند در پست‌های مختلفی مانند بخش های ستادی و یا سازمان ها و روسای شعب خدمات خود را ارائه داده و از این نظر نیز تعداد شغل های قابل توجهی برای فارغ التحصیلان این رشته تعریف شده است.

گرایش های رشته مدیریت امور بانکی

رشته مدیریت امور بانکی مطابق با چارت جدید آموزشی در مقطع کارشناسی فاقد هر نوع گرایشی می باشد. دانشجویان علاقه مند به این رشته در مقاطع بالای تحصیلی چون کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در گرایش های مورد علاقه خود به صورت متمرکز تحصیل کنند.

کاربردهای رشته مدیریت امور بانکی

مدیریت امور بانکی در حوزه های مختلف و در بخش های مختلف تعریف شده در بانک ها اصلی ترین کاربردی است که می‌توان برای رشته مدیریت امور بانکی تعریف کرد. دقت داشته باشید که در حال حاضر برای بانک ها در بخش های مختلف مدیر تعریف می شود و هر کدام از مدیران نقش خود را ایفا می نمایند. مدیریت امور وام ها، مدیریت امور مشتریان، مدیریت تسهیلات و حسابهای بانکی و مواردی از این دست از جمله مواردی هستند که به عنوان کاربرد های رشته مدیریت امور بانکی تعریف شده و فارغ التحصیلان این رشته باید توانمندی ها و مهارت های لازم برای ارائه خدمات در این امور را داشته باشند.

درآمد رشته مدیریت امور بانکی

 درآمد رشته مدیریت امور بانکی تقریباً مشخص است. عکس رفاه التحصیلان این رشته به استخدام بانک ها و موسسات مالی مختلف در آمده و میزان حقوق آنها نیز بر اساس نوع شغل و ردیف شغلی تعریف شده برای آنها تعیین می گردد. مثل من حضور در بخش های مدیریتی در بانک ها می تواند درآمد بیشتری را برای دانش آموختگان این رشته به دنبال داشته باشد. البته شایان ذکر است که سایر بخشهای بانک‌ها نیز از جمله موارد شغلی با درآمد قابل توجه در بازار کار ایران محسوب می شود. از این گذشته با استخدام در بانک ها در کنار درآمد های از پیش تعیین شده امکان استفاده از تسهیلات مختلف بدون پیچیدگی های معمولی نیز برای افراد در بازار کار مدیریت امور بانکی وجود خواهد داشت که می تواند یک مزیت بسیار عالی و بزرگ برای آنها باشد.

ضعف در مسائل مدیریت امور بانکی در هر کشوری می تواند تبعات بسیار سنگینی برای آن جامعه مخصوصا در بخش اقتصاد به دنبال داشته باشد. از این رو رشته مدیریت امور بانکی و تخصص های مربوط به آن از جمله تخصص های بسیار مهم و حیاتی در جهان محسوب می شود.

ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور بانکی

 نوبت به بررسی شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور بانکی در مقاطع تحصیلی بالاتر می رسد. با توجه به این که فارغ التحصیل شدن در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا جایگاه اجتماعی و میزان درآمد بالاتری برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف به دنبال دارد از این رو خیلی از دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی به دنبال رسیدن به شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می روند. با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش نکات و موارد مهمی را برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته مدیریت امور بانکی با شما در میان می گذاریم.

 در حال حاضر بهترین دانشگاههای کشور امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور بانکی را برای علاقه مندان فراهم کرده‌اند. بعد از اتمام مقطع کارشناسی داوطلبی می توانند با ورود به آزمون کارشناسی ارشد مدیریت امور بانکی برای ادامه تحصیل در این مقطع تحصیلی اقدام نمایند. البته شایان ذکر است که فارغ التحصیلان رشته مدیریت امور بانکی مانند سایر رشته های مدیریت در علوم انسانی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد سایر رشته ها را نیز انتخاب نمایند. همچنین امکان ورود به رشته مدیریت امور بانکی برای فارغ التحصیلان سایر رشته های مدیریت نیز وجود دارد.

 امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته مدیریت امور بانکی نیز در کشور ما برای علاقمندان فراهم شده است. البته شایان ذکر است که تعداد ظرفیت در نظر گرفته شده در مقطع دکترا نسبت به مقطع کارشناسی بسیار کمتر است و رقابت بیشتری نیز برای ورود به این مقطع تحصیلی در رشته مدیریت امور بانکی وجود خواهد داشت. لازم است تا دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد با ارائه مقالات علمی و بهتر کردن رزومه خود شرایط را برای پذیرش در مقطع دکترا در این رشته بهتر کنند. تعداد دانشگاه های کمی نیز امکان حضور در مقطع تحصیلی دکترا در رشته مدیریت امور بانکی را در کشور ما فراهم کرده‌اند.

رشته مدیریت امور بانکی در جهان

نوبت به بررسی شرایط رشته مدیریت امور بانکی در جهان می رسد. رشته مدیریت امور بانکی از جمله رشته های مدیریتی است که با عناوین مختلفی در بهترین دانشگاه های جهان تعریف شده و امکان تحصیل در رشته برای علاقه مندان وجود دارد. دقت داشته باشید که با توجه به کاربردی بودن مهارت ها و تخصص های این رشته، شرایط مناسبی از نظر بازار کار و میزان حقوق و درآمد برای فارغ التحصیلان وجود دارد. رشته مدیریت امور بانکی از نظر میزان محبوبیت هم رده با رشته های مانند مدیریت امور مالی و حسابداری نیست اما با این حال تعداد دانشجویان زیادی هر ساله وارد این رشته می شوند. نبود رقابت سنگین‌تر نیز باعث می شود تا امکان پذیرش و حضور در بهترین دانشگاه های جهان در رشته مدیریت امور بانکی در دسترس علاقه مندان قرار بگیرد.

برای اینکه با شرایط رشته مدیریت امور بانکی در جهان بیشتر آشنا شوید، لازم دانشجویان تا برترین دانشگاه های جهان و همچنین متوسط حقوق فارغ التحصیلان این رشته در کشورهای مختلف را برای شما بیان کنیم. برای معرفی برترین دانشگاه های جهان در رشته مدیریت امور بانکی سراغ استاندارد QS می رویم. طبق آخرین به روزرسانی صورت گرفته در سایت این استاندارد ده دانشگاه برتر برای این رشته به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه اقتصاد انگلستان
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه ماساچوست سطح آمریکا
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه وایلی آمریکا
  • دانشگاه Bocconi ایتالیا

همانطور که مشاهده می‌کنید دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان برترین دانشگاه آسیایی در این حوزه تعریف شده و بعد از آن نیز دانشگاه نانیانگ سنگاپور و دانشگاه هم کنگ قرار دارند. متاسفانه دانشگاه های ایران در این رده بندی جایی ندارند.

از نظر میزان درامد رشته مدیریت امور بانکی شرایط مختلفی دارد و دانشجویان بر اساس میزان مهارت ها و توانمندی ها می توانند درآمدهای متفاوتی برای خود رقم بزنند. به صورت کلی متوسط درآمد سالانه ۶۵ هزار دلاری را می توان برای فارغ التحصیلان در این رشته تعریف کرد. البته با افزایش تجربه و میزان مهارت ها این میزان حقوق با رشد قابل توجهی روبرو خواهد شد. 

معرفی کامل رشته مدیریت امور بانکی | دانشگاه های برتر، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت امور بانکی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مدیریت امور بانکی در جهان و ایران چگونه است؟

بازار کار رشته مدیریت امور بانکی در ایران و جهان بازار کار مناسبی است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند بعد از پایان مقاطع مختلف تحصیلی در ردیف های شغلی مختلف وارد بازار کار شوند. اکثر ردیف های شغلی تعریف شده برای رشته مدیریت امور بانکی مربوط به پست های مختلف بانک ها می باشد.

برترین دانشگاه ‌های رشته مدیریت امور بانکی در ایران کدامند؟

در حال حاضر امکان تحصیل در رشته مدیریت امور بانکی در دانشگاه های سراسری زیادی تعریف نشده و دانشگاه تهران و دانشگاه خوارزمی در حال حاضر برترین دانشگاه ها برای ورود به این رشته برای علاقه مندان محسوب می شوند. البته موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی بسیار زیادی در سطح کشور امکان تحصیل در رشته مدیریت امور بانکی را برای علاقمندان فراهم کرده‌اند.

درآمد رشته مدیریت امور بانکی چقدر است؟

درامد رشته مدیریت امور بانکی بیشتر به نوع شغل و ردیف شغلی تعریف شده برای فارغ التحصیلان در این رشته مربوط می شود. در شروع کار احتمالاً این میزان درآمد خیلی قابل توجه نخواهد بود اما با افزایش میزان تجربه و همچنین رسیدن به پست های مدیریتی برای فارغ التحصیلان این رشته نیز می‌تواند درآمد قابل توجهی را در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
8 ماه قبل

با سلام
ببخشید این رشته به غیر از دانشگاه خوارزمی تهران در دانشگاه سراسری تبریز هم وجود داره؟!

رضا محمدیان
مدیر
8 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام فاطمه
پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته می‌توانید لیست دانشگاه‌هایی که امسال این رشته را ارائه می‌کنند مشاهده نمایید.
دانشگاه تبریز در برخی از رشته‌های مدیریتی دانشجو می‌پذیرد.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x