جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مدیریت بیمه اکو

رشته مدیریت بیمه اکو
معرفی کامل رشته مدیریت بیمه اکو | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت بیمه اکو
فهرست مطالب

معرفی رشته مدیریت بیمه اکو

رشته مدیریرت بیمه اکو جزء رشته های مدیریتی است که در بیمه ی بین الملل قرار می گیرد و موضوعاتی مانند اقتصاد، حقوق، حسابداری، تجاری و .. را شامل می شود. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت بیمه اکو در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مدیریت بیمه اکو | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت بیمه اکو

در رشته مدیریت بیمه اکو به قوانین و تجارت بین المللل توجه خاص می شود. رشته مدیریت بیمه اکو جزء رشته های مدیریتی بوده و در حوزه علوم انسانی و بیمه بین الملل قرار دارد.

تاریخچه رشته مدیریت بیمه اکو

قدمت بیمه به نوعی به قدمت جامعه تاریخی است. در اوایل 4000-3000 سال قبل از میلاد برای بازرگانان بابلی به اصطلاح قراردادهای کف بسته می شد. هندوها در سال 600 قبل از میلاد نیز قراردادهایی را انجام می دادند و  قراردادهای معاملاتی کف در یونان باستان در قرن چهارم قبل از میلاد به خوبی شناخته شده بود. بر اساس یک قرارداد کف، وام هایی به بازرگانان اعطا می شد با این شرط که اگر محموله در دریا گم شد، لازم نیست وام بازپرداخت شود.. حقوق روم باستان قرارداد کفایی را به رسمیت شناخت که در آن یک ماده توافقی تنظیم و وجوه نزد صرافی سپرده می شد. بیمه دریایی در قرن پانزدهم بسیار توسعه یافت. در رم نیز انجمن های تدفین وجود داشت که هزینه های تشییع جنازه اعضای خود را از حقوق ماهانه پرداخت می کردند.

امروزه بیمه های متعددی مانند بیمه عمر، بیمه ماشین، بیمه اکو و …. پدید آمده است که هر کدام در زمینه های مختلفی اقدامات مفیدی انجام می دهند.

معرفی کامل رشته مدیریت بیمه اکو | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت بیمه اکو

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مدیریت بیمه اکو

رشته مدیریت بیمه اکو رشته ای غیر بومی در ایران محسوب شده و از اروپا وارد ایران شده است. رشته مدیریت بیمه اکو شباهت زیادی با رشته مدیریت بیمه داشته و مسائلی مانند حقوق، اقتصاد، حسابداری، مدیریتی و تجاری مورد بررسی قرار می گیرد. دانشجویان رشته مدیریت بیمه اکو باید در مورد امنیت سرمایه گذاری ها، امنیت اقتصادی و رفاهی، جامعه و نقش بیمه در سطح بین المللی بیاموزند.

تفاوت رشته مدیریت بیمه اکو با مدیریت بیمه در این است که مدیریت بیمه اکو به انگلیسی است و دانشجویان باید به زبان انگلیسی مسلط باشند. به دلیل استفاده از منابع انگلیسی در رشته مدیریت بیمه اکو، منابع به روز تری برای دانشجویان این رشته ارائه می شود. همچنین رشته مدیریت بیمه اکو غیر متمرکز بوده و مصاحبه دارد. اما در مدیریت بیمه پذیرش دانشجو متمرکز بوده و مصاحبه ندارد، از نظر واحدهای درسی و مباحث تفاوتی بین این دو رشته وجود ندارد.

رشته مدیریت بیمه اکو به دنبال تربیت متخصصان بیمه است تا در سطح بین الملل نمایندگانی از ایران در موسسات بین المللی وجود داشته باشند تا از منافع کشور دفاع کنند و علم بیمه را در ایران بومی سازی کرده و توسعه دهند.

رشته مدیریت بیمه اکو در یک نگاه

رشته مدیریت بیمه اکو زیرمجموعه کنکور علوم انسانی بوده و برای ورود به رشته باید در آزمون سراسری رتبه قابل قبول کسب شود. شرایط پذیرش برای ورود به این رشته به میزان رقابت دانش آموزان و ظرفیت دانشگاه بستگی دارد. معمولاً هر سال تعداد افراد کمی با هم دیگه برای این رشته رقابت می کنند. از طرف دیگر ظرفیت پذیرش دانشگاه برای رشته مدیریت بیمه اکو کم است و تنها یک دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو می نماید. بازار کار رشته مدیریت بیمه اکو در ایران مناسب بوده و درآمد رشته به طور میانگین بالا بوده و به صورت کلی می توان درآمد خوبی را برای رشته مدیریت متصور شد. دوره کارشناسی رشته مدیریت بیمه اکو چهار سال بوده که به صورت ترمی و در ۸ نیمسال تحصیلی و به زبان انگلیسی ارائه می شود.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته مدیریت بیمه اکو در ایران

رشته مدیریت بیمه اکو در ایران عمر کوتاهی داشته و بعد از انقلاب شکل گرفته است. پیش از آن در مدرسه عالی بین المللی بیمه RCD رشته ای مشابه تدریس می شد. در سال 1348 مدرسه عالی بیمه تهران تاسیس شد و به پذیرش دانشجویان مدیریت بیمه در مقطع کارشناسی پرداخت. بعد از انقلاب و فروپاشی این مدرسه، در سال 1369 مجددا موسسه آموزش عالی بیمه اکو جایگزین اساسنامه مدرسه عالی بیمه RCD شد. این موسسه جدید تا به امروز وجود داشته و هر ساله در رشته مدیریت بیمه اکو دانشجو می پذیرد.

دانشکده بیمه در سال ۱۹۹۱ به عنوان یکی از چهار دفتر نمایندگی ویژه سازمان تعاون اقتصادی -اکو- تأسیس شد. دانشکده بیمه در حالی که در یکی از شعب علمی دانشکده علامه طباطبایی است به عنوان یکی از شاخه های علمی سازمان سیاست‌های بین المللی گسترده محسوب می‌شود. عموم دانشجویان دانشکده ایرانی هستند، اما از کشورهای دیگری همچون قزاقستان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز دانشجویانی دارد و دارای چهره بین المللی است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مدیریت بیمه اکو

برای داشتن یک برنامه ریزی اصولی جهت ورود به رشته مدیریت بیمه اکو باید از شرایط پذیرش آن آگاه بود. در این بخش قرار است وضعیت پذیرش در رشته مدیریت اکو مورد بررسی قرار بگیرد. به صورت کلی شرایط پذیرش دادگاه یعنی میزان رقابت بین دانش آموزان و همچنین تعداد دانشگاه های پذیرنده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در وهله اول تعداد رقبا برای ورود به رشته مدیریت بیمه اکو تقریباً اندک بوده و هر ساله  تعداد دانش آموزان کمی برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت می کنند. با توجه به بازار کار خوب این رشته باید در کنکور سراسری رتبه خوبی کسب شود تا بتوان نسبت به رقبا جلوتر بود. رشته مدیریت بیمه اکو به صورت نیمه متمرکز بوده و هر ساله ده برابر ظرفیت را دعوت به مصاحبه می کند. اگرچه بیشتر دانشجویان مدیریت بیمه اکو ایرانی هستند اما از کشورهای دیگر نیز دانشجو می پذیرد.

 در وهله دوم شرایط پذیرش به ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بستگی دارد. تنها یک دانشگاه شرایط امکان تحصیلی لازم را برای جذب دانشجویان فراهم کرده‌ است. البته توجه داشته باشید که شرایط پذیرش در هر سال نسبت به سال قبل خود متفاوت است، زیرا تعداد داوطلبین، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و اعمال سهمبه های در هر سال شرایط متفاوتی را به خود می گیرد.

با حذف زیر گروه از کنکور سراسری و همچنین حذف دروس عمومی، اکنون شاهد رقابت دانشجویان برای کسب نمره بالا در دروس تخصصی هستیم. برای ورود و پذیرش در رشته مدیریت بیمه اکو باید سوالات دروس تخصصی با دقت پاسخ داده شود. از این میان بیشترین تاثیرگذاری مربوط به دروسی است که بیشترین ضرایب را دارند. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی رشته علوم انسانی را مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
اقتصاد
2
زبان و ادبیات فارسی
8
عربی
5
تاریخ و جغرافیا
5
علوم اجتماعی
5
فلسفه و منطق
5
روانشناسی
2

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، بیشترین ضریب برای پذیرش در رشته مورد علاقه مربوط به دروس زبان و ادبیات فارسی و ریاضی است. شما باید مطالعه کاملی روی این دروس در دوره دبیرستان خود داشته باشید تا رتبه خوبی کسب کنید.

لازم به ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط ایده آلی را برای شما در روز کنکور فراهم کند، زیرا سوالات آزمون های آزمایشی تا حد زیادی مشابه سوالات کنکور سراسری است. همچنین شرکت در این آزمون ها موجب محک زدن سرعت و دقت تست زنی شما شده و شرایط خوبی را برای روز کنکور فراهم می کند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مدیریت بیمه اکو

بسیاری از دانش آموزان هنگام انتخاب دانشگاه به دنبال دانشگاه های برتر و شاخص رشته مورد نظر هستند. در این بخش قرار است به معرفی دانشگاه های برتر رشته مدیریت بیمه اکو بپردازیم، توجه داشته باشد که تمامی دانشگاه کشور از نظر کیفیت آموزش و رتبه علمی اساتید در جایگاه قابل قبولی قرار داشته و شرایط و امکانات تحصیلی لازم را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند، همچنین تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور می توانند در رده‌های شغلی تعریف شده با درآمد مناسب مشغول به کار شوند، اما با این حال در زیر برخی از دانشگاه های برتر رشته مدیریت بیمه اکو شده است که شامل دانشگاه علامه طباطبایی است. در حال حاضر رشته مدیریت بیمه اکو فقط در دانشکده مدیریت بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبایی وجود دارد.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت بیمه اکو

آگاهی از شرایط پذیرش و درصد های لازم برای قبولی در رشته مدیریت بیمه جهت برنامه ریزی صحیح در کنکور سراسری بسیار مهم است. در این بخش دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت بیمه اکو گردآوری شده است تا شما مشاهده تراز و رتبه قبولی بتوانید یک درک کلی از وضعیت پذیرش سایر قبول شدگان برسید. بهتر است توجه داشته باشید که شرایط پذیرش در هر سال مانند تراز، یا رتبه قبولی با سال قبل خود متفاوت است، زیرا تعداد رقبا، ظرفیت دانشگاه‌ها و همچنین اعمال سهمیه های مختلف با همدیگر فرق می کند. با این حال مشاهده نمونه کارنامه قبولی در این رشته به شما یک ایده جامع برای برنامه ریزی جهت کنکور سراسری ارائه می دهد.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته مدیریت بیمه اکو

بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته مدیریت بیمه اکو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند. رشته مدیریت بیمه اکو نیز در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته مدیریت بیمه اکو

در این بخش قرار است نگاه کلی به واحدهای درسی رشته مدیریت بیمه اکو داشته باشیم. توجه داشته باشید که آشنایی با واحدهای درسی رشته قبل از ورود به آن بسیار اهمیت دارد زیرا برخی از دانشجویان به دلیل عدم علاقه به دروس برخی از رشته‌ها از ادامه تحصیل انصراف داده اند، بنابراین بهتر است قبل از انتخاب رشته نسبت به واحد درسی آن در دوره کارشناسی آگاهی داشته باشید.

 رشته مدیریت بیمه اکو هر چند سال یکبار مورد بازنگری قرار گرفته و علت ای  بازنگری تطبیق واحد های درسی با شرایط جامعه و برآورده کردن نیازهای علمی و عملی دانشجویان با نیاز جامعه امروز است، البته بازنگری ها به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات عمده در واحدهای درسی نخواهیم بود.

براساس آخرین بازنگری انجام شده رشته مدیریت بیمه اکو در مقطع کارشناسی در  4 سال تحصیلی و به صورت 8 نیم سال ترمی ارائه می شود.  تعداد 139 واحد درسی را دانشجویان باید در این مقطع اخذ و با نمره قابل قبولی پاس کنند. در این دوره دانشجویان باید دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی و دروس اختصاصی را پشت سر بگذارنند.  در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مدیریت بیه اکو در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مدیریت بیمه اکو
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
39 واحد
دروس اصلی
33 واحد
دروس تخصصی
33 واحد
دروس اختیاری
10 واحد
جمع
139 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته مدیریت بیمه اکو را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته علوم ورزشی

اولین بسته از دروس رشته مدیریت بیمه اکو مربوط به واحدهای درسی عمومی است که به صورت مشترک با سایر رشته ها در مقطع کارشناسی زیر نظر گروه معارف عمومی دانشگاه ارائه می شود. هدف از ارائه دروس عمومی افزایش معرفت شناختی در ابعاد مختلف زندگی و همچنین آشنایی با تاریخ و فرهنگ بوده و تاثیری در مهارت های تخصصی و دانش حرفه‌ای دانشجویان ندارد. در برخی از دانشگاهها دروس عمومی به صورت مشترک با سایر کلاس ها برگزار می شود. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مدیریت بیمه اکو را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته مدیریت بیمه اکو وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مدیریت بیمه اکو در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مدیریت بیمه اکو

دروس پایه از دیگر بسته های مهم واحدهای درسی است که در اکثر رشته ها وجود دارد. هدف ارائه دروس پایه آماده کردن ذهنیت دانشجویان برای درک دروس تخصصی و پیچیده است. به عبارتی دروس پایه مانند پلی بین دروس دوره دبیرستان و دوره دانشگاه عمل می کند.  به صورت کلی دروس پایه  با هدف تقویت بنیه علمی و زمینه سازی اولیه برای اخذ دوره تخصصی ارائه می شود. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته مدیریت بیمه اکو را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مدیریت بیمه اکو
ردیف نام درس تعداد واحد
1 حسابداری 1 3
2 حسابداری 2 3
3 ریاضیات کاربردی 3
4 برنامه نویسی کامپیوتر 3
5 انگلیسی 2 2
6 اقتصاد کلان 3
7 ریاضیات 3
8 اقتصاد خرد 3
9 اصول بیمه 3
10 اصول حقوق 3
11 اصول مدیریت 3
12 اصول روانشناسی 2
13 جامعه شناسی 2
14 آمار مقدماتی 3
مجموع واحدها 39

 دروس پایه معمولاً به صورت همنیاز یا پیشنیاز برای دروس تخصصی ارائه شده و اخذ تمامی این واحدها اجباری است به گونه‌ای که دانشجویان اگر حتی یکی از واحدهای درسی پایه را اخذ نکرده باشند از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی هستند. از طرف دیگر در برخی از دانشگاه های خارج از کشور به نمرات واحدهای پایه اهمیت زیادی داده می شود.

دروس اصلی رشته مدیریت بیمه اکو

دروس اصلی نسبت به دروس پایه یک قدم پا را فراتر گذاشته است و وارد آموزش مهارت های حرفه ای و تخصصی می شود. دانشجویان در این دروس در مورد کاربرد رشته، دانش تخصصی و مهارت های لازم به مهارت می رسند. در نظر داشته باشید که دروس اصلی جزء دروس الزامی هستند و باید به صورت اجباری اخذ شوند. دروس اصلی که مختص به هر رشته ای است مهارت های دانشجویان را برای ورود به بازار کار تقویت می کند. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی دروس اصلی در گرایش های مختلف رشته مدیریت بیمه اکو را مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مدیریت بیمه اکو
ردیف نام درس تعداد واحد
1 حسابداری 3 3
2 توسعه اقتصادی و برنامه ریزی 3 3
3 اقتصاد مالی 3
4 مدیریت مالی 3
5 ریاضایت مالی 3
6 اقتصاد بین الملل 3
7 مدیریت منابع انسانی 3
8 آمار و احتمالات 3
9 پژوهش عملیاتی 3
10 اقتصاد بخش عمومی 3
11 پول و بانک 3
مجموع واحدها 33

در مجموع 33  واحد درسی به عنوان دروس اصلی رشته مدیریت بیمه اکو در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است. دروس اصلی برای یادگیری عمیق دروس تخصصی بسیار حائز اهمیت هستند.

دروس تخصصی رشته مدیریت بیمه اکو

بسته چهارم از واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته مدیریت بیمه اکو مربوط به واحدهای درسی تخصصی است. دروس تخصصی فقط به رشته و گرایش مرتبط بوده و دانشجویان را با واقعیت و بازار  کار رشته آشنا می کند. واحدهای تخصصی در واقع شالوده اصلی هر آن چیزی که دانشجویان باید در مورد رشته مدیریت بیمه اکو بداند را به آنها ارائه داده و با درک این واحدهای درسی است که دانشجویان می توانند جایگاه خود را در بازار کار پیدا کنند. توجه داشته باشید دروس تخصصی حاوی مطالب آموزشی مهم است و می‌تواند در آینده شما نقش بسزایی داشته باشد. در جدول زیر می توانید دروس پایه و تخصصی رشته مدیریت بیمه اکو را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته مدیریت بیمه اکو
ردیف نام درس تعداد واحد
1 اقتصاد بیمه 3
2 حسابداری بیمه 2
3 سازمان و مدییرت موسسات بیمه 2
4 بیمه های اشخاص 3
5 قانون تجارت بین الملل 3
6 حقوق بیمه 2
7 کاربردهای بازاریابی و بیمه 3
8 رفتار سازمانی 3
9 روش تحقیق 3
10 بیمه دارایی ها و اموال 3
11 بیمه اتکایی 3
12 مدیریت ریسک 3
مجموع واحدها 33

درس تخصصی کلید موفقیت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاتر و همچنین پیدا کردن شغل های مناسب با درآمد بیشتر در بازار کار هستند زیرا با فهم دروس تخصصی است که دانشجویان می توانند رزومه خود را تقویت کرده و مهارت های تخصصی مرتبط را کسب کند.  توجه داشته باشید که اگر دانشجو حتی یکی از واحدهای درسی تخصصی را اخذ نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس اختیاری رشته مدیریت بیمه اکو

بسته  آخر از واحدهای درسی مربوط به درس اختیاری است که در مقطع کارشناسی برای رشته مدیریت اکو ارائه می شود. واحدهای اختیاری به صورت مکمل با دروس تخصصی ارائه شده و میتواند نقش بسزایی در افزایش دانش مکمل برای کسب مهارت های تخصصی داشته باشد. توجه داشته باشید که برای انتخاب واحدهای درسی اختیاری باید به قوانین دانشگاه و همچنین نیاز دانشجو توجه شود. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی اختیاری برای رشته مدیریت بیمه اکو را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مدیریت بیمه اکو
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مبانی اکچوئری 2
2 سیاست بازرگانی 3
3 بیمه مهندسی 2
4 ممیزی و ارزیابی خسارت 2
5 بیمه های درمان شخصی 3
6 سازمان های صنعتی 3
7 مدیریت سرمایه گذاری 3
8 بیمه مسئولیت 2
9 سازمان و مدیریت مؤسسات بیمه زندگی 2
10 صدور بیمه نامه های زندگی 2
11 بیمه هوایی 2
12 حقوق دریایی 2
13 ریاضیات بیمه عمر 2
14 اصول بیمه دریایی 3
15 سری های زمانی و پیش بینی 2
16 سازمان های بین الملل 2
17 اقتصاد سنجی کاربردی 3
18 پروژه 3
19 تحلیل سیستم ها 3
20 آشنایی با دفاع مقدس 2
21 مهارت های زندگی دانشجویی 2
مجموع واحدها 50

درس اختیاری با تقویت دانش و ارائه مطالب آموزشی مکمل نقش مهمی در موفقیت در آزمون های تحصیلات تکمیلی دارد. این دروس با ارائه مفاهیم به صورت تخصصی و مکمل سبب افزایش شانس برای کسب جایگاه های شغلی ویژه می شوند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مدیریت بیمه اکو

بازار کار رشته مدیریت بیمه اکو مناسب و مطلوب بوده و با توجه به اینکه ایران در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است و از نظر تجاری بسیار مهم است، لذا بازار کار این رشته می تواند بسیار وسیع باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند با تقویت مهارت های تخصصی و همچنین ارتقاء مهارت های اجتماعی خود به جایگاه های شغلی مناسب با درآمد خوب دست پیدا کنند. البته ناگفته نماند که رشته مدیریت بیمه اکو مانند سایر رشته ها دچار سوء مدیریت شده و برخی از فارغ التحصیلان در رده های شغلی غیر مرتبط با درآمد پایین مشغول به کار شده اند. اما به صورت کلی با تقویت رزومه میتوان در رده های شغلی با درآمد خوب استخدام شد.

بازا کار خوبی برای کارشناسان مدیریت بیمه اکو وجود دارد، تسلط بر زبان انگلیسی و اصول مدیریتی که حوزه های گسترده ای دارد یک بازار کار خوب برای این افراد پدید آورده است. برای مثال افراد می توانند در سازمان ها و موسسات گوناگون خصوصی و دولتی یا بین المللی مشعول به کار شوند. جایگاه دانش آموختگان  بعد از فارغ التحصیلی مشخص است آنها می توانند در پست های مرتبط مشغول به کار شوند که در زیر نام برخی از سازمان‌ها ارائه شده است:

  • کارشناس بیمه
  • کارگزار بیمه
  • مدیر فروش
  • مدیر بازاریابی
  • کارشناس تحقیقات بازار
  • کارمند بانک
  • کارشناس گمرک
  • مشاور حقوقی

به دلیل پذیرش محدود رشته مدیریت بیمه اکو در نتیجه بازار کار اشباع نشده است و یادگیری دروس به زبان انگلیسی سبب شده تا فارغ التحصیلان این رشته به مدیرانی تاثیر گذار در سطح بین الملل تبدیل شوند. در صورت آموختن همه اصول لازم برای تاسیس موسسه تجاری و داشتن سرمایه لازم می توان کارآفرینی نیز انجام داد.

کاربردهای رشته مدیریت بیمه اکو

کاربردهای رشته مدیریت بیمه اکو از دو دیدگاه قابل بررسی است. در دیدگاه اول باید به نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سازمان ها پرداخت. به عبارتی یکی از کاربردهای مهم این رشته در نقش استاد در دانشگاه ها یا موسسات آموزشی و تحقیقاتی است. با توجه به اهمیت سه ضلع دولت، دانشگاه و صنعت باید دانشگاه نیروی استاد خود را برای آموزش نیروی کار تامین کنند. دانشجویان با اخذ مدراک تحصیلی عالیه می توانند در دانشگاه ها به عنوان استاد یا هئیت علمی مشغول آماده سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار شوند.

کاربرد دوم رشته مدیریت بیمه اکو حضور نیروی متخصص و حرفه ای در بازار کار است. با توجه به نیاز مبرم صنعت به متخصصین این رشته باید نیروی کارآزموده و حرفه ای برای تصدی جایگاه های خالی مشغول به کار  شوند. بنابراین رفع نیازهای سازمان مربوطه با دانش و مهارت تخصصی فارغ التحصیلان رشته مدیریت بیمه اکو کاربرد دوم این رشته است.

درآمد رشته مدیریت بیمه اکو

درآمد رشته مدیریت بیمه اکو به صورت کلی بالا است. توجه داشته باشید که درآمد با جایگاه شغلی و سازمان محل خدمت ارتباط مستقیمی دارد. برای مثال در صورت داشتن مدرک تحصیلی بالاتر یا جایگاه  شغلی ویژه می توان درآمدهای قابل توجهی را کسب کرد. البته با توجه به اینکه شایسته سالاری مناسب در بدو ورود برای استخدام فارغ التحصیلان انجام نشده ممکن است برخی از دانشجویان در مشاغل غیر مرتبط با درآمد پایین استخدام شده باشند.

به صورت کلی درآمد رشته مدیریت بیمه اکو به فاکتورهای متعددی مانند جایگاه شغلی، مدرک تحصیلی، سازمان محل خدمت و تجربه کاری فرد بستگی دارد، با ارتقای هر یک می تواند درآمد را نیز افزایش داد. از طرف دیگر اشتغال سازمان های دولتی به مراتب درآمد کمتری نسبت به مراکز خصوصی دارد.

 

یک اکچوئر می تواند با فعالیت در پروژه های مختلف به درآمد قابل توجهی دست پیدا کند. ضمنا یکی از بالاترین درآمدهای ثابت در شعب اصلی بیمه و کارگزاری های بیمه مربوط به همین افراد است. از طرف دیگر با تاسیس شرکت و کارآفرینی می تواند درآمدهای قابل توجهی را کسب کرد. با توجه به اینکه در رشته مدیریت بیمه اکو مهارت های تجارت خارجی نیز آموزش داده می شود، می تواند به راحتی فعالیت های اقتصادی در حوزه بین الملل با درآمد خوب را مدیریت کرد.

ادامه تحصیل در رشته مدیریت بیمه اکو

امکان ادامه تحصیل برای رشته مدیریت بیمه اکو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا  برای رشته های دیگر مدیریت فراهم شده است. رشته مدیریت بیمه اکو فقط در دوره کارشناسی ارائه می شود و فارغ التحصیلان کارشناسی مدیریت بیمه اکو می توانند در دوره کارشناسی ارشد در گرایش های مجموعه مدیریت ادامه تحصیل دهند.  به دلیل  جایگاه اجتماعی بهتر، درآمد بیشتر و بازار کار بهتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا درصد قابل توجهی از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری شرکت کرده و با همدیگر به رقابت می‌پردازند. در ادامه شرایط ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را ارائه کرده ایم.

دانشجوی کارشناسی بعد از اتمام این دوره می‌توانند بلافاصله در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت کسب رتبه قبولی در یکی از گرایش های ارشد رشته مدیریت مشغول به تحصیل شوند. در ادامه برخی از گرایش های کارشناسی ارشد برای دانشجویان کارشناسی مدیریت بیمه اکو ذکر شده است:

  • بیم سنجی انواع مدیریت
  • اکچوئری

گرایش های مجموعه مدیریت شامل رشته های بازاریابی جهانگردی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مدیریت بازرگانی (همه گرایش ها)، مدیریت صنعتی (همه گرایش ها)، مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایش ها)، مدیریت تکنولوژی (همه گرایش ها)، مالی (همه گرایش ها)، کارآفرینی (همه گرایش ها)، مدیریت منابع انسانی (همه گرایش ها)، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، مدیریت دولتی (همه گرایش ها)، مدیریت بازرگانی دریایی، مدیریت اجرایی (با 2 گرایش)، مدیریت امور شهری، مدیریت کسب و کار  (همه گرایش ها) ادامه تحصیل دهند.

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بیمه در ایران وجود دارد. متقاضیان برای ورود به مقطع دکترا باید در آزمون شرکت کرده و در مصاحبه حضوری پذیرش شوند. دانشجویان دکتری می توانند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی مسئولیت های تخصصی خود را برعهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی ایفا کنند. دانشجویان این رشته می توانند در  گرایش های مختلف مجموعه رشته مدیریت شرکت کنند.

رشته مدیریت بیمه اکو در جهان

رشته مدیریت بیمه اکو یک رشته عالی برای ادامه تحصیل و کار در خارج از کشور است. به دلیل جایگاه عالی این رشته در بسیاری از کشورها، هر ساله دانشجویان زیادی توسط دانشگاه های مختلف جهان پذیرش می شوند. رشته مدیریت بیمه اکو یکی از بهترین رشته ها از نظر بازار کار هم در ایران و هم در خارج از کشور است که زمینه های پیشرفت زیادی را به همراه  دارد. بسیاری از دانشجویان رشته مدیریت بیمه اکو به ویژه دانشجویان که قصد ادامه تحصیل دارند، به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه های برتر جهان هستند. دانشگاه های مختلف جهان از رشته مدیریت هر ساله دانشجویان زیادی می پذیرد. مسلما دانشجویانی که پایه علمی قوی تری دارند شرایط پذیرش بهتری داشته و در دانشگاه های برتری پذیرش می شوند.  

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته مدیریت بیمه اکو در جهان را برای شما بررسی کنیم، بهتر است با بهترین دانشگاه های جهان برای این رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر بر طبق آخرین به روز رسانی انجام شده توسط استاندارد QS، بهترین دانشگاه ها برای مدیریت به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه هاروارد کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Harvard University
  2. INSEADابوظبی، امارات متحده عربی
  3. مدرسه تجارت لندن، انگلستان – London Business School
  4. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده – Stanford University
  5. موسسه فناوری ماساچوست (MIT)کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  6. دانشگاه بوکونی میلان ایتالیا – Bocconi University
  7. دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا – University of Pennsylvania
  8. دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  9. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  10. دانشکده مدیریت HEC پاریس، فرانسه – HEC Paris School of Management

رشته مدیریت بیمه اکو فرصت عالی را در هر زمینه ای برای متخصصین این رشته ارائه می دهد. در جنبه تجاری، مدیریتی، اقتصادی، حقوقی و تجاری برای افراد با سوابق مختلف مشاغل هیجان انگیز و باارزش با درامد مناسب ارائه شده است.  متوسط ​​حقوق مدیر بیمه در ایالات متحده تا 27 فوریه   2023  مبلغ 130,469 دلار است، اما این محدوده معمولاً بین 111,785 تا 153,111 دلار است. متوسط ​​حقوق کارشناس بیمه در ایالات متحده تا 27 فوریه در سال 2023 مبلغ 65,852 دلار است، اما محدوده حقوق معمولاً بین 56,197 تا 72,688 دلار است.

آیا امکان تبدیل شدن به یک شرکت بیمه میلیونی در خارج از کشور  وجود دارد؟ یک بله بزرگ جواب این سوال است، اما مانند هر شغل دیگری، زمان می برد تا در کاری که انجام می دهید موفق شده به چنین سطوح درآمدی برسید. برخی از ماموران برتر بیمه ای بین 100000 دلار تا یک میلیون دلار درآمد دارند.

پرسش و پاسخ

معرفی کامل رشته مدیریت بیمه اکو | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت بیمه اکو

بازار کار رشته مدیریت بیمه اکو در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته مدیریت بیمه اکو در ایران تقریباً مناسب بوده و از شرایط خوبی برخوردار است. در صورت تقویت رزومه می توان به سرعت در بازار کار در رده های شغلی مناسب استخدام شد.

برترین دانشگاه های رشته مدیریت بیمه اکو در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های کشور از نظر رتبه علمی و سطح آموزشی در جایگاه قابل قبول قرار دارند، اما با این حال برترین دانشگاه های رشته مدیریت بیمه ای در ایران شامل دانشگاه علامه طباطبایی تهران است و فقط همین دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجویان رشته مدیریت بیمه اکو می نماید.

درآمد رشته مدیریت بیمه اکو چقدر است؟

درآمد رشته مدیریت بیمه اکو به فاکتورهای متعددی بستگی داشته که از مهمترین فاکتورها، جایگاه شغلی و رزومه فرد است. به صورت کلی می توان درآمد بالایی را برای فارغ التحصیلان رشته متصور شد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x