جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
معرفی کامل رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
فهرست مطالب

معرفی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

تربیت حقوقدانانی متهد به مبانی انقلاب جمهوری اسلامی نیاز به تصدی مشاغل حقوقی دارد در نتیجه رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در دانشگاه امام صادق ظهور کرد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

هدف رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق تربیت پژوهشگر علوم اسلامی در حوزه های مختلف حقوقی با تاکید بر تسلط بر منابع دینی و با رویکرد مطالعات و پژوهش های میان رشته ای است.

تاریخچه رشته رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

رشته «حقوق» ساليان سال است به عنوان يك رشته مستقل در دانشگاه هاي كشور ارائه مي شود. اما رشته «معارف اسلامي و حقوق» كه حاصل برهمكنش دانش حقوق با مباني اسلامي آن است، اولين بار در دوره كارشناسي ارشد پيوسته دانشگاه امام صادق و بر اساس مصوبه مورخ  1376/4/ 22شوراي عالي برنامه ريزي به اجرا در آمد. هدف اصلی این رشته تربیت نیروهایی متعهد، متخصص و عدالت محور برای به عهده گرفتن مسؤولیت های سنگین حقوقی در جامعه است

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

هدف از تأسيس رشته معارف اسلامي و حقوق، تربيت جواناني است كه «شناخت دقيق از مسائل حقوقي روز كشور» و «تسلط بر مباني ديني» را به صورت توأمان داشته باشند تا با عرضه مسائل بر مباني، پاسخي متناسب براي آن بيابند. این رويكرد در دو سطح نظري و كاربردي عملی ميشود. علاوه بر توليد علم ديني، تربيت حقوقداناني متعهد كه بتوانند در عرصه هاي مختلف، نقشهاي اساسي و جدي در مسير تحقق اهداف انقلاب اسلامي ايفاء نمايند، به عنوان هدف دوم دنبال مي شود. امروزه در بسياري از مشاغل حقوقي كشور نيازمند جواناني متعهد، معتقد به مباني انقلاب اسلامي و تازه نفس هستيم كه با مسائل اساسي كشور آشنا باشند و گامي در جهت حل مشكلات بردارند.

برخی از اهدافی که برای رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق دنبال می شود شامل موارد زیر است:

  • شناخت مباني، اهداف و منابع دست اول ديني و شيوه بهره برداري از آن
  • آشنايي ويژه با مباحث فقهي در خصوص اهم مسائل حقوقي روز و روش استدلال و استنباط در اين مباحث
  • شناخت مباني، اهداف، ساختار، چارچوبها و مسائل حقوقي
  • كاربرد و استعمال نظريه هاي حقوقي در عمل و شرايط واقعي
  • شناخت مرزهاي علم حقوق متعارف و چشم اندازهاي آن
  • تجزيه و تحليل و تفسير مؤلفه ها و اصول مندرج در علم حقوق و سازماندهي آنها براساس مباني اسلامي
  • شناخت انتقادي نسبت به مكاتب رقيب و فعال در علم حقوق
معرفی کامل رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یک نگاه

دانشجويان رشته معارف اسلامي و حقوق از طريق كنكور سراسري و معرفي سازمان سنجش از بين دانش آموزان شاخه هاي رياضي- فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و معارف اسلامي براساس ظرفيت مصوب وزارت علوم و پس از گذراندن فرايند گزينش عمومي مختص دانشگاه امام صادق پذيرش مي شوند. طول دوره به طور معمول  7سال و حداقل نيمسال لازم براي دانش آموختگي  13نيمسال تحصيلي مي باشد.

دانشجویان این رشته می توانند ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را به شکل پیوسته انجام دهند، بدون اینکه در کنکور ارشد شرکت کنند.  به معنای دیگر: دانشجویان علاقه مند به این رشته می توانند در هر سه گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و علم کلامی و علوم قران و حدیث به صورت مستقیم و پیوسته تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در ایران

دانشجويان در اين دوره، همزمان با فراگيري كليه سرفصل هاي مصوب در رشته حقوق، ملزم به گذراندن دروس معارف اسلامي، فقه، اصول فقه، زبان عربي وزبان خارجي بودند كه در مجموع موجب ارتقاء سطح كيفي دانش آموختگان اين دوره گرديده بود. دانش آموختگان دوره مزبور به سبب تسلط بر مباني حقوق در جمهوري اسلامي و نيز مسلح شدن به دو زبان خارجي، قادر بودند تا به شكل عميقي مسائل و چالشهاي حقوقي كشور را حل كرده و به توسعه و ارتقاء دانش حقوق ياري رسانند. اين برنامه آموزشي همچنين موجب شد تا دانش آموختگان در زمينه هاي مورد نياز كشور نظير قضاوت، عضويت هئيت علمي دانشكده هاي حقوق، مديريت قضايي، مشاوره حقوقي نهادهاي دولتي و حاكميتي و نيز وكالت دعاوي گام هاي درخشاني بردارند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق یکی از رشته هایی است که در میان داوطلبین علاقه مندان خاص خود را دارد. رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق یک دوره آموزشی- پژوهشی است که از بدو ورود داوطلب دارنده مدرک دیپلم رضای متوسطه وارد آموزش عالی شده و می تواند یکسره  موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شود. هدف این دوره، ایجاد زمینه مناسب برای ارتقا کیفیت آموزش دانشگاهی و تسریع در تربیت پژوهشگر کارآمد، متناسب با نیازهای کشور است. برای ورود به این رشته باید در آزمون سراسری علوم انسانی شرکت کنید. بعد از اعلام نتایج آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور و در صورت قبولی، می تواند وارد دوره کارشناسی ارشد شود. دانشجویان پذیرفته‌شده، بعد از گذراندن درس‌های کارشناسی مستقیماً شروع به انجام پروژه کارشناس ارشد می‌کنند.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاص در کنکور یاضی
ریاضی
12
فیزیک
9
شیمی
7
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
اقتصاد
2
زبان و ادبیات فارسی
8
عربی
5
تاریخ و جغرافیا
5
علوم اجتماعی
5
فلسفه و منطق
5
روانشناسی
2
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
1
ریاضی
7
زیست
12
فیزیک
7
شیمی
9

همان طور که در جدول بالا مشخص است، دروس ریاضی و زبان و ادبیات فارسی برای کنکور انسانی بالاترین ضرایب را برای ورود به شیعه شناسی دارند؛ از این رو برای قبولی باید این دروس دوره دبیرستان با دقت مطالعه شوند.

شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط ایده الی را در روز آزمون برای شما فراهم کند. با توجه به اینکه با شرکت در این آزمون های آزمایشی می توانید دانش، سرعت تست زنی و دقت پاسخ گویی خود را بسنجید، بهتر است از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. همچنین اکثر سوالات کنکور سراسری مشابه با آزمون های آزمایشی برگزار شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

به طور کلی تعداد دانشگاه های پذیرنده رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق محدود است. با این حال برخی از دانشگاه های برتر رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در زیر لیست شده اند.

رشته «معارف اسلامي و حقوق» با توجه به ماهيت رشته هاي دانشگاه امام صادق در مقطع كارشناسي ارشد پيوسته اجرا شده است و سپس این رشته در سال 1394 بعد از الگو گرفتن از دانشگاه امام صادق در دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه ولیعصر رفسنجان راه اندازی شد.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

برای اینکه شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش و نحوه قبولی در رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق بیشتر شود لازم دانستیم تا دو نمونه کارنامه قبولی این رشته در سال های قبل را با شما به اشتراک بگذاریم. توجه داشته باشید که میزان پذیرش و ظرفیت اعلام شده و همچنین میزان رقابت بین دانشجویان در سال های مختلف با همدیگر متفاوت است، اما این تفاوت چندان چشمگیر نیست. با این حال نمونه کارنامه قبولی در رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق تا حدی می تواند شما را با شرایط ورود به این رشته در آزمون دکتری پیوسته فیزیک آشنا نماید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

عنوان رشته «معارف اسلامي و حقوق» است كه هر دانشجو مبتني بر علاقه و استعداد، در پايان دوره تحصيلي كارشناسي ارشد پيوسته، داراي يك تخصص اصلي و فرعي متناسب است. رشته كارشناسي ارشد پيوسته «معارف اسلامي و حقوق» داراي گرايشهاي اصلي زير است:

  • حقوق عمومي
  • حقوق كيفري و جرمشناسي
  • حقوق خصوصي
  • حقوق بين الملل

واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

دوره تحصیلی در رشته معارف اسلامی و حقوق در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته پنج سال و نیم در کارشناسی و یک سال و نیم هم در کارشناسی ارشد است. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش ‌های خود را انتخاب می‌کنند.

به موجب راهبردهاي جمهوری اسلامی، دانشگاه موظف گرديد تا تحولات محتوايي و شكلي بنياديني را در نظام آموزش و پژوهش عملي سازد. بر اين اساس، اصلاح و بازنگري برنامه ي درسي رشته معارف اسلامي و حقوق ملزم به رعايت چارچوب های تعیین شده گردید.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی
دروس معارف اسلامی و عمومی
43 واحد
دروس زبان های خارجی
32 واحد
دروس تخصصی الزامی مشترک رشته
115 واحد
دروس تخصصی اختیاری رشته
10 واحد
دروس تخصصی الزامی مشترک گرایش اصلی
14 واحد
دروس تخصصی الزامی گرایش فرعی
8-10 واحد
دروس تخصصی اختیاری گرایش فرعی
4-6 واحد
پایان نامه
4 واحد
جمع
232 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

بسته اولیه از واحدهای درسی، دروس عمومی هستند. دروس عمومی بین رشته های کارشناسی مشترک بوده و دانشجویان موظف به پاس کردن این دروس هستند. دروس عمومی براساس نظر گروه عمومی و معارف زیر نظر گروه علوم انسانی ارائه می شود. این واحدهای درسی در مهارت تخصصی و دانش حرفه ای دانشجویان تاثیری نداشته و بیشتر برای آشنایی با ابعادهای مختلف معرفت شناختی به کار می رود. از طرف دیگر این دروس جنبه های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و … را در برمی گیرد. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق شناسی را مشاهده کنید.

دروس عمومی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
ردیف نام درس تعداد واحد
1 زبان و ادبیات فارسی 1 1
2 زبان و ادبیات فارسی 2 1
3 تربيت بدني 1 1
4 تربيت بدني 2 1
5 اخلاق عملي 1 1
6 اخلاق عملي 2 1
7 مهارتهاي تحصيلي 1
8 تدبير زندگي 1
9 جريانشناسي تاريخ معاصر 1
10 منطق 1 1
11 منطق 2 2
12 انديشه اسلامی 1 2
13 انديشه اسلامي 2 2
14 انديشه اسلامي 3 2
15 انديشه اسلامي 4 2
16 علوم انساني اسلامي 2
17 سيره و تاريخ تحليلي معصومين(ع) (1) 2
18 سيره و تاريخ تحليلي معصومين(ع) (2) 2
19 كليات تمدن اسلامي 2
20 مهدويت و تمدن جهاني اسلام 2
21 مباني حكومت اسلامي و ولايت فقيه 2
22 تدبر و تفسير قرآن 1 2
23 تدبر و تفسير قرآن 2 2
24 تدبر و تفسير قرآن 3 2
25 تدبر و تفسير قرآن 4 2
26 متون روايي و نهج البلاغه 1 1
27 متون روايي و نهج البلاغه 2 1
1 زبان و ادبیات فارسی 1 1
مجموع واحدها 43

برای این رشته در دروس معارف اسلامی و عمومی، 43 واحد اجباری در نظر گرفته شده است.

دروس زبان های خارجی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

دسته دوم از دروس رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق مربوط به دروس زبان های خارجی است. در جدول زیر می توانید دروس زبان های خارجی را برای رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق مشاهده کنید.

دروس زبان عربی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
ردیف نام درس تعداد واحد
1 قرائت و تجويد قرآن كريم 1 1
2 قرائت و تجويد قرآن كريم 2 1
3 صرف و نحو كاربردي 1 2
4 صرف و نحو كاربردي 2 2
5 صرف و نحو كاربردي 3 2
6 صرف و نحو كاربردي 4 2
7 اعراب و ترجمه قرآن كريم و حديث 1
8 مكالمه عربي 1 2
9 مكالمه عربي 2 2
10 قرائت و درك متون اسلامي 1
11 قرائت و درك متون تخصصي 1 1
12 قرائت و درك متون تخصصي 1
مجموع واحدها 18
دروس زبان انگلیسی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
ردیف نام درس تعداد واحد
1 زبان انگلیسی پیش نیاز 0
2 زبان انگلیسی 1 3
3 زبان انگلیسی 2 3
4 زبان انگلیسی 3 3
5 زبان انگلیسی 4 3
6 زبان انگلیسی 5 2
مجموع واحدها 14

دروس تخصصی مشترک رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

دروس تخصصی رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق داخلی جزء دروس الزامی این رشته هستند و اکثر واحدهای درسی رشته را شامل می شوند. این دروس وارد آموزش مهارت های تخصصی لازم می شود و دانشجویان با اخذ این دروس با ماهیت کلی رشته آشنا شده و به درک صحیح و کاملی از شرایط آن در بازار کار می رسند. همچنین دانشجویان می توانند با کاربردهای رشته معارف اسلامی و حقوق به طور کلی و تخصصی آشنا شوند. در جدول زیر می توانید دروس تخصص مشترک رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق مشاهده کنید.

دروس تخصصی مشترک رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
1 فقه 1 2
2 فقه 2 2
3 فقه 3 2
4 فقه 4 2
5 فقه 5 2
6 اصول فقه 1 2
7 اصول فقه 2 2
8 اصول فقه 3 2
9 اصول فقه 4 2
10 قواعد فقه 1 1
11 قواعد فقه 2 1
12 مقدمه علم حقوق 2
13 حقوق اساسي 1 2
14 حقوق اساسي ساختار حكومت و نهادهاي اساسي 2
15 حقوق اساسي مردم و حكومت 2
16 حقوق اداري 1 2
17 حقوق اداري 2 2
18 حقوق ماليه عمومي 2
19 حقوق كار 2
20 حقوق تطبيقي 2
21 حقوق بشر در اسلام 2
22 كليات حقوق جزا 1
23 حقوق جزاي عمومي 1 2
24 حقوق جزاي عمومي 2 2
25 حقوق جزاي عمومي 3 2
26 حقوق جزای اختصاصی 1 جرایم علیه اموال و مالکیت 2
27 حقوق جزای اختصاصی 2 جرایم علیه مصالح عمومی کشور 2
28 حقوق جزای اختصاصی 3 جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص 2
29 حقوق جزای اختصاصی 4 علیه شخصیت معنوی اشخاص 2
30 آیین دادسری کیفری 1 2
31 آیین دادسری کیفری 2 1
32 پزشکی قانونی 1
33 جرم شناسی 1
34 پيشگيري از جرم 1
35 حقوق مدني 1 اشخاص و حمايت از محجورين 2
36 حقوق مدني 2 اموال و مالكيت 2
37 حقوق مدني 3 کلیات قراردادها 2
38 حقوق مدني 4 الزامات خارج از قرارداد (مسئوليت مدني) 2
39 حقوق مدنی 5 حقوق خانواده 2
40 حقوق مدني 6عقود معين (قسمت الف) 3
41 حقوق مدني 7عقود معين (قسمت ب) 3
42 حقوق مدني 8شفعه و وصيت و ارث 2
43 حقوق تجارت 1 تجار و اعمال تجاري 2
44 حقوق تجارت 2 شرکت ها 2
45 حقوق تجارت 3 اسناد تجاري 2
46 حقوق تجارت 4 ورشكستگي 2
47 آيين دادرسي مدني 1 2
48 آيين دادرسي مدني 2 2
49 آيين دادرسي مدني 2 2
50 ادله اثبات دعوي 2
51 حقوق بين الملل خصوصي 1 2
52 حقوق بين الملل خصوصي 2 2
53 حقوق بين الملل عمومي 1 2
54 حقوق بين الملل عمومي 2 2
55 حقوق بين الملل عمومي 3 2
56 حقوق سازمانهاي بين المللي 2
57 روش تحقيق 2
58 متون حقوقي به زبان خارجي 1حقوق خصوصي 1
59 متون حقوقي به زبان خارجي 2حقوق عمومي 1
60 متون حقوقي به زبان خارجي 3حقوق جزا 1
61 متون حقوقي به زبان خارجي 4حقوق بين الملل 1
مجموع واحدها 115

دروس تخصصی در واقع موضوع و مفهوم اصلی رشته را به دانشجویان آموزش می دهد و اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزشی حرفه ای مربوط به رشته را دارند. توجه داشته باشید که اگر دانشجو حتی یکی از این دروس را اخذ نکرده باشد و یا با نمره قابل قبول آن را پاس نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای دانش آموختگی است.

دروس اختیاری رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

در نهایت نوبت به معرفی واحدهای درسی اختیاری رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق می شود. دروس اختیاری سبب آشنایی بیشتر دانشجویان با ماهیت رشته می شود. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق را مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق
ردیف نام درس تعداد واحد
1 جرمشناسي كودكان و نوجوانان 1
2 حقوق كيفري كودكان و نوجوانان 1
3 كيفرشناسي 1
4 حقوق فناوري هاي نوين 1
5 اجراي احكام جزايي 1
6 اخلاق حقوق و قضا 1
7 حقوق مالكيت فكري 1
8 كارآموزي قضايي 1
9 حقوق ثبت 1
10 حقوق بيمه 1
11 حقوق قراردادهاي نوين 1
12 حقوق تجارت الكترونيك 1
13 حقوق رسانه 1
14 تاريخ حقوق 1
15 حقوق محيط زيست 1
16 فلسفه حقوق 1
17 منطق حقوق 1
18 حقوق پزشكي 1
19 حقوق و استاندارد 1
20 ابعاد حقوقي دفاع مقدس (جنگ تحميلي عراق عليه ايران) 1
21 اجراي احكام مدني 1
22 حقوق دريايي 1
23 حقوق هوايي 1
24 حقوق فضاي مجازي 1
25 داوري بين المللي 1
26 فلسفه حق 1
27 اصول و فنون قانونگذاري 1
28 جامعه شناسي حقوق 1
29 حقوق و اقتصاد 1
30 مسئوليتهاي مدني خاص 1
31 آيات الاحكام 1
32 متون حقوقي به زبان عربي 1
مجموع واحدها 32

 دانشجو موظف است در طول دوره حداقل  10واحد از دروس فوق را زير نظر گروه آموزشي مربوط اخذ كند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

دانشجویان می توانند بعد از فارغ التحصیلی نقش مهمی در تجزیه و تحلیل و حل مسائل و مشکلات داشته باشند.  به طور کلی فارغ التحصیلان این دوره می توانند در مراکز مختلفی مشغول به کار شوند. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که دانشجویان بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد پیوسته و در صورت کسب مهارت ها و تخصص های حرفه ای می توانند جایگاه های شغلی مناسب با درآمد خوبی را از آن خود کنند. دانش آموختگان اين رشته مي توانند بر اساس علايق و توانمندي هاي خود در هر يك مشاغل ذيل به نقش آفريني بپردازند:

  • پژوهش و تدريس در شاخه هاي مختلف علم حقوق متناسب با نيازهاي علمي- آموزشي نظام جمهوري اسلامي
  • تصدي كليه مناصب حقوقي دستگاه ها و نهادهاي نظام جمهوري اسلامي
  • تصدي منصب قضا در محاكم دادگستري
  • فعاليت در ساير مشاغل حقوقي و قضايي مانند وكالت و مشاوره حقوقي

برخی از سازمان هایی که فارغ التحصیلان این رشته با توجه به میزان توانمندی هایشات می توانند مشغول به کار شوند در زیر ارائه شده است:

  1. شرکت ها
  2. وزارتخانه ها
  3. وکالت دعاوی دادگستری
  4. مشاور حقوقی بانک ها
  5. شهرداری ها
  6. سردفتری دفاتر اسناد رسمی
  7. و…

هم چنین امکان شرکت در آزمون قضاوت که هر ساله توسط قوه قضاییه برگزار می شود، برای بعضی از فارغ التحصیلان این رشته فراهم است. دانش آموزختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد در گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، می توانند با شرکت در آزمون قضاوت، جذب منصب قضا شوند.

کاربردهای رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

کاربردهای رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق با توجه به گرایش هایی که دارد بسیار گسترده است. مراکز و سازمان های اطلاعاتی و قضایی به فارغ التحصیلان این رشته نیاز دارد تا از توانمندی و تخصص آن ها استفاده کند. اما به طور کلی دو کاربرد مختلف می توان برای این رشته متصور شد. ابتدا دانش آموختگان می توانند وارد حیطه آموزش و پژوهش شوند و در زمینه تربیت دانشجویان مشغول شوند. علاوه بر کاربرد آموزش و پژوهش کاربرد اجرایی و خدماتی نیز تعریف شده است. 

درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق به عوامل مختلفی بستگی دارد. قطعا رسیدن به درآمد بالا در این رشته نیازمند کسب مهارت و توانایی در حیطه مربوطه است. به طور کلی از مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد فارغ التحصیلان این رشته می توان به محل استخدام آن ها اشاره کنیم. جایگاه شغلی فرد تاثیر زیادی در درآمد دارد. همچنین افزایش تجربه و مهارت در هر جایگاهی نیز می تواند درآمد بیشتری را برای فرد به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر، فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق هم می توانند در مراکز دولتی و هم در مراکز خصوصی مشغول به کار شوند. درآمد حاصل از فعالیت در بخش های دولتی به طور میانگین مشخص است و از سوی سازمان های دولتی تعیین می شود.

حقوق در اصطلاح مجموعه قواعد و مقرراتی است که به مطالعه مبانی و ساز و کارهای برقراری نظم و تنظیم روابط اجتماعی در جامعه می‌ پردازد. رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق، علم حقوق را با مبانی اسلام ترکیب کرده است.

شیعه شناسی در محدوده مـطـالعـات جـمعـیـت شنـاختی، جامعه شناختی و انسان شناختی قرار می­ گیرد و از روش های متداول در رشته های علوم اجتماعی بهره می برد. همچنین سـاختـار و چارچوب و ویژگی های جمعیت شنـاختی و جـامعه شناختی و انسان شناختی جامعه مذهبی معینی مثلاً شیعیان امـامـی ایـران مـعـاصـر را مـطالعه می کند.

ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

در این بخش قرار است نگاه کلی به شرایط ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در مقاطع ارشد و دکترا داشته باشیم. با توجه به اینکه بازار کار بهتر، درآمد بیشتر و جایگاه اجتماعی بالاتری برای مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد، بنابراین درصد قابل توجهی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر با همدیگر به رقابت می پردازند.

این رشته به صورت پیوسته تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دارد. گرایش هایی که در مقطع کارشناسی ارشد می توان انتخاب کرد شامل گرایش های زیر است:

  1. گرایش حقوق خصوصی

حقوق خصوصی، مجموعه قواعد حاکم بر روابط افراد با یکدیگر است؛ قواعدی که در روابط تجاری، خانوادگی و تعهدات اشخاص در قبال یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله دروس مطالعاتی گرایش حقوق خصوصی می ‌توان به حقوق تجارت، حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق بین‌الملل خصوصی و… اشاره کرد.

  1. گرایش حقوق عمومی

حقوق عمومی به روابط مردم و دولت مي پردازد و کارشناسی ارشد حقوق عمومی به تبيين و بررسي اصول مربوط به تنظيم روابط دولت و دستگاه هاي دولتي با اشخاص حقيقي و حقوقي جامعه می پردازد. مهم ترين دروس رشته کارشناسی ارشد حقوق عمومی مباحث حقوق اساسي، حقوق اداري و حقوق مالي مي باشد.

  1. گرایش حقوق جزا و جرم شناسی

حقوق جزا به دو بخش ماهوي (حقوق جزاي عمومي و اختصاصي) و شکلي (آيين دادرسي کيفري) تقسيم مي شود. حقوق جزا و جرم شناسی به مطالعه علمي پديده ي مجرمانه مي پردازد. امروزه با فني شدن مرتکبان جرم و پيچيده شدن نوع جرايم، سيستم عدالت کيفري به سمت تخصصي شدن مي رود.

بعد از فارغ التحصیلی در این رشته می توان در گرایش های مختلف تعیین شده به عنوان دانشجوی دکتری شرکت کرد. مقطع دکترای تخصصی رشته معارف اسلامی و حقوق در دانشگاه امام صادق (ع) در گرایش ‌های حقوق جزا و جرم‌شناسی ، حقوق خصوصی و حقوق عمومی دانشجو می‌پذیرد.

لازم به ذکر است که دوره دکتری بصورت ناپیوسته بوده و برای ورود به این مقطع ، از داوطلبان به صورت کنکور کتبی و مصاحبه علمی شفاهی، آزمون گرفته می شود.

رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در جهان

برخی از دانشگاه های که به مطالعه اسلام می پردازند در زیر ارائه شده است:

  1. دانشگاه عبری اورشلیم
  2. دانشگاه حیفا
  3. دانشگاه بارایلان
  4. دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
  5. دانشگاه ییل آمریکا
  6. و..

پرسش و پاسخ

معرفی کامل رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

بازار کار رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در ایران چگونه است؟

این رشته در کشور هر ساله تعدادی کمی دانشجو پذیرش دارد بنابراین انتخاب رشته درست و اصولی برای قبولی بسیار حائز اهمیت می باشد. با تقویت رزومه و کسب تجربه می توانید به جایگاه شغلی مورد قبول برسید.

برترین دانشگاه های رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در ایران کدامند؟

به طور کلی تعداد دانشگاه های پذیرنده رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در ایران بسیار محدود است و دانشگاه امام صادق امکانات لازم را برای جذب دانشجویان این رشته فراهم کرده است.

درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق چقدر است؟

درآمد رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق ارتباط نزدیکی با تجربه و جایگاه شغلی دارد. به طور کلی درامد رشته های مختلف در ایران به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین فاکتورها، محل استخدام دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیلی است. اما به طور کلی فرد چه در مراکز و سازمان های دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شود، درآمد این رشته مناسب است.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x