جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

روش تشخیص آهنربا از آهن و سایر اجسام

روش تشخیص آهنربا از آهن و سایر اجسام
روش تشخیص آهنربا
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی روشی برای تشخیص آهنربا از سایر اجسام را آموزش خواهید دید.

پخش ویدئو

روش تشخیص آهنربا

سه میلۀ فلزی به ظاهر مشابه داریم که یکی آهن‏ربای میله‌‏ای و یکی آهن معمولی است. جسم سوم نیز خاصیت مغناطیسی ندارد. چگونه می‌توان این سه جسم مشابه را از یکدیگر تشخیص داد؟

روش تشخیص آهنربا و سایر اجسام

ابتدا سه جسم را به صورت دو به دو به یکدیگر نزدیک می‌کنیم. دو جسمی که یکدیگر را جذب می‌کنند آهن و آهنربا می‎‌باشند. پس جسم دیگر خاصیت مغناطیسی ندارد و فرو مغناطیس نیست. در گام بعدی باید آهن و آهنربا را نیز از هم تشخیص داد. می‌دانید که در دو قطب آهنربا خاصیت مغناطیسی قوی‌تر است و در وسط آن خاصیت آهنربایی کاهش می‌یابد. سر یکی از اجسام را به سر جسم دیگر نزدیک می‌کنیم و به آرامی به سمت مرکز آن جسم حرکت می‌کنیم. اگر خاصیت مغناطیسی کاهش یابد پس آن جسم آهنرباست که در میانه‌اش خاصیت مغناطیسی کاهش می‌یابد. اما اگر خاصیت مغناطیسی آن در تمام نقاط ثابت باشد آن جسم آهن است و جسمی که در دست گرفته‌ایم آهنرباست.

جهت میدان مغناطیسی زمین در طول بازه‌های زمانی بسیار طولانی تغییر می‌کند.

روش تشخیص آهنربا با نخ

سه میلۀ فلزی به ظاهر مشابه داریم که یکی آهن‏ربای میله‌‏ای و یکی آهن معمولی است. جسم سوم نیز خاصیت مغناطیسی ندارد. چگونه می‌توان این سه جسم مشابه را از یکدیگر تشخیص داد؟ فرض کنید یک نخ و وسیله آویختن نیز در اختیار دارید.

آهنربا و نخ

می‌دانید که اگر یک جسم مغناطیسی را رها کنید مماس بر خطوط میدان مغناطیسی زمین متوقف خواهد شد. خطوط میدان مغناطیسی زمین هم تقریبا شمال و جنوب را نشان می‌دهد. پس دو جسم آهنربایی و آهنی در جهت قطب‌های میدان مغناطیسی زمین متوقف می‌شوند. جسمی که خاصیت مغناطیسی ندارد ممکن است در هر جهتی متوقف شود و اینگونه تشخیص داده می‌شود. حال بین دو جسم فلزی باقیمانده یکی از آنها را سر و ته می‌کنیم. اگر آهنربا باشد بلافاصله دوباره سر آن به مکان قبلی برمی‌گردد. اما اگر آهن باشد تغییری نمی‌کند. به این ترتیب این دو جسم نیز از یکدیگر تفکیک می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با روش تشخیص آهنربا ویدئو آموزشی را به طور کامل مشاهده کنید.

سوالات متداول

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x