جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟

سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟
سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟
فهرست مطالب

سهمیه بهیاری به منظور پذیرش داوطلبین در رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری به دیپلم های بهیاری اعمال می شود. شرایط برخورداری از این سهمیه مانند سایر سهمیه ها نیازمند ضوابطی است که داوطلبان جهت استفاده از این سهمیه باید واجد شرایط باشند. در این نوشتار شرایط سهمیه بهیاری در کنکور سراسری را مرور می کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟

نحوه اختصاص سهمیه بهیاری در کنکور سراسری ۱۴۰۲

در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی وجود دارد که داوطلبین برای استفاده از این سهمیه ها باید شرایط مندرج در دفترچه کنکور سراسری را به دقت مطالعه کنند. یکی از سهمیه های موثر بر کنکور، سهمیه ویژه بهیارن است که برای برخی از شرکت کنندگان کنکور سراسری تجربی امکان پذیر است.

البته از سال 1400 طبق تصمیمات گرفته شده قرار شده است که این سهمیه به مدت 5 سال و حدلکثر 5 درصد از ظرفیت کد رشته محلها را در تمامی دوره های روزانه و غیرروزانه برای بهیاران واجد شرایط اختصاص یابد. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که سهمیه ویژه بهیاران شامل رشته های مخصوص مناطق محروم، بلایایی طبیعی و دارای تعهد خدمت نمی شود.

سهمیه بهیاران در کنکور سراسری

سهمیه بهیاران در کنکور سراسری 1402 مانند سال قبل به قوت خود باقی است. بهیاران واجد شرایط می توانند طبق مصوبات اخیر از سهمیه بهیاری به مدت 5 سال یعنی از سال 1400 تا 1402 برای متقاضیان رشته پرستاری استفاده کنند. همچنین بهیاران می توانند برای رشته اتاق عمل و هوشبری از سال 1402 تا 1406 نیز از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه بهیاری به میزان حداکثر 5 درصد ظرفیت کد رشته محل های تعیین شده در دوره های تحصیلی روزانه، شبانه “نوبت دوم”، دانشگاه آزاد و … به مشمولین اختصاص داده می شود

سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟

شرایط بهیاران برای استفاده از سهمیه بهیاری در کنکور سراسری

آن دسته از متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های اتاق عمل، هوشبری و پرستاری را دارند تنها در صورت داشتن مدرک بهیاری و با داشتن شرایط ویژه می توانند از سهمیه بهیاران استفاده کنند. شرایط بهیاران برای استفاده از سهمیه بهیاری در زیر ذکر شده است:

سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟

مدارک دیپلم مورد نیاز برای استفاده از سهمیه بهیاری

برای بهره مندی از سهمیه بهیاری باید مدرک دیپلم بهیاری دریافت شود. همچنین در حین نام نویسی کنکور برای این سهمیه باید کد استان محل خدمت درج شود. شایان ذکر سات که پس از قبولی در یکی از رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری باید مدارک مربوطه به دانشگاه محل تحصیل تحویل داده شود.

پذيرفته شدگان رشته محل هايی كه شروع تحصيل آنها در مرحله انتخاب رشته، نيمسال اول سال تحصيلي  1402-1403 اعلام مي شود، بايد تا  1402/06/31 حداقل سه سال سابقه خدمت به عنوان بهيار داشته باشند پذيرفته شدگان رشته محل هايي كه شروع تحصيل آنها در مرحله انتخاب رشته، نيمسال دوم سال تحصيلي 1402-1403 اعلام مي شود بايد تا  1402/11/30 داراي حداقل سه سال سابقه خدمت به عنوان بهيار باشد.

سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟

نکات مورد توجه برای استفاده از سهمیه بهیاری

نکات مورد توجه برای استفاده از سهمیه بهیاری در زیر ارائه شده است:

سهمیه بهیاری به میزان حداکثر 5 درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته محل های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری در تمامی دوره های (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی) اعمال می شود. البته این سهمیه به کدرشته محل های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت و بورسیه مقطع کارشناسی پیوسته رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری به بهیاران تعلق نمی گیرد.

سهمیه بهیاری در کنکور چیست؟

پرسش و پاسخ

سهمیه بهیاری به میزان 5 درصد ظرفیت در کنکور تجربی 1402 اعمال می شود.

داشتن دیپلم بهیاری با 3 سال سابقه خدمت برای استفاده از سهمیه بهیاری الزامی است. شروط دیگر استفاده از سهمیه بهیاری در این نوشتار توضیح داده شده است.

سهمیه بهیاری فقط برای پذیرش در رشته پرستاری، اتاق عمل و هوشبری تاثیر گذار است.

کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه مناطق به عنوان حد نصاب در نظر گرفته شده است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x