جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

صفر تا صد انتخاب رشته هنر

صفر تا صد انتخاب رشته هنر
صفر تا صد انتخاب رشته هنر
فهرست مطالب

داوطلبین کنکور هنر بعد از شرکت در آزمون کنکور سراسری و اعلام نتایج در صورت مجاز شدن، موظف به انتخاب رشته هستند. این دسته از افراد باید در زمان تعیین شده توسط سازمان سنجش sanjesh.org برای انتخاب رشته اقدام کرده و فرم اینترنتی موجود در سایت را تکمیل کنند. در این نوشتار نکات تکمیلی در مورد انتخاب رشته گروه آزمایشی هنر را بیان کرده‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید

صفر تا صد انتخاب رشته هنر

داوطلبین می‌توانند بعد از اعلام نتایج با مراجعه به سایت sanjesh.org به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته کنکور سراسری بپردازند.

زمان انتخاب رشته کنکور هنر 1402

معمولاً زمان انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری خواهد بود. امسال کنکور سراسری طی دو نوبت دی‌ماه 1401 و تیره ماه 1402 برگزار شد. فرایند انتخاب رشته تنها یک مرتبه و در اواسط مردادماه انجام خواهد گرفت.

توجه داشته باشید با این که کنکور دو بار در سال برگزار شد؛ اما انتخاب رشته داوطلبین کنکور دی و تیرماه بعد از اعلام نتایج نوبت دوم؛ یعنی احتمالاً در اواسط مردادماه انجام خواهد شد.

نحوه انتخاب رشته کنکور هنر 1402

گروه آزمایشی هنر در سال گذشته از 5 زیر گروه تشکیل شده بود که متقاضیان می‌توانستند در زمان انجام انتخاب رشته و پس از بررسی و مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر نسبت به استخراج کد رشته محل‌های ایده‌آل خود متناسب با رتبه و تراز کسب شده در آزمون کتبی اقدام نمایند. ولی با حذف زیرگروه‌ها رشته‌ها به صورت یک‌پارچه درآمده و داوطلبان با توجه به ضرایب اختصاصی آن درس می‌توانند به انتخاب رشته بپردازند.

انتخاب رشته در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، پیام‌نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان به صورت مشترک انجام می‌شود. انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت جداگانه و از طریق سایت همین دانشگاه انجام خواهد داشت. داوطلبینی که برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجاز شده‌اند، در انتهای کارنامه خود کد دسترسی را دریافت می‌کنند که باید آن کد را در سایت دانشگاه آزاد وارد کنند.  

رشته‌های دارای آزمون علمی کنکور هنر 1402

پذیرش کنکور هنر در اغلب موارد و رشته‌ها، به صورت دومرحله‌ای صورت می‌پذیرد و منوط به کسب حدنصاب نمره لازم از هر دو مرحله آزمون کتبی و عملی است. در کنکور سراسری هنر 13 رشته امتحانی وجود دارد که داوطلبینی که علاقه‌مند به شرکت در این رشته‌ها هستند باید در آزمون عملی ثبت‌نام کرده و نمره لازم را کسب کنند. سازمان سنجش آموزش کشور قبل از برگزاری کنکور سراسری، لینک ثبت‌نام آزمون عملی کنکور هنر  را در سامانه قرار می‌دهد و داوطلبان بایستی با مراجعه به این سامانه، نام‌نویسی خود را انجام دهند. پس از شرکت در کنکور و اعلام نتایج اولیه، کسانی که ثبت‌نام آزمون عملی را انجام داده‌اند، می‌توانند رشته‌های دارای این آزمون را نیز در فرم انتخاب رشته خود قرار دهند. درصورتی‌که داوطلبین در زمان مقرر برای ثبت‌نام آزمون عملی اقدام نکنند، حق انتخاب این رشته‌ها را نخواهد داشت. رشته‌های دارای آزمون عملی کنکور هنر 1401 در زیر ارائه شده است:

رشته‌های دارای آزمون علمی کنکور هنر 1402
ردیف عنوان رشته
1 موسیقی نظامی
2 نقاشی (ارتباط تصویری)، آموزش ارتباط تصویری – هنرهای تجسمی – طراحی پارچه و لباس
3 طراحی صنعتی
4 ادبیات نمایشی
5 مجسمه‌سازی
6 موسیقی ایرانی
7 موسیقی جهانی
8 کتابت و نگارگری
9 آهنگ‌سازی
10 بازیگری – کارگردانی
11 طراحی صحنه
12 نمایش عروسکی
13 عکاسی

رشته‌های کنکور گروه آزمایش هنر 1402

رشته‌های کنکور گروه آزمایشی هنر که داوطلبین می‌توانند برای فرایند انتخاب رشته، آن‌ها را انتخاب کنند در جدول زیر ارائه شده است.  آشنایی با این رشته‌ها موجب تسهیل هدف گذاری، تعیین شیوه ادامه تحصیل در شهر، رشته و دانشگاه مورد علاقه، ترسیم مسیر پیشرفت و بهبود روند مطالعاتی داوطلبان می‌شود. توجه داشته باشید که علاقه را باید در اولویت قرار دهید.

تعدد رشته‌ها و زمینه‌های تحصیلی هنر که از جمله آن‌ها می‌توان به گرافیک، هنرهای تجسمی، نقاشی، موسیقی و سینما اشاره کرد، داوطلبین زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

رشته‌های کنکور گروه آزمایش هنر 1402
صنایع‌دستی نقاشی کاردانی هنرهای سنتی
عکاسی هنرهای تجسمی کارشناسی فرش
کاردانی آموزش هنرهای تجسمی کاردانی علمی کاربردی فرش دستباف کاردانی هنرهای تجسمی
مجسمه‌سازی طراحی پارچه طراحی لباس
ارتباط تصویری کاردانی علمی کاربردی عکاسی خبری کاردانی علمی کاربردی گرافیک
چاپ کتابت و نگارگری هنرهای صناعی
باستان‌شناسی مدیریت فرهنگی هنری طراحی صنعتی
علوم اجتماعی (گرایش امنیت ملی) علوم سیاسی (گرایش امنیت ملی و گرایش مطالعات امنیتی) کاردانی علمی کاربردی طراحی صنعتی
کاردانی صنایع‌دستی هنر اسلامی مرمت و احیای بناهای تاریخی
مرمت آثار تاریخی موزه‌داری مردم‌شناسی
کاردانی راهنمای موزه‌ها و بناهای تاریخی کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی کاردانی حفاظت و مرمت بناهای تاریخی
کاردانی موزه‌داری کاردانی باستان‌شناسی موسیقی نظامی
تولید سیما کاردانی هنرهای نمایشی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی
کارگردانی تلویزیون، سینما نمایش نوازندگی موسیقی جهانی
نوازندگی موسیقی ایرانی

مراحل انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه سراسری

مراحل انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه سراسری در زیر ارائه شده است:

  • 1. جهت انتخاب رشته کنکور هنر برای دانشگاه‌های سراسری باید ابتدا به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و سپس گزینه سراسری را انتخاب کنید.
  • 2. سپس روی لینک “انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1402” کلیک کنید.
  • 3. با انتخاب گزینه خرید کارت، هزینه لازم برای تهیه کارت اعلام علاقه‌مندی به پذیرش در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام‌نور را بپردازید.
  • 4. بعد از پرداخت هزینه، به صفحه ابتدایی نام‌نویسی برگشته و بعد از کلیک روی گزینه مربوط به “اطلاعیه‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 را مطالعه نموده‌ام” را تأیید و به گام بعدی بروید.
  • 5. بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده، به یکی از سه روش، وارد سیستم شوید.
  • 6. در هنگام تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته، نهایت دقت را به کار ببرید و براساس اولویت‌بندی، رشته محل‌های مورد نظر را درج کنید.
  • 7. در نهایت با کلیک روی گزینه تأیید نهایی، کد پیگیری ارائه شده توسط سایت را نزد خود نگه دارید.

 

صفر تا صد انتخاب رشته هنر

مراحل انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه آزاد

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد را دارند، برای انتخاب رشته باید وارد سایت دانشگاه آزاد شوند. توجه داشته باشید که باید کد 7 رقمی موجود در کارنامه کنکور سراسری که کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد است را داشته باشید. مراحل تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد به صورت زیر است:

  1. 1. داوطلب باید به سایت دانشگاه آزاد به نشانی iau.ac.ir مراجعه نموده و بر روی لینک “انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (دانشگاه آزاد) ”کلیک نمایید.
  2. 2. اطلاعات درخواستی (کد دسترسی و کد ملی) را وارد کنید.
  3. 3. جهت انتخاب رشته باید هزینه را بپردازید، برای این منظور وارد لوگوی بانک شده و پرداخت را انتخاب کنید.
  4. 4. پس از پرداخت، می‌توانید کد رشته محل‌های موردعلاقه را به ترتیب در فرم اینترنتی ثبت کنید.
  5. 5. در نهایت، با کلیک روی گزینه تأیید نهایی می‌توانید کد پیگیری را دریافت کنید و نزد خود نگه دارید.

برای انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل هستید، اما برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب 100 کد رشته محل هستید.

اطلاعات مندرج در کارنامه کنکور هنر 1402

توجه داشته باشید که اگر شما جزء داوطلبینی هستید که علاوه بر شرکت در گروه آزمایشی هنر، در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی یا انسانی شرکت کرده‌اید، نتیجه آزمون در قالب یک کارنامه و در جداول جداگانه منتشر می‌شود. کارنامه کنکور سراسری به دو بخش اصلی تقسیم بندی می‌شود. بخش اول مرتبط به اطلاعات شناسنامه‌ای  و بخش دوم مربوط به اطلاعات آزمونی است.

صفر تا صد انتخاب رشته هنر

بخش اول کارنامه کنکور سراسری

در بخش اول، آنچه که در انتخاب رشته مهم است، نوع سهمیه و استان بومی است. درصورتی‌که مغایرتی در این اطلاعات وجود دارد باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنید؛ زیرا نوع سهمیه و استان بومی در ظرفیت پذیرش بسیار تأثیرگذار است. در این بخش قسمتی به نام اعلام علاقه‌مندی برای انتخاب رشته ذکر شده است، توجه داشته باشید که این مورد را شما قبلاً در مراحل ثبت‌نام خود مشخص کرده‌اید. اگر در مرحله اول ثبت‌نام، علاقه‌مندی برای دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی را انجام نداده‌اید، نگران نباشید. فقط کافی است که در این مرحله از انتخاب رشته، سریال علاقه‌مندی به انتخاب رشته‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی را خریداری کنید تا مجوز انتخاب رشته‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی را داشته باشید.

بخش دوم کارنامه سراسری

در بخش دوم کارنامه کنکور سراسری آنچه که برای انتخاب رشته اهمیت دارد، وضعیت مجاز بودن در دوره‌های مختلف و رتبه در سهمیه و همچنین نمره آزمون یا تراز داوطلب است.  براساس اطلاعات این بخش است که شما مجاز به انتخاب رشته مورد نظر خود هستید. داوطلب با رتبه کسب کرده از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته محل‌هایی را می‌تواند انتخاب کند که در دوره آموزشی (روزانه، نوبت دوم (شبانه)، فرهنگیان، پردیس خودگردان، پیام‌نور و غیرانتفاعی) آن مجاز شده باشد.

مجاز شدن در دوره‌های روزانه و نوبت دوم دانشگاه‌های سراسری به این معناست که شما حق دارید رشته‌هایی که دارای کد روزانه و نوبت دوم در دانشگاه‌های دولتی هستید را در فرم انتخاب رشته هنر خود انتخاب کنید. اگر غیرمجاز شده باشید به این معناست که شما نخواهید توانست از دوره‌های روزانه و نوبت دوم، انتخابی را داشته باشید. هر ساله سازمان سنجش، چندین برابر ظرفیت قبولی دانشگاه‌های سراسری در دوره‌های روزانه و نوبت دوم، داوطلبین را مجاز اعلام می‌کند که از این تعداد، افراد کمی پس از انتخاب رشته در این دوره‌ها قبول خواهند شد. مجاز شدن چندین برابر ظرفیت قبولی خواهد بود و آنچه اهمیت دارد، انتخاب رشته است.

همچنین در این قسمت، رتبه و تراز اعلام می‌شود و مشخص می‌شود که شما چه رتبه‌ای را در بین هم سهمیه‌ای‌های خود و در کل کشور به دست آورده‌اید. انتخاب رشته هنر دقیقاً براساس همین ردیف تعیین تکلیف می‌شود. رتبه داوطلب در سهمیه، یعنی رتبه‌ای که داوطلب کسب کرده است و مبنای قبولی او رتبه در سهمیه خواهد بود.

مبنای انتخاب رشته رتبه سهمیه است و برای سنجش نیز همین رتبه مهم است و رتبه کشوری شما اهمیت زیادی ندارد و صرفاً برای اطلاع‌رسانی به داوطلب است. رتبه کشوری در پاره‌ای از مواقع برای قبولی در پذیرش‌های کشوری استفاده می‌شود. در رشته‌های با پذیرش کشوری، رتبه در سهمیه اهمیتی نداشته و رتبه کشوری اهمیت پیدا می‌کند. با توجه به اینکه تمام رشته‌های هنر، رشته‌های کشوری هستند؛ بنابراین اهمیت رتبه در کشور خیلی بیشتر می‌شود.

نحوه چینش کد رشته‌های کنکور هنر 1402

برای اینکه یک انتخاب رشته موفق داشته باشید، باید به چیدمان کد رشته‌ها توجه کنید. ترتیب قرار دادن در افزایش شانس قبولی بسیار تأثیر گذار است.

اگر اولویت شما رشته‌هایی با آزمون عملی است، باید ابتدا این رشته‌ها را اولویت قرار دهید. زیرا کد رشته‌ها به ترتیب بررسی می‌شود و در صورت که حدنصاب لازم برای رشته را داشته باشید، در آن رشته پذیرش می‌شوید.

در هنگام چینش کدرشته های کنکور هنر بهتر است از فرمول زیر کمک بگیرید.

  1. 1. حدود 30 درصد انتخاب‌های شما باید مرتبط به رشته‌هایی باشید که شانس قبولی شما در آن خیلی کم است. به این انتخاب‌ها، خوش‌بینانه می‌گویند.
  2. 2. بین 50 تا 60 درصد انتخاب‌ها باید مرتبط به رشته‌هایی باشد که شانس قبولی شما در آن زیاد است و داوطلبین سال گذشته با رتبه مشابه شما در همین رشته‌ها قبول شده‌اند. به این انتخاب‌ها، واقع‌بینانه می‌گویند.
  3. 3. بین 20 درصد انتخاب‌های شما در فرم انتخاب رشته باید مرتبط به رشته‌هایی باشد که صددرصد قبول می‌شوید. به این رشته‌ها، انتخاب‌های بدبینانه می‌گویند.
صفر تا صد انتخاب رشته هنر

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور هنر 1402

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور هنر 1402 تأثیر زیادی به سهمیه‌ها و کد رشته‌های بومی دارد. اگر می‌خواهید یک انتخاب رشته ایده‌آل داشته باشید بهتر است از رتبه‌های قبولی سال گذشته در رشته موردنظرتان اطلاعات کسب کنید. البته بررسی قبول شدگان سال قبل مستلزم درنظرگرفتن فاکتورهای مختلفی مانند رشته‌های بومی و سهمیه است، ممکن است این کار کمی چالش برانگیز باشد. نرم‌افزارهای انتخاب رشته مجازی می‌تواند در این امر به شما کمک کند. نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی گزینه دو با بهره‌مندی از یک پایگاه‌داده کامل و جامع و یک هوش مصنوعی قوی توانسته است فرایند انتخاب رشته را برای داوطلبین آسان کند. نقطه قوت این نرم‌افزار این است که جامعه آماری قوی دارد زیرا 15 سال است که خدمات مشاوره انتخاب رشته را ارائه می‌دهد، بنابراین شما با کمک این نرم‌افزار می‌توانید نتایج مشابه با نتایج واقعی در جامعه آماری به دست آورید.

با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور هنر و ظرفیت کل پذیرش در رشته هنر در دوره‌های آموزشی مختلف در رشته محل‌های با آزمون و بدون آزمون می‌توان به این نکته دست یافت که برای هر داوطلب کنکور هنر تقریباً دو صندلی در دانشگاه وجود داشته است

هنگام انتخاب رشته کنکور هنر 1402 به چه مواردی باید توجه کرد.

فاکتورهای متعددی در هنگام انتخاب رشته کنکور هنر تأثیر گذار است که نباید از هیچ یک از آن‌ها غافل شد. برای مثال رتبه، علاقه، استعداد، خانواده، رتبه، دوری و نزدیکی دانشگاه، سهمیه‌ها، رشته‌های بومی و… همگی روی انتخاب رشته تأثیر گذار هستند. در ادامه به فاکتورهای مهم تأثیر گذار در انتخاب رشته کنکور هنر 1402 می‌پردازیم.

  • 1. تأثیر سهمیه‌ها در انتخاب رشته کنکور هنر
  • 2. تأثیر رشته‌های بومی در انتخاب رشته کنکور هنر
  • 3. تأثیر رشته‌های کشوری در انتخاب رشته کنکور هنر
  • 4. تأثیر شهریه دانشگاه‌ها در انتخاب رشته کنکور هنر

برخی متقاضیان در هنگام بررسی دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر 1402 علاوه بر علاقه خود، میزان درآمدی که می‌توانند به‌واسطه رشته تحصیلی مربوطه کسب کنند، هم مورد توجه قرار می‌دهند و همواره به دنبال آشنایی با بازار کار بهترین رشته‌های هنر هستند. در گزینه 2 با بررسی وضعیت هر رشته، به معرفی آنان پرداخته‌ایم که می‌تواند برای انتخاب رشته بسیار مفید واقع شود.

صفر تا صد انتخاب رشته هنر

تأثیر سهمیه‌ها روی انتخاب رشته کنکور هنر

سهمیه یکی از عوامل بسیار تأثیر گذار در انتخاب رشته کنکور سراسری است. افرادی که دارای سهمیه‌هایی مانند سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا، رزمندگان و… هستند، شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلبین آزاد خواهند داشت. به صورت کلی در کنکور سراسری سهمیه‌های مختلفی اعمال می‌شود. یکی از این سهمیه‌ها مرتبط با سهمیه مناطق است. سهمیه مناطق برای تمامی شرکت‌کنندگان اعمال می‌شود. این سهمیه براساس 3 سال آخر تحصیل دانش‌آموزان، آن‌ها را به سه منطقه یک، دو و سه تقسیم بندی می‌کند.

تأثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور هنر

افراد شرکت‌کننده در کنکور براساس میزان رفاه و امکانات آموزشی در یکی از سه دسته منطقه 1 تا 3 قرار می‌گیرند. افراد منطقه مرفه‌تر در منطقه یک، افرادی که از امکاناتی کمتری برخوردار هستند در منطقه 2 و افرادی که دسترسی سختی به امکانات آموزشی دارند در منطقه 3 جای می‌گیرند.

نحوه تأثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور هنر به این صورت است که هر داوطلب با داوطلبین منطقه خود مقایسه می‌شود. یعنی داوطلبین منطقه یک صرفاً با داوطلبین همین منطقه، داوطلبین منطقه 2 با سایر داوطلبین منطقه 2، داوطلب منطقه 3 نیز فقط با داوطلبین منطقه 3 مقایسه می‌شود.

هر چقدر رقابت در یک سهمیه منطقه بیشتر باشد، تعداد مجاز شدگان آن سهمیه بیشتر پس ظرفیت بیشتری به داوطلبین آن منطقه اختصاص می‌یابد. اما درهرصورت رقابت داوطلبین هر منطقه صرفاً با سایر داوطلبین همان منطقه است.

به‌عنوان‌مثال اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را 100 در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه 1، 20 نفر و منطقه 2، 30 نفر و منطقه 3، 50 نفر باشد در ابتدا ظرفیت پذیرش داوطلبان سهمیه خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران را از تعداد کل 100 مشخص می‌کنند و از تعداد باقی‌مانده به نسبت 30،20، 50، سهمیه داوطلبان مناطق 1،2،3 مشخص می‌گردد. چون تعداد داوطلبان مناطق 2 و 3 نسبت به منطقه 1 بیشتر است، ظرفیت پذیرش در این دو منطقه نسبت به منطقه 1 بیشتر و شانس قبولی داوطلبان مناطق 2 و 3 نیز نسبت به داوطلبان منطقه 1 بیشتر می‌شود.

صفر تا صد انتخاب رشته هنر

از نظر تأثیر در انتخاب رشته، بهترین سهمیه مناطق کنکور کدام است؟

با توجه به اینکه ابتدا 30 درصد ظرفیت هر رشته به داوطلبین با سهمیه‌های ایثارگری اختصاص می‌یابد، در نتیجه سهمیه سایر داوطلبین آزاد و خانواده شهدا از 70 درصد محاسبه می‌شود. درصورتی‌که تعداد شرکت‌کنندگان یک منطقه بیشتر باشد، ظرفیت اختصاص‌یافته به آن منطقه نیز بیشتر خواهد بود. به صورت کلی نحوه تأثیر سهمیه مناطق به صورت زیر است: اولاً داوطلبین هر منطقه فقط با داوطلبین همان منطقه رقابت می‌کنند، ثانیاً تأثیر ظرفیت رشته‌های روزانه به تعداد مجاز شدگان بستگی خواهد داشت.

هر چه رقابت بیشتر باشد، یعنی تعداد مجاز شدگان بیشتر بوده و در نتیجه تعداد ظرفیتی که برای آن منطقه و رشته اختصاص می‌یابد، بیشتر خواهد بود. در نتیجه آن منطقه بهتر از سایر مناطق شمرده خواهد شد.

تأثیر سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا در انتخاب رشته کنکور هنر

5 درصد از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه به داوطلبان با کد ایثارگری کمتر از5 درصد می‌رسد. مهم ترین امتیاز سهمیه 5 درصد ایثارگران این است که ظرفیت خالی مانده سهمیه 25 درصد ایثارگران به این سهمیه می‌رسد و اینجاست که قبولی سهمیه 5 درصد بهتر می‌شود.

25 درصد از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه به داوطلبین با کد ایثارگری بیشتر از 25 درصد می‌شود. ابتدا از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه، 25 درصد کسر می‌شود و سپس ظرفیت باقی‌مانده برای سهمیه‌های دیگر توزیع می‌شود. همچنین ظرفیت در کد رشته محل‌هایی که از نظر ریاضی قابل گرد کردن به عدد صحیح را داشته باشند به این سهمیه می‌رسد.

سهمیه خانواده شهدا مانند سهمیه مناطق، توزیع ظرفیت می‌شود، یعنی بعد از کسر 25 درصد ظرفیت برای سهمیه 25 درصد ایثارگران و 5 درصد ظرفیت سهمیه 5 درصد ایثارگران، مابقی ظرفیت بین داوطلبان سهمیه مناطق و خانواده شهدا تقسیم می‌شود.

هم سهمیه ایثارگران، رزمندگان و هم سهمیه خانواده شهدا، امکان بررسی شدن در سهمیه منطقه خود را نیز دارند، یعنی هم در سهمیه خودشان مورد بررسی قرار می‌گیرند و هم در سهمیه منطقه‌شان.

  1. 1. سهمیه ایثارگران حائز شرایط کسب 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است.
  2. 2. سهمیه رزمندگان حائز شرایط کسب 75 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است.
  3. 3. سهمیه خانواده شهدا حائز شرایط 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است.
  4. 4. سهمیه رزمندگان مختص کسانی است که حداقل 6 ماه حضور در جبهه داشته باشند.
  5. 5. سهمیه خانواده شهدا به بستگان درجه یک نسبی شهدا تعلق دارد، یعنی پدر، مادر، خواهر و برادر شهید
صفر تا صد انتخاب رشته هنر

تأثیر رشته‌های بومی در انتخاب رشته کنکور هنر

در زمان انتخاب رشته تمام داوطلبان هنر باید به این موضوع دقت کنند که رشته‌ای که انتخاب می‌کنند با توجه به توزیع آن در دانشگاه‌های استان‌های مختلف کشور در کدام یک از گزینش  بومی (استانی، ناحیه‌ای، قطبی) قرار دارد. رشته‌های هر گروه آزمایشی بر اساس پراکندگی آن‌ها در دانشگاه‌های استان‌های مختلف کشور در یکی از مجموعه‌های استانی، ناحیه‌ای، قطبی و یا کشوری جای می‌گیرد. رشته‌های گروه آزمایشی هنر بر خلاف سایر گروه‌های آزمایشی که دارای گزینش بومی استانی، بومی قطبی و بومی ناحیه‌ای هستند تنها دارای گزینش کشوری است. منظور از این نوع گزینش، رشته‌های بوده که در اکثر قطب‌های بومی وجود نداشته و تنها در تعدادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه می‌شود. در این بخش بعضی رشته‌های دوره روزانه کنکور هنر که پذیرش کشوری دارند ارائه شده است:

لیست رشته‌های کشوری هنر
آموزش ارتباط تصویری موسیقی نظامی طراحی لباس
آهنگ‌سازی نقاشی طراحی و ساخت طلا و جواهر
ادبیات نمایشی نمایش عروسکی عکاسی
ارتباط تصویری نوازندگی موسیقی ایرانی فرش
بازیگری نوازندگی موسیقی جهانی کارگردانی تلویزیون
باستان‌شناسی هنر اسلامی کتابت و نگارگری
تلویزیون و هنرهای دیجیتالی هنرهای صناعی مجسمه‌سازی
چاپ کاردانی انیمیشن مرمت آثار تاریخی
سینما کاردانی باستان‌شناسی مرمت بنای تاریخی
صنایع‌دستی کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی طراحی صنعتی
طراحی پارچه کاردانی طراحی پوشاک کاردانی هنر سفالگری
طراحی صحنه کاردانی گرافیک

تأثیر شهریه در انتخاب رشته کنکور هنر

توجه داشته باشید که تنها دوره‌ای که تحصیل در آن اصلاً شهریه ندارد، دوره‌های روزانه است و تمامی دوره‌ها به‌غیراز روزانه شامل پرداخت شهریه خواهد بود. داوطلبینی که توان مالی کافی برای پرداخت شهریه را ندارند باید در انتخاب این دوره‌ها، بیشتر دقت کنند.

  • دوره نوبت دوم یا همان دوره شبانه، دقیقاً مانند دوره روزانه است و هیچ تفاوتی از نظر کیفیت مدرک و تحصیل با دوره روزانه ندارد و فقط شهریه تحصیل در این دوره از داوطلبان دریافت می‌شود.
  • ارزان‌ترین شهریه مربوط به دانشگاه‌های پیام‌نور است.
  • بالاترین شهریه مربوط به پردیس‌های خودگردان خواهد بود.

مقدار بودجه و هزینه‌ای که خانواده‌ها حاضرند برای تحصیل داوطلب در دانشگاه‌های شهریه پرداز بپردازند، کل انتخاب رشته هنر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به نوعی اصلی‌ترین عاملی که بعد از رتبه داوطلب، فرم انتخاب رشته هنر را دستخوش تغییرات می‌کند، شهریه است.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور، بدون نیاز به شرکت در آزمون سراسری و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. رشته‌های هنری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و داوطلبان می‌توانند با درنظرگرفتن رشته‌های بدون کنکور هنر در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ثبت‌نام کنند.

صفر تا صد انتخاب رشته هنر

نحوه ارزیابی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

سازمان سنجش برای ارزیابی انتخاب رشته داوطلبین به روش زیر عمل می‌کند.

ابتدا فرم‌های انتخاب رشته داوطلبین را براساس رتبه مورد بررسی قرار می‌دهد و تا زمانی که یک فرد در یک کد رشته محل پذیرش نشود، تمام انتخاب‌های وی را بررسی می‌کند. در صورت قبولی وی در یک کد رشته محل، به سراغ رتبه بعدی می‌رود و به همین ترتیب عمل می‌کند. به عبارتی سازمان سنجش براساس رتبه بندی اقدام به پذیرش دانش‌آموزان در کد رشته‌های محل می‌کنند.

اگر شما رتبه 2000 را کسب کرده باشید و رشته عکاسی را انتخاب اول قرار داشته باشید و کسی که رتبه 1500 آورده و رتبه عکاسی را در انتخاب 70 خود دارد، سازمان سنجش، فرد با رتبه 1500 را برای رشته عکاسی پذیرش می‌کند، مگر اینکه در کد رشته‌های قبلی خود پذیرش شده باشد.

برای اطلاع از این که در هر رشته و دانشگاهی چقدر شانس و احتمال قبولی دارید می‌توانید از نرم‌افزار هوشمند انتخاب رشته گزینه دو استفاده کنید.

پرسش و پاسخ

بومی گزینی برای برخی از رشته محل‌های علوم‌انسانی ارائه شده است. منظور از بومی گزینی این است که 80 درصد ظرفیت رشته برای داوطلبین همان بوم در نظر گرفته می‌شود و تنها 20 درصد ظرفیت به داوطلبین آزاد اختصاص می‌یابد.

رشته‌های پرطرفدار در انتخاب رشته کنکور انسانی شامل رشته‌های حقوق، روان‌شناسی، حسابداری و مدیریت است.

انتخاب رشته کنکور سراسری برای تمامی گروه‌های آزمایشی از طریق سایت سنجش قابل‌انجام است. داوطلبین مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل هستند.

انتخاب رشته کنکور سراسری برای دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.iau.ac.ir انجام می‌شود.

داوطلب باید انتخاب‌های اول را به رشته‌هایی اختصاص دهد که شانس قبولی کمی در آن دارد. یعنی باید 20 تا 30 درصد به این رشته‌ها اختصاص داده شود. سپس 50 تا 60 درصد انتخاب‌های وی باید مرتبط با رشته‌هایی باشد که شانس قبولی بیشتری دارد. در نهایت باقی‌مانده‌های انتخاب داوطلب باید رشته‌هایی باشد که خیال وی را از قبولی راحت می‌کند.

سهمیه‌ها در انتخاب رشته بسیار حائز اهمیت هستند، به عبارتی این سهمیه‌ها هستند که توزیع ظرفیت را تعیین می‌کنند. اگر داوطلبی تنها مشمول سهمیه مناطق باشد بر اساس همین سهمیه گزینش می‌شود. اما اگر داوطلبین غیر از سهمیه مناطق، سهمیه دیگری داشته باشد، در هر دو سهمیه مورد گزینش قرار می‌گیرند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x