جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

علت برگزاری آزمون کشوری ششمی و نهم

علت برگزاری آزمون کشوری ششمی و نهم
سوم ابتدایی‌ها نیز به صورت کشوری ارزیابی می‌شوند.
فهرست مطالب

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تشریح کرد:

امتحانات خردادماه پایه نهم امسال در سه درس فارسی، ریاضی و علوم به صورت کشوری برگزار می‌شود.  برای پایه ششم دبستان، دروس علوم و ریاضی به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود.

با گزینه دو همراه باشید

علت برگزاری آزمون کشوری ششمی و نهم

عامدانه اعلام کردن معدل و نمرات امتحان دانش اموزان در سال 1402

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تشریح کرد

در سال ۱۴۰۲ وضعیت درسی دانش‌آموزان با اعلام معدل و نتایج امتحانی به صورتی عامدانه توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام شد اظهار کرد: نظر شخص آقای وزیر و مجموعه وزارتخانه این بود که برای ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند شناخت وضعیت موجود هستیم لذا مقرر شد بر اساس اصل شفافیت، واقعیت را به جامعه بگوییم تا در جریان عملکرد نظام آموزش و پرورش قرار گیرند.

دبیرستان‌ها می‌دانند دانش آموزان در چه دروسی دچار ضعف هستند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه تغییر وضعیت موجود و شناسایی علت افت آموزشی دانش‌آموزان نیازمند بررسی داده‌هایی واقعی بود تا بر اساس آن بتوانیم  برنامه‌ریزی کنیم گفت: آنچه با اعلام نتایج امتحانی و آزمون‌های نهایی رخ داد، نمایش یک داده واقعی از وضعیت نظام آموزشی بود که این داده‌ها در واقع برش‌های مختلفی از وضعیت استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای آموزش داشت.

نتایج تحلیل آزمون‌ها برای مدارس نیز ارسال کرده‌ایم و هم اکنون مدارس می‌دانند دانش‌آموزانشان در چه درسی و حتی در چه عناوینی از یک درس بیشترین ضعف را دارند.

با کمک این تحلیل مدیران مدارس می‌توانند به فکر جبران باشند تا برای دانش‌آموزان سال بعد این اتفاق رخ ندهد. یا اگر در یک منطقه‌ای دانش‌آموزان مشکلی در دروس دارند که در سایر مناطق کشور همان مشکل کمتر است، منطقه باید به فکر دوره‌های توانمندسازی معلمان مدنظر باشد و  برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند تا بتواند خلاءها را جبران کند.

البته این بررسی صرفا به پایه خروجی نظام آموزش و پرورش یعنی پایه دوازدهم محدود شده است لذا هیچ دریافتی از وضعیت عملکرد دانش‌آموزان سایر دوره‌ها مثل ابتدایی و متوسطه اول نداریم چرا که هیچ معیاری برای ارزشیابی و سنجش آنها تعریف نکرده‌ بودیم تا بتوانیم وضعیت آنها را قضاوت کنیم.

در سند تحول بنیادین عنوان شده در گذر از دوره‌های تحصیلی باید آزمون‌هایی نتیجه محور برگزار شود تا علاوه بر سنجش وضعیت عملکرد دانش‌آموزان، در  مقیاس کلان هم بتوان وضعیت نظام آموزشی در هر دوره را قضاوت کرد؛ این کار از طریق برگزاری سنجش‌های ملی ممکن است و لازمه‌ آن نیز برگزاری آزمونهایی استاندارد است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش اشاره کرد که:

 در گام اول، امسال تصمیم گرفته شد آزمون‌ها در دوره اول متوسطه(نهم) و پایه ششم بر مبنای سنجش شایستگی‌ها صورت گیرد، بنابراین نیاز بود به سمت آزمونهای عملکردی برویم؛ برای اینکار نیز باید تغییری در شیوه‌های ارزشیابی به صورت هماهنگ رخ دهد. لذا تصمیم گرفته شد آزمون‌های هماهنگی برگزار شود تا بواسطه آن در گام بعدی توانمندسازی معلم و دانش‌آموز اتفاق بیفتد.

آیا آزمون کشوری ششمی‌ها ملاک گذر از پایه ششم به هفتم است؟

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش اذعان داشت که:

در شیوه ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کماکان معلم محور است و تنها یکی از ابزارهای ارزشیابی دانش‌آموزان این آزمون کشوری است.

این آزمون‌های کشوری (علوم و ریاضی) در کنار عملکرد دانش‌آموز در طول سال تحصیلی، نتیجه ارزشیابی معلم از دانش آموز در پایان سال تحصیلی می‌شود. البته این آزمون، ملاکی برای گذر از پایه ششم به هفتم نیست، بلکه مکملی برای ارزشیابی دانش‌آموزان این پایه است.

برای سنجش، نمونه‌هایی از پاسخ‌برگ‌های ششمی‌ها و نهمی‌ها دریافت و تصحیح آنها نیز به صورت کنترل شده برای ارزشیابی نظام آموزشی آن دوره تحصیلی صورت می‌گیرد. یعنی دیگر کاری به دانش آموز و کلاس درس و مدرسه‌اش نداریم بلکه این نمونه‌ها هستند که معیار سنجش قرار می‌گیرند و سنجش‌هایی ملی از دل اینها رقم می‌خورد.

سنجش ملی «خواندن» سوم ابتدایی‌ها روی میز آموزش و پرورش

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش اذعان داشت که:

برای پایه سومی‌ها دیگر آزمون هماهنگی در کار نیست بلکه برای «مهارت خواندن» این پایه نیز یک سنجش ملی داریم که با مراجعه به مدرسه و کلاس درس آنها سوالاتی پرسیده و پرسش‌نامه‌هایی تکمیل می‌شود و قرار است اینگونه وضعیت نظام آموزشی در دوره اول مقطع ابتدایی را تشخیص دهیم.

اینگونه از هر دوره تحصیلی می‌توانیم یک قضاوت و برداشتی داشته باشیم تا بعدا بتوانیم روند مطالعات را روی آنها نیز انجام دهیم.

دلیل انتخاب دروسی همچون «ریاضی» و «علوم» برای سنجش ملی دانش‌آموزان این بود که: در دوره اول ابتدایی مهارت خواندن مدنظر است که به درس فارسی برمی گردد، البته اصلش این بود که مهارت «خواندن و نوشتن» در نظر گرفته شود و قرار بود آزمونی شفاهی با ابزارهای طراحی شده برگزار شود که در سال‌های بعد این امر تکمیل خواهد شد و مهارت خواندن و نوشتن را دربر خواهد گرفت.

برگزاری آزمون شفاهی «فارسی» دوره دوم ابتدایی در سال ۱۴۰۳

در دوره دوم مقطع ابتدایی هم بدلیل آنکه‌بخش اعظم درس «فارسی» به صورت “شفاهی” پرسیده می‌شود و ابزار استانداردی که بخواهد این کار را انجام دهد آنهم برای تمامی دانش‌آموزان، کار سختی است لذا به صورت نمونه‌گیری می‌توانیم اینکار را انجام دهیم که به سال بعد واگذار شد تا بتوان مطالعه روند درس فارسی را برای هر دوره تحصیلی داشته باشیم.

درس علوم و ریاضی که برای پایه ششم و نهم انتخاب شد می‌تواند به مطالعات روندی ما کمک کند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x