جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد

مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد
مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد
فهرست مطالب

مدارس دولتی و غیردولتی هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که والدین باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مدارس نسبت به آن‌ها آگاه باشند. یکی از این تفاوت‌ها به نحوه ثبت‌نام و شرایط آنان برمی‌گردد، از تفاوت دیگر مدارس دولتی به مدارس غیردولتی می‌توان به رایگان یا شهریه پرداز بودن آن‌ها اشاره کرد. در این نوشتار به مقایسه مدارس دولتی با سایر مدارس پرداخته‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد

انواع مدارس موجود در ایران

انواع مدارس به شرح زیر است:

  • 1. ئمدارس دولتی
  • 2. مدارس غیرانتفاعی
  • 3. مدرسه نمونه دولتی
  • 4. مدرسه تیزهوشان
  • 5. مدارس تطبیقی
  • 6. مدرسه برای ایرانی‌های خارج از کشور
  • 7. مدارس هیئت امنایی یکی از انواع مدارس کشور
  • 8. مدارس اقلیت‌های دینی
  • 9. مدارس بزرگسالان (شبانه)
  • 10. مدارس تجربی یا رشدی
  • 11. مدارس شاهد
  • 12. مدارس قرآنی
  • 13. مدرسه ورزش
  • 14. مدارس هوشمند یا مدارس آموزش از راه دور
  • 15. مدارس استثنائی
  • 16. مدارس عشایری
  • 17. مدارس اتباع خارجی

تفاوت اصلی مدارس دولتی با غیردولتی

مدارس دولتی مدرسه ای است که تمامی هزینه‌های آن توسط دولت تأمین می‌شود. مدارس غیردولتی به مدارسی اطلاق می‌شود که بخشی از هزینه‌های آنان توسط مردم، اولیاء یا دانش‌آموزان تأمین و پرداخت می‌شود.

تصور اینکه مدارس غیرانتفاعی بهتر از مدارس دولتی است را کنار بگذارید، زیرا بسیاری از مدارس غیرانتفاعی فقط به دنبال دریافت هزینه‌های بالا از دانش‌آموزان و ارائه خدمات اضافه است.

در زیر به صورت خلاصه به ارائه تفاوت مدارس دولتی با مدارس غیرانتفاعی، هیئت امنایی، نمونه دولتی، تیزهوشان و شاهد پرداخته‌ایم.

تفاوت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی

تفاوت مدارس هیئت امنایی با سایر مدارس در شیوه مدیریت آن است. به این معنا که به جای یک نفر که به‌عنوان مدیر در یک مدرسه مشغول به خدمت است، یک گروه به‌عنوان مدیر و در قالب هیئت‌امنا وظیفه مدیریت مدرسه را برعهده دارند.

تفاوت مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی

مدارس نمونه دولتی از مدارس هیئت امنایی است که دانش‌آموزان واجد شرایط می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند. دوره متوسطه اول این مدارس نیاز به آزمون ورودی ندارد. اما برای ورود به دوره متوسطه دوم باید در آزمون نمونه دولتی حدنصاب لازم را کسب کرد.

تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی

مدارس تیزهوشان از دیگر مدارس کشور است که در آن استعدادهای برتر مشغول به تحصیل هستند. تفاوت این مدارس با مدارس دولتی در این است که کیفیت آموزش و سطح تدریس بسیار بالا است.

تفاوت مدارس شاهد با مدارس دولتی

مدارس شاهد هم جزء مدارس دولتی به شمار می‌روند و ویژه گروه خاصی از دانش‌آموزان است. در این مدارس عموماً دانش‌آموزانی که دارای اولیاء شهید، جانباز و یا رزمنده هستند به تحصیل مشغول می شوند.

مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد

ارائه جزئیات در مورد تفاوت مدارس دولتی و غیرانتفاعی

مدارس دولتی و غیرانتفاعی نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهند با همدیگر تفاوت دارند. همچنین مدارس غیرانتفاعی عمدتاً توسط هیئت‌امنا یا مؤسسین اداره می‌شود که مدیر مدرسه را نیز آنها تعیین می‌کنند. اما مدیر مدارس دولتی، توسط ادارهٔ آموزش‌وپرورش هر منطقه تعیین می‌شود. بودجه‌ی مدارس دولتی توسط دولت تأمین می‌شود. بودجه‌ای حداقلی که باید تمامی مدارس دولتی کشور را پوشش دهد. طبیعتاً امکانات این مدارس نیز متناسب با همین بودجه، محدود و حداقلی است. ابن تفاوت، فقط مربوط به امکانات رفاهی و فوق‌برنامه نمی‌شود؛ بلکه شرایط ضروری تحصیل را نیز در بر می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال در مدارس غیرانتفاعی، کیفیت میز و صندلی‌ها بهتر است.

1. تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی از نظر امکانات تحصیلی

مدارس غیرانتفاعی از نظر امکانات تحصیلی نسبت به مدارس دولتی وضعیت بهتری دارند. در این مدارس به دلیل بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، امکانات بهتری نیز ارائه می‌دهند. همان طور که بیان شد تفاوت مدارس دولتی با مدارس غیردولتی فراهم نمودن امکانات برای دانش‌آموز است. برخی مدارس دارای فضاهایی جهت مطالعه دانش‌آموز است و دانش‌آموز می‌تواند برای مطالعه در مدرسه بماند و فقط برای استراحت به منزل برود. از طرف دیگر در مدارس غیرانتفاعی فرصت انجام کارهای عملی برای دانش‌آموزان فراهم شده است که همین امر موجب تقویت دروس عملی آنان می‌شود. برای دروسی مانند شیمی، فیزیک، علوم، جغرافی و دروس عملی، مدرسان به امکانات آزمایشگاهی و ابزارآلات کمک‌آموزشی نیاز دارند. مدارس غیرانتفاعی طبیعتاً بودجه‌ی بیشتری برای فراهم‌آوری این امکانات دارند. هرچند که در مدارس دولتی نیز به‌صورت حداقلی و در حد کفایت، این موارد فراهم می‌شوند.

2. تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی از نظر کیفیت تدریس

در مدارس غیرانتفاعی، کلاس‌های غیردرسی و فوق‌العاده برگزار می‌شود و کیفیت تدریس به دلیل استخدام اساتید حرفه‌ای نسبت به مدارس دولتی بالاتر است. البته در برخی موارد مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی کیفیت تدریس بالاتری دارند؛ زیرا امروزه تنها برخی از مدارس غیرانتفاعی کلان‌شهرها توانسته‌اند جایگاه خود را ارتقا دهند و نسبت به مدارس دولتی برتری یابند.

3. تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی از نظر کیفیت اساتید

در مدارس غیرانتفاعی با توجه به شهریه‌ای که دریافت می‌شود، معلمانی با کیفیت تدریس بالا استخدام می‌کنند. در مدارس غیرانتفاعی، مشاوران تحصیلی جهت برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموز، مدیریت و کنترل زمان، حمایت و راهنمایی دانش‌آموز و… حضور دارند. یکی از مهم‌ترین موارد تفاوت مدارس دولتی و غیرانتفاعی، دانش و تجربهٔ مدرسان آنهاست. طبیعتاً دانش‌آموزان و والدینی که برای تحصیل خود یا فرزندشان هزینه پرداخت کرده‌اند، انتظار دارند که مدرسه، از حضور بهترین مدرسان بهره ببرد. این در حالی است که در مدارس دولتی، خانواده‌ها نمی‌توانند هیچ دخالتی در انتخاب مدرسان داشته باشند. در مدارس غیرانتفاعی در بسیاری موارد از حضور مدرسان باسابقه و بازنشسته‌ای بهره می‌برند که در سطح استانی یا حتی کشوری، مشهور هستند. اما در مدارس دولتی با نسبت بیشتری شاهد حضور معلم‌های جوان، کم‌تجربه و حتی ضمن خدمت هستیم.

4. تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی از نظر برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه

برنامه آموزشی رسمی هر دو مدرسه‌ی دولتی و غیرانتفاعی یکسان و مطابق دروسی است که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش برای هر پایه تعیین می‌شود. فارغ از این برنامه‌ی آموزشی اولیه، در مدارس غیرانتفاعی توجه بسیار بیشتری به کلاس‌های فوق‌برنامه و تقویتی می‌شود. در مدارس غیرانتفاعی، کلاس‌هایی مانند زبان خارجی، انواع مهارت‌ها، کلاس‌های جبرانی و تقویتی برای آماده‌سازی آزمون‌ها و کنکور برگزار می‌شود. طبیعتاً به دلیل محدود بودن بودجه مدارس دولتی، کلاس‌های فوق‌برنامه و امکانات آموزشی نیز کمتر است. 

5. تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با مدارس دولتی از نظر ظرفیت

در مدارس غیرانتفاعی تعداد دانش‌آموزان محدود است. درحالی‌که در مدارس دولتی ممکن است تا چهل دانش‌آموز را نیز در یک کلاس ببینیم، تعداد دانش‌آموزان کلاس‌های مدارس غیرانتفاعی به‌ندرت از ۲۰ نفر تجاوز می‌کند. این موضوع چند دلیل اصلی دارد که مهم‌ترین آنها، تعهد این مدارس به رعایت نسبت مشخصی از دانش‌آموزان به فضای کلاس، امکانات آموزشی و نیز مدرس است.

6. شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی در مقایسه با مدارس دولتی

با توجه به اینکه شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد، اما برخی از این مدارس تنها به ثبت‌نام دانش‌آموزان با معدل بالا اقدام می‌کنند.

به‌طورکلی، کیفیت آموزش در مدارس غیرانتفاعی نسبت به دولتی بالاتر است. به همین دلیل هم دانش‌آموزان این مدارس، عموماً از نظر تحصیلی موفق‌تر عمل می‌کنند. اما قطعاً نمی‌توان تنها مدرسه، امکانات و سطح کیفی مدرسان آن را دلیل موفقیت یک دانش‌آموز دانست. وضعیت خانوادگی و فرهنگی، میزان علاقه، تعهد، استعدادها و پشتکار نیز در این امر مؤثر هستند.

ارائه جزئیات در مورد تفاوت مدرسه هیئت امنایی با مدارس دولتی

مدارس هیئت امنایی نسبت به مدارس عادی دولتی کیفیت تحصیلی بالاتری دارد. به این مدارس این امکان داده می‌شود که برنامه‌های آموزشی و تربیتی بیشتری برای دانش‌آموزان برگزار کنند. همان‌طور که در بندهای بالاتر ذکر شد، این مدارس بر خلاف بقیه مدارس فقط با یک مدیر اداره نمی‌شود. یعنی یک گروه به‌عنوان مدیر و در قالب هیئت‌امنا وظیفه مدیریت مدارس را به عهده دارند و در بین این گروه یک رئیس انتخاب می‌شود. مدارس هیئت امنایی موظف هستند میزان شهریه و هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه را به دانش‌آموزان و اولیا اعلام کنند. میزان شهریه مدارس هیئت امنایی وابسته به مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، امکانات و خدمات آموزشی موجود در مدرسه و … است. در واقع شهریه مدارس هیئت امنایی متغیر و با یکدیگر متفاوت است.

1. تفاوت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی از نظر امکانات تحصیلی

امکانات تحصیلی در مدارس هیئت امنایی نسبت به مدارس دولتی بهتر است، زیرا به دلیل مشارکت اولیا در انجمن‌های مختلف، امکانات بهتری برای دانش‌آموزان فراهم می‌شود.

2. تفاوت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی از نظر کیفیت تدریس

اگرچه محتوای ارائه‌شده در مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی و تیزهوشان با مدارس دولتی متفاوت است، محتوای دروس و برنامه‌های درسی در مدارس هیئت امنایی فرق چندانی با مدارس دولتی ندارد و سطح علمی کلیه دانش‌آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند، در پایان دوره تحصیل هم‌سطح با دانش‌آموزان مدارس دولتی است.

3. تفاوت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی از نظر کیفیت اساتید

در مدارس هیئت امنایی، معلمین زیر نظر هیئت‌امنا انتخاب می‌شوند و نظارت بر عملکرد معلمین وجود دارد.

4. تفاوت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی از نظر برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه

برای برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه هزینه‌های لازم توسط انجمن جمع‌آوری می‌شود، بنابراین کلاس‌های فوق‌برنامه در این مدارس نسبت به مدارس دولتی بیشتر و متنوع‌تر است.

5. تفاوت ظرفیت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی

مدارس هیئت امنایی نسبت به مدارس دولتی دارای ظرفیت کمتری است. به دلیل خلوت بودن مدرسه، سطح رسیدگی به دانش‌آموزان به‌مراتب بهتر است.

6. شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس هیئت امنایی در مقایسه با مدارس دولتی

تقریباً مشابه مدارس دولتی، اولویت با دانش‌آموزانی است که در مناطق اطراف مدرسه زندگی می‌کنند یا محل کار والدین آ‌ن‌ها نزدیک به مدرسه است. هیچ‌یک از دانش‌آموزان برای ثبت‌نام ملزم به پرداخت وجه، شرط معدل، مصاحبه یا گذراندن آزمون ورودی نیستند و تیم مدیریت مدرسه با دریافت گواهی تحصیلی دوره‌های قبل پیش به وضعیت تحصیلی دانش‌آموز خواهد برد.

مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد

ارائه جزئیات در مورد تفاوت مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی

مدرسه نمونه دولتی از محبوبیت بالایی برخوردار است. داوطلبین زیادی برای کسب صندلی در مدرسه نمونه دولتی با همدیگر رقابت می‌کنند.   چند سالی است که نحوه پذیرش و مدیریت این مدرسه برای دوره اول متوسطه تغییر پیدا کرده و تبدیل به مدارس هیئت امنایی شده است. پذیرش این مدارس بدون برگزاری آزمون است و با شرایط خاصی که هر مدرسه مشخص می‌کند، دانش‌آموزان می‌توانند در این مدارس پذیرفته شوند.  برای ورود به مدارس نمونه دولتی در دوره دوم متوسطه باید در آزمونی که برای این مدرسه برگزار می‌شود، شرکت کرد. مزیتی که مدارس نمونه دولتی نسبت به مدارس تیزهوشان دارد این است که سخت‌گیری کمتری داشته و پذیرش داوطلبان در این مدرسه راحت‌تر انجام می‌شود.

1. تفاوت مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی از نظر امکانات تحصیلی

امکانات تحصیلی در مدارس نمونه دولتی نسبت به مدارس دولتی بالاتر است. به دلیل اینکه در این مدارس امکانات آموزشی مانند کارگاه، آزمایشگاه، سمینار و… به‌خوبی فراهم می‌شود در نتیجه از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی مشکلی برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

2. تفاوت مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی از نظر کیفیت تدریس

یکی از نقاط قوت مدرسه نمونه دولتی در مقایسه با مدارس دولتی این است که کیفیت تدریس در این مدارس بالاتر است. اساتید با توجه به سطح دانش‌آموزان، کتاب‌های درسی و مکمل آموزشی را به دانش‌آموزان تدریس می‌کنند. دانش‌آموزان در مدارس دولتی قادر به شکوفایی استعدادها و مهارت‌های خود هستند.

3. تفاوت مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی از نظر کیفیت اساتید

در مدارس نمونه دولتی از برترین اساتید و دبیران استفاده می‌شود. این مدارس هر ساله رتبه‌های برتری را در کنکور دارند؛ زیرا اساتید خبره در این مدارس مشغول به تدریس دانش‌آموزان هستند.

4. تفاوت مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی از نظر برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه

کلاس‌های فوق‌برنامه زیادی برای دانش‌آموزان مدرسه نمونه برگزار می‌شود که کلاس‌های دولتی فاقد این برنامه‌ها هستند، یا اگر دارای کلاس‌های فوق‌برنامه باشند به تعداد محدود و اندک است. در مدارس نمونه دولتی کلاس‌های جبرانی، تقویتی، پرسش‌وپاسخ و… زیادی اجرا می‌شود که هر کدام سبب ارتقا سطح یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.

5. تفاوت ظرفیت مدارس نمونه دولتی با مدارس دولتی

ظرفیت دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی در مقایسه با مدارس دولتی بسیار پایین است. در مدارس نمونه دولتی تنها دانش‌آموزان واجد شرایط می‌توانند تحصیل کنند، درحالی‌که در مدارس دولتی شرایط خاصی تعریف نشده و تقریباً تمامی متقاضیان مجاز به ثبت‌نام در این مدارس هستند.

6. شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس نمونه دولتی در مقایسه با مدارس دولتی

حداقل معدل لازم برای ثبت‌نام آزمون مدارس نمونه دولتی 17 است. درحالی‌که در مدارس دولتی دانش‌آموزان با معدل‌های مختلف می‌توانند ثبت‌نام کنند.

مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد

ارائه جزئیات در مورد تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس عادی

مدارس تیزهوشان از نظر امکانات آموزشی مانند کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، سمینارها و… حرف اول را می‌زند. در این مدارس برای اینکه دانش‌آموزان در بالاترین سطح خود باشد، امکانات آموزشی زیادی فراهم شده است. به دلیل محیط تحصیلی باکیفیت و فعالیت‌های علمی که در این مدارس انجام می‌گیرد، خلاقیت و توانایی دانش‌آموزان به‌خوبی نمایان می‌شود. مدارس تیزهوشان طبیعتاً بودجهٔ بیشتری برای فراهم‌آوری امکانات کمک‌آموزشی دارند. هرچند که در مدارس دولتی نیز به‌صورت حداقلی و در حد کفایت، این موارد فراهم می‌شوند. همچنین مدارس تیزهوشان اغلب کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه پیشرفته‌تری دارند.

1. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس عادی از نظر کیفیت امکانات

امکانات تحصیلی در مدارس نمونه دولتی نسبت به مدارس دولتی بالاتر است. به دلیل اینکه در این مدارس امکانات آموزشی مانند کارگاه، آزمایشگاه، سمینار و… به‌خوبی فراهم می‌شود در نتیجه از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی مشکلی برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

2. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس عادی از نظر کیفیت تدریس

در مدارس تیزهوشان از برترین اساتید بهره‌مند می‌شود. یکی از بهترین و سخت‌گیرترین مدارس همین مدارس است؛ زیرا اساتید روی یادگیری دانش‌آموزان بسیار حساس هستند. هر ساله رتبه برترهای زیادی از مدرسه تیزهوشان در کنکور می درخشند که اغلب آنان رتبه‌های تک‌رقمی دارند.

3. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی از نظر کیفیت اساتید

کیفیت اساتید در مدارس تیزهوشان حرف اول را می‌زند. با توجه به اینکه این مدارس از اساتید برتر و خبره بهره‌مند می‌شود، در نتیجه دانش‌آموزان با دبیران حرفه‌ای سروکار دارند که همین امر موجب افزایش سطح دانش آنان می‌شود.

4. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی از نظر کلاس‌های فوق‌برنامه

در مدارس تیزهوشان، کلاس‌های فوق‌برنامه زیادی اجرا می‌شود که برای تقویت و افزایش سطح یادگیری دانش‌آموزان است. در این مدارس سخت‌گیری زیادی برای کسب نمرات برتر وجود دارد و دانش‌آموزان موظف‌اند تا از نظر آموزشی در سطح بالایی قرار بگیرند. به دلیل برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه، دانش‌آموزان تسلط بیشتری روی مباحث درسی دارند.

5. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی از نظر ظرفیت

ظرفیت دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان بسیار کمتر از مدارس دولتی است. برای ورود به مدارس تیزهوشان باید در آزمون ورودی نمره حدنصاب را کسب کرد که از این امتحان تعداد محدودی سربلند بیرون می‌آیند. همچنین شرایط در نظر گرفته شده برای ورود به مدارس تیزهوشان مانند یک فیلتر عمل می‌کند که از ثبت‌نام همه متقاضیان جلوگیری می‌کند.

6. شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس تیزهوشان در مقایسه با مدرسه دولتی

حداقل معدل لازم برای ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان 19 است، درحالی‌که مدارس دولتی دانش‌آموزان با معدل‌های مختلف را جذب می‌کند.

مقایسه مدارس دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و شاهد

ارائه جزئیات در مورد تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس عادی

مدارس تیزهوشان از نظر امکانات آموزشی مانند کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، سمینارها و… حرف اول را می‌زند. در این مدارس برای اینکه دانش‌آموزان در بالاترین سطح خود باشد، امکانات آموزشی زیادی فراهم شده است. به دلیل محیط تحصیلی باکیفیت و فعالیت‌های علمی که در این مدارس انجام می‌گیرد، خلاقیت و توانایی دانش‌آموزان به‌خوبی نمایان می‌شود. مدارس تیزهوشان طبیعتاً بودجهٔ بیشتری برای فراهم‌آوری امکانات کمک‌آموزشی دارند. هرچند که در مدارس دولتی نیز به‌صورت حداقلی و در حد کفایت، این موارد فراهم می‌شوند. همچنین مدارس تیزهوشان اغلب کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه پیشرفته‌تری دارند.

1. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس عادی از نظر کیفیت امکانات

امکانات تحصیلی در مدارس نمونه دولتی نسبت به مدارس دولتی بالاتر است. به دلیل اینکه در این مدارس امکانات آموزشی مانند کارگاه، آزمایشگاه، سمینار و… به‌خوبی فراهم می‌شود در نتیجه از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی مشکلی برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

2. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس عادی از نظر کیفیت تدریس

در مدارس تیزهوشان از برترین اساتید بهره‌مند می‌شود. یکی از بهترین و سخت‌گیرترین مدارس همین مدارس است؛ زیرا اساتید روی یادگیری دانش‌آموزان بسیار حساس هستند. هر ساله رتبه برترهای زیادی از مدرسه تیزهوشان در کنکور می درخشند که اغلب آنان رتبه‌های تک‌رقمی دارند.

3. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی از نظر کیفیت اساتید

کیفیت اساتید در مدارس تیزهوشان حرف اول را می‌زند. با توجه به اینکه این مدارس از اساتید برتر و خبره بهره‌مند می‌شود، در نتیجه دانش‌آموزان با دبیران حرفه‌ای سروکار دارند که همین امر موجب افزایش سطح دانش آنان می‌شود.

4. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی از نظر کلاس‌های فوق‌برنامه

در مدارس تیزهوشان، کلاس‌های فوق‌برنامه زیادی اجرا می‌شود که برای تقویت و افزایش سطح یادگیری دانش‌آموزان است. در این مدارس سخت‌گیری زیادی برای کسب نمرات برتر وجود دارد و دانش‌آموزان موظف‌اند تا از نظر آموزشی در سطح بالایی قرار بگیرند. به دلیل برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه، دانش‌آموزان تسلط بیشتری روی مباحث درسی دارند.

5. تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی از نظر ظرفیت

ظرفیت دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان بسیار کمتر از مدارس دولتی است. برای ورود به مدارس تیزهوشان باید در آزمون ورودی نمره حدنصاب را کسب کرد که از این امتحان تعداد محدودی سربلند بیرون می‌آیند. همچنین شرایط در نظر گرفته شده برای ورود به مدارس تیزهوشان مانند یک فیلتر عمل می‌کند که از ثبت‌نام همه متقاضیان جلوگیری می‌کند.

6. شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس تیزهوشان در مقایسه با مدرسه دولتی

حداقل معدل لازم برای ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان 19 است، درحالی‌که مدارس دولتی دانش‌آموزان با معدل‌های مختلف را جذب می‌کند.

مدارس تیزهوشان در کنار کیفیت بالای تدریس و آموزشی که ارائه می‌دهد، می‌تواند منجر به افت تحصیلی دانش‌آموز شود؛ زیرا دانش‌آموزی که همیشه جز بهترین‌ها بوده و در مدرسه خود از نفرات برتر محسوب می‌شده، در مدارس تیزهوشان به‌گونه‌ای که باید دیده نشده و توجه‌ها به وی کمتر می‌شود، در نتیجه همین موضوع ممکن است باعث افت تحصیلی دانش‌آموز شود.

ارائه جزئیات در مورد تفاوت مدارس شاهد با مدارس دولتی

مدارس شاهد نوع خاصی از مدارس دولتی بوده که تنها برای خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و مدافعان حرم در نظر گرفته شده است، این مدارس با پرداخت شهریه (کمتر از شهریه مدارس غیردولتی) به ارائه خدمات برای خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران می‌پردازد و دانش‌آموز برای پذیرش در این مدارس باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد. شهریه مدارس شاهد بابت فعالیت‌های فوق‌برنامه و کلاس‌های تقویتی و جبرانی مدارس شاهد دریافت می‌شود.

1. تفاوت مدرسه شاهد با دولتی از نظر امکانات تحصیلی

دررابطه‌با امکانات و کیفیت تدریس در مدارس شاهد باید بگوییم که این مدارس نسبت به مدارس عادی بسیار بهتر هستند. امکانات آموزشی مانند کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و… در مدارس شاهد بسیار چشمگیرتر است.  

2. تفاوت مدرسه شاهد با دولتی از نظر کیفیت تدریس

در این مدارس به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان، رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنان بهتر از مدارس دولتی است. کم بودن تعداد دانش‌آموزان سبب شده تا امکان رفع اشکال، توضیح دوباره مباحث درسی و… راحت‌تر انجام شود.

3. تفاوت مدرسه شاهد با دولتی از نظر کیفیت اساتید

کیفیت تدریس در مدارس شاهد نسبت به اساتید و دبیران آن سنجیده می‌شود. این مدارس معمولاً از بهترین اساتید بهره‌مند می‌شوند.  کیفیت آموزشی مدارس شاهد به دلیل جذب بهترین مدرسان و دبیران و هوشمند شدن کلاس‌های آنها روزبه‌روز در حال افزایش است.

4. تفاوت مدرسه شاهد با دولتی از نظر برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه

مدارس شاهد جهت ارتقای کیفیت آموزشی دانش‌آموزان دارای کلاس‌های فوق‌برنامه و تقویتی است که از جمله این کلاس‌های تقویتی کلاس زبان مدارس شاهد است که با استفاده از دبیران نمونه اقدام به برگزاری کلاس‌های تقویتی زبان می‌نماید. همچنین برنامه‌های فرهنگی زیادی در مدارس شاهد برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان از تمامی ابعاد تحصیلی و آموزشی پیشرفت کنند. 

5. تفاوت مدرسه شاهد با مدارس دولتی از نظر ظرفیت

در مدرسه شاهد، تعداد دانش‌آموزان کمتری نسبت به مدارس دولتی در هر کلاس درس حضور دارند. تعداد دانش‌آموزان کمتر سبب سهولت مدیریت می‌شود. به دلیل شرایط  عمومی و اختصاصی ثبت‌نام مدارس شاهد، تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس شاهد نسبت به دیگر مدارس کم‌تر هست؛ لذا همین عامل باعث می‌شود که محیط مدارس شاهد محیطی آرام‌تر هم برای دانش‌آموز و هم برای دبیر باشد و در نتیجه امکان توزیع امکانات آموزشی راحت‌تر است.

6. شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس شاهد در مقایسه با مدرسه دولتی

شرط معدل برای ثبت‌نام مدارس شاهد براساس پایه تحصیلی متفاوت است.

  • 1. پایه اول ابتدایی: دارا بودن شرایط عمومی و کسب امتیاز لازم مطابق جدول زمان‌بندی
  • 2. پایه دوم تا ششم ابتدایی: کسب مقیاس خیلی خوب در تمامی دروس در خردادماه
  • 3. پایه هفتم متوسطه: کسب مقیاس خیلی خوب در تمامی دروس و یا داشتن مقیاس خوب برای حداکثر یک درس و خیلی خوب برای باقی دروس پایه ششم ابتدایی
  • 4. پایه هشتم و نهم متوسطه: کسب نمره قبولی در خردادماه با معدل کل 18 و نمره حداقل 17 میانگین تکوینی و پایانی خردادماه در تمامی دروس.
  • پایه دهم متوسطه: قبولی نهایی خردادماه با حداقل معدل کل 17 در پایه نهم و حداقل نمره سالانه 15 در تمامی دروس
  • 5. پایه یازدهم و دوازدهم متوسطه: قبول خردادماه با حداقل معدل سال 16 و نمره سالانه حداقل 15 در دروس اختصاصی براساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش رشته تحصیلی مربوط.

مدارس شاهد زیر نظر اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش پرورش قرار دارد و اولویت ثبت‌نام این مدارس برای دانش‌آموزان شاهد که شامل فرزندان شهدا، آزادگان و جانبازان 50% به بالا است؛ ولی فرزندان غیر شاهد مانند فرزندان ایثارگران زیر 50 درصد و اقوام شهدا و ایثارگران و همچنین فرزندان کارمندان مدارس شاهد و آموزش‌وپرورش نیز می‌توانند در مدارس شاهد ثبت‌نام کرده و با توجه به اولویت امتیازشان پذیرش شوند.

پرسش و پاسخ

مهم‌ترین تفاوت مدرسه دولتی با غیرانتفاعی از نظر شهریه است. هزینه ثبت‌نام در مدارس غیردولتی از دانش‌آموزان اخذ می‌شود. البته شهریه هر مدرسه با توجه به امکانات و خدمت ارائه شده و مکان و محل جغرافیایی فرق می‌کند.

ظرفیت مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در مقایسه با ظرفیت مدارس دولتی بسیار پایین است. در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان تنها دانش‌آموزان واجد شرایط می‌توانند ادامه تحصیل دهند، درحالی‌که مدارس دولتی شرایط خالصی تعریف نکرده‌اند و تقریباً تمام متقاضیان فرصت ادامه تحصیل را خواهند داشت.

سطح هوش دانش‌آموزانی که وارد مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی می‌شوند، در مقایسه با دانش‌آموزان مدارس دولتی بالاست. این اختلاف به دلیل این است که مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان، تنها دانش‌آموزانی را جذب می‌کنند که دارای معدل بالایی باشند، درحالی‌که مدارس دولتی دانش‌آموزان با معدل‌های مختلف را جذب می‌کنند.

برنامه‌های متنوعی که در مدارس غیرانتفاعی برگزار می‌شود، نسبت به مدارس دولتی بیشتر و باکیفیت بالاتر است. مدارس دولتی به دلیل محدود بدون بودجه، امکانات آموزشی کمتری برای برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه دارند.

 خیر، برای ثبت‌نام این مدرسه فقط داشتن شرایط اولیه لازم است.  مدارس شاهد علاوه بر پذیرش از دانش‌آموزان شاهد دانش‌آموزان عادی را هم ثبت‌نام می‌کند. یعنی اگر دانش‌آموزی امتیازات شاهد را نداشته  و فقط شرایط تحصیلی این مدرسه را داشته باشد، می‌تواند در این مدارس ثبت‌نام کند. به صورت کلی مدارس شاهد از دانش‌آموزان منطقه محدود به خود و با توجه به ظرفیتی که دارد، دانش‌آموزان واجد شرایط را ثبت‌نام می‌کند.

بالا بودن سطح آموزشی و کلاس‌های فوق‌برنامه متعدد و همچنین جمعیت پایین مدارس غیرانتفاعی عامل بالقوهٔ مؤثری بر بالابردن کیفیت آموزش است.

برنامه درسی در هر دو مدرسه یعنی مدارس دولتی و غیردولتی مشترک است. اهداف آموزشی و پرورشی در این مدارس به صورت مشترک دنبال می‌شود. اما تفاوت عمده‌ای که بین این دو مدارس وجود دارد این است که در مدارس غیردولتی اولیا می‌توانند برنامه‌های آموزشی و تربیتی بیشتری را به دانش‌آموزان ارائه دهند.

با توجه به بررسی آمارهای رتبه های برتر تک رقمی کنکور 1402، بیشترین رتبه برترها از مدارس تیزهوشان بوده اند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x