جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

نحوه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

نحوه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
فهرست مطالب

شرکت در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دوره های خاص مستلزم داشتن شرایط و ضوابط خاصی است که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر شده است. در این نوشتار شرایط و نکات انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ارائه شده است. برای برخورداری از یک انتخاب رشته هوشمندانه پیشنهاد می کنیم که این مطلب را مطالعه کنید.

با گزینه دو همراه باشید.

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

برخی از داوطلبین کنکور سراسری تمایل به شرکت در رشته تربیت‌معلم را دارند به همین دلیل دوره دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کنند. داوطلبین به دلیل ضمانت شغلی، بیمه و حقوق در زمان دانشجویی به دنبال تحصیل در این رشته هستند.  این افراد برای قبولی در رشته محل‌های فرهنگیان باید تراز و رتبه لازم را کسب کرده باشند. یکی از مواردی که اکثر متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند این است که اولویت‌بندی رشته محل‌های فرهنگیان را باید مدنظر داشته باشند.

یکی از دانشگاه‌های پرمتقاضی بین داوطلبین کنکور سراسری 1402 به‌خصوص در گروه آزمایشی انسانی، دانشگاه فرهنگیان است. یکی از راه‌های ورود به رشته معلمی، قبولی در دانشگاه‌های فرهنگیان است.

پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت متمرکز با شرایط خاص است. قبولی داوطلبین در این دانشگاه در یک مرحله اعلام نمی‌شود و داوطلبین باید بعد از کسب حدنصاب لازم برای مصاحبه دعوت شوند و معاینات پزشکی را بگذرانند.  هم‌زمان با اولویت‌بندی کنکور سراسری، انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود. متقاضیان در صورت دارا بودن تراز بالای 6500  و شرایط دیگر می‌توانند کد رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند.

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در آزمون کنکور سراسری، کسب حدنصاب بر اساس اطلاعات مندرج در کارنامه اولیه کنکور سراسری الزامی است.

شرایط اختصاصی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1402

در زیر شرایط اختصاصی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1402 ارائه شده است:

  1. 1. داشتن حداکثر سن 24 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه
  2. 2. داشتن حداقل معدل کل 15 برای داوطلبین انسانی و حداقل 14 برای سایر رشته‌های دوره متوسط دوم (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم)
  3. 3. کسب تراز 6500 به بالا
  4. 4. بومی بودن داوطلبین در کد رشته محل مربوطه
  5. 5. برخورداری از سلامت کامل تن و شرایط مناسب جسمانی
  6. 6. موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی
  7. 7. درصورتی‌که داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان هستید، علاوه بر داشتن شرایط بالا باید مبلغ تعیین شده برای خرید کارت علاقه‌مندی به رشته‌های دانشگاه‌های فرهنگیان را از طریق لینک‌های موجود پرداخت کنید.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1402

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان هم‌زمان با انتخاب رشته سایر دانشگاه‌های سراسری در مردادماه و در فرم انتخاب رشته کنکور صورت می‌پذیرد. یعنی متقاضیان این رشته فرم انتخاب رشته جداگانه‌ای ندارند. داوطلبین برای موفق عمل‌کردن در فرم انتخاب رشته باید تمام نکات دفترچه را مطالعه کنند.

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

نحوه انتخاب رشته‌های تربیت‌معلم و فرهنگیان

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان یکی از انتخاب‌هایی است که در صورت نداشتن آگاهی لازم منجر به مردودی یا عدم قبولی داوطلب در رشته موردنظر می‌شود.

اگر تمایل به استخدام در آموزش‌وپرورش دارید بهتر است رشته‌های تربیت‌معلم را در انتخاب‌های اولیه و بالاتر خود قرار دهید. زیرا اگر این رشته‌ها را در اولویت‌های پایین بگذارید ممکن است در کد رشته محل‌های قبلی قبول شوید و در این صورت دیگر رشته‌های دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. زیرا نرم‌افزار سازمان سنجش بعد از مشخص‌شدن اولین کد قبولی، قبولی نهایی شما را در همان کد رشته اعلام می‌کند و به سراغ بقیه کد رشته محل‌های موجود در فرم انتخاب رشته داوطلب نمی‌رود. در کارنامه سبز کنکور مشخص می‌شود که داوطلب در سایر کد رشته‌ها چه وضعیتی داشته است.

درصورتی‌که رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان یا تربیت‌معلم را در اولویت قرار داده‌اید و به هر دلیلی از تصمیم خود برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها منصرف شدید، می‌توانید زمانی که برای مصاحبه دعوت شدید، در مصاحبه شرکت نکنید. در این صورت که از لیست قبولی‌های نهایی کنار گذاشته می‌شوید و سیستم انتخاب‌های بعدی شما را بررسی می‌کند تا در یک کد رشته دیگر پذیرش شوید.

توجه به بومی گزینی در هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

در هنگام انتخاب رشته فرهنگیان باید به محل تحصیل این دانشگاه‌ها توجه شود؛ زیرا قبولی در دانشگاه فرهنگیان بر اساس بومی گزینی صورت می‌پذیرد.  مورد بعدی که در نحوه اولویت‌بندی و یا چینش انتخاب‌های دانشگاه فرهنگیان باید به آن توجه کرد، محل خدمت است. داوطلبینی که در دانشگاه‌های فرهنگیان تحصیل می‌کنند باید دو برابر زمان تحصیل برای تعهد اقدام کنند. برای مثال اگر دوره تحصیل کارشناسی آموزش ابتدایی به مدت 4 سال باشد، داوطلب باید 8 سال در محل خدمتی که در دفترچه مشخص شده است به خدمت بپردازد. به‌طورکلی برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان باید به نکات گفته شده توجه داشته باشید و با توجه به این موارد انتخاب‌های خود را مرتب کنید.

داوطلبین هر استان و منطقه فقط حق انتخاب کد رشته‌های مربوطه به استان و منطقه بومی خود را دارند. برای مثال داوطلبین بومی استان فارس در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان حق انتخاب کد رشته‌های پردیس شهید رجایی شیراز را دارند. البته توجه داشته باشید که حتی در استان فارس نیز اولویت پذیرش با داوطلبینی است که ساکن همان منطقه‌ای است که در دفترچه اعلام نیاز شده است.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1402

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در سامانه سنجش انجام می‌شود. برای انتخاب رشته باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. 1. ابتدا باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور یا آدرس org مراجعه کرده و گزینه سراسری را از منو سمت راست صفحه انتخاب کنید.
  2. 2. روی لینک “انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1402” کلیک کنید.
  3. 3. روی گزینه “اطلاعیه‌های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 را مطالعه کرده‌ام” را کلیک کرده و دکمه “تأیید و ادامه” را بزنید.
  4. 4. یکی از سه روش را برای ورود به سیستم انتخاب کنید و سپس وارد سیستم شوید.
  5. 5. در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات ثبت نامی برای اصلاح اقدام کنید در غیر این صورت گزینه تأیید و ادامه را بزنید.
  6. 6. بعد از گذراندن مراحل بالا، فرم انتخاب رشته کنکور سراسری برای شما نمایش داده می‌شود که باید پس از درج سریال علاقه‌مندی دانشگاه فرهنگیان در قسمت مربوط به آن، کد رشته محل‌های موردنظر را وارد کنید.
  7. 7. در نهایت پس از بررسی دقیق کد رشته و رشته‌های متناظر آن می‌توانید فرم انتخاب رشته را تأیید کرده و منتظر اعلام نتایج چندبرابر ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باشید.
انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

نحوه بررسی رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان در فرم انتخاب رشته

بعد از اینکه انتخاب‌های دانشگاه فرهنگیان مشخص شد باید انتخاب‌ها را در فرم انتخاب رشته الکترونیکی وارد کنید. رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان به صورت متمرکز با شرایط پذیرش خاص خود انجام می‌شود. نرم‌افزار سازمان سنجش به ترتیب اولویت‌های انتخابی دانش‌آموزان بر اساس رتبه به بررسی فرم انتخاب رشته می‌پردازد. یعنی ابتدا از رتبه بهتر شروع کرده و وی را در یکی از انتخاب‌هایش قبول می‌کند. تا زمانی که رتبه‌های قبل از داوطلب مورد بررسی قرار نگیرد، فرم انتخاب رشته دانش‌آموز بعدی بررسی نمی‌شود.

چنانچه هدف شما قبولی در دانشگاه فرهنگیان است باید کد رشته محل‌های مربوط به این دانشگاه را در انتخاب‌های اول خود قرار دهید تا شرایط مصاحبه برای دانشگاه فرهنگیان بررسی شود. اما اگر هدف شما قبولی در رشته‌ای به‌غیراز دانشگاه فرهنگیان است باید کد رشته محل‌های مربوطه به آن رشته را در اولویت بالاتر قرار دهید.

مراحل بعد از انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

یکی از مهم‌ترین مراحل بعد از انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، مصاحبه است که تنها معرفی‌شدگان مرحله انتخاب رشته باید در آن شرکت کنند. مصاحبه دانشگاه فرهنگیان توسط هسته‌های گزینش هر استان برگزار می‌شود و متقاضیان باید طبق اطلاعیه سازمان سنجش، در جلسه تعیین شده حاضر شوند. در جلسات، سؤالات مختلفی از داوطلبین پرسیده می‌شود.

رشته‌های دانشگاه فرهنگیان 1402

انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان در سال 1401 در هر یک از 5 گروه آزمایشی با توجه به جدول زیر است. رشته‌های دانشگاه‌های فرهنگیان برای سال 1402 هنوز اعلام نشده است.

رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر رجایی
گروه آزمایشی رشته‌های ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان رشته‌های ارائه شده در دانشگاه تربیت دبیر رجایی
ریاضی آموزش ابتدایی، آموزش ریاضی، آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، آموزش فیزیک، آموزش تربیت‌بدنی مهندس خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران
تجربی آموزش ابتدایی، دبیری شیمی، دبیری زیست‌شناسی، آموزش تربیت‌بدنی، آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی
انسانی دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره، آموزش ابتدایی، آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، دبیری تاریخ، آموزش جغرافیا، آموزش تربیت‌بدنی، آموزش زبان و ادبیات فارسی
هنر آموزش ارتباط تصویری
زبان تربیت دبیر زبان انگلیسی

نکات مهم در مورد نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

نکات مهم در مورد نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در زیر ارائه شده است:

  1. 1. در هنگام انتخاب کد رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید تمامی شرایط و قوانین به‌دقت مطالعه شوند؛ زیرا پس از قبولی در دانشگاه‌های مذکور امکان انتقال بین دانشگاه‌ها و یا رشته‌ها وجود ندارد.
  2. 2. علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی مشمول شرایط رشته‌های دارای تعهد خدمت هستند و یکی از شروط آن خدمت اجباری به مدت دوبرابر طول تحصیل است.
  3. 3. لازم است بدانید داوطلبین پذیرفته شده در مراحل اول چندبرابر ظرفیت هستند و اگر در زمان مصاحبه دانشگاه فرهنگیان بر سر جلسه آزمون علمی حاضر نشوند، به طور خودکار از لیست متقاضیان حذف می‌شوند.
  4. 4.اگر در مصاحبه‌ها و سایر مراحل تأیید صلاحیت استخدام در آموزش‌وپرورش رد شوید، در گزینش نهایی خارج می‌شوید و از لیست قبولی‌ها خط می‌خورید.
  5. 5. ادامه تحصیل بعد از فارغ‌التحصیلی از دوره تربیت‌معلم و تربیت دبیر دانشگاه فرهنگیان، وابسته به موافقت آموزش‌وپرورش است؛ زیرا تا سه سال حق شرکت ندارید.
  6. 6. برخی از رشته‌های دانشگاه‌های فرهنگیان تعهد استخدامی ندارند و شما به صورت داوطلب آزاد و به صورت نوبت دوم یا شبانه مشغول به تحصیل می‌شوید.

نرم‌افزار انتخاب رشته گزینه دو

انتخاب رشته یک فرایند دشوار و چالش برانگیز است. با توجه به اینکه این مرحله برای داوطلبین بسیار مهم است؛ بنابراین باید بادقت کافی برای انتخاب رشته اقدام کرد. توجه داشته باشید که نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی گزینه دو با بهره‌مندی از هوش مصنوعی و دارا بودن جامعه آماری کامل می‌تواند به دانش‌آموزان در این امر کمک کند. با توجه به اینکه گزینه دو بیش از 15 سال است که به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهد در نتیجه جامعه آماری دقیقی دارد. انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان را با گزینه دو انجام دهید و نتایج آن را به‌عنوان مشاوره در نظر بگیرید.

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

پرسش و پاسخ

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان هم‌زمان با انتخاب رشته کنکور سراسری انجام می‌شود.

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان باید به دانشگاه محل تحصیل توجه کرد.

نحوه پذیرش این دانشگاه به صورت بومی پذیری است.

داشتن تراز 6500 برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان لازم ولی کافی نیست. برای انتخاب رشته باید معدل بالای 14 باشد.

طبق شرایط اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، داوطلبینی که حداکثر 24 سال سن دارند، مجاز به انتخاب رشته هستند.

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می‌شود.

قبولی در رشته‌های تربیت‌معلم و فرهنگیان علاوه بر نمرات آزمون به قبولی در مصاحبه هم بستگی دارد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x