امتحان نهایی دین و زندگی 3 ویژه رشته علوم انسانی صرفا به صورت کتبی و از 20 نمره می باشد. در ادامه شما می توانید سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 3 ویژه رشته علوم انسانی شهریور 1402 را با پاسخنامه آن مشاهده کنید:
در آزمون شهریور 1402 برای دانش آموزان سوالات در 8 بخش تنظیم گردید. برخی از سوالات مهم امتحان نهایی شهریور 1402 در ادامه آورده شده است:
1- با توجه به آیات قرآن و حدیث پاسخ دهید:
آيۀ شريفۀ مقابل را ترجمه کنید: «وَ لَقَد کَتَبنا فِي الزّبُورِ مِن بَعدِ الذّکرِ اَنّ الاَرضَ يَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحون ” (1 نمره)
پاسخ : و قطعاً در زبور پس از ذكر(تورات) نوشتیم (0.5) كه زمین را بندگان شایستۀ من به ارث می برند. (0.5)
در عبارت «قُلِ اللهُ خالِقُ کُلّ شَيءٍ وَ هُوَ الواحِدُ القَهّار»ُ «واحد قهّار» بودن خداوند به چه معناست؟ (0.5 نمره)
پاسخ : به معنای آن است كه خداوند، جای خالی برای غیر نگذاشته است تا آن غیر، خود را نشان دهد. (0.5)
بر اساس عبارت «يا اَيّها الّذينَ آمَنوا لا تَتّخِذوا عَدُوّی وَ عَدُوّکُم اَولیاءَ» جامعۀ توحیدی با چه کسانی دوستی نمی کند؟ (0.5 نمره)
پاسخ : با آنان كه نسبت به خداوند و مسلمانان، دشمنی می ورزند. (0.5)
2- جملات زیر را با کلمات مناسب تکمیل کنید. (1 نمره)
حضور در نماز جماعت بدون اخلاص، موجب …………………….. می شود.
پاسخ : ریا (0.5)
احساس رضايت و پشیمانی، تفکر و تصمیم و ………………………. از شواهد وجود اختیار در انسان است.
پاسخ : مسئولیت پذیری (0.5)
3- به سؤالات زیر پاسخ كوتاه دهید. (2 نمره)
در چه صورتی، خداوند، لذّت معرفت عمیق و والا را به انسان خواهد چشاند؟ (0.5 نمره)
پاسخ :اگر قدم پیش گذارد و با عزم و تصمیم قوی حركت كند. (0.5)
میزان تأثیرگذاری اعتقاد به توحید در زندگی انسان به چه عاملی بستگی دارد؟ (0.5 نمره)
پاسخ :درجۀ ایمان افراد به توحید و یکتاپرستی (0.5)
کدام يك از راه های تقويت اخلاص، موجب افزايش محبت به خداوند در قلب انسان می شود؟ (0.5 نمره)
پاسخ :راز و نیاز با خداوند و كمک خواستن از او (0.5)
به چه علت در نقشۀ جهان، ويژگی ها و قانون هايش، نقص و کاستی راه ندارد؟ (0.5 نمره)
پاسخ : چون از آنِ خدا و از علم خداست.(0.5)
4- اصطلاحات زیر را تعریف کنید. (1 نمره)
پدیده
پاسخ : پدیده موجودی است كه وجودش از خودش نیست و نیازمند به پدیده آورنده است. (0.5)
سلب توفیق
پاسخ : اوقتی انسان مرتکب گناه می شود، علاوه بر آثار مستقیم گناه، توفیقی از او سلب و دری از خیر به روی او بسته می شود. (0.5)
5- به سوالات زیر پاسخ کامل دهید.
چرا در تعالیم دين به کتمان گناه، توصیه شده است؟ (1 نمره)
پاسخ : زیرا با اظهار گناه، زشتی آن در نظر او و دیگران از بین می رود (0.25) و انجام گناه امری عادی جلوه می کند. (0.25) اگر در جامعه ای، گناه، زشتی خود را از دست دهد، فساد در آن جامعه به سرعت گسترش می یابد. از این رو كسانی كه در فضای مجازی یا در صحبت با دوستان خود، به راحتی گناهان خود را با دیگران در میان می گذارند گناه بزرگ دیگری را علاوه بر گناه قبلی، برای خود ثبت می كنند، زیرا باعث ترویج آن گناه می شوند.(0.5)
صحیح نبودن تصور چند خدايی را توضیح دهید. (1 نمره)
پاسخ : این تصور كه چند خدا وجود دارد و هر كدام خالقِ بخشی از جهان اند، یا با همکاری یکدیگر این جهان را آفریده اند، به معنای
آن است كه هر كدام از آنها محدود و ناقص هستند و به تنهایی نمی توانند كل جهان را خلق كنند. (0.5) همچنین به معنای آن است كه هر یک از خدایان، كمالاتی دارند كه دیگری آن كمالات را ندارد و گرنه عین همدیگر می شوند و دیگر چند خدا نیستند. چنین خدایان ناقصی، خود، نیازمند هستند و هر یک از آنها به خالق كامل و بی نیازی احتیاج دارد كه نیازش را بر
طرف نماید. (0.5)
چگونه شیطان، فرد توبه کننده را از رحمت الهی ناامید می سازد؟ (1.5 نمره)
پاسخ : ابتدا انسان را با این وعده كه «گناه كن بعد توبه كن» به سوی گناه می كشاند و وقتی كه او آلوده شد از رحمت الهی مأیوسش
می سازد و می گوید: «آب كه از سرگذشت چه یک وجب چه صد وجب» (0.5) در این حالت، انسان با خود می گوید كه كار از
كار گذشته و پروندۀ عملم نزد خداوند آن قدر سیاه است كه دیگر توبه ام پذیرفته نیست؛ (0.5) در حالی كه آدمی، هر قدر هم
كه بد باشد، اگر واقعاً توبه كند و نادم و پشیمان شود، حتماً خداوند توبه اش را می پذیرد. (0.5)
از چه جهاتی آشنا شدن با نقاط قوت و ضعف تمدن جديد اروپا برای ما مسلمانان مطلوب است؟ (1.5 نمره)
پاسخ : اول آن كه ما مسلمانان مانند سایر ملت ها، با این تمدن، ارتباط مستقیم داریم، بنابراین، هم تحت تأثیر آن قرار می گیریم و هم می توانیم بر آن اثر بگذاریم؛ هرقدر آگاهی و هوشیاری ما بیشتر باشد، قدرت تاثیرگذاری ما بیشتر خواهد بود. (0.75) دوم آن كه بررسی ضعف ها و قوت های این تمدن در عرصه های مختلف، این كمک را به ما می كند كه در راستای احیای تمدن اسلامی، از نقاط قوت این تمدن بهرمند شویم و با عبرت گرفتن از ضعف ها و آسیب های آن، بتوانیم برنامه ریزی درست و
كم اشتباهی را برای ساماندهی تمدن اسلامی داشته باشیم. (0.75)
برای مشاهده تمامی سوالات، فایل زیر را دانلود کنید…
کتاب دین و زندگی 3 ویژه رشته علوم انسانی دو بخش دارد. این کتاب به دانش آموزان پایه دوازدهم رشته علوم انسانی تدریس می شود. بخش نخست آن “تفکر و اندیشه” نام دارد و شامل 6 درس است. بخش دوم آن “در مسیر” نام دارد و 7 درس را شامل می شود.
در امتحان نهایی دین و زندگی 3 به بخش نخست کتاب که شامل 6 درس می باشد و در آزمون نیم سال اول مورد ارزیابی قرار گرفته است، 7 نمره اختصاص یافته است. بخش دوم کتاب هم که شمال 7 درس است، 13 نمره به خود اختصاص می دهد. پس برای موفقیت در امتحان نهایی این درس باید توجه ویژه ای به دروس نیمسال دوم داشته باشید.
تعداد سوالات امتحان نهایی دین و زندگی حدود 25 سوال است و وقت تقریبی آزمون 75 تا 80 دقیقه است. وقت آزمون با تعداد سوالات نسبت مستقیم دارد و در آزمون هایی که تعداد سوالات بیش از 25 باشد، زمان آزمون نیز 80 دقیقه خواهد بود.
در امتحان نهایی دین و زندگی 3 رشته علوم انسانی، 7 نمره به دروس نیمسال اول و 13 نمره به دروس نیمسال دوم اختصاص داده شده است.
ترجمه آیاتی که در مقابل صفحه قرائت و قبل از شروع درس آمده، جزء محتوای آموزشی نیست و تنها جهت آشنایی دانش آموزانی كه تمایل به دانستن مفاهیم این آیات را دارند، قرار داده شده است. از این قسمت در آزمون ها، اعم از آزمونهای كتبی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و آزمون های ورودی دانشگاهها، نباید سؤالی طرح شود.
آیات ابتدای هر درس برای قرائت در كلاس است و تنها در ارزشیابی مستمر و پایانی نیمسال اول به صورت شفاهی از دانش آموزان پرسیده می شود و نباید هیچگونه سؤالی در امتحانات كتبی و آزمونهای ورودی دانشگاهها از این آیات طراحی شود.
ترجمه آیاتی که در مقابل صفحه قرائت و قبل از شروع درس آمده، جزء محتوای آموزشی نیست و تنها جهت آشنایی دانش آموزانی كه تمایل به دانستن مفاهیم این آیات را دارند، قرار داده شده است. از این قسمت در آزمون ها، اعم از آزمونهای كتبی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و آزمون های ورودی دانشگاهها، نباید سؤالی طرح شود.
قسمتهای “بیشتر بدانیم”، “پیشنهاد”، “پاورقیها”، “برداشت” و “دانش تکمیلی” فقط برای توسعه اطلاعات و كسب نمره تشویقی است و در امتحانات مستمر و پایانی و آزمونهای ورودی دانشگاهها نباید از این قسمت ها سؤال طرح شود.
بخشهای “پاسخ به یک پرسش” و “نمونه” جزء متن آموزشی است که در فرایند آموزش بایستی ارائه شود و از آن سؤال طرح می گردد.
حفظ کردن عین آیات و روایات ضروری نیست، بلکه برداشت و استنباط از آنها اهمیت دارد.
در نظر داشته باشید که کتاب و امتحان نهایی درس دین و زندگی رشته علوم انسانی متفاوت از سایر رشته ها می باشد.
در امتحان نهایی درس دین و زندگی 3، 7نمره به 6 درس نخست (نیمسال اول) و 13 نمره به دروس 7 تا 13 اختصاص می یابد.
در امتحان نهایی پایان سال امتحان دین و زندگی به صورت کتبی برگزار می شود و تمام 20 نمره مربوط به همان امتحان است.
حفظ کردن آیات ضروری نیست. قسمتهای “بیشتر بدانیم”، “پیشنهاد”، “پاورقیها”، “برداشت” و “دانش تکمیلی” نیز حفظ می گردد.ترجمه آیاتی که در مقابل صفحه قرائت و قبل از شروع درس آمده، جزء محتوای آمتحانی نیست.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.