خواه تاریخ باشد، جغرافیا، ریاضی یا علوم، مطالعه فرآیندی طولانی است که معمولاً ما را درگیر میکند تا یادداشتهای خود را بارها و بارها در شب قبل از امتحان بررسی کنیم، فقط برای اینکه مطالب از ذهنمان خارج نشود. اما یک استراتژی بهتر از حفظ کردن ساده برای به خاطر سپردن همه چیزهایی که آموختهاید وجود دارد: روش مطالعه فراخوان فعال. اگر دانشجو یا دانش آموز هستید، احتمالاً این اصطلاح را شنیدهاید. این یکی از تکنیکهای مطالعه است که بیشتر در مورد آن صحبت شده است. مطالعات نشان داده اند که تمرین یادآوری فعال به طور منظم یکی از بهترین راهها برای به خاطر سپردن مطالبی است که مطالعه کردهاید.
با گزینه دو همراه باشید.
این فرآیند به معنای جستجوی مغز شما برای یافتن پاسخ است.
نمونههایی از فراخوان فعال:
حال، چرا این یک تکنیک مطالعه توصیه شده است؟
در مقایسه با خواندن مجدد یک فصل یا تماشای مجدد یک ویدئو آموزشی، چالش یادآوری یک پاسخ به شما کمک میکند تا در نهایت پاسخ را بهتر به خاطر بسپارید.
یادآوری فعال یک تکنیک مطالعه اثبات شده است که در آن به جای تکرار غیرفعال اطلاعات، مغز خود را تحریک میکنید تا به طور فعال اطلاعاتی را که یاد گرفتهاید را بازیابی کند. این باعث میشود اطلاعات به یاد ماندنیتر شود تا در امتحان یا ارزیابی بعدی آنها را به خاطر بسپارید و همچنین باعث میشود روند مطالعه کمتر کسلکننده باشد. اما چگونه میتوان از یادآوری فعال به طور موثر استفاده کرد؟
مهم نیست که چگونه این کار را انجام میدهید، استراتژی فراخوان فعال 3 مرحلهای از شما میخواهد که اطلاعاتی را که میخواهید یاد بگیرید بررسی کنید، از یادآوری فعال برای “بازنویسی” اطلاعات استفاده کنید و سپس بررسی کنید که آیا آن را درست بازنویسی یا خلاصه کردهاید یا خیر. از آنجایی که موضوعات مختلفی در مدرسه وجود دارد که به انواع مختلفی از اطلاعات برای به خاطر سپردن نیاز دارند، در اینجا چهار روش مطالعه فعال یادآوری وجود دارد که میتوانید از آنها برای “بازنویسی” محتوا استفاده کنید.
قویترین روشهای مطالعه، که هم توسط دانشآموزان و هم توسط تحقیقات آزمایش شده است (لارسن و همکاران، 2009)، یادآوری فعال یا تمرین امتحان کردن خود، یا فعال کردن حافظهتان، به جای خواندن (یا بازخوانی) حقایق یا بررسی نمودارها است.
یادآوری فعال “اثر آزمایش” را فعال میکند که به موجب آن مغز شما بیشتر احتمال دارد اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شما منتقل کند. هنگامی که با استراتژی مانند تکرار فاصله دار همراه میشوید، میتوانید هم توانایی خود را برای به خاطر آوردن اطلاعات مورد نیاز افزایش دهید و هم آن را برای مدت طولانی تری حفظ کنید.
راههای زیادی برای استفاده از فراخوان فعال وجود دارد. در زیر برخی از روشهای متداول و نکات/ابزارهایی برای استفاده از آنها آورده شده است. نکتهای که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ یک از اینها نیازی به پیچیده شدن بیش از حد ندارند. هر چیزی که این روش را برای شما قابل دسترس و مفید میکند باید در اولویت باشد، بنابراین اجازه ندهید کمال گرایی منجر به تعویق شود. فقط چند دقیقه در روز میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند و در وقت شما صرفه جویی کند. حتی اگر نتوانید به درستی به سوالات پاسخ دهید، تلاش کردن برای بازیابی اطلاعات باعث میشود که با احتمال بیشتری دانش در حافظه بلند مدت ذخیره شود. زیرا فراخوان فعال یادگیری را افزایش میدهد. (Kornell et al. , 2009).
فلش کارتها پادشاه یادآوری فعال هستند: به شما یک سوال نشان داده میشود و باید پاسخ آن را ارائه دهید.
اگر در مطالعه خود از نمودارهای زیادی استفاده میکنید، یک کار جالب این است که یک نمودار را بدون برچسب در سمت سؤال قرار دهید. در صورت امکان از سوالات چند گزینهای خودداری نماید. وقتی پاسخ را همراه با سؤال نشان میدهید، در نتیجه از فراخوان فعال برای یافتن آن استفاده نمیکنید. شما به سادگی پاسخ را تشخیص میدهید، که بسیار سادهتر است.
فلش کارت یک استراتژی ساده برای به کارگیری یادآوری فعال و مشارکت در یادگیری فعال است. به سادگی واقعیت / اطلاعات / فرآیند / نموداری را که میخواهید یاد بگیرید در یک طرف بنویسید و سپس یک نمودار/ سوال / اعلان / متن یا کیوورد را در طرف دیگر بنویسید. شما میتوانید میزان دانش خود را با استفاده از هر دو طرف آزمایش کنید (پاسخ را توضیح دهید یا سوال را توصیف کنید)
اگر میخواهید بررسی فلش کارتها را به سطح بعدی ببرید و یادگیری خود را در حین استفاده از فلش کارتها ارزیابی کنید، به سادگی یک قسمت برای کارتهایی که به درستی پاسخ میدهید و یک قسمت دیگر برای کارتهایی که پاسخ نمیدهید، ایجاد کنید. هنگامی که مرور همه آنها تمام شد، مواردی را که پاسخ ندادهاید را مرور کنید. بعداً (یک ساعت یا روز بعد) دوباره خودتان را امتحان کنید و این روند را تا زمانی ادامه دهید که بتوانید به راحتی اطلاعات همه کارتها را به خاطر بیاورید.
اگر ترجیح میدهید از فلش کارتهای فیزیکی استفاده نکنید، میتوانید از برنامههایی مانند Quizlet، Remnote یا Anki نیز استفاده کنید.
برای این روش، میتوانید از یادداشت یا جزوه خود برای ایجاد سؤالات (و پاسخ) احتمالی که در امتحان میآید، استفاده کنید. به جای فلش کارت از دو صفحه استفاده کنید (این میتواند کاغذ فیزیکی یا دیجیتال باشد) و سوالات را مانند امتحان بنویسید. هر سوال را در صفحه اول شماره گذاری کنید و سپس به سوالات در صفحه دوم پاسخ دهید. فلش کارتها، پاسخ سوالاتی که بلد نبودید را مرور کنید. سپس بعداً دوباره آزمایش را انجام دهید و در صورت نیاز تکرار کنید.
هنگامی که در حال بازبینی هستید، ایجاد سوال از یادداشتهایتان شما را وادار میکنند که به جای خواندن منفعلانه یادداشتهایتان، فعالانه فکر کنید.
بسیاری از مواردی که ما مطالعه میکنیم بسیار غیرفعال هستند: تماشای ویدئوها، خواندن کتابهای درسی، برجسته کردن یادداشتها و غیره.
یک راه آسان برای فراخوان فعال توقف و خلاصه کردن است. هر از چند گاهی یک قدم به عقب بردارید تا به آنچه میخواهید فکر کنید و فعالانه سعی کنید آن را خلاصه کنید.
آنچه را که میخوانید با کلمات خودتان خلاصه کنید اگر فقط همه چیزهایی را که یاد گرفتهاید تکرار کنید، فقط کلمات را بازتولید میکنید. اما اگر صفحه یا فصل را با کلمات خود خلاصه کنید، در حال تولید ایده جدید هستید.
از نمونه سوالات امتحان قدیمی به همان شیوهای که خودتان سوال ایجاد کردید و در یک برگه درج کردید نیز استفاده کنید. همچنین میتوانید این سوالات را با سؤالاتی که از یادداشتهایتان ایجاد کردهاید در یک جا یکجا جمعآوری کنید تا بانک سؤال خود را گسترش دهید.
سوالات تمرینی و امتحانات گذشته فرصتی برای آزمایش مغز شما است و کمک میکند تا چیزها را بهتر به حافظه بسپارید.
به یاد داشته باشید، هدف این نیست که همه چیز را درست انجام دهید – بلکه این است که مغزتان را به فرآیند بازیابی آن اطلاعات عادت دهید.
اغلب میتوانید مجموعههای مسئلهای را در کتابهای درسی بیابید که در پشت آن پاسخها وجود دارد. بسیاری از اساتید نیز امتحانات یا تستهای گذشته را با پاسخ به شما ارائه میدهند از آنها استفاده کنید.
روش دیگری برای تقویت یادگیری با استفاده از یادآوری فعال، تمرین آموزش به دوست، والدین یا خواهر و برادر است. اگر کسی را در دسترس ندارید (شاید اواخر شب است یا اعضای خانواده با شما همکاری نمیکنند) میتوانید از تکنیک محبوب توسعه دهندگان نرم افزار به نام ducking لاستیکی نیز استفاده کنید. اینجاست که شما مطالب را برای یک جسم بیجان، مانند یک اردک پلاستیکی، توضیح میدهید، درست همانطور که به یک انسان آموزش میدهید. توسعه دهندگان اغلب یک اردک پلاستیکی روی میز خود نگه میدارند تا برای این منظور از آن استفاده کنند. در صورت تمایل میتوانید به همین راحتی از یک حیوان عروسکی یا یک عکس استفاده کنید. ایده این است که از توضیح مطالب برای کسی یا چیزی دیگر برای جستجوی مغز خود برای یافتن مطالب برای ارائه، استفاده کنید. این میتواند یک ابزار عالی برای آماده شدن برای سوالات امتحانات پیچیده باشد.
آموزش یکی از بهترین راههای یادگیری است. بنابراین یک دوست پیدا کنید و سعی کنید آنچه را که در حال مطالعه هستید توضیح دهید. با انجام این کار، شما به طور فعال به تمام اطلاعاتی که میدانید دسترسی پیدا میکنید و آنها را ادغام میکنید تا نسخه سادهشدهای تولید کنید.
آنها را تشویق کنید تا توضیحات شما را نقد کنند و در مورد چیزهایی که کاملاً درک نمیکنند سؤالات بیشتری بپرسند. در طی این پروسه، شما مجبور میشوید خارج از چارچوب فکر کنید و به سوالات پاسخ دهید. از طرف دیگر، اگر هیچ یک از دوستان شما علاقهمند نیستند، نگران نباشید. دوستان خیالی هم برای این تمرین کار میکنند.
نکته این است که آنچه را که میدانید دوباره بیان کنید و آن را به گونهای انتقال دهید که شخص دیگری (که با مفاهیم زیربنایی یا اصطلاحات تخصصی ناآشنا است) نیز بتواند آن را بفهمد.
مشابه آموزش دادن به کسی، میتوانید به سادگی مطلب را بنویسید. به سادگی چند سوال یا نکته را مطرح کنید و سپس به جای توضیح با صدای بلند، پاسخ خود را بنویسید.
اینها فقط چند پیشنهاد برای به کارگیری فراخوان فعال هستند و میتوان آنها را مطابق با نیازهای شما تغییر داد. مهمترین چیز این است که از مطالعه غیرفعال مانند خواندن یادداشتها یا کتابهای درسی فاصله بگیرید و به مطالعه فعال بپردازید. اگر برای امتحان پایان ترم آماده میشوید، فراخوان فعال میتواند قویترین ابزار شما برای آمادگی امتحان باشد.
اگر کار جالبی با مطالعه خود انجام دهید، به احتمال زیاد اطلاعات را به خاطر خواهید آورد. به نوعی، شما در حال (خلاصه کردن به زبان خودتان) هستید، اما این بار، آن را یک قدم جلوتر می برید و خلاقانه عمل میکنید. برای مثال اگر میخواهید به یاد بیاورید که تولید پروتئین در زیستشناسی چگونه کار میکند، میتوانید یک آموزش گام به گام برای یک سلول در مورد چگونگی رونویسی DNA و ترجمه RNA به پروتئین بنویسید.
در حالی که روی این مطلب کار میکنید، بابخش هایی از فرآیند مواجه میشوید که فکر میکنید «کدام یک از اینها اول است؟ » یا “RNA باید به کجا برود تا بتواند ترجمه شود؟ ” یا «آیا این دو فرآیند همزمان اتفاق میافتند؟ » در پایان، بعد از بررسی این سوالات و پاسخ دادن به آنها شما در این موضوع متخصص خواهید شد!
این برای اکثر موضوعات علمی صدق میکند. برای یادگیرندگان بصری، درک یک نمودار واضح و ساده که یک مفهوم را به تصویر میکشد بسیار آسانتر از خواندن منفعلانه یک پاراگراف توصیفکننده آن است. به عنوان مثال، اگر برای زیستشناسی مطالعه میکنید، به جای اینکه بسیاری از مراحل میتوز و میوز را از یادداشتهای خود به خاطر بسپارید، مراحل سلول را در طول این فرآیندها ترسیم کنید.
اگر میخواهید چندین مرحله از نحوه پمپاژ خون توسط قلب را به خاطر بسپارید، نمودار حفرههای قلب و رگهای خونی را ترسیم کنید، سپس فلشهایی را برای نشان دادن جریان خون از دهلیز راست، به بطن راست، از طریق عروق ریوی اضافه کنید. اگر یادگیرنده بصری هستید، این روش بسیار واضحتر از خواندن مراحل آن به صورت متنی است
پیش آزمونهای قبل از مرور به شما کمک میکند تا اطلاعات بیشتری را در طول جلسه مطالعه واقعی دریافت کنید.
شما همچنین میتوانید قبل از شروع جلسه مطالعه از مجموعه مسائل و تمرین سوالات استفاده کنید.
برای یک راه حل سریع، همچنین میتوانید لحظهای وقت بگذارید و آنچه را که در مورد موضوع به یاد دارید را مرور کنید
وقتی چیزی را به خاطر نمیآوریم، اولین غریزه ما این است که آن را در گوگل جستجو کنیم. اگر در هنگام مطالعه این اتفاق افتاد، این روش را امتحان کنید: به جای اینکه فوراً به پاسخ برسید، ابتدا سعی کنید آن را حدس بزنید. از گوگل را برای بررسی دوباره حدس خود استفاده کنید.
همچنین هنگامی که از چیزی که قبلاً یاد گرفتهاید مطمئن نیستید، ابتدا از یادآوری فعال استفاده کنید تا آن را به خاطر بسپارید. یک اصطلاح یا مفهوم فراموش شده احتمالاً چیزی است که قبلاً یاد گرفتهاید. پاسخ در جایی در اعماق مغز شماست – شما فقط باید آن را پیدا کنید.
این تکنیک هنگام مطالعه برای امتحان شب قبل مفید است، اما مانند همه چیزها، این تکنیک زمانی که همه حجم مطالب را برای مدت زمان کوتاهی جمع نکنید بسیار مؤثر است. برای مثال وقتی در حال انجام تکالیف هستید و آن را درک نمیکنید، از یادآوری فعال استفاده کنید تا آنچه را که در آن روز در کلاس یاد گرفتهاید به خاطر بسپارید.
سعی کنید هر روزبخش های کوچکی از کتاب را با استفاده از یادآوری فعال مطالعه کنید نه اینکه از همه این تکنیکها در یک شب استفاده کنید و خود را خسته نمایید.
از آنجایی که یادآوری فعال به شما کمک میکند اطلاعات را در مدت زمان طولانی تری به خاطر بسپارید، بنابراین همچنان در روز آزمون آن را به خاطر خواهید داشت، اما اگر نگران فراموش کردن برخی از اطلاعات هستید، همیشه میتوانید به نمودارها و خلاصههایی که قبلا انجام دادید، مراجعه کنید.
یادآوری فعال مستلزم تلاش برای به خاطر سپردن چیزی است که قبلاً یاد گرفتهاید. انجام این کار به شما کمک میکند در درازمدت حتی بهتر به یاد آورید. به همین دلیل است که یادآوری فعال یک روش مطالعه مهم است. میدواریم این نکات به شما کمک کند تا بهترین استفاده را از جلسات مطالعه داشته باشید.
یادآوری فعال به شما کمک میکند اطلاعات را بهتر از سایر تکنیکهای مطالعه حفظ کنید. این شما را مجبور میکند اطلاعات را از حافظه بازیابی نمایید، که به تقویت مسیرهای عصبی مسئول ذخیره اطلاعات کمک میکند. با فراخوان فعال، به احتمال زیاد اطلاعات را در یک بازه زمانی طولانی به خاطر میآورید.
یادآوری فعال یک روش مطالعه است که شامل بازیابی اطلاعات و آزمایشهای مکرر برای بهبود حافظه، به خاطر سپردن و درک مطلب است.
مرحله 1: با مطالبی که میخواهید یاد بگیرید آشنا شوید. مرحله 2: این امر ضروری و کلید کل فرآیند است. همه چیز را کنار بگذارید و خود را مجبور کنید آنچه را که خواندهاید به خاطر بسپارید. مرحله 3: بررسی کنید که چقدر دقیق اطلاعات را به خاطر آوردهاید.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.