مصاحبه دانشگاه فرهنگیان از دی ماه 1402 آغاز می شود. پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بر خلاف اکثر دانشگاههای سراسری علاوه بر آزمون کتبی، مرحله مصاحبه را نیز دارا است. از سوی دیگر در سال جاری با اعلام سرپرست وزارت آموزشوپرورش، برای ورود به دانشگاه فرهنگیان نیاز است که در کنکور اختصاصی جذب دانشگاه تربیتمعلم شرکت کند. یکی از مهمترین مراحل پذیرش کنکور اختصاصی فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، ارزیابی شایستگی معلمان یا مصاحبه است که بعد از ثبتنام داوطلبان در کنکور دانشگاه فرهنگیان آغاز میشود. در این نوشتار نکات مهم در مورد ارزیابی شایستگی دانشگاه فرهنگیان کنکور 1403 ارائه شده است.
با گزینه دو همراه باشید.
ارزیابی داوطلبان کنکور تربیتمعلم ۱۴۰۳ از نیمه اول دیماه سال ۱۴۰۲ آغاز میشود و افراد در دو بخش شایستگیهای عمومی و تخصصی ارزیابی میشوند. در صورت قبولی و ورود به دانشگاه فرهنگیان نتیجه این ارزیابی تکمیلی تا دو سال معتبر است، اما بهطورکلی ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزشوپرورش در طول سال برگزار میشود.
ارزیابی تکمیلی داوطلبان از نیمه اول دیماه سال جاری آغاز میشود، درصورتیکه داوطلب در این ارزیابی شایستگی معلمان شرکت نکرده باشد، امکان شرکت وی در ارزیابی جدید پس از اعلام داوطلبان به میزان چندبرابر ظرفیت، فراهم میشود.
درصورتیکه متقاضی در ارزیابی شایستگی معلمی همان سال شرکت نکرده باشد، امکان شرکت وی در ارزیابی جدید پس از اعلام داوطلبان به میزان چندبرابر ظرفیت، فراهم خواهد شد.
در ارزیابی شایستگی معلمی که توسط وزارت آموزشوپرورش در طول سال برگزار میشود، دو بخش شایستگیهای عمومی و تخصصی متقاضیان مورد ارزیابی قرار میگیرد. قبولی در هر بخش عمومی و تخصصی به همراه آزمون کتبی باعث قبولی داوطلب در دانشگاه فرهنگیان میشود.
نتیجه ارزیابی شایستگی معلمی تا دو سال معتبر است. برای پذیرش در سال 1403 ارزیابی شایستگی معلمی از نیمه اول دیماه سال 1402 آغاز خواهد شد.
نحوه ارزیابی عمومی شایستگی دانشگاه فرهنگیان به این صورت است که اقداماتی مانند تحقیقات محلی، معاینات پزشکی، بارگذاری مدارک، سؤالات عقیدتی – سیاسی و… انجام میشود.
در این مرحله پس از اتمام ارزیابی عمومی داوطلبان، نیاز است که ارزیابی تخصصی آغاز شود. در ارزیابی تخصصی نیاز است که افراد برای آزمون رایانه، بازی و بحث گروهی و… آماده شوند. درصورتیکه داوطلبان در این بخش امتیازات لازم را کسب کنند میتوانند نمره موردنظر را در مصاحبه دریافت کنند. در غیر این صورت اگر به سؤالات، بهدرستی پاسخ ندهند، در مصاحبه رد شده و در صورت اعتراض شانس کمی برای پذیرش دارند.
آزمون رایانهای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان همان نمونه سؤالات آزمون تستی و تشریحی در زمینه روانشناسی و تحلیلی است.
در صورت عدم قبولی افراد در کنکور تربیتمعلم نیز، نتایج ارزیابی تکمیلی آنها به جز ارزیابی گزینش، تا پایان زمان اعلام نتایج آزمون سال آتی معتبر است و داوطلب میتواند در آزمون سال آینده نیز از نتایج ارزیابی تکمیلی امسال خود بهرهمند شود و اینگونه در صورت تمایل از تکرار ارزیابی تکمیلی به جز ارزیابی گزینش، برای کنکور تربیتمعلم سال آینده معاف میشود.
داوطلبان در نظر داشته باشند که این فرایند برای اولینبار است که در پذیرش این دانشگاه اجرایی شده است؛ بنابراین توصیه میکنیم افراد از جزئیات این آزمون مانند زمان برگزاری کنکور فرهنگیان، منابع آزمون و… اطلاع داشته باشند.
داوطلبان در نظر داشته باشند که اعتبار ارزیابی شایستگی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ تا دو سال خواهد بود.
دانشجو معلمان ورودی سال 1402 و پس از آن، ملزم به کسب گواهینامه صلاحیت معلمی با شرکت و قبولی در (آزمون جامع) میباشند. شرط هرگونه به کارگیری در حرفه معلمی دارابودن گواهینامه صلاحیت معلمی است و عدم کسب» گواهینامه صلاحیت معلمی «در رشته تحصیلی در دانشگاههای وابسته به وزارت آموزش وپرورش به منزله عدم فراغت از تحصیل دانشجو است.
مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم به ترتیب:
برای تعدادی از رشتهها که در آزمون سراسری دارای آزمون عملی هستند؛ مانند علوم ورزشی و تعدادی از رشتههای هنر، ارزیابی عملی و مهارتی نیز در ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزشوپرورش صورت میگیرد
ازآنجائیکه سوابق تحصیلی دانشآموزان سال جاری در تیرماه سال 1403 آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگیهای معلمی در سال 1403منحصراً 60درصد نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) و 40درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو – معلم خواهد بود.
گزینش نهایی متقاضیان با معیارهای نمره آزمون اختصاصی (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم)، نمره کل سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی انجام خواهد شد.
میزان تأثیر و سهم نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان به صورت 50 درصد سوابق تحصیلی، 25درصد آزمون اختصاصی (شامل 15درصد نمرات آزمون سراسری (کنکور) و 10درصد آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم) و 25درصد ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود.
شیوه پذیرش و درصد تأثیر دانشگاه فرهنگیان در زیر ارائه شده است.
اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال 1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری () کنکور) را ندارند.
بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجو – معلم در سال،1403 مهلت چند روزه به قبولین داده میشود تا این متقاضیان در مهلت مقرر تعیین شده و قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته آزمون سراسری، درخواست انصراف خود را از قبولی در دانشگاه فرهنگیان، به آموزش وپرورش ارائه دهند تا آموزش وپرورش مشخصات این افراد را بصورت تجمیع شده به سازمان سنجش ارسال کند تا اجازه انتخاب رشته در آزمون سراسری به این افراد داده شود
انتخاب رشتههای تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 اواخر دیماه سال 1402به صورت مجزا و در درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور صورت میپذیرد.
نکات مهم در خصوص آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403 در زیر ارائه شده است:
لازم به یادآوری است اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال 1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد.
این دسته از داوطلبان لازم است در فرصت تعیین شده که از طرف سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد درخواست انصراف خود را قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته، به آموزشوپرورش ارائه دهند.
داوطلبان در نظر داشته باشند که اعتبار ارزیابی شایستگی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ تا دو سال خواهد بود.
ارزیابی داوطلبان کنکور تربیتمعلم ۱۴۰۳ از نیمه اول دیماه سال ۱۴۰۲ آغاز میشود و افراد در دو بخش شایستگیهای عمومی و تخصصی ارزیابی میشوند.
ارزیابی شایستگی معلمان به دو صورت عمومی و تخصصی است.
آزمون اختصاصی برای رشتههای تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال،1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسری (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه سؤال ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم علاوه بر دفترچه سؤالات تحویلی به متقاضیان در هر گروه آزمایشی، برگزار میشود.
داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دهم، یازدهم و دوازهم ضروری است.
براساس اعلام وزارت آموزشوپرورش حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان 24 سال تمام مبنا اول مهرماه هرسال تحصیلی خواهد بود.
مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم به ترتیب:
ضرایب دروس این آزمون برای گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان بهجز دروس ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود.
شرایط و ضوابط کامل پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان به انضمام ظرفیت پذیرش، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته پذیرش دانشجو – معلم به صورت جداگانه در دیماه 1402 منتشر و به اطلاع متقاضیان ذیربط رسانده خواهد شد.
فرایند ثبتنام، برگزاری و پذیرش در رشتههای دانشگاه فرهنگیان منحصراً در نوبت اول آزمون سراسری 1403 انجام خواهد شد. داوطلبین باید در مهلت مقرر در سامانه سنجش اقدام به ثبت نام کنند. آزمون نوبت اول آزمون سراسری و آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در روزهای پنجشنبه و جمعه در تاریخ 6 و 7 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
میزان تاثیر و سهم نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان به صورت 50 درصد سوابق تحصیلی، 25درصد آزمون اختصاصی (شامل 15درصد نمرات آزمون سراسری (کنکور) و 10درصد آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم) و 25درصد ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود.
اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال 1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری (کنکور) را ندارند.
درصورتیکه متقاضی در ارزیابی شایستگی معلمی همان سال شرکت نکرده باشد، امکان شرکت وی در ارزیابی جدید پس از اعلام داوطلبان به میزان چندبرابر ظرفیت، فراهم خواهد شد.
موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژه داوطلبان آزمون سراسری و آزمون های استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره اول متوسطه و پایه های دهم و یازدهم می باشد. گزینه دو به عنوان یک موسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرم افزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانش آموزان و مدارس ارائه می کند