جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

اعلام نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402

اعلام نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402
اعلام نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402
فهرست مطالب

دانش‌آموزان پایه نهم که در آزمون هدایت تحصیلی شرکت کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت my.medu.ir نتایج انتخاب رشته خود را مشاهده کنند. هر ساله زمان جواب هدایت تحصیلی نهم پس از امتحانات پایان ترم اعلام می شود. در این نوشتار به نحوه مشاهده نتایج هدایت تحصیلی و نکاتی مهم در این زمینه می‌پردازیم.

با گزینه دو همراه باشید.

اعلام نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402

جواب هدایت تحصیلی نهم 1402

نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402 چند روز بعد از ثبت نمرات در سامانه و مشخص‌شدن نتایج امتحانات نهایی اعلام می‌شود. نتایج هدایت تحصیلی به صورت مستقیم در انتخاب رشته نهم تأثیرگذار است. دانش‌آموزان پایه نهم چند روز پس از دریافت کارنامه امتحان نهایی باید نتیجه هدایت تحصیلی خود را مشاهده کنند و بر اساس آن و همچنین نظر مشاور مدرسه، انتخاب رشته‌‌ را انجام دهند.

نحوه مشاهده جواب هدایت تحصیلی نهم 1402

در سال‌های قبل برای مشاهده نتایج جواب هدایت تحصیلی نیاز بود که از طریق سایت همگام اقدام شود. اما در سال جاری با توجه به تغییراتی که در سامانه آموزش‌وپرورش ایجاد شده است، تمامی مراحل هدایت تحصیلی مانند برگزاری آزمون‌ها و اعلام نتایج در سایت   my.medu.ir انجام می‌شود.

نحوه دریافت نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در زیر ذکر شده است:

  1. 1. ورود به سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش به آدرس medu.ir
  2. 2. ورود کد ملی و سریال شناسنامه
  3. 3. انتخاب گزینه هدایت تحصیلی
  4. 4. انتخاب گزینه نتایج فردی دانش‌آموز
  5. 5. انتخاب گزینه‌های فرم‌های 6 و 7
  6. 6. دریافت فرم و مشاهده نتایج

نتایج هدایت تحصیلی نهم، همچون آزمون‌های مشاوره‌ای و نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی به صورت اینترنتی و غیرحضوری قابل دریافت است. در سال گذشته دانش‌آموزان با مراجعه به سایت همگام می‌توانستند نتیجه را دریافت نمایند؛ اما در سال جاری با توجه به تغییر سامانه از همگام به  سایت my.medu.ir ، نتیجه هدایت تحصیلی نیز از همین سایت قابل دریافت است.

اعتراض به نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402

دانش‌آموزانی که از نتایج هدایت تحصیلی خود رضایت ندارند، تا چند روز پس از اعلام نتایج می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند. همچنین اگر دانش‌آموزی نمره حدنصاب لازم را برای ورود به رشته‌ای کسب نکرده باشد، می‌تواند در امتحان تعیین رشته شرکت کند.

محتوای نمون‌برگ نتایج هدایت تحصیلی نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

نتایج هدایت تحصیلی نهم در قالب یک نمون‌برگ از طریق  پنجره خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این نمون‌برگ شامل دو بخش بوده که در ادامه به قسمت‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

اعلام نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402

قسمت اول نمون‌برگ هدایت تحصیلی 1402

قسمت اول نمون‌برگ شامل امتیاز بررسی‌های مشاوره‌ای فرم 6، امتیاز عملکرد تحصیلی، شرایط ورود به رشته، اولویت ثبت‌نام است.

  1. 1. بررسی‌های مشاوره‌ای فرم 6

امتیازات کسب شده از آزمون شماره 6 ثبت شده ست.

  1. 2. امتیاز عملکردهای تحصیلی

در این بخش امتیازات به‌دست‌آمده براساس نمرات و معدل دانش‌آموز ثبت شده است. مجموع امتیازات هدایت تحصیلی 100 است. 35 امتیاز براساس سوابق و عملکرد دانش‌آموز در سال تحصیلی هفتم تا نهم تعیین می‌شود. 65 درصد باقی‌مانده نیز امتیاز مشاور مدرسه بر اساس آزمون‌های مشاوره‌ای، نظر معلمین، والدین و خود دانش‌آموز است.

 

  1. 3. شرایط ورود به رشته

شرایط ورود به رشته از طریق بله و خیر ثبت شده است. درصورتی‌که خیر در کارنامه ثبت شده باشد، به این معنی است که شرایط لازم برای ورود به رشته موردنظر در مدارس دولتی یا غیردولتی برای شما وجود ندارد.

  1. 4. اولویت ثبت‌نام

اولویت ثبت‌نام به صورت گزینه‌های الف و ب در ستون هر رشته ذکر شده است.

  • 1. گزینه الف: این گزینه بدین معنی است که دانش‌آموز قادر به انتخاب رشته بوده و لازم است در اسرع وقت برای ثبت‌نام در این رشته اقدام کند.
  • 2. گزینه ب: گزینه ب به معنی واجد شرایط بودن برای انتخاب رشته است، اما درصورتی‌که قصد ثبت‌نام در این رشته را دارید بایستی تا به‌پایان‌رسیدن مهلت ثبت‌نام گروه الف منتظر باشید و در صورت خالی بودن ظرفیت در رشته مذکور ثبت‌نام کنید.

قسمت دوم نمون‌برگ هدایت تحصیلی

در قسمت دوم نمونه برگ هدایت تحصیلی ستون‌هایی به نام تیپ شخصیتی، رتبه درصدی، ویژگی‌ها ذکر شده است.

  1. 1. تیپ شخصیتی

در این قسمت نوع تیپ دانش‌آموز ذکر شده است که به صورت کلی به 6 دسته، جستجوگر، هنری، اجتماعی، قراردادی، متهور، واقع‌گرا تقسیم‌بندی می‌شود.

  1. 2. رتبه درصدی

رتبه درصدی نشان می‌دهد که دانش‌آموز در هر تیپ شخصیتی چه رتبه‌ای کسب کرده است. نمرات به صورت درصدی نمایش داده است. این نمرات نشان‌دهنده جایگاه دانش‌آموزان در استان به تفکیک جنسیت است. به‌عنوان‌مثال اگر دانش‌آموزی مانند نمون‌برگ بالا در تیپ جستجوگر رتبه 82 درصد را کسب کرده باشد به این معناست که این دانش‌آموز از 82 درصد دانش‌آموزان استان خود علاقه و توانایی بالاتری در انجام فعالیت‌های مرتبط با تیپ جستجوگر دارد.

  1. 3. ویژگی‌های شخصیتی

در این ستون ویژگی‌های شخصیتی هر تیپ ذکر شده است.

آیا اجباری در انتخاب رشته‌های ذکر شده در نتایج هدایت تحصیلی وجود دارد؟

اولویت‌های ثبت شده در فرم هدایت تحصیلی پایه نهم برای راهنمایی مناسب‌تر دانش‌آموزان درج شده است و میزان موفقت آن‌ها را در هر یک از زمینه‌های تحصیلی مشخص می‌کند. البته توجه کنید که هیچ اجباری در انتخاب رشته‌های ذکر شده در فرم هدایت تحصیلی وجود ندارد. البته اکثر مدارس براساس اولویت اول دانش‌آموزان اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان می‌کنند.

اعلام نتایج هدایت تحصیلی نهم 1402

آزمون جبرانی هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم 1403-1402

داوطلبینی که حدنصاب نمره لازم برای انتخاب رشته، زمینه و رشته تحصیلی را در خردادماه کسب نکرده باشند، می‌توانند نمونه برگ درخواست تعیین رشته مجدد را تکمیل کنند و در شهریورماه اقدام کنند. مدیران مدرسه با دانش‌آموزانی که خواستار آزمون جبرانی هدایت تحصیلی هستند، همکاری لازم را به عمل‌آورده و نمون‌برگ‌های تعیین رشته مجدد را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

تغییر رشته پس از انتخاب رشته در پایه نهم 1402

بعضی از دانش‌آموزان به دلایلی از انتخاب رشته پایه نهم خود راضی نیستند. این دسته از دانش‌آموزان با دریافت فرم تغییر رشته از مدیر مدرسه و تکمیل این فرم می‌توانند درخواست تغییر رشته خود را برای آموزش‌وپرورش محل سکونت خود ارسال کنند.

  • 1. دانش‌آموزان سال دهم که خواستار تغییر رشته هستند با موافقت مدرسه می‌توانند در خرداد یا شهریورماه در آزمون چند درس مرتبط با رشته جدید شرکت کرده و حدنصاب لازم را کسب کنند. در صورت کسب نمره قبولی می‌توانند در سال تحصیلی جدید در رشته جدید تحصیل کنند.
  • 2. دانش‌آموز سال یازدهم که خواستار تغییر رشته هستند باید در آزمون تغییر رشته شرکت کنند. زیرا برای گرفتن دیپلم در آن شاخه باید دروس شاخه مدنظر گذرانده شود.

پرسش و پاسخ

بله دانش‌آموزان می‌توانند چند روز پس از اعلام نتایج هدایت تحصیلی، در صورت لزوم نسبت به نتایج اعتراض کنند.

نتایج این فرایند به صورت اینترنتی از طریق سایت my.medu.ir اعلام می‌شود.

دانش‌آموزان می‌توانند با شرکت‌کردن در امتحانات تعیین رشته مجدد نهم و در صورت کسب نمره کافی، در رشته موردنظر خود تحصیل کنند.

فرم هدایت تحصیلی، مدرکی است که دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در پایه دهم مقطع متوسطه دوم به مدارس باید ارائه کنند. این فرم تعیین‌کننده رشته تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم است.

اولویت‌های ثبت شده در فرم هدایت تحصیلی برای راهنمایی مناسب‌تر دانش‌آموزان اولویت‌بندی شده و میزان موفقیت آن‌ها در هر یک از زمینه‌های تحصیلی را به صورت حدودی مشخص می‌نماید. اجباری در انتخاب رشته‌های ذکر شده وجود ندارد. بعضی از مدارس ممکن است تنها در اولویت‌های الف و ب ثبت‌نام دانش‌آموزان را بپذیرند.

دانش‌آموزانی که از انتخاب رشته خود راضی نباشند، می‌توانند درخواست تغییر رشته بدهند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x