جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

امتحان نهایی دین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته علوم انسانی دی 1402 با پاسخ تشریحی

امتحان نهایی دین و زندگی 3 پایه دوازدهم رشته علوم انسانی دی 1402 با پاسخ تشریحی
تعلیمات-دینی-3-دی-1401-انسانی
فهرست مطالب

امتحان نهایی دین و زندگی 3 ویژه رشته علوم انسانی صرفا به صورت کتبی و از 20 نمره می باشد. در ادامه شما می توانید سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 3 ویژه رشته علوم انسانی دی 1402 را با پاسخنامه آن مشاهده کنید:

سوالات امتحان نهایی دین و زندگی 3 رشته انسانی دی 1402

در آزمون دی 1401 سوالات امتحان نهایی دین و زندگی در 8 بخش طراحی گردید. توجه به مفاهیم مختلف کتاب و طراحی طیف متفاوتی از سوالات به این آزمون تنوع بالایی بخشیده است. برخی از سوالات مهم امتحان نهایی شهریور 1401 در ادامه آورده شده است:

1- جملات زیر را با کلمات مناسب تکمیل کنید.(1 نمره)

شکسته شدن سد جاهلیت و خرافه گرايی در دوره تمدن اسلامی سبب اشتیاق جامعه آن روز به ………. شد .

پاسخ : علم یا دانش ( 0.5)

 

دروغ گفتن و تهمت زدن مربوط به حقوق ………. افراد است که نیاز به توبه دارد.

پاسخ : معنوی (0.5)

2- به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید. (1 نمره)

نام دو نفر از زناني که در خانواده پیامبر “صلی الله علیه و آله” پا به پای مردان، تاريخ را رقم زدند، بنويسید.

پاسخ : حضرت خدیجه سلام الله علیها- حضرت فاطمه سلام الله علیها – حضرت زینب سلام الله علیها(ذکر نام دو نفرکافی است هر مورد 0.25)

 

دو پرتگاه خطرناک سقوط در وادی” ضلالت و گمراهی” کدامند؟

پاسخ : 1- عادت به گناه (0.25) 2- توجیه گناه (0.25)

3- اصطلاحات زیر را تعریف کنید. (1 نمره)

رب :

پاسخ : رب : به معنای مالک وصاحب اختیاری که تدبیر وپرورش مخلوقات به دست اوست. (0.5)

انقلاب علیه خود :

پاسخ : انقلاب علیه خود: یعنی انسان با پیروی از عقل می تواند علیه تمایلات ناپسند خود قیام کند. (0.5)

4- سوالات تشریحی. (3 نمره)

رواج “بی بند و باری جنسی” در تمدن غرب چه نتايجی را به دنبال داشته است ؟

پاسخ : بی بندو باری جنسی آن چنان در غرب رواج یافته است که بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده اند که توان اصلاح و مبارزه آن را ندارند، (0.5) از این رو به ناچار در پی آن برآمده اند که معیارها و ضوابط اخلاقی را تغییر بدهند (0.25) و امروزه دیگر هیچ گونه ضابطه و معیار مذهبی یا اخلاقی که منشأ الهی داشته باشد، معنا ندارد.(0.25)

 

چرا در تمدن اسلامی يکی از اهداف مهم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ايجاد جامعه عدالت محور بود؟

پاسخ : از اهداف مهم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برپایی جامعه عدالت محور بود تا مظلوم بتواند به آسانى حق خود را از ظالم بستاند (0.5) و امکان رشد و تعالی برای همه انسان ها فراهم باشد نه این که ثروت ونعمت های زمین در انحصار گروهی محدود باشد (0.5)

 

توفیق به چه معناست؟ يکی از جلوه های سنت توفیق را توضیح دهید؟

پاسخ : توفیق به معنای آسان نمودن است (0.25) یکی از جلوه های آن نصرت و هدایت الهى به دنبال تلاش و مجاهدت است. خداوند انسان تلاشگر و مجاهد را حمایت می کند، دست او را می گیرد و با پشتیبانى خود به پیش می برد. جلوه دیگر آن ایجاد زمینه مناسب برای رشد و تعالی شخص مومن می باشد. (0.75) ( ذکر یکی از جلوه ها کافی است)  

برای مشاهده تمامی سوالات، فایل زیر را دانلود کنید…

بخش بندی کتاب دین و زندگی 3

کتاب دین و زندگی 3 ویژه رشته علوم انسانی دو بخش دارد. این کتاب به دانش آموزان پایه دوازدهم رشته علوم انسانی تدریس می شود. بخش نخست آن “تفکر و اندیشه” نام دارد و شامل 6 درس است. بخش دوم آن “در مسیر” نام دارد و 7 درس را شامل می شود.

بارم بندی امتحان نهایی دین و زندگی 3

در امتحان نهایی دین و زندگی 3 به بخش نخست کتاب که شامل 6 درس می باشد و در آزمون نیم سال اول مورد ارزیابی قرار گرفته است، 7 نمره اختصاص یافته است. بخش دوم کتاب هم که شمال 7 درس است، 13 نمره به خود اختصاص می دهد. پس برای موفقیت در امتحان نهایی این درس باید توجه ویژه ای به دروس نیمسال دوم داشته باشید.

مدت زمان و تعداد سوالات

تعداد سوالات امتحان نهایی دین و زندگی حدود 25 سوال است و وقت تقریبی آزمون 75 تا 80 دقیقه است. وقت آزمون با تعداد سوالات نسبت مستقیم دارد و در آزمون هایی که تعداد سوالات بیش از 25 باشد، زمان آزمون نیز 80 دقیقه خواهد بود.

در امتحان نهایی دین و زندگی 3 رشته علوم انسانی، 7 نمره به دروس نیمسال اول و 13 نمره به دروس نیمسال دوم اختصاص داده شده است.

نکاتی درباره امتحان نهایی دین و زندگی 3

ترجمه آیاتی که در مقابل صفحه قرائت و قبل از شروع درس آمده، جزء محتوای آموزشی نیست و تنها جهت آشنایی دانش آموزانی كه تمایل به دانستن مفاهیم این آیات را دارند، قرار داده شده است. از این قسمت در آزمون ها، اعم از آزمونهای كتبی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و آزمون های ورودی دانشگاهها، نباید سؤالی طرح شود.

آیات ابتدای هر درس برای قرائت در كلاس است و تنها در ارزشیابی مستمر و پایانی نیمسال اول به صورت شفاهی از دانش آموزان پرسیده می شود و نباید هیچگونه سؤالی در امتحانات كتبی و آزمونهای ورودی دانشگاهها از این آیات طراحی شود.

ترجمه آیاتی که در مقابل صفحه قرائت و قبل از شروع درس آمده، جزء محتوای آموزشی نیست و تنها جهت آشنایی دانش آموزانی كه تمایل به دانستن مفاهیم این آیات را دارند، قرار داده شده است. از این قسمت در آزمون ها، اعم از آزمونهای كتبی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و آزمون های ورودی دانشگاهها، نباید سؤالی طرح شود.

قسمتهای “بیشتر بدانیم”، “پیشنهاد”، “پاورقیها”، “برداشت” و “دانش تکمیلی” فقط برای توسعه اطلاعات و كسب نمره تشویقی است و در امتحانات مستمر و پایانی و آزمونهای ورودی دانشگاهها نباید از این قسمت ها سؤال طرح شود.

بخشهای “پاسخ به یک پرسش” و “نمونه” جزء متن آموزشی است که در فرایند آموزش بایستی ارائه شود و از آن سؤال طرح می گردد.

حفظ کردن عین آیات و روایات ضروری نیست، بلکه برداشت و استنباط از آنها اهمیت دارد.

در نظر داشته باشید که کتاب و امتحان نهایی درس دین و زندگی رشته علوم انسانی متفاوت از سایر رشته ها می باشد.

سوالات متداول

در امتحان نهایی درس دین و زندگی 3، 7نمره به 6 درس نخست (نیمسال اول) و 13 نمره به دروس 7 تا 13 اختصاص می یابد.

در امتحان نهایی پایان سال امتحان دین و زندگی به صورت کتبی برگزار می شود و تمام 20 نمره مربوط به همان امتحان است.

حفظ کردن آیات ضروری نیست. قسمتهای “بیشتر بدانیم”، “پیشنهاد”، “پاورقیها”، “برداشت” و “دانش تکمیلی” نیز حفظ می گردد.ترجمه آیاتی که در مقابل صفحه قرائت و قبل از شروع درس آمده، جزء محتوای آمتحانی نیست.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x