جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403
برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403
فهرست مطالب

اگر می‌خواهید در رشته‌های پرطرف‌دار و البته دانشگاه‌های خوب و شهرهای بزرگ تحصیل کنید، باید برای رقابت بزرگ کنکور آماده شوید. اولین قدم برای موفقیت در کنکور، برنامه‌ریزی‌کردن است. داوطلبینی که قصد کسب رتبه های برتر و رتبه های تک رقمی را دارند به برنامه ریزی نیاز دارند.

در این نوشتار چهارچوب‌های مهم و نکات کلیدی برای برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 تعیین شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

فواید برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 می‌تواند شما را چندین گام نسبت به داوطلبینی که بدون برنامه برای کنکور آماده می‌شوند جلو بیندازد. هدف شما هر چقدر بزرگ باشد برنامه باید جزئی‌تر و دقیق‌تر باشد تا  شما را به هدفتان برساند. اگر برای مطالعه دروس، برنامه‌ریزی منسجمی نداشته باشید و در هر بازه زمانی که دوست داشته باشید، مطالعه کنید، آنگاه به موفقیت موردنظر دست پیدا نمی‌کنید. اهمیت برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 در زیر ذکر شده است:

  1. 1. از نظر روانی به آرامش می‌رسید، زیرا دقیق می‌دانید که چه کاری را در چه زمانی شروع و در چه زمانی به اتمام برسانید.
  2. 2. از وقت و انرژی خود بیشترین استفاده را می‌برید.
  3. 3. سر موقع و به‌اندازه تفریح دارید و نیاز نیست از خواب‌وخوراک خود برای مطالعه بزنید.
  4. 4. انگیزه برای انجام به‌موقع وظایف را دارید.
  5. 5. شانس موفقیت شما نسبت به داوطلبین دیگر بیشتر است.
برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی نکات بسیار زیادی دارد که باید تک‌تک این ویژگی‌ها دقت کرد تا در نهایت به یک برنامه اصولی دست پیدا کرد.

  1. 1. برنامه باید براساس اصول شخصیتی باشد.
  2. 2. برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 نیازمند شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت شما در هر مبحث است.
  3. 3. یک برنامه ثابت و بدون انعطاف، اشتباه بزرگ است.
  4. 4. ارزیابی عملکرد و بررسی سیر پیشرفت بسیار اهمیت دارد. در صورت عدم توجه به این نکته نمی‌توان انتظار پیشرفت چشمگیر را داشت.
  5. 5. مرور، مرور و مرور مهم‌ترین اصل برای یادگیری است که باید در برنامه‌ریزی درسی کنکور ریاضی گنجانده شود در غیر این صورت احتمال موفقیت کاهش می‌یابد.
  6. 6. استراحت و خواب کافی و درست یکی از واجب‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی است که داوطلبین از آن غافل‌اند. توجه داشته باشید که سنگ بزرگ، نشانه نزدن است.

انواع برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 انواع مختلفی دارد که بسته به هدف مطالعه و نیاز مخاطب به سه دسته (حجمی، زمانی، تلفیقی) تقسیم‌بندی می‌شوند. هرکدام این نوع برنامه‌ریزی‌ها نکات قوت و اشکالاتی دارند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم:  

برنامه زمانی کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی زمانی براساس زمان است. برای مثال شما تعیین می‌کنید که در روز شنبه 2 ساعت باید به حسابان اختصاص دهید. مشکلی که در این برنامه‌ریزی وجود دارد این است که نمی‌دانید تا چه حجمی از درس حسابان در این دو ساعت باید مطالعه شود.

برنامه‌ریزی حجمی کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی حجمی برخلاف برنامه زمانی، خبری از تعیین زمان نیست. در این برنامه‌ریزی مشخص می‌شود که برای مثال در روز شنبه باید فصل دوم درس فیزیک مطالعه شود. در این روش که به برنامه‌ریزی راهبردی آزمون نیز معروف است، زمان مشخص نیست. برای مثال ممکن است کل یک روز برای مطالعه یک مبحث هدر رود.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی تلفیقی (حجمی - زمانی) برای کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی تلفیقی که یک برنامه‌ریزی جامع و کامل است می‌تواند به شما یک دید کاملاً روشن و شفاف بدهد. با برنامه تلفیقی هم زمان و هم حجم دروس که باید مطالعه شود، تعیین شده و می‌توانید با جزئیات بیشتری پیش روید. اکثر رتبه برترها از برنامه تلفیقی زمانی – حجمی برای موفقیت استفاده کرده‌اند.

انواع برنامه‌ریزی کنکور ریاضی از نظر زمانی

برای موفقیت در کنکور ریاضی 1403 و کسب رتبه‌های برتر نیازمند برنامه‌های زمانی هستیم. برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از جمله برنامه‌هایی هستند که باید در زمان برنامه‌ریزی به آن‌ها توجه داشته باشیم.

برنامه زمانی بلندمدت در کنکور ریاضی 1403

تنظیم برنامه بلندمدت کمی سخت است و در آن باید یک برنامه یک‌ساله مشخص شود. برای راحتی کار می‌توانید از برنامه‌های زمانی بلندمدت آزمون‌ها استفاده کرد. بهترین برنامه بلندمدت برنامه راهبردی آزمون‌ها است. برای نوشت برنامه زمانی بلندمدت نیاز است تا در یک کاغذ اسم تمامی کتاب‌ها نوشته شود و سپس مقابل آن‌ها تعداد فصول، تعداد صفحات هر فصل، درجه سختی و میزان تسلط شما روی آن مباحث مشخص شود.  سپس مشخص کنید که مطالعه هر کتاب و هر پایه چند روز زمان لازم دارد. سعی کنید مطالعه یکی از پایه‌ها را با یک نیم‌سال دوازدهم همزمان کنید؛ مثلاً پایه دهم و نیم‌سال اول دوازدهم.

برنامه زمانی میان‌مدت برای کنکور ریاضی 1403

براساس برنامه بلندمدت می‌توان به یک برنامه میان‌مدت دسترسی پیدا کرد. برای مثال براساس برنامه بلندمدت می‌توان مشخص کرد که در دو هفته آینده کدام دروس باید مطالعه شوند. برای نوشتن برنامه میان‌مدت بهتر است تعداد روزها و ساعت‌هایی که می‌توانید مطالعه کنید را مشخص کنید. برای مثال در برنامه میان‌مدت نیاز است که از برنامه زمانی – حجمی بهره‌مند شوید.   مثلاً روزی 7 ساعت و هفته‌ای 50 ساعت، حالا قرار است فیزیک دهم فصل اول، حسابان، فصل اول شیمی دهم و هندسه دوازدهم را بخوانم،  در این بازه زمانی باید تعیین کنید که برای فیزیک دهم فصل اول چه مبحثی و چه زمانی اختصاص داده شود.

برنامه زمانی کوتاه‌مدت برای کنکور ریاضی 1403 نیازمند این است که به صورت فردی تعیین شود و در آن باید زمان مطالعه، حجم هر درس، تعداد تست و خلاصه همه چیز به صورت واضح تعیین شود. برنامه کوتاه‌مدت یک برنامه روزانه است.

مدیریت زمان در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

مهم‌ترین نکته در برنامه‌ریزی برای کنکور ریاضی 1403 مدیریت زمان است. زمان است که موفقیت شما را تضمین می‌کند. باید به طور صحیح و شفاف در بازه زمانی مشخص حجم دروسی که باید مطالعه شوند را تعیین کنید. مدیریت زمان در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 باید براساس سختی دروس، ضرایب دروس و میزان بازدهی فرد انجام شود. به‌طورکلی مدیریت زمان به معنی تعیین بازه حداقلی و حداکثری برای مطالعه دروس مختلف است که برای هر شخص متفاوت است.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403

چهارچوب برنامه‌ریزی ریزی کنکور ریاضی 1403

در یک ساختار کلی اگر بخواهید یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید می‌توانید جدول زیر را مشاهده کنید:

چهارچوب برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403
برنامه زمانی بلندمدت برنامه‌ریزی بلندمدت یک برنامه سالانه است که بهتر است متناسب با سرفصل‌های کتاب‌درسی و مطابق با برنامه مدرسه باشد. برنامه سالانه در راستای داشتن یک دورنمای کلی از آنچه که قرار است در ماه‌های این سال انجام شود را به شما نشان می‌دهد.
برنامه زمانی میان‌مدت برنامه‌ریزی میان‌مدت یا هفتگی به شما جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد. براساس برنامه سالانه باید دروسی که در یک هفته تعیین شود را مشخص می‌کنید و براساس برنامه زمانی – حجمی به مطالعه دروس می‌پردازید.
برنامه زمانی کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی روزانه باید متناسب با برنامه‌ریزی هفتگی باشد. محدودکردن خود به یک‌زمان دقیق، کاری سخت است. برای افزایش اثربخشی مطالعه باید انعطاف در برنامه را رعایت کنید. خلاصه‌نویسی و های‌لایت‌کردن نکات مهم در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت بسیار مهم است.

اصول مهم در برنامه‌ریزی کنکور تجربی 1403

برای موفقیت شما باید از سردرگمی نجات پیدا کنید،  نجات شما از سردرگمی با کمک چهارچوب منعطف امکان‌پذیر است. در جدول زیر یک چهارچوب بسیار مهم و هوشمندانه ذکر شده است که برای موفقیت به‌تمامی عوامل آن نیاز دارید.

نکات مهم برای داشتن برنامه‌ریزی اصولی کنکور تجربی 1403
1 تناسب برنامه با ویژگی‌ها شخصیتی در برنامه‌ریزی حتماً به ویژگی‌های شخصیتی خود توجه کنید. اگر برنامه‌ریزی شما فراتر از حد توان باشد به‌مرور دیگر پایبند به آن نخواهید بود؛ زیرا خارج از توانایی شماست
2 شناخت رشته موردعلاقه خود برای اینکه برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید رشته‌های موردعلاقه خود را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید.
3 توجه به بودجه‌بندی کنکور زمانی که تسلط کامل بر بودجه‌بندی کنکور سراسری داشته باشید از اهمیت هر مبحث اطلاع کامل دارید و می‌توانید زمان خود را برای مطالعه مباحث مختلف مدیریت کنید.
4 تناسب میان دروس عمومی و اختصاصی دروس اختصاصی به‌واسطه ضریب بالاتری که دارند از اهمیت بیشتری برای کنکور سراسری برخوردار هستند و طبیعتاً تأثیر بیشتری نیز در تعیین تراز و رتبه شما دارند.
5 رعایت پیش‌نیازها رعایت پیش‌نیازها یکی از اصول اولیه و مهم برای برنامه‌ریزی منظم و کارآمد به حساب می‌آید.
6 تعیین نقاط ضعف و قوت خود نقاط ضعف و قوت خود را در هر درس و مبحث یادداشت کنید تا در زمان های مناسب به رفع و تقویت آن ها بپردازید.
7 داشتن برنامه‌ریزی حجمی – زمانی برنامه‌ریزی حجمی – زمانی نیز به معنای این است که حجمی از درسی را باید در زمان مشخصی مطالعه کنید. (زمان مطالعه شما بر اساس توانایی‌های شخصی شماست و برای هر دانش‌آموز متفاوت است)
8 برنامه‌ریزی دارای پارت‌های جبرانی و انعطاف‌پذیر گر به هر دلیلی دچار عقب‌ماندگی از برنامه‌ریزی شدید بدون هیچ‌گونه استرس و اضطرابی و باتکیه‌بر پارت‌های جبرانی و برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیری که در اختیار دارید به ادامه مطالعه سایر دروس بپردازید.
9 داشتن روش مطالعه متناسب با هر درس شما داوطلب هر رشته‌ای که باشید دروس آن رشته شامل سه دسته از دروس محاسباتی، دروس مفهومی و دروس حفظی هستید.
10 رعایت تنوع درسی رعایت تنوع درسی در برنامه‌ریزی شما سبب می‌شود تا ذهن شما دچار کندی – یکنواختی و خستگی نشود. دروس کنکوری را بر اساس ماهیت آن‌ها (محاسباتی – مفهومی – حفظی) به‌تناسب در برنامه‌ریزی خود قرار دهید.
11 داشتن زمان‌های اختصاصی برای مرور از آن جایی که حجم دروس برای کنکور سراسری زیاد است شاید زمان زیادی از مطالعه بعضی از دروس تا زمان برگزاری کنکور سراسری بگذرد؛ اما زمانی که مرور داشته باشید به‌خوبی می‌توانید آن مباحث را به حافظه بلندمدت خود منتقل کنید.
12 اختصاص زمان‌های ویژه برای تست‌زنی تست‌زدن یکی از مهم‌ترین آیتم‌های یک برنامه‌ریزی اصولی است. شما پس از تسلط کامل روی مفاهیم کنکوری باید به سراغ تست‌زدن بروید.

نحوه آغاز مطالعه برای کنکور ریاضی 1403

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 نیازمند منطق است. برای اینکه یک برنامه دقیق و درعین‌حال جامع داشته باشید باید بدانید که از چه زمانی باید مطالعه را شروع کنید.

  • 1. داوطلبین دوازدهم بهتر است حتماً از تابستان برای رفع اشکال دروس اقدام کنند و پایه دهم و یازدهم خود را تقویت کنند.
  • 2. داوطلبین پشت‌کنکوری بعد از دریافت کارنامه اولیه و تجزیه‌وتحلیل علت شکست، به برنامه‌ریزی مباحثی که در آن‌ها ضعیف‌تر هستند بپردازند.
نحوه مطالعه دروس ریاضی برای کنکور 1403
1 مفاهیم رو اصولی یاد بگیرید شما باید به جای حفظ مطلب، به درک آن‌ها بپردازید.
2 از تمرین‌های خود کتاب‌ها کمک بگیرید بعد از مطالعه عمیق و اصولی کتاب نوبت به حل تمرین‌های خود کتاب می‌رسد که از اهمیت بالایی برخوردار است.
3 تست‌های تألیفی حل کنید تست‌های تألیفی کمک می‌کند که از نگاه‌های مختلفی به مباحث درسی بپردازید.
4 فقط فرمول‌های اصلی رو یاد بگیرید یادگرفتن فرمول اصلی حل یک مسئله به طور کامل خیلی در کنکور کمک کننده است و حفظ ده‌ها فرمول ضرورتی ندارد.
5 تست‌های کنکور را حل کنید. حل‌کردن تست‌های کنکور سنوات گذشته بسیار مهم است و سبب کاهش استرس و افزایش توانایی در حل تست‌ها می‌شود.
6 تمرین و تکرار را فراموش نکنید. مرور و تمرین سبب تثبیت مطالب ریاضی در ذهن می‌شود.
7 خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری کنید. خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری چه در زمان مطالعه و چه در زمان تست‌زنی بسیار اهمیت دارد.
8 شرکت در آزمون‌های مختلف شرکت در آزمون‌های مختلف سبب شده تا استرس شما کاهش یابد و شرایطی مانند شرایط کنکور برایتان فراهم شود.
9 تعیین بودجه‌بندی‌ها آشنایی با بودجه‌بندی دروس در کنکور سبب می‌شود تا روی دروسی که ضرایب بیشتری دارند، وقت بیشتری صرف شود.
10 استفاده از منابع درسی استفاده از منابع درسی و منابع تست‌زنی مفید یک گام بسیار مهم در موفقیت کنکور ریاضی 1403 است.

موارد مهم در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی چیست؟

موارد مهم در برنامه‌ریزی کنکور ریاضی در زیر ارائه شده است:

  • 1. تاریخ برنامه‌ریزی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه
  • 2. تعیین دروس موردنظر برای مطالعه
  • 3. تعیین مبحث موردمطالعه از دروس انتخابی
  • 4. تعیین ساعت مطالعه تشریحی برای متن کتاب
  • 5. تعیین ساعت مطالعه تستی برای حل تست و تمرین

پرسش و پاسخ

برای کنکور ریاضی، نیاز است که یک برنامه بلندمدت داشته باشید، بهترین برنامه بلندمدت، استفاده از برنامه راهبردی آزمون‌ها است. بعد از مشخص‌شدن برنامه بلندمدت، یک برنامه میان‌مدت هفتگی یا دوهفته‌ای داشته باشید و سپس براساس این برنامه میان‌مدت می‌توان یک برنامه روزانه مناسب چیدمان کند.

هنگام برنامه‌ریزی واقع‌بین باشید و برنامه‌ای بنویسید که مطمئنید از پس انجامش برمی‌آیید و بعد به‌مرور برنامه را سنگین‌تر کنید.

رقابت برای رشته‌های پرطرف‌دار و دانشگاه‌های برتر رشته ریاضی داغ است و برای پذیرش در این رشته‌ها باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 نیازمند تعیین هدف، منابع آزمون، طراحی جدول برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و نحوه مطالعه دروس است

  • برنامه هر فردی باید مختص خود باشد و کپی‌برداری از برنامه فرد دیگر اشتباه است.
  • در هر برنامه‌ای باید زمان تفریح و استراحت وجود داشته باشد.
  • برنامه درسی باید دارای تایم‌های جبرانی باشد.
  • در برنامه‌ریزی درسی کنکور ریاضی باید در هر بازه از سال، حجم دروس متفاوت باشد، برای مثال در دوران مدرسه حجم دروسی که باید مطالعه شود با دوران تعطیلات متفاوت است.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x