جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تاثیر معدل در کنکور 1403 با نظام قدیم

تاثیر معدل در کنکور 1403 با نظام قدیم
تاثیر معدل در کنکور 1403 با نظام قدیم
فهرست مطالب

از جمله سؤالات رایجی که داوطلبین می‌پرسند، مربوط به تاثیر معدل نظام قدیم در کنکور 1403 است و اینکه آیا این داوطلبین باید سؤالات نظام جدید را پاسخ دهند یا خیر. داوطلبین نظام قدیم هم برای شرکت در ترمیم معدل و هم برای شرکت در کنکور باید کتاب‌های نظام جدید را مطالعه کنند، زیرا سؤالات از این منابع طرح می‌شود. تاثیر معدل در کنکور 1403 برای نظام جدید مانند نظام قدیم 50 درصد است. برای داوطلبین نظام جدید، هم دروس سال سوم دبیرستان و هم پیش دانشگاهی به عنوان سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنکور نظام قدیم ادامه مطلب را مطالعه کنید.

با گزینه دو همراه باشید.

تاثیر معدل در کنکور 1403 با نظام قدیم

انواع نظام قدیم در کنکور

داوطلبان نظام قدیم به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول که دیپلم آن‌ها قبل از سال ۸۴ بوده است و هیچ امتحان نهایی در سال سوم دبیرستان نداشته‌اند و گروه دوم داوطلبان بعد از سال ۱۳۸۴ هستند که در سال سوم دبیرستان در امتحانات نهایی شرکت کرده‌اند.

تکالیف دیپلمه‌های قبل از 84 برای کنکور 1403 از جمله سؤالات کاربرانی است که قبل از 84 دیپلم گرفته اند و اکنون قصد دارند در کنکور شرکت کنند. این دسته از داوطلبین بهتر است متن زیر را مطالعه کنند:

مشمولان ایجاد سابقه تحصیلی

براساس آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1403 مشمولان ایجاد سابقه تحصیلی در زیر لیست شده‌اند:

  • 1. فارغ‌التحصیلان دوره متوسط شاخه نظری نظام‌های آموزشی قبل از سال 1384
  • 2. دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان نظام‌های آموزشی شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای
  • 3. فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و دارندگان گواهینامه‌های معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی
  • 4. طلاب حوزه‌های علمیه
  • 5. دارندگان گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسط و فارغ‌التحصیلان دوره پیش‌دانشگاهی فاقد کل یا بخشی از سابقه تحصیلی
  • 6. دانش‌آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود
  • 7. سایر فارغ‌التحصیلان شاخه نظری دارای سوابق تحصیلی ناقص

دوره متوسطه شامل: نظام‌های آموزشی دوره شش‌ساله متوسطه، دوره چهارساله متوسطه، دوره سه‌ساله نیمسالی واحدی/سالی واحدی، دوره پیش‌دانشگاهی نیم‌سالی واحدی/ سالی واحدی و دوره دوم متوسطه نظام 3-3-3-3 است.

تاثیر معدل در کنکور 1403 با نظام قدیم

مشمولان ترمیم معدل

آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1403 مشمولان ترمیم معدل در زیر لیست شده اند:

  • 1. مشمولان پاراگراف بالا که مشمول ایجاد سابقه تحصیلی هستند.
  • 2. فارغ‌التحصیلان دوره پیش‌دانشگاهی دارای سابقه تحصیلی (4 عنوان درس نهایی)
  • 3. فارغ‌التحصیلان دوره متوسط شاخه نظری شیوه سالی واحدی و ترمی‌واحدی دارای مدرک پیش‌دانشگاهی از سال 1384 به بعد
  • 4. فارغ‌التحصیلان نظام جدید آموزشی 3-3-6 برای ترمیم

فارغ‌التحصیلان متقاضی ایجاد سابقه یا ترمیم نمره علاوه بر منطقه/ناحیه/شهرستان محل اخذ مدرک فارغ‌التحصیلی خود می‌توانند در سایر مناطق نیز اقدام به ثبت‌نام و شرکت در امتحانات دروس مربوطه نمایند.

آیا نظام قدیم می‌تواند کنکور نظام جدید بدهد؟

دفترچه سؤالات نظام قدیم به‌طورکلی حذف شده و داوطلبان نظام قدیم نیز به سؤالات نظام جدید پاسخ دهند. یعنی منابع مطالعاتی آنها نیز از نظام قدیم به‌نظام جدید تغییر پیدا کرده است.  کلیه سؤالات کنکور سراسری از کتاب‌های درسی نظام جدید طراحی می‌شوند.

منابع نظام جدید کنکور شامل درس‌های اختصاصی هستند که در گروه علوم تجربی متشکل از ریاضیات، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و زمین‌شناسی است. همچنین در گروه ریاضی، درس‌های ریاضیات، فیزیک و شیمی مورد سؤال قرار می‌گیرند و در رشته انسانی نیز طراحی سؤالات از دروس روان‌شناسی، علوم اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زبان عربی تخصصی، ادبیات تخصصی و … است.

تاثیر معدل در کنکور 1403 برای نظام قدیم

تاثیر معدل نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۳ به صورت قطعی است.

 نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 برای داوطلبان نظام قدیمی نسبت به داوطلبان نظام جدید متفاوت خواهد بود. این تفاوت به این دلیل است که دانش‌آموزان نظام قدیم هم نمرات دیپلم و هم نمرات پیش‌دانشگاهی آنها در سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود، اما برای دانش‌آموزان نظام جدید تنها نمرات پایه دوازدهم آنان در سوابق تحصیلی لحاظ خواهد شد.

براساس اعلام رئیس سازمان سنجش داوطلبان اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی حرفه‌ای و کاردانش در تمام نظام‌های آموزش‌وپرورش (از جمله نظام قدیم) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش‌وپرورش اقدام کنند.

برای تاثیر معدل در کنکور 1403 برای نظام قدیم می‌توانید مقاله ضرایب دروس در کنکور نظام قدیم را مطالعه کنید.

اگر از داوطلبان نظام قدیم هستید و امتحانات نهایی سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی را گذرانده‌اید، می‌توانید برای جبران نمرات خود در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید.

تکلیف پشت‌کنکوری‌های نظام قدیم

پشت‌کنکوری‌های نظام قدیم که فاقد سابقه تحصیلی هستند یا نمرات کمی دارند، می‌توانند در امتحانات خردادماه شرکت کنند. داوطلبین برای ثبت‌نام در ترمیم معدل فقط باید به صورت الکترونیکی به سایت مای مدیو مراجعه کنند.

کنکور مجدد دیپلم نظام قدیم بعد از سال ۸۴

دیپلمه‌های ۸۴ به بعد، امتحانات سال سوم دبیرستانشان به صورت نهایی برگزار شده است  و این داوطلبان بدون هیچ مشکلی می‌توانند از نتایج دیپلم خود در سوابق تحصیلی استفاده کنند. البته با باتوجه‌به تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور، داوطلبانی که تمایل دارند در کنکور شرکت کنند، در صورت عدم رضایت از نمرات امتحان نهایی خود می‌توانند در امتحان ترمیم معدل که خردادماه برگزار می‌شود، شرکت کنند. در صورت یکه داوطلب نمره بهتری نسبت به نمره قبلی کسب کند، نمره بالاتر برای تاثیر در کنکور لحاظ می‌شود.

کنکور مجدد دیپلم نظام قدیم قبل از سال ۱۳۸۴

دیپلمه‌های نظام قدیم قبل از سال ۸۴ امتحان سال سوم و سال آخر آن به صورت نهایی برگزار نشده است،  بنابراین نمی‌توانند از سوابق تحصیلیشان در کنکور استفاده کنند. این داوطلبان برای شرکت در کنکور 1403 باید یکی از این دو راه زیر را انتخاب کنند:

شرکت در ترمیم معدل که مصاف با امتحانات نهایی خردادماه است.

درنظرنگرفتن شرایط تاثیر معدل و شرکت در کنکور بدون تاثیر معدل که البته باتوجه‌به تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی امتحانات نهایی در کنکور، بهتر است بدون معدل در کنکور شرکت نشود، زیرا سهم سوابق تحصیلی 50 درصد و سهم کنکور 50 درصد است.

تاثیر معدل در کنکور 1403 برای شاخه‌های نظری

تاثیر معدل در کنکور 1403 براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زیر ارائه شده است.

تاثیر معدل در کنکور 1403 – شاخه نظری
نظام جدید 50 درصد قطعی (28 درصد عمومی و 22 درصد اختصاصی)
نظام قدیم و پیش‌دانشگاهی دارای نمرات نهایی 50 درصد قطعی (28 درصد عمومی و 22 درصد اختصاصی)
دیپلم‌های قبل از سال 1384 ایجاد سابقه و 50 درصد قطعی
دیپلم‌های کارودانش و فنی حرفه‌ای ایجاد سابقه و 50 درصد قطعی

تاثیر معدل در کنکور 1403 برای هنر و زبان‌های خارجی

تاثیر معدل در کنکور 1403 برای هنر و زبان‌های خارجی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زیر ارائه شده است.

تاثیر معدل در کنکور 1403 – هنر و زبان‌های خارجی
نظام جدید 28 درصد قطعی (28 درصد عمومی)
نظام قدیم و پیش‌دانشگاهی دارای نمرات نهایی 28 درصد قطعی (21 درصد سهم دروس عمومی سوم دبیرستان و 7 درصد دروس عمومی پیش دانشگاهی)

پرسش و پاسخ

برای کنکور 1403 تصمیم گرفته شده است میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 50 درصد باشد.

اگر دیپلم بعد از ۸۴ دارید؛ ولی در گروه آزمایشی متفاوت با دیپلم را برای کنکور مجدد دیپلم نظام قدیم انتخاب کرده‌اید، شرکت در امتحانات نهایی دوازدهم در رشته مربوطه و ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور لازم است.

بله میزان تاثیر نمرات امتحان نهایی برای نظام جدید و قدیم با همدیگر متفاوت است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x