دانش آموزان دوره اول متوسطه که مشغول به تحصیل در یکی از پایه های هفتم، هشتم و نهم هستند، می توانند در جشنواره نوجوان خوارزمی شرکت کنند. اطلاعیه ثبت نام جشنواره خوارزمی متوسطه اول که شامل زمان ثبت نام و برگزاری جشنواره است معمولا در فرودین هر ماه در هر سال ارائه می شود. در این نوشتار همراه شما هستیم تا در مورد جشنواره خوارزمی اطلاعاتی بیان کنیم.
با گزینه دو همراه باشید.
جشنواره ها و رویدادهای علمی متعددی در کشور با هدف یافتن استعدادها و پرورش آن ها برگزار می شود. جشنواره خورازمی از باسابقه ترین جشنواره های علمی کشور است که همه ساله برگزار شده و تسهیلات ارزنده ای مانند معرفی پژوهشگران به صندوق های حمایتی، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان سنجش به برگزیدگان اعطا می شود. همچنین به برگزیدگان جوایز نقدی ارزنده ای اهدا می شود.
جشنواره خوارزمی چیست؟
نام محمد بن موسی خوارزمی ریاضی دان و منجم شاخص ایرانی قرن سوم هجری قمری روی جشنواره خورازمی گذارده شده است. جشنواره خورازمی میدان مسابقه علمی پژوهشی است که هر فردی بنا بر طرح و پژوهش های خود می تواند در یکی از بخش های سه گانه نوجوان، جوان و بین المللی ثبت نام کند.
به صورت کلی، یکی از مهمترین رویدادهای علمی سالانه در داخل کشور، برگزاری جشنواره خوارزمی است. این جشنواره علمی از شهرت داخلی و اعتبار بین المللی برخوردار است و در سه بخش دانش آموزی، جوان و بین المللی طرح ها و پژوهش های نوین را دریافت می کند، سپس بهترین طرح را انتخاب و به برگزیدگان جوایز تقدیم می شود.
بخش های مختلف جشنواره خوارزمی
جشنواره دانش آموز خوارزمی یکی از سه بخش اصلی جشنواره های خورازمی (دانش آموزی، جوان و بین الملی) است که خود به دو دسته تقسیم می شود.
- گروه اول دانش آموزان متوسطه اول- بخش نوجوان
- گروه دوم دانش آموزان متوسطه دوم – بخش جوان
گروه اول دانش آموزان متوسطه اول هستند که اصطلاحا به گروه اول، گروه نوجوان بخش دانش آموزی و به گروه دوم، گروه جوان بخش دانش آموزی گفته می شود.
اهداف جشنواره خوارزمی دانش آموزی
اهداف جشنواره خورازمی به شرح زیر است:
- ایجاد زمینه های مناسب برای بروز، پرورش، رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت های نوجوانان و جوانان
- توسعه روحیه پژوهش و نوآوری
- حمایت مادی دانش آموزان و دانشجویان پژوهشگر
- کاربردی کردن طرح ها و پژوهش ها
- تطابق طرح ها و عملی کردن آن ها با نیازهای جامعه
- آماده سازی نسل جوان برای ورود به میدان رقابت های علمی و فنی
- هدایت استعدادها و خلاقیت ها در جهت رفع نیازهای مراکز علمی
- آشنایی دانش آموزان با پژوهش و شیوه های کشف و حل خلاقانه مسائل علمی و فنی
- انجام کارهای علمی، فنی و پژوهشی به شیوه
محورهای جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان
در جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان مطابق با جدول زیر در محورهای “پژوهش، دست سازه، زبان و ادبیات فارسی، فعالیت های آزمایشگاهی، زبان خارجی، بازارچه های کسب و کار دانش آموزی، ریاضی، برنامه نویسی و مطالعات اجتماعی (مناظره علمی)” به صورت انفرادی یا گروهی به انجام فعالیت های علمی – پژوهشی می پردازند. گروههای تخصصی و محورهای جشنواره دانشآموزی خوارزمی در دو بخش نوجوان، به شرح زیر است:
محورهای جشنواره نوجوان خوارزمی | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ردیف | محور | دروس هدف | پایه | انفرادی/گروهی | ناظر استان (سرگروه درس) | رابط منطقه/دبیر مدرسه |
1 | پژوهش | تمام دروس | هفتم، هشتم، نهم | گروهی | تفکر و سبک زندگی | علاقمند و توانمند |
2 | دستسازه (سختافزار) | تمام دروس | هفتم، هشتم، نهم | گروهی – انفرادی | کار و فناوری | کار و فناوری |
3 | زبان و ادبیات فارسی | نگارش و فارسی | هفتم، هشتم، نهم | انفرادی – گروهی (یک پسر، یک دختر) | ادبیات فارسی | ادبیات فارسی |
4 | فعالیتهای ازمایشگاهی | علوم تجربی | هشتم | گروهی | علوم تجربی | علوم تجربی |
5 | زبان خارجی | زبان انگلیسی | نهم | گروهی | زبان انگلیسی | زبان انگلیسی |
6 | بازارچههای کسبوکار دانشآموزی | تمام دروس | هفتم، هشتم، نهم | گروهی | کار و فناوری/فرهنگ و هنر | علاقمند و توانمند |
7 | ریاضی | ریاضی | هفتم، هشتم، نهم | گروهی – انفرادی | ریاضی | ریاضی |
8 | برنامهنویسی | تمام دروس | هفتم، هشتم، نهم | گروهی – انفرادی | علاقمند و توانمند | علاقمند و توانمند |
9 | مطالعات اجتماعی (مناظره علمی) | مطالعات اجتماعی | هفتم، هشتم، نهم | گروهی | مطالعات اجتماعی | مطالعات اجتماعی |
نکات جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان
نکات جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان در زیر ارائه شده است:
- نحوه فعالیت دانش آموزان در محور زبان و ادبیات فارسی به صورت انفرادی با دو سهمیه (یک نفر پسر و یک نفر دختر) در محورهای پژوهش، فعالیت های آزمایشگاهی، زبان خارجی، بازارچه های کسب و کار دانش آموزی و مطالعات اجتماعی به صورت گروه 2 نفره است. در محورهای دست سازه، ریاضی و برنامه نویسی، علاوه بر انجام فعالیت های گروهی، به صورت انفرادی (با کسر امتیاز فعالیت گروهی) نیز قابل اجرا است.
- به منظور فرهنگ سازی کارگروهی و تقویت رویکرد یادگیری مشارکتی به هر یک از اعضای گروه های برگزیده، جوایز به صورت کامل تعلق خواهد گرفت.
- شرکت دانش آموزان در چند محور جشنواره تا مرحله استانی بلامانع است.
- در مرحله کشوری هر دانش آموز صرفا مجاز به شرکت در یکی از محورهای جشنواره است.
- به منظور توجيه و تبيين «فرآيند اجراي جشنواره» و «آموزش تخصصي به تفكيك محورهاي جشنواره»، مجموعه فيلمهای الكترونيكي، ويژه تمام مخاطبان جشنواره، از طريق كانال جشنواره نوجوان خوارزمی در شبكه آموزشی دانش آموزي (شاد،) بارگذاري و در قالب دوره های آموزش ضمن خدمت ارائه خواهد شد.
محورهای جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
محورهای جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان در زیر ارائه شده است:
محور پژوهش جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
این محور به دنبال توانمند سازی دانش آموزان در زمینه طراحی و انجام یک پروژه پژوهشی برای پاسخ به سوالات فردی و اجتماعی و حل مسائل اطراف خود با استفاده از فرایند و توالی منطقی روش علمی و پژوهشی به منظور کسب شایستگی لازم برای خودارزیابی و خودشکوفایی است.
هدف اصلی از انجام پژوهش های دانش آموزی در جشنواره نوجوان خوارزمی کسب مهارت های پژوهشی متناسب با دوره سنی دانش آموزان دوره اول متوسط نظیر “مسئله یابی، مشاهده کردن، جمع آوری اطلاعات، هدف نویسی، شناسایی روش و ابزار در جمع آوری اطلاعات، بهره گیری از منابع، ساخت ابزار مصاحبه، تجزیه و تحلیل، تدوین گزارش، توانایی ارائه نتایج و ارائه پیشنهاد پژوهشی” است. در این راستا ضمن توجه به انجام پژوهش های کتابخانه ای و میدانی، ضروری است در انجام یک طرح پژوهشی، دانش آموز نقش اصلی را داشته باشد.
آثار پژوهشی دانش آموزان در تمام مراحل (مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی و استانی) به صورت گروهی مطابق با گام های زیر تولید و پس از ارزیابی، اثر برگزیده به همراه مستندات مربوط به مرحله بعدی ارسال می شود.
مراحل مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی و استانی
- گام اول: انجام پژوهش (به صورت کمی، کیفی یا ترکیبی)
- گام دوم: ارزیابی غیرحضوری(از طریق بررسی مستندات پژوهش)
- گام سوم: ارزیابی حضوری (از طریق ارائه شفاهی و دفاع از پژوهش)
محور دست سازه جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
در این محور دانش آموزان دست سازه های خود را با راهنمایی دبیر تخصصی به صورت گروهی (دو نفره) یا انفرادی تولید و ارائه می کنند. تمامی مراحل اجرای جشنواره، آثار دانش آموزان مطابق با گام های زیر ارزیابی و اثر برگزیده به همراه شناسنامه اثر از فرایند طراحی و تولید به مرحله بعد ارسال می شود.
مراحل مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی و استانی
در مرحله مدرسه و منطقه، پس از ارائه تصوير به دانش آموزان، گام هاي «تصويرخواني، نگارش و خوانش متن» اجرا و سنجيده مي شود.
- گام اول: طراحی و تولید دست سازه
- گام دوم: تهیه مستندات از فرایند تولید اثر (به صورت دفتر كارنما، عكس يا فيلم و ارائه آن از طريق پاورپوينت و ...)
- گام سوم: ارزیابی غیرحضوری (بررسی گزارش تصویری از فرایند طراحی و تولید دست سازه، معرفی اجزای اثر تولید شامل قطعات و اجزای به کار رفته و تشریح کارکرد قطعات)
- گام چهارم: ارزیابی غیرحضوری (ارائه شفاهي و دفاع از اثر)
محور زبان و ادبیات فارسی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
در این محور دانش آموزان با تمرکز بر درس نگارش و فارسی در تمامی مراحل اجرای جشنواره مطابق با گام های زیر فعالیت کرده و پس از ارزیابی حضوری، اسامی برندگان به همراه مستندات مرتبط معرفی و ارسال می شود.
مراحل مدرسه ای و منطقه ای
در مرحله مدرسه و منطقه، پس از ارائه تصوير به دانش آموزان، گام هاي «تصويرخواني، نگارش و خوانش متن» اجرا و سنجيده مي شود.
مرحله استانی
در اين مرحله علاوه بر اجرای بخش های ياد شده در مراحل مدرسه ای و منطقه ای، بخش «ارائه و دفاع» نيز به «خوانش متن» اضافه شده و سنجيده می شود.
محور فعالیت های آزمایشگاهی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
در اين محور به منظور«اثربخشي فعاليتهاي آزمايشگاهي درس علوم تجربي»، دانش آموزان در هر مرحله مطابق گام های زير به صورت «حضوری و عملی» به فعاليت مي پردازند.
مراحل مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی
- گام 1: سنجش عملكردي كتبی: طراحي سؤالات عملكردي كتبي مطابق با بودجه بندي و اهداف كتاب برنامه درسي علوم تجربي پايه هفتم و هشتم انجام می شود. دانش آموزان بايد به 20 سؤال كتبي عملكردي يا مهارتي (تستي يا تشريحي) پاسخ دهند و از بين آنها 50 درصد از گروه هايي كه بيشترين امتياز را كسب نموده اند، به گام بعد (طراحي و انجام آزمايش) معرفي شوند.
- گام 2: طراحی و انجام آزمايش (حداكثر 15دقیقه) - ارائه موضوع آزمايش به دانش آموزان توسط داوران انجام می شود. طراحي وانجام يك آزمايش مرتبط با سرفصل هاي كتاب علوم تجربي پايه هفتم و هشتم است.
- گام 3: ثبت گزارش كار طراحی و انجام آزمايش: تكميل نمون برگ گزارش كار شامل: «ثبت انتخاب موضوع، طراحی واجراي آزمايش و مهارت هاي فرايندي» نظیر مشاهده، پیش بینی، استنباط، فرضیه، تعیین متغییرها، طراحی و اجراي آزمايش، نتیجه گیري و تفسیر، رسم نمودار و....
- گام 4: پاسخ گروه هاي برتر معرفی شده به پرسش هاي علمی- مهارتی داوران (حداكثر 5دقیقه)
مرحله استانی
مرحله استاني مطابق سه گام زير انجام مي شود: مدت زمان اجراي گام 1 و 2 (حداكثر20دقیقه) است.
- گام 1: طراحی و انجام آزمايش: «انتخاب موضوع» به قيد قرعه، (طرح يك پرسش كاوشگرانه ) «طراحي و انجام آزمايش» و ثبت مشاهدات و نتايج آزمايش در نمون برگ گزارش در این گام انجام می شود.
- گام 2: گزارش كار طراحی و انجام آزمايش. نوشتن گزارش كار در اين مرحله الزامي است.
- گام 3: پاسخ به سؤالات علمی- مهارتی (حداكثر 10دقیقه) - انتخاب پرسش به قيد قرعه، انجام فعاليت هاي علمي– مهارتي مورد نظر و پاسخ به سوالات داوران در این گام باید انجام شود. بررسي مهارتهاي علمي- عملي مرتبط با كتاب درسي نیز در این گام ارزیابی می شود.
مرحله کشوری
- گام 1: طراحی و انجام آزمايش با رويكرد كاوشگري:
– گروه بندي استان ها به قيد قرعه
– طرح يك پرسش كاوشگرانه (مسئله واحد)
– ايده پردازي انفرادي و حل مسئله (حداكثر5دقیقه)
– اشتراک ايده ها، هم انديشي در گروه و انتخاب بهترين ايده (حداكثر10دقیقه)
– انجام آزمايش، تهيه پوستر ارائه و درصورت نياز ساخت وسيله (حداكثر25دقیقه)
– ارائه گزارش توسط هر از گروه ها (حداكثر10دقیقه)
– نوشتن دانش كسب شده (حداكثر5دقیقه)
– نقد و بررسي توسط ساير گروه ها، دفاع گروه ها و طرح پرسش هاي جديد (حداكثر5دقیقه)
- گام 2: برگزاری كارسوق آزمايشگاهی: منظور از اين گام، طرح پرسشهاي عملكردي در محيط «آزمايشگاه مجازي» است كه با انجام آزمايش و بازي منجر به دستيابي دانش آموزان به يك سري مفاهيم مربوط به درس علوم تجربي مي شود.
- گام 3: بررسی چالشهاي علوم تجربی در زندگی روزمره: مسئله يابي و پيدا كردن چالش های مباحث كتاب درسی در زندگی روزمره و پژوهش جهت حل مسئله و نحوه مواجهه با اين چالشها در خدمت زندگی در این گام مهم است.
محور زبان خارجی جشنواره دانش آموزی بخش نوجوان
این محور با تمرکز بر اهداف برنامه درسی زبان انگلیسی به ویژه دانش آموزان پایه نهم (در قالب گروه دو نفره) به شرح ذیل اجرا می شود.
مرحله مدرسه و منطقه ای
ایفای نقش: توانايي برقراري ارتباط در«موقعیتهاي مختلف» از اهداف اصلي برنامه درسي آموزش زبان خارجي است، سنجش توانمندي بالقوه و ارتقاي مهارت گفتاري دانش آموزان و همچنین توجه به سنجش عملكردي آنان در شرايط واقعی» مطابق مراحل زير اجرا مي شود:
- انتخاب موضوع توسط گروه دانش آموزي به قيد قرعه
- «مشورت و تمرين» با هم گروهي خود ( 10دقيقه)
- ايفاي نقش گروهي متناسب با موضوع انتخابي ( 7دقيقه)
مواردي كه بايد در ايفاي نقش دانش آموزان مورد توجه قرارگيرد، عبارتند از: «موقعیت، نقش افراد و موضوعات مندرج در كتاب درسی” است.
مرحله استانی
- گام اول: تک گویی: هدف از تك گويي، تقويت بيان يك رويداد يا داستان، توسط دانش آموز در قالب نقل يك داستان «درباره اتفاقي در زندگي خود، دوستان، خانواده و يا هر موضوعي مرتبط با محتواي كتاب درسي» توسط هر دو عضو گروه (در مجموع دو داستان) است.
– براي ارائه تك گويي به صورت منسجم، حدود 30ثانيه، فرصت تفكر و جمع بندي به دانش آموز داده شود.
– دانش آموزان در صورت تمايل و نياز، مي توانند عكس يا تصويري مرتبط با موضوع خود به همراه داشته باشند.
گام دوم: مصاحبه: هدف اين گام، سنجش توانمندي فردي دانش آموزان «در بخش توانايی هاي گفتاري» و توان استفاده از زبان «در پاسخ به سؤالات»، به شكل زير است:
- گام دوم: مصاحبه: هدف اين گام، سنجش توانمندي فردي دانش آموزان «در بخش توانايی هاي گفتاري» و توان استفاده از زبان «در پاسخ به سؤالات»، به شكل زير است:
– انتخاب 3 سؤال توسط گروه دانش آموزي به قيد قرعه
– مصاحبه هيأت داوران با هر دو عضو گروه در مورد 3 سوال انتخابي
محور بازارچه های کسب و کار دانش آموزی
در این محور دانش آموزان براساس شرایط اقلیمی و جغرافيايي، ويژگي هاي فرهنگي منطقه، توانايي و علايق خود همچنين صنايع بومي و محلي» اقدام به طراحي و توليد محصول يا ارائه خدمات نموده و با تشكيل غرفه اختصاصي، آنها را در قالب بازارچه هاي كسب وكار دانش آموزي (براساس پودمان كسب و كار كتاب كار و فناوري پايه هفتم) ارائه مي دهند.
مرحله مدرسه اي، منطقه اي/ ناحیه اي/ شهرستانی و استانی
در اين مراحل دانش آموزان مطابق گام هاي زير، آثار خود را توليد و به همراه «شناسنامه اثر و گزارش تصويري (فيلم) از تبيين فرآيند ايده يابي، طراحي و ساخت پروژه، توليد نمونه اوليه و فروش محصول/ ارائه خدمت»، جهت شركت در غرفه اختصاصي بازارچه يا سامانه هاي الكترونيكي، ميزبان كسب و كار در مرحله مدرسه، منطقه و استان ارسال مي نمايند:
- گام 1: طراحی ايده و تولید نمونه اولیه و فروش محصول/ ارائه خدمات: طراحي ايده كسب وكار، براساس مراحل نه گانه طراحي و ساخت پروژه (تعريف نیاز، بررسی نیاز و مسئله، برنامه ريزي كارها، بررسی اطلاعات، بررسی و ارائه راه حل ها، انتخاب راه حل، تولید، آزمايش و بهبود، ارائه و ثبت محصول) انجام می شود.
- گام 2: ارزيابی غیرحضوري: (بررسي گزارش تصويري از فرآيند ايده يابي، طراحي مدل كسب و كار، توليد نمونه اوليه و فروش محصول/ ارائه خدمت، غرفه اختصاصي و ...) در این گام انجام می شود.
- گام 3: ايجاد و راه اندازي غرفه اختصاصی محصولات/ ارائه خدمات در بازارچه كسب و كار: تشكيل بازارچه كسب و كار به صورت حضوري در مدرسه، منطقه و استان يا از طريق سامانه هاي الكترونيكي ميزبان كسب و كار انجام می شود.
- گام 4: ارائه و دفاع از اثر: ارزيابي حضوري (ارائه شفاهي ودفاع از طرح كسب و كار و نحوه ارائه و فروش محصولات/ خدمات در غرفه اختصاصي) در این گام انجام می شود.
- براي ارائه تك گويي به صورت منسجم، حدود 30ثانيه، فرصت تفكر و جمع بندي به دانش آموز داده شود.
- دانش آموزان در صورت تمايل و نياز، مي توانند عكس يا تصويري مرتبط با موضوع خود به همراه داشته باشند.
محور ریاضی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
اين محور به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در درس رياضي با تمركز بر كاربردها و جذابيت هاي رياضي است. در اين محور دانش آموزان آثار خود را براساس جدول ذکر شده در این مقاله انتخاب و گردآوري نموده، با راهنمايي دبير رياضي به صورت فردي يا گروهي (دو نفره) مطابق گام هاي زير به فعاليت مي پردازند:
مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی
در اين مراحل دانش آموزان مطابق گام هاي زير، آثار خود را توليد و به همراه «شناسنامه اثر و گزارش تصويري (فيلم) از تبيين فرآيند ايده يابي، طراحي و ساخت پروژه، توليد نمونه اوليه و فروش محصول/ ارائه خدمت»، جهت شركت در غرفه اختصاصي بازارچه يا سامانه هاي الكترونيكي، ميزبان كسب و كار در مرحله مدرسه، منطقه و استان ارسال مي نمايند:
- گام 1: طراحی و تولید محتوا: در اين گام دانش آموزان در تمام مراحل مدرسه اي، منطقه اي/ ناحيه اي/ شهرستاني و استاني يك اثر را در قالب «محتواي متني، فيلم، تصوير، نرم افزار، آپ و پويانمايي» طراحي، توليد و به مرحله مدرسه اي ارسال مي نمايند.
- گام 2: ارزيابی غیرحضوري (بررسی مستندات): پس از ارزيابي آثار دانش آموزان توسط داوران، اثر برگزيده به همراه «مستندات مربوطه و شناسنامه اثر» به مرحله بعد ارسال مي شود.
- گام 3: ارائه و دفاع از اثر: دانش آموزان ضمن ارائه شفاهي و تبيين توضيحات لازم، به سؤالات داوران پاسخ داده و از اثر خود دفاع مي نمايند.
محور برنامه نویسی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
محور برنامه نويسي جشنواره نوجوان خوارزمي، به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در مهارتهاي الزامي زندگي مانند؛ سواد رسانه اي، تفكر منطقي و حل مسئله است و از طريق رويارو كردن دانش آموزان با مسائل واقعي و دادن فرصت تمرين درک و استدلال استراتژيك و مديريت پروژه و كار تيمي، با تأكيد بر محتواي كتب درسي دوره اول متوسطه، مانند: ارائه الگوريتم كارها، رسم روندنما و رعايت نكات ايمني و ارگونومي، سعي مي كند زمينه را براي رشد آنها در حوزه فناوري ها، خصوصا فناوري اطلاعات فراهم سازد. در اين محور دانش آموزان آثار خود را با راهنمايي دبير كار و فناوري/ دبير توانمند در حوزه فناوري اطلاعات، به صورت فردي يا گروهي (دو نفره) توليد و مطابق گام هاي زير ارائه مي نمايند:
مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی
- گام 1: پروژه هاي نرم افزاري: اين محور شامل سه بخش اصلي «توليد تارنما (وب سايت)»«توليد نرم افزارهاي كاربردي(اپليكيشن)»و «توليد بازي(گيم)» است. دانش آموزان مي توانند؛ خلاقيت خود را با استفاده از زبان برنامه نويسي دلخواه خود و در محيط كدنويسي مورد علاقه شان، در قالب «برنامه كاربردي تلفن همراه (اپليكيشن موبايل)»، «برنامه كاربردي تحت ويندوز»، «بازي» يا «تارنماي تعاملي» ارائه نمايند.
- گام 2: طراحی و تولید محصول: در اين گام دانش آموزان ضمن تعريف يك پروژه نرم افزاري و طراحی آن یک وب سايت، گيم يا برنامه كاربردي اپليكيشن را در محيط هاي استاندارد كدنويسي توليد و ارائه مي نمايند.
- گام 3: تهیه مستندات از فرايند تولید اثر به صورت عكس يا فیلم و ارايه آن از طريق پاورپوينت و ...: لازم است دانش آموزان از مرحله اول تشخيص مسئله و طراحي نرم افزار تا پياده سازي و تست، كليه مراحل انجام كار را مستندسازي كرده و به همراه كد منبع (سورس كد) داراي كامنت و توضيحات مربوط به سناريو و نحوه كار با نرم افزار يا سايت و نوآوريهاي آن، تهيه و به همراه كليه مستندات فوق در سامانه همگام، بارگذاري كنند.
- گام 4: ارزيابی غیرحضوري (بررسی مستندات): داوران پس از ارزيابي خروجي برنامه ها، كد منبع آنها و مستندات مربوط به پروژه دانش آموزان را بررسي و آثار برگزيده به همراه «مستندات مربوطه و شناسنامه اثر» به مرحله بعد ارسال مي شود.
- گام 5: ارائه و دفاع از اثر: دانش آموزان ضمن اجراي برنامه، ارائه شفاهي و تبيين توضيحات لازم، به سؤالات داوران پاسخ داده و از اثر خود دفاع مي نمايند.
جشنواره ها و رویدادهای علمی متعددی در کشور با هدف یافتن استعدادها و پرورش آن ها برگزار می شود. جشنواره خورازمی از باسابقه ترین جشنواره های علمی کشور است که همه ساله برگزار شده و تسهیلات ارزنده ای مانند معرفی پژوهشگران به صندوق های حمایتی، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان سنجش به برگزیدگان اعطا می شود. همچنین به برگزیدگان جوایز نقدی ارزنده ای اهدا می شود.
محور مطالعات اجتماعی (مناظره علمی) جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان
اين محور به دنبال ايجاد فرصت براي دانش آموزان «جهت تقويت مهارت هاي تفكر منطقي و انتقادي، بردباري، تاب آوري برقراري ارتباط مؤثر (كلامي و غير كلامي) با ديگران از طريق به چالش كشيدن خود و ديگران در خصوص مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و زيست محيطي در قالب يك مناظره علمي است. در اين محور دانش آموزان در قالب گروه هاي چهار نفره (دو نفر موافق، دو نفر مخالف) و با انتخاب يك موضوع واحد و مورد توافق سازمان دهی شده و زير نظر دبير مطالعات اجتماعي، مطابق توضيحات زير به فعاليت مي پردازند:
مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی
- گام 1: تشكيل گروه هاي چهار نفره مناظره
- گام 2: توافق گروه هاي مناظره بر روي موضوع و ارائه آن به مدرسه
- گام 3: تهيه و تنظيم نمون برگ رويدادنگاري جريان مناظره توسط هر دو گروه موافق و مخالف و تاييد سرپرست گروه
- گام 4: برگزاري جلسه مناظره مطابق جدول زير و نمون برگهاي ارزيابي
- گام 5: تنظيم صورتجلسه توسط دبير راهنما پيوست نمون برگ هاي داوري
روند برگزاری جشنواره دانش آموزی خوارزمی چگونه است؟
جشنواره دانش آموزی خوارزمی در مراحل مختلفی طرح ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این مقاله روند برگزاری جشنواره دانش آموزی خوارزمی را با هم مرور می کنیم:
مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی
- بررسی طرح ها در آموزش و پروش منطقه
- دفاع از طرح ها در آموزش و پرورش و طبقه بندی طرح ها براساس معیارهای جشنواره به دو گروه قابل تقدیر در سطح منطقه و قابل ارائه در سطح استان
- بررسی طرح ها در سطح استان و عودت طرح های انتخاب نشده
- دسته بندی طرح های پذیرفته شده به دو گروه قابل تقدیر در سطح استان
- ارسال طرح های قابل ارائه در سطح کشور به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و بررسی آن ها
- تقسیم طرح ها به دو گروه عودتی به استان
- دفاع از طرح های گروه دوم و بررسی آن ها
- تقسیم بندی طرح های قابل دفاع به دو گروه برگزیده کشوری (رتبه های یک، دو و سه کشوری)
- اعلام نتایج برگزیدگان و اهدای جوایز به رتبه های برتر
پرسش و پاسخ
جوایز نقدی، دریافت تندیس جشنواره خوارزمی، دریافت لوح تقدیر وزارت علوم و تحقیقات، عضویت در سازمان ملی نخبگان کشوری، معرفی برگزیده شدگان به سازمان سنجش برای استفاده از تسهیلات مطابق با قوانین، برخورداری از حمایت های مالی از صندوق های تخصصی و معرفی برگزیده شدگان به پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، صندوق های حمایتی و … برای افزایش تعامل میان جوانان نخبه و این مراکز، از تسهیلات جشنواره خوارزمی است.
محورهای (پژوهش، دست سازه، زبان و ادبیات فارسی، فعالیت های آزمایشگاهی، زبان خارجی، بازارچه های کسب و کار دانش آموزی، ریاضی، برنامه نویسی و مطالعات اجتماعی(مناظره علمی)” به صورت انفرادی یا گروهی از محورهای جشنواره خوارزمی است.
جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان ويژه تمام دانش آموزان مدارس دوره اول متوسطه، اعم از دولتي، غيردولتي و … در چهار مرحله مدرسه اي، منطقه اي/ ناحيه اي/ شهرستاني، استاني و كشوري اجرا مي شود.