جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

جشنواره خوارزمی دوره متوسط اول

جشنواره خوارزمی دوره متوسط اول
جشنواره دانش آموزی خوارزمی
فهرست مطالب

دانش آموزان دوره اول متوسطه که مشغول به تحصیل در یکی از پایه های هفتم، هشتم و نهم هستند، می توانند در جشنواره نوجوان خوارزمی شرکت کنند. اطلاعیه ثبت نام جشنواره خوارزمی متوسطه اول که شامل زمان ثبت نام و برگزاری جشنواره است معمولا در فرودین هر ماه در هر سال ارائه می شود. در این نوشتار همراه شما هستیم تا در مورد جشنواره خوارزمی اطلاعاتی بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره متوسط اول

جشنواره ها و رویدادهای علمی متعددی در کشور با هدف یافتن استعدادها و پرورش آن ها برگزار می شود. جشنواره خورازمی از باسابقه ترین جشنواره های علمی کشور است که همه ساله برگزار شده و تسهیلات ارزنده ای مانند معرفی پژوهشگران به صندوق های حمایتی، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان سنجش به برگزیدگان اعطا می شود. همچنین به برگزیدگان جوایز نقدی ارزنده ای اهدا می شود.

جشنواره خوارزمی چیست؟

نام محمد بن موسی خوارزمی ریاضی دان و منجم شاخص ایرانی قرن سوم هجری قمری روی جشنواره خورازمی گذارده شده است. جشنواره خورازمی میدان مسابقه علمی پژوهشی است که هر فردی بنا بر طرح و پژوهش های خود می تواند در یکی از بخش های سه گانه نوجوان، جوان و بین المللی ثبت نام کند.

به صورت کلی، یکی از مهمترین رویدادهای علمی سالانه در داخل کشور، برگزاری جشنواره خوارزمی است. این جشنواره علمی از شهرت داخلی و اعتبار بین المللی برخوردار است و در سه بخش دانش آموزی، جوان و بین المللی طرح ها و پژوهش های نوین را دریافت می کند، سپس بهترین طرح را انتخاب و به برگزیدگان جوایز تقدیم می شود.

بخش های مختلف جشنواره خوارزمی

جشنواره دانش آموز خوارزمی یکی از سه بخش اصلی جشنواره های خورازمی (دانش آموزی، جوان و بین الملی) است که خود به دو دسته تقسیم می شود.

گروه اول دانش آموزان متوسطه اول هستند که اصطلاحا به گروه اول، گروه نوجوان بخش دانش آموزی و به گروه دوم، گروه جوان بخش دانش آموزی گفته می شود.

جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره متوسط اول

اهداف جشنواره خوارزمی دانش آموزی

اهداف جشنواره خورازمی به شرح زیر است:

محورهای جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان

در جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان مطابق با جدول زیر در محورهای “پژوهش، دست سازه، زبان و ادبیات فارسی، فعالیت های آزمایشگاهی، زبان خارجی، بازارچه های کسب و کار دانش آموزی، ریاضی، برنامه نویسی و مطالعات اجتماعی (مناظره علمی)” به صورت انفرادی یا گروهی به انجام فعالیت های علمی – پژوهشی می پردازند. گروه‌های تخصصی و محورهای جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی در دو بخش نوجوان، به شرح زیر است:

محورهای جشنواره نوجوان خوارزمی
ردیف محور دروس هدف پایه انفرادی/گروهی ناظر استان (سرگروه درس) رابط منطقه/دبیر مدرسه
1 پژوهش تمام دروس هفتم، هشتم، نهم گروهی تفکر و سبک زندگی علاقمند و توانمند
2 دست‌سازه (سخت‌افزار) تمام دروس هفتم، هشتم، نهم گروهی – انفرادی کار و فناوری کار و فناوری
3 زبان و ادبیات فارسی نگارش و فارسی هفتم، هشتم، نهم انفرادی – گروهی (یک پسر، یک دختر) ادبیات فارسی ادبیات فارسی
4 فعالیت‌های ازمایشگاهی علوم تجربی هشتم گروهی علوم تجربی علوم تجربی
5 زبان خارجی زبان انگلیسی نهم گروهی زبان انگلیسی زبان انگلیسی
6 بازارچه‌های کسب‌وکار دانش‌آموزی تمام دروس هفتم، هشتم، نهم گروهی کار و فناوری/فرهنگ و هنر علاقمند و توانمند
7 ریاضی ریاضی هفتم، هشتم، نهم گروهی – انفرادی ریاضی ریاضی
8 برنامه‌نویسی تمام دروس هفتم، هشتم، نهم گروهی – انفرادی علاقمند و توانمند علاقمند و توانمند
9 مطالعات اجتماعی (مناظره علمی) مطالعات اجتماعی هفتم، هشتم، نهم گروهی مطالعات اجتماعی مطالعات اجتماعی
جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره متوسط اول

نکات جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان

نکات جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان در زیر ارائه شده است:

محورهای جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

محورهای جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان در زیر ارائه شده است:

محور پژوهش جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

این محور به دنبال توانمند سازی دانش آموزان در زمینه طراحی و انجام یک پروژه پژوهشی برای پاسخ به سوالات فردی و اجتماعی و حل مسائل اطراف خود با استفاده از فرایند و توالی منطقی روش علمی و پژوهشی به منظور کسب شایستگی لازم برای خودارزیابی  و خودشکوفایی است.

هدف اصلی از انجام پژوهش های دانش آموزی در جشنواره نوجوان خوارزمی کسب مهارت های پژوهشی متناسب با دوره سنی دانش آموزان دوره اول متوسط نظیر “مسئله یابی، مشاهده کردن، جمع آوری اطلاعات، هدف نویسی، شناسایی روش و ابزار در جمع آوری اطلاعات، بهره گیری از منابع، ساخت ابزار مصاحبه، تجزیه و تحلیل، تدوین گزارش، توانایی ارائه نتایج و ارائه پیشنهاد پژوهشی” است. در این راستا ضمن توجه به انجام پژوهش های کتابخانه ای و میدانی، ضروری است در انجام یک طرح پژوهشی، دانش آموز نقش اصلی را داشته باشد.

آثار پژوهشی دانش آموزان در تمام مراحل (مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی و استانی) به صورت گروهی مطابق با گام های زیر تولید و پس از ارزیابی، اثر برگزیده به همراه مستندات مربوط به مرحله بعدی ارسال می شود.

مراحل مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی و استانی
جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره متوسط اول

محور دست سازه جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

در این محور دانش آموزان دست سازه های خود را با راهنمایی دبیر تخصصی به صورت گروهی (دو نفره) یا انفرادی تولید و ارائه می کنند. تمامی مراحل اجرای جشنواره، آثار دانش آموزان مطابق با گام های زیر ارزیابی و اثر برگزیده به همراه شناسنامه اثر از فرایند طراحی و تولید به مرحله بعد ارسال می شود.

مراحل مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی و استانی

در مرحله مدرسه و منطقه، پس از ارائه تصوير به دانش آموزان، گام هاي «تصويرخواني، نگارش و خوانش متن» اجرا و سنجيده مي شود.

محور زبان و ادبیات فارسی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

در این محور دانش آموزان با تمرکز بر درس نگارش و فارسی در تمامی مراحل اجرای جشنواره مطابق با گام های زیر فعالیت کرده و پس از ارزیابی حضوری، اسامی برندگان به همراه مستندات مرتبط معرفی و ارسال می شود.

مراحل مدرسه ای و منطقه ای

در مرحله مدرسه و منطقه، پس از ارائه تصوير به دانش آموزان، گام هاي «تصويرخواني، نگارش و خوانش متن» اجرا و سنجيده مي شود.

مرحله استانی

در اين مرحله علاوه بر اجرای بخش های ياد شده در مراحل مدرسه ای و منطقه ای، بخش «ارائه و دفاع» نيز به «خوانش متن» اضافه شده و سنجيده می شود.

محور فعالیت های آزمایشگاهی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

در اين محور به منظور«اثربخشي فعاليتهاي آزمايشگاهي درس علوم تجربي»، دانش آموزان در هر مرحله مطابق گام های زير به صورت «حضوری و عملی» به فعاليت مي پردازند.

مراحل مدرسه ای، منطقه ای/ ناحیه ای/ شهرستانی
مرحله استانی

مرحله استاني مطابق سه گام زير انجام مي شود: مدت زمان اجراي گام  1 و  2 (حداكثر20دقیقه) است.

 

مرحله کشوری

– گروه بندي استان ها به قيد قرعه

– طرح يك پرسش كاوشگرانه (مسئله واحد)

– ايده پردازي انفرادي و حل مسئله (حداكثر5دقیقه)

– اشتراک ايده ها، هم انديشي در گروه و انتخاب بهترين ايده (حداكثر10دقیقه)

– انجام آزمايش، تهيه پوستر ارائه و درصورت نياز ساخت وسيله (حداكثر25دقیقه)

– ارائه گزارش توسط هر از گروه ها (حداكثر10دقیقه)

– نوشتن دانش كسب شده (حداكثر5دقیقه)

– نقد و بررسي توسط ساير گروه ها، دفاع گروه ها و طرح پرسش هاي جديد (حداكثر5دقیقه)

جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره متوسط اول

محور زبان خارجی جشنواره دانش آموزی بخش نوجوان

این محور با تمرکز بر اهداف برنامه درسی زبان انگلیسی به ویژه دانش آموزان پایه نهم (در قالب گروه دو نفره) به شرح ذیل اجرا می شود.

مرحله مدرسه و منطقه ای

ایفای نقش: توانايي برقراري ارتباط در«موقعیتهاي مختلف» از اهداف اصلي برنامه درسي آموزش زبان خارجي است، سنجش توانمندي بالقوه و ارتقاي مهارت گفتاري دانش آموزان و همچنین توجه به سنجش عملكردي آنان در شرايط واقعی» مطابق مراحل زير اجرا مي شود:

مواردي كه بايد در ايفاي نقش دانش آموزان مورد توجه قرارگيرد، عبارتند از: «موقعیت، نقش افراد و موضوعات مندرج در كتاب درسی” است.

مرحله استانی

– براي ارائه تك گويي به صورت منسجم، حدود 30ثانيه، فرصت تفكر و جمع بندي به دانش آموز داده شود.

– دانش آموزان در صورت تمايل و نياز، مي توانند عكس يا تصويري مرتبط با موضوع خود به همراه داشته باشند.

گام دوم: مصاحبه: هدف اين گام، سنجش توانمندي فردي دانش آموزان «در بخش توانايی هاي گفتاري» و توان استفاده از زبان «در پاسخ به سؤالات»، به شكل زير است:

– انتخاب 3 سؤال توسط گروه دانش آموزي به قيد قرعه​

 – مصاحبه هيأت داوران با هر دو عضو گروه در مورد 3 سوال انتخابي​

محور بازارچه های کسب و کار دانش آموزی

در این محور دانش آموزان براساس شرایط اقلیمی و جغرافيايي، ويژگي هاي فرهنگي منطقه، توانايي و علايق خود همچنين صنايع بومي و محلي» اقدام به طراحي و توليد محصول يا ارائه خدمات نموده و با تشكيل غرفه اختصاصي، آنها را در قالب بازارچه هاي كسب وكار دانش آموزي (براساس پودمان كسب و كار كتاب كار و فناوري پايه هفتم) ارائه مي دهند.

مرحله مدرسه اي، منطقه اي/ ناحیه اي/ شهرستانی و استانی

در اين مراحل دانش آموزان مطابق گام هاي زير، آثار خود را توليد و به همراه «شناسنامه اثر و گزارش تصويري (فيلم) از تبيين فرآيند ايده يابي، طراحي و ساخت پروژه، توليد نمونه اوليه و فروش محصول/ ارائه خدمت»، جهت شركت در غرفه اختصاصي بازارچه يا سامانه هاي الكترونيكي، ميزبان كسب و كار در مرحله مدرسه، منطقه و استان ارسال مي نمايند:

محور ریاضی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

اين محور به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در درس رياضي با تمركز بر كاربردها و جذابيت هاي رياضي است. در اين محور دانش آموزان آثار خود را براساس جدول ذکر شده در این مقاله انتخاب و گردآوري نموده، با راهنمايي دبير رياضي به صورت فردي يا گروهي (دو نفره) مطابق گام هاي زير به فعاليت مي پردازند:

مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی

در اين مراحل دانش آموزان مطابق گام هاي زير، آثار خود را توليد و به همراه «شناسنامه اثر و گزارش تصويري (فيلم) از تبيين فرآيند ايده يابي، طراحي و ساخت پروژه، توليد نمونه اوليه و فروش محصول/ ارائه خدمت»، جهت شركت در غرفه اختصاصي بازارچه يا سامانه هاي الكترونيكي، ميزبان كسب و كار در مرحله مدرسه، منطقه و استان ارسال مي نمايند:

جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره متوسط اول

محور برنامه نویسی جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

محور برنامه نويسي جشنواره نوجوان خوارزمي، به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در مهارتهاي الزامي زندگي مانند؛ سواد رسانه اي، تفكر منطقي و حل مسئله است و از طريق رويارو كردن دانش آموزان با مسائل واقعي و دادن فرصت تمرين درک و استدلال استراتژيك و مديريت پروژه و كار تيمي، با تأكيد بر محتواي كتب درسي دوره اول متوسطه، مانند: ارائه الگوريتم كارها، رسم روندنما و رعايت نكات ايمني و ارگونومي، سعي مي كند زمينه را براي رشد آنها در حوزه فناوري ها، خصوصا فناوري اطلاعات فراهم سازد. در اين محور دانش آموزان آثار خود را با راهنمايي دبير كار و فناوري/ دبير توانمند در حوزه فناوري اطلاعات، به صورت فردي يا گروهي (دو نفره) توليد و مطابق گام هاي زير ارائه مي نمايند:

مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی

جشنواره ها و رویدادهای علمی متعددی در کشور با هدف یافتن استعدادها و پرورش آن ها برگزار می شود. جشنواره خورازمی از باسابقه ترین جشنواره های علمی کشور است که همه ساله برگزار شده و تسهیلات ارزنده ای مانند معرفی پژوهشگران به صندوق های حمایتی، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان سنجش به برگزیدگان اعطا می شود. همچنین به برگزیدگان جوایز نقدی ارزنده ای اهدا می شود.

محور مطالعات اجتماعی (مناظره علمی) جشنواره خوارزمی دانش آموزی بخش نوجوان

اين محور به دنبال ايجاد فرصت براي دانش آموزان «جهت تقويت مهارت هاي تفكر منطقي و انتقادي، بردباري، تاب آوري برقراري ارتباط مؤثر (كلامي و غير كلامي) با ديگران از طريق به چالش كشيدن خود و ديگران در خصوص مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و زيست محيطي در قالب يك مناظره علمي است. در اين محور دانش آموزان در قالب گروه هاي چهار نفره (دو نفر موافق، دو نفر مخالف) و با انتخاب يك موضوع واحد و مورد توافق  سازمان دهی شده و زير نظر دبير مطالعات اجتماعي، مطابق توضيحات زير به فعاليت مي پردازند:

مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی

روند برگزاری جشنواره دانش آموزی خوارزمی چگونه است؟

جشنواره دانش آموزی خوارزمی در مراحل مختلفی طرح ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این مقاله روند برگزاری جشنواره دانش آموزی خوارزمی را با هم مرور می کنیم:

مراحل مدرسه اي، منطقه اي و استانی
جشنواره خوارزمی دانش آموزی دوره متوسط اول

پرسش و پاسخ

جوایز نقدی، دریافت تندیس جشنواره خوارزمی، دریافت لوح تقدیر وزارت علوم و تحقیقات، عضویت در سازمان ملی نخبگان کشوری، معرفی برگزیده شدگان به سازمان سنجش برای استفاده از تسهیلات مطابق با قوانین، برخورداری از حمایت های مالی از صندوق های تخصصی و معرفی برگزیده شدگان به پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، صندوق های حمایتی و … برای افزایش تعامل میان جوانان نخبه و این مراکز، از تسهیلات جشنواره خوارزمی است.

محورهای (پژوهش، دست سازه، زبان و ادبیات فارسی، فعالیت های آزمایشگاهی، زبان خارجی، بازارچه های کسب و کار دانش آموزی، ریاضی، برنامه نویسی و مطالعات اجتماعی(مناظره علمی)” به صورت انفرادی یا گروهی از محورهای جشنواره خوارزمی است.

جشنواره خورازمی دانش آموزی بخش نوجوان ويژه تمام دانش آموزان مدارس دوره اول متوسطه، اعم از دولتي، غيردولتي و … در چهار مرحله مدرسه اي، منطقه اي/ ناحيه اي/ شهرستاني، استاني و كشوري اجرا مي شود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x