جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

در پی غذایی سالم، اقسام انرژی

در پی غذایی سالم، اقسام انرژی
فهرست مطالب

در این بخش در مورد نکته در پی غذایی سالم توضیح خواهیم داد. در ابتدا با اقسام انرژی آشنا خواهید شد.

پخش ویدئو

در پی غذایی سالم، اقسام انرژی

به طور کلی انرژی ها را به دو گروه مکانیکی و غیر مکانیکی تقسیم بندی می نمائیم. انرژی مکانیکی، انرژی هایی هستند که در مقیاس درشت مطرح می شوند. به طور مثال، برای کامیونی با جرم دو تن که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حرکت است، یک انرژی جنبشی در نظر خواهیم گرفت. انرژی های غیر مکانیکی در مقیاس میکروسکوپی یا اصطلاحا در سطح مولکولی مطرح خواهند شد. انرژی هسته ای، الکتریکی،  انرژی مغناطیسی، انرژی گرمایی و شیمیایی از جمله انرژی های غیر مکانیکی هستند.

انرژی گرمایی و شیمیایی

انرژی گرمایی به مجموع انرژی جنبشی ذرات تشکیل دهنده یک جسم که ناشی از انواع حرکت های گرمایی مانند حرکت چرخشی، انتقالی و ارتعاشی است، گفته می شود.

انرژی شیمیایی، انرژی ای است که در ساختمان مواد ذخیره شده است و به نوع پیوندها در ساختمان مواد بستگی دارد. در بحث ترموشیمی بیشتر، ارتباط بین انرژی شیمیایی و گرمایی مطرح خواهد شد. در واقع ترموشیمی دو موضوع کلی شامل 1- چگونگی تبدیل انرژی شیمیایی به گرمایی و برعکس 2- بررسی نقش انرژی گرمایی در واکنش های شیمیایی از نظر کمی  و کیفی را بررسی خواهد نمود.

در حالت کلی انرژی ها به دو گروه مکانیکی و غیر مکانیکی تقسیم بندی می شوند.

به منظورآشنایی بیشتر با اقسام انرژی و نمونه سوالات تستی آن ویدئو آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

به صورت کلی، انرژی ها به دو گروه مکانیکی و غیر مکانیکی تقسیم خواهند شد. انرژی مکانیکی در مقیاس درشت بیان می شود در صورتی که انرژی های غیر مکانیکی در مقیاس میکروسکوپی یا در سطح مولکولی مطرح می شوند.

مجموع انرژی جنبشی ذرات تشکیل دهنده یک جسم که ناشی از انواع حرکت های گرمایی مانند حرکت چرخشی، انتقالی و ارتعاشی هستند، انرژی گرمایی را ایجاد خواهند نمود.

انرژی شیمیایی، انرژی ای است که در ساختمان مواد ذخیره خواهد شد و به نوع پیوندها در ساختمان مواد بستگی دارد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x