جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

راه های قبولی در تیزهوشان 1403

راه های قبولی در تیزهوشان 1403
راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403
فهرست مطالب

تکنیک‌ها و راه‌های قبولی بسیار زیادی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم وجود دارد. داوطلبینی که تمایل به تحصیل در این مدارس دارند باید بااطلاع کامل از شرایط برای آزمون سمپاد اقدام کنند. سؤالات آزمون تیزهوشان به صورت سؤالات تحلیلی و تحصیلی ارائه می‌شود که آگاهی از سؤالات و راه‌های قبولی در تیزهوشان می‌تواند برای داوطلبین مفید باشد. در ادامه به روش‌های هوشمندانه برای قبولی در آزمون تیزهوشان پرداخته‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

آزمون تیزهوشان 1403 و اهمیت آن

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برای دانش‌آموزان پایه ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار می‌شود. هدف مدارس تیزهوشان ایجاد فضایی با سطح آموزشی عالی است که دانش‌آموزان این مدارس بتوانند با درصد آماری بالاتری، رتبه های برتر در کنکور را کسب کنند. دانش آموزانی که از تلاش و استعداد کافی برخوردار هستند می توانند با ثبت نام در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و قبولی در این ازمون، وارد مدارس سمپاد شوند و ادامه تحصیل دهند. قبولی در آزمون تیزهوشان به دلیل رقابت بالا کمی دشوار است و به دلیل رقابت سنگین باید تلاش و پشتکار را همراه خود کرد.

دانش‌آموزان برای افزایش درصد قبولی خود در آزمون تیزهوشان باید روی تمامی مباحث تسلط داشته باشند و مطالعه و تمرین زیاد را برای موفقیت سرلوحه برنامه خود قرار دهند.

بخش‌های مختلف آزمون تیزهوشان

بخش‌های مختلف آزمون تیزهوشان در زیر ارائه شده است:

  • 1. آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برای پایه ششم به هفتم فقط شامل سؤالات استعداد تحصیلی یا هوش است و هیچ‌گونه سؤالات استعداد تحصیلی یا سؤالات درسی در این آزمون نیست.
  • 2. آزمون ورودی تیزهوشان پایه نهم به دهم شامل سؤالات استعداد تحصیلی یا هوش است.

سؤالات استعداد تحلیلی (هوش)

سؤالات استعداد تحلیلی، شامل سؤالات چهارگزینه‌ای بوده و به‌منظور سنجش میزان هوش و توانایی دانش‌آموزان در طبقه‌بندی و ریشه‌یابی مسائل مطرح می‌شود. سؤالات هوش از مطالب و مباحث گوناگونی مطرح شده و صرفاً براساس محتویات کتب درسی نیست. مطالعه کتب درسی نمی‌تواند قبولی در سؤالات تحلیلی را تضمین کند و دانش‌آموزان می‌بایست با این سبک سؤالات آشنا شوند و از سؤالات آزمون‌های سال‌های قبل بهره ببرند.

سؤالات استعداد تحصیلی

برای موفقیت در آزمون ورودی نهم به دهم مدارس تیزهوشان نیاز است تا تمامی مطالب کتب درسی پایه هشتم و نهم مطالعه شود. همچنین مطالعه سؤالات تیزهوشان سال‌های قبل توصیه می‌شود.  سؤالات استعداد تحصیلی فقط در آزمون ورودی تیزهوشان پایه نهم به دهم وجود دارد و دانش‌آموزانی که متقاضی ورود به پایه هفتم مدارس تیزهوشان هستند، در آزمون خود شاهد این نوع سؤالات نیستند.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

روش‌های قبولی در آزمون تیزهوشان

بسیاری از داوطلبین به دنبال روش‌های قبولی در آزمون تیزهوشان هستند، اهمیت قبولی در مدارس سمپاد زمانی مشخص می‌شود که تعداد قبولی‌های مدارس تیزهوشان از سایر مدارس بیشتر است. راه‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی داوطلبین برای شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند به کسب موفقیت در آزمون ورودی کمک کند. برای قبولی در آزمون تیزهوشان به نکات زیر توجه کنید:

  1. 1. توجه به زمان‌بندی امتحان در برنامه‌ریزی قبولی در آزمون سمپاد
  2. 2. دارا بودن برنامه‌ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان
  3. 3. مدیریت زمان
  4. 4. انتخاب بهترین منابع
  5. 5. دارا بودن برنامه ریزی هفتگی
  6. 6. استفاده از روش های نوین مطالعه
  7. 7. انعطاف در برنامه ریزی
  8. 8. توجه به نکته برداری و یادداشت برداری
  9. 9. تندخوانی و کندخوانی
  10. 10. توجه به دروس علوم و ریاضی
  11. 11. توجه به دروس فارسی و دینی
  12. 12. تمرین و تست زنی

1. توجه به زمان‌بندی امتحان در برنامه‌ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان

از مهم‌ترین فاکتورها برای برنامه‌ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان، توجه به زمان‌بندی آزمون سمپاد است.  دانش‌آموزان باید به زمان و ضریب دروس در امتحان توجه کنند. دروسی که سختی و پیچیدگی بیشتری دارند و از ضریب بالاتری برخوردار هستند، نیاز است که در روز آزمون توجه بیشتری داشته باشند.

2. دارا بودن برنامه‌ریزی درسی برای قبولی در آزمون تیزهوشان

دارا بودن برنامه‌ریزی درسی برای قبولی در آزمون تیزهوشان بسیار اهمیت دارد. داشتن یک برنامه‌ریزی هوشمندانه و جامع می‌تواند قبولی را تضمین کند. به دلیل رقابت سنگین بین داوطلبین باید مطالعه دروس با برنامه انجام شود.

3. مدیریت زمان

برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و سالانه می‌تواند زمان را برای شما مدیریت کند. در صورت مدیریت زمان می‌توانید به تمام منابع درسی تسلط پیدا کنید و تمرین و تست‌های لازم را انجام دهید.

4. ارزیابی دقیق خود

در هنگام مطالعه دروس، شما در حال یادگیری هستید.  برای تثبیت یادگیری نیاز است که تست و تمرین انجام دهید. برای ارزیابی می‌توانید از آزمون‌های آمادگی نیز بهره‌مند شوید.

5. انتخاب بهترین منابع

برنامه‌ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان نیازمند دارا بودن بهترین منابع است. ممکن است بسیار اصولی درس بخوانید؛ اما با توجه به اینکه منابع آزمون تیزهوشان را به‌درستی انتخاب نکرده‌اید، دچار مشکل شوید. شناسایی بهترین منابع و مطالعه دقیق آن‌ها یکی از راه‌های اصولی برای قبولی در تیزهوشان است.

6. دارا بودن برنامه‌ریزی هفتگی

برنامه‌ریزی هفتگی و روزانه سبب می‌شود تا با یک استراتژی درست برای آزمون تیزهوشان آماده شوید. با توجه به اینکه برنامه‌های طولانی‌مدت برای آزمون تیزهوشان مناسب نیست، نیاز است که برنامه کوتاه‌مدت هفتگی یا روزانه داشته باشید تا بتوانید تمامی دروس خود را به‌خوبی مطالعه کنید.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

7. استفاده از روش‌های نوین مطالعه

انتخاب شیوه مطالعه درست یکی از مهم‌ترین اصول برای قبولی در آزمون سمپاد است. اصول درست مطالعه و استفاده از شیوه‌های نوین، نتیجه مطلوب را حاصل می‌کند.

8. انعطاف در برنامه‌ریزی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام برنامه‌ریزی به آن توجه داشته باشید، انعطاف در برنامه است. برای تضمین قبولی در آزمون تیزهوشان حتماً زمانی را برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در نظر بگیرید. ممکن است شما در طول برنامه‌ریزی برای درس خواند، مهمان داشته باشید یا دچار کسالت شوید، به همین دلیل انعطاف در برنامه‌ریزی بسیار اهمیت دارد.

9. توجه به نکته‌برداری و یادداشت‌برداری

برخی از دانش‌آموزان ممکن است اهمیت نکته و یادداشت‌برداری را نادیده بگیرند. برای برنامه‌ریزی قبولی در آزمون تیزهوشان نیاز است که مطالب بادقت مطالعه شود و نکات مهم یادداشت‌برداری شوند.  یادداشت‌برداری موجب می‌شود تا بتوانید راحت‌تر مرور کنید، بادقت بیشتری مطالعه را انجام دهید و همچنین بهترین عملکرد را در زمان آزمون داشته باشید.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

10. تندخوانی و کندخوانی

تندخوانی و کند خوانی از تکنیک‌های مهم برای مطالعه هستند. در برخی از دروس ممکن است نیاز به کند خوانی باشند و در برخی دروس نیاز است که عملکرد و سرعت عمل بیشتری داشته باشید. در جدول برنامه‌ریزی برای قبولی در تیزهوشان نیاز است که برای دروس علوم و ریاضی زمان بیشتری اختصاص داده شود. به همین دلیل در صورت کندخوانی این دروس نگران نشوید، بلکه تمام تمرکز خود را روی یادگیری عمیق مطلب بگذارید.

11. مطالعه علوم و ریاضی

به مطالعه علوم و ریاضی توجه کنید.  این دو درس می‌توانند نتیجه آزمون را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهند. برای تثبیت مطالب در ذهن می‌توانید پس از مطالعه دروس به تمرین و تست‌زنی بپردازید.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

12. مطالعه فارسی و دینی

مطالعه فارسی و دینی را نیز فراموش نکنید. دانش‌آموزان در مقطع نهم برای قبولی در تیزهوشان نیاز است که به تمرین و تست بپردازند.

13. تمرین و تست‌زنی

تمرین و تست‌زنی را برای مطالعه نباید دست‌کم بگیرید. راز موفقیت در آزمون تیزهوشان، یادگیری عمیق، تست و تمرین و مرور است. اگر می‌خواهید بادقت و سرعت عمل بالا در آزمون تیزهوشان بهترین نتایج را کسب کنید کافی است تست‌زنی و تمرین را در برنامه خود قرار دهید. زیرا تمرین‌کردن سبب بررسی ابعاد مختلف مطلب می‌شود و ازاین‌رو به طور عمیق در ذهن جا می‌افتد.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

راز موفقیت و قبولی در آزمون تیزهوشان

اگر بخواهیم در یک جمع‌بندی راز موفقیت در آزمون تیزهوشان را بیان کنیم، این‌طور می‌توانیم بگوییم که کار عمیق، راه‌حل قبولی در تیزهوشان است. کار عمیق یکی از موضوعات علوم‌شناختی است که برای ارتقا بهره‌وری افراد طراحی شده است. افراد با کار عمیق می‌تواند تمرکز بیشتری در هنگام مطالعه یا کار انجام دهند و نتیجه بهتری نیز حاصل کنند. زمانی که یک فعالیت را در حالت کار عمیق انجام دهید، آن کار می‌تواند تبدیل به یک نقطه قوت و مهارت شود. افراد خبره با هوشمندی می‌دانند که برای موفقیت نیاز است که آهسته و پیوسته حرکت کنند و در زمان انجام یک کار به طور عمیق روی همان کار تمرکز کنند. اگر شما در دو ماه اول به صورت سخت‌گیرانه مطالعه دروس را انجام دهید ممکن است در ماه‌های بعد دیگر به سراغ درس نروید، اما اگر برای رسیدن به نتیجه ثابت‌قدم باشید و در بازه زمانی طولانی‌مدت یک کار را انجام دهید،  مسلماً موفقیت با شما است.

 

نحوه درس‌خواندن به صورت متمرکز

تمرکز یک مهارت ذاتی نیست، بلکه باید به صورت اکتسابی آن را به دست آورد. با تمرین‌کردن هم می‌توان عضلات را قوی‌تر کرد و هم می‌توان متمرکزتر بود. یکی از نکات مهم برای برنامه‌ریزی قبولی درسی در تیزهوشان یا در کنکور تمرکز و ثبات قدمی است.

برای ثبات قدم و داشتن تمرکز می‌توانید راه‌حل پومودورو را به کار گیرید:

  1. 1. ابتدا با پارت‌های 15 دقیقه‌ای شروع کنید. 15 دقیقه را صرف مطالعه کنید.
  2. 2. سپس 5 دقیقه استراحت کنید.
  3. 3. بعد از 4 بار تمرکز 15 دقیقه‌ای، بیست یا سی دقیقه استراحت کنید.
  4. 4 سپس بعد از چند روز، 5 دقیقه 5 دقیقه به زمان مطالعه اضافه کنید تا به 30 دقیقه تمرکز برسید.

اپلیکیشن‌های Focus To-Do و Forest از بهترین اپ‌هایی هستند که مخصوص این روش طراحی شدند و سبب تمرکز می‌شوند.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

نکات مهم برای قبولی در آزمون تیزهوشان

نکات مهمی که باید برای آزمون ورودی تیزهوشان به آن توجه کنید در زیر ارائه شده است:

  1. 1. آماده‌کردن از نظر ذهنی
  2. 2. داشتن برنامه‌ریزی اصولی
  3. 3. شرکت در آزمون‌های آمادگی تیزهوشان
  4. 4. تمرکز در درس‌خواندن و ثبات قدم داشتن

زمان مناسب آغاز مطالعه برای آزمون تیزهوشان

از مهم‌ترین مسائلی که برای دانش‌آموزان اهمیت دارد، زمان مناسب برای آغاز مطالعه جهت آمادگی در آزمون تیزهوشان است. زمان ایده‌آل برای شروع مطالعات برای آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم، کلاس چهارم ابتدایی است. برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم، دانش‌آموزان بایستی کل دوره متوسطه اول را به مطالعه اختصاص دهند.

نحوه محاسبه درصد قبولی در آزمون تیزهوشان

نحوه محاسبه درصد قبولی در آزمون تیزهوشان در زیر ارائه شده است:

  1. پاسخ صحیح دانش‌آموز به هر یک از سؤالات آزمون دارای 3 نمره مثبت است.
  2. هر پاسخ غلط دانش‌آموز به سؤالات یک نمره‌منفی دارد.
  3. هر سوالی که بدون پاسخ باشد، بدون تأثیر در درصد قبولی است.

هر سه پاسخ غلط دانش‌آموز سبب حذف یک پاسخ صحیح می‌شود. دانش‌آموزان توجه کنند که هر چقدر نمره آن‌ها به 100 نزدیک‌تر باشد، درصد قبولی آن‌ها در آزمون بیشتر است.

نحوه محاسبه نمره خام آزمون تیزهوشان

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

در نهایت برای به‌دست‌آوردن نمره نهایی آزمون، باید عدد به‌دست‌آمده از فرمول بالا را در عدد 100 ضرب کرده و به این صورت درصد قبولی در آزمون تیزهوشان به دست می‌آید.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

پرسش و پاسخ

سؤالات علاوه بر کتاب‌درسی از مبحث استعداد تحلیلی هم ارائه می‌شود.

خیر، سؤالات آزمون تیزهوشان هم از پایه نهم و هم از پایه دهم ارائه می‌شود.

مدارس تیزهوشان به دلیل امکانات آموزشی مناسب و بهره‌گیری از معلمین برتر در سیستم آموزشی خود متقاضیان زیادی دارد. دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس با همدیگر رقابت می‌کنند.

پرهیز از اضطراب، داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق، مطالعه بخش‌های مختلف، تمرکز در دروس، ثبات قدم داشتن. تست‌زنی و تمرین، داشتن اعتمادبه‌نفس

دروس ریاضی و علوم دارای ضریب بالاتری هستند و می‌توانند تراز را افزایش دهند، اما برخی از دانش‌آموزان به دلیل آشنا نبودن با سؤالات تستی فارسی و دینی، از اهمیت دروس خود نباید غافل شوند.

درصد قبولی دانش‌آموز بستگی به سؤالاتی دارد که آن‌ها را صحیح یا غلط جواب داده است. در متن می‌توانید از فرمول ارائه شده و ضرایب هر سؤال مطلع شوید.

منبع طرح این سؤالات کتب تحصیلی دانش‌آموزان نیست. سؤالات این بخش از نوع چهارگزینه‌ای است و ضریب هوشی دانش‌آموز را مورد سنجش قرار می‌دهد.

کتاب‌های درسی سال هشتم و نهم منابع این آزمون هستند. به دانش‌آموزان توصیه می‌شود تا برای انتخاب کتاب‌های کمک‌آموزشی در این زمینه، به منابعی توجه کنند که مطالب کتاب‌درسی را مناسب دانش‌آموزان تیزهوش تشریح کرده‌اند. اولویت اول برای مطالعه متن کتاب‌های درسی است.

با توجه به زمان نام‌نویسی و برگزاری آزمون سمپاد، می‌توانید برنامه‌ریزی اصولی‌تری داشته و خود را بهتر برای روز امتحان آماده کنید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x