جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته علوم ارتباطات اجتماعی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی
معرفی کامل رشته علوم ارتباطات اجتماعی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی
فهرست مطالب

معرفی رشته علوم ارتباطات اجتماعی

در بسیاری از رشته ها، ارتباطات به دلیل اهمیت علمی، اجتماعی و حرفه ای، موضوعی کلیدی برای نوآورانه ترین حوزه های پژوهشی و آموزشی است. بر اساس این، رشته علوم ارتباطات اجتماعی، مفاهیمی در سه حوزه تخصصی سازمان و مدیریت، رسانه ها و شبکه ها و تحقیق رسانه ای ارائه می دهد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته علوم ارتباطات اجتماعی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی های نوین ارتباطی و سلطه رسانه های جدید، رشته علوم ارتباطات اجتماعی یکی از رشته های کاربردی در جهان است. رشته علوم ارتباطات اجتماعی در ایران چندان شناخته نیست در حالی که متخصصین ارتباطی برای وسایل ارتباط اجتماعی بسیار ضروری است.

تاریخچه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

تاریخچه رشته علوم ارتباطات اجتماعی به سال های دور برمی گردد. رشته ارتباطات هم یکی از قدیمی ترین و هم یکی از جدیدترین رشته های دانشگاهی است. ریشه‌های آن به یونان باستان بازمی‌گرد. مطالعه رسمی ارتباطات تقریباً 2500 سال پیش در یونان و سیسیل آغاز شد. البته قدیمی ترین شکل ارتباطی شناخته شده نقاشی های غار بود. پس از آنها پیکتوگرام هایی آمدند که در نهایت به ایدئوگرام تبدیل شدند. ارتباطات را می‌توان علم نیز نامید، زیرا مجموعه‌ای از اصول قابل اجرا جهانی را ارائه می‌دهد که با استفاده از فناوری اطلاعات پیشرفته، درکی را در ذهن مردم ایجاد می‌کند.

معرفی کامل رشته علوم ارتباطات اجتماعی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته علوم ارتباطات اجتماعی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی یک علم اجتماعی است که از روش‌های مختلف بررسی تجربی و تحلیل انتقادی برای توسعه مجموعه‌ای از دانش استفاده می‌کند که طیفی از موضوعات را در بر می‌گیرد، از گفتگوی چهره به چهره در سطح فردی تا سیستم‌های ارتباطی اجتماعی و فرهنگی در سطح کلان.  اگر علاقه مند هستید که پیام ها چگونه مردم را متقاعد می کنند، ممکن است مدرک علوم ارتباطات برای شما مناسب باشد. علم ارتباطات به مطالعه موضوعاتی مانند تأثیر رسانه های جمعی بر فرهنگ می پردازد.  در این زمینه، شما از روش‌های تحقیقاتی برای ساختن نظریه‌های علمی قابل آزمایش درباره نحوه ایجاد، انتقال و دریافت ارتباطات غیرکلامی و غیرکلامی انسانی استفاده خواهید کرد. شما می‌توانید روی روش‌هایی تمرکز کنید که پیام‌ها رفتار انسان را در رابطه با تغییر نگرش، تغییر اجتماعی و سیاست تغییر می‌دهند. ارتباطات جهانی نیز یکی از جنبه های مهم این حوزه است.

رشته علوم ارتباطات اجتماعی اغلب بخشی از علوم اجتماعی یا علوم انسانی در نظر گرفته می شود، اما گاهی اوقات از رشته های دیگر نیز برای پیشبرد اهداف استفاده می کند که از جمله می توان به مهندسی، معماری، ریاضیات، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم کامپیوتر، جنسیت و اقتصاد اشاره کرد.

رشته علوم ارتباطات اجتماعی در یک نگاه

رشته علوم ارتباطات اجتماعی زیر مجموعه کنکور علوم انسانی بوده و داوطلبین برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری شرکت کنند. تعداد رقبای زیادی هر ساله برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت کرده و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها تقریبا متوسط بوده و شرایط پذیرش و امکانات لازم را برای دانشجویان فراهم کرده اند.  بازار کار رشته علوم ارتباطات اجتماعی تقریبا متناسب بوده و فارغ التحصیل می توانند با کسب دانش و مهارت های تخصصی به جایگاه شغلی با درآمد مناسب دست پیدا کنند. درآمد رشته به جایگاه شغلی ارتباط شدیدی دارد.  طول دوره کارشناسی این رشته ۴ سال بوده که در 8 نیمسال تحصیلی به طول می‌انجامد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته علوم ارتباطات اجتماعی در ایران

رشته علوم ارتباطات اجتماعی به دنبال شناخت و سروسامان دادن به ابعاد مختلف ارتباطات جوامع است. کیفیت فعالیت ها و خدمات مطبوعات رادیو و تلویزیون و سایر موسسات وس سازمان های ارتباطی کمک به کاربرد بیشتر ارتباطات در برنامه ریزی های اقتصادی، سیاست گذاری ها، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

دوره کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی همان اهدافی را دنبال می کند در گذشته در قابل برنامه مصوب ورازت علوم و آموزش عالی ارائه شده است. اما تفاوتی که این برنامه با برنامه قبلی دارد در این است که جنبه های یک بعدی و عمیقا کاربردی آن که شامل تعداد زیادی از درس های تخصصی روزنامه نگاری می شد به نفع جنبه های بنیادین و نظری کاهش یافته است و دانشجویان این رشته اصول ارتباطی مورد نیاز را در مورد وسایل ارتباط جمعی عمده یعنی مطبوعات و وسایل سمعی و بصری فرا می گیرند. در حالی که در برنامه های قبلی تاکید بر مطبوعات بوده است.

 

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته علوم و ارتباطات اجتماعی

در این بخش قرار است نگاه کلی به شرایط پذیرش در رشته علوم ارتباطات اجتماعی داشته باشیم. به صورت کلی برای بررسی شرایط پذیرش باید تعداد رقبا و همچنین ظرفیت پذیرش دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به آمارهای سال قبل هر ساله تعداد مشخصی از داوطلبین برای ورود به این رشته با هم دیگر رقابت می کنند. آمار شرکت کنندگان تقریبا متوسط بوده و با تلاش می توان در رشته مورد نظر قبول شد. ظرفیت دانشگاه های پذیرنده این رشته از دیگر فاکتورهای مهم است. تعداد دانشگاه های مشخصی هر ساله اقدام به پذیرش دانشجو برای رشته می کنند و شرایط و امکانات لازم را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. البته تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش و همچنین اعمال سهمیه های مختلف در هر سال شرایط متفاوتی به خود می گیرد. به صورت کلی آشنایی با وضعیت پذیرش در رشته علوم ارتباطات  اجتماعی به شما یک ایده کلی برای برنامه‌ریزی صحیح جهت کنکور سراسری ارائه می دهد.

با توجه به حذف زیر گروه های کنکور علوم انسانی و حذف دروس عمومی، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی است. دروس تخصصی هر کدام ضرایب متفاوتی داشته که از این میان برخی از آن ها از اهمیت بیشتری قائل هستند.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
اقتصاد
2
زبان و ادبیات فارسی
8
عربی
5
تاریخ و جغرافیا
5
علوم اجتماعی
5
فلسفه و منطق
5
روانشناسی
2

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، دروس ریاضی و زبان و ادبیات فارسی نسبت به سایر دروس از ضریب بیشتری برخودار بوده و در نتیجه برای قبولی در رشته مورد نظر باید مطالعه کاملی روی این دروس دوره دبیرستان داشته باشید.

البته شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط ایده الی را برای روز کنکور سراسری ایجاد کند. با توجه به اینکه با شرکت در این آزمون ها می توانید به سنجش سرعت تست زنی، دقت پاسخگویی و محک دانش خود بپردازید بنابراین بهتر است از این فرصت ها استفاده کنید. از طرف دیگر بسیاری از سوالات کنکور مشابه با سوالات آزمون های آزمایشی برگزار شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته علوم ارتباطات اجتماعی

به دلیل اینکه بسیاری از داوطلبان به دنبال انتخاب دانشگاه های برتر رشته علوم ارتباطات اجتماعی هستند، از این رو در این بخش به معرفی دانشگاه های شخصی رشته پرداختیم. به خاطر داشته باشید که تمامی دانشگاهی کشور از نظر رتبه علمی در جایگاه قابل قبولی قرار داشته و تمامی فارغ التحصیلان از تمامی دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتقای رزومه در جایگاه شغلی ویژه با درآمد مناسب استخدام شود. با این حال برخی از شاخص ترین و برترین دانشگاه های رشته علوم ارتباطات اجتماعی شامل دانشگاه های تهران و دانشگاه علامه طباطبایی است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم ارتباطات اجتماعی

با توجه به اینکه مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم ارتباطات اجتماعی می تواند یک دید کلی جهت برنامه ریزی برای کنکور سراسری ارائه دهد، از این رو ما در این بخش دو نمونه کارنامه دانش آموزان در سالهای قبل را گردآوری کرده ایم. توجه داشته باشید که معیارهای مانند تراز، درصد و رتبه قبولی در هر سالی شرایط متفاوتی به خود گرفته و بر اساس تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و اعمال سهمیه نسبت به سال قبل خود متفاوت است. ممکن است شما نتوانید با همین تراز یا درصد در رشته مورد نظر پذیرش شوید، اما به صورت کلی آشنایی با کارنامه های قبولی داوطلبین در سال‌های قبل سبب شده تا به صورت واقع بینانه برای کنکور سراسری آماده شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته علوم ارتباطات اجتماعی

بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته ها معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته علوم ارتباطات اجتماعی نیز فاقد گرایش در دروه کارشناسی است و برای کسب دانش تخصصی تر باید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل داد.

واحدهای درسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی

براساس لزوم انطباق هر چه بیشتر برنامه های درسی با نیازهای جامعه، روزآمد شدن برنامه ها و تناسب برنامه های درسی با امکانات و توانایی های دانشگاه ها، برنامه بازبینی شده دوره کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی پیشنهاد می شود.

لازم به توضیح است که برنامه درسی این رشته در مقطع کارشناسی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با شرایط موجود و البته نیازهای جامعه با تغییراتی همراه می شود.

طول دوره کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی حداقل 8 نیمسال تحصیلی و حداکثر 10 نیمسال است. تعداد واحدهای درسی این دوره 135 واحد در نظر گرفته شده که از آن میان 22 واحد دروس عمومی، 32 واحد دروس پایه، 10 واحد دروس اصلی، 61 واحد دروس تخصصی و 10 واحد دروس اختیاری است.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
32 واحد
دروس اصلی
61 واحد
دروس تخصصی
10 واحد
دروس اختیاری
10 واحد
جمع
135 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته علوم ورزشی

اولین بسته از دروس رشته علوم ارتباطات اجتماعی مربوط به واحدهای درسی عمومی است که توسط گروه معارف و عمومی دانشگاه ارائه شده و برای تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک است. این دروس روی مهارتهای تخصصی دانشجویان تاثیری نداشته و بیشتر برای افزایش شناخت معرفتی در ابعاد مختلف زندگی است. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته علوم ارتباطات اجتماعی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها مشاهده نمایید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته علوم ارتباطات اجتماعی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته علوم ارتباطات اجتماعی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

دروس پایه به آن دسته از واحدهای درسی اطلاق شده که پیش نیاز دروس اصلی و تخصصی هستند و برای ایجاد دانش اولیه مهم بوده و دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می کند. دروس پایه مهارت و دانش اولیه دانشجویان را افزایش داده و به نوعی ذهنیت آن را برای درک ماهیت دروس تخصصی آماده می کند. در مجموع 10 واحد درسی به عنوان دروس پایه برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته شده است که هر کدام از این واحدها اهداف مشخص خود را دنبال می کنند. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته علوم ارتباطات اجتماعی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درس ها مشاهده نمایید:

دروس پایه رشته علوم ارتباطات اجتماعی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضیات پایه 2
2 آمار مقدماتی 2
3 آمار در علوم اجتماعی 2
4 مبانی جامعه شناسی 2
5 مبانی جمعیت شناسی 2
6 مبانی روانشناسی 2
7 مبانی مردم شناسی 2
8 روش های تحقیق در علوم اجتماعی 2
9 تاریخ تکوین علوم اجتماعی 3
10 نظریه های علوم اجتماعی 3
11 فلسفه علوم اجتماعی 2
12 فلسفه علوم اجتماعی 2
13 تاریخ اجتماعی ایران 2
14 مبانی ارتباطات جمعی 2
15 اصول علم سیاست 2
16 روانشناسی اجتماعی 2
مجموع واحدها 32

احتمالاً نکات اشتراکی زیادی میان دروس پایه و دروس دوره دبیرستان وجود دارد که بیشتر برای مرور اطلاعات گذشته و ارائه اطلاعات تخصصی تر و حرفه ای تر ارائه می شود. توجه داشته باشید که اگر دانشجو حتی یکی از واحد های درسی پایه را پاس نکرده باشد از نظر  آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس اصلی رشته علوم ارتباطات اجتماعی

دروس اصلی یک قدم پا را از دروس پایه فراتر گذاشته و وارد آموزش مهارت های حرفه ای و تخصصی لازم برای ارائه خدمات این رشته می شوند. در دروس اصلی دانشجویان می توانند به صورت کامل با ماهیت رشته علوم ارتباطات اجتماعی آشنا شده و به درک صحیح و کاملی از شرایط این رشته هم در بازار کار و هم در کاربردهای تعریف شده برای آن برسند. در مجموع 10 واحد درسی به عنوان دروس اصلی علوم ارتباطات اجتماعی در نظر گرفته شده که در جدول زیر می توانید این 10 واحد درسی را به تفکیک تعداد واحد ها مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته علوم ارتباطات اجتماعی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فنون و مهارت های تحقیقاتی کاربردی 2
2 زبان تخصصی 1 2
3 زبان تخصصی 2 2
4 مبانی زبان شناسی 2
5 مسائل اجتماعی – جمعیتی ایران 2
مجموع واحدها 10

دروس تخصصی در واقع موضوع مهم مربوط به رشته را ارائه می دهد و اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزشی به صورت حرفه‌ای به دانشجویان دارد. این دروس به صورت اجباری ارائه شده و اگر دانشجویی حتی یکی از واحدهای درسی را اخذ و یا پاس نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد شرایط لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس تخصصی رشته علوم ارتباطات اجتماعی

دروس تخصصی در واقع موضوع مهم رشته علوم ارتباطات اجتماعی به دانشجویان ارائه داده و دانشجویان باید این دروس را با نمره قابل قبول پاس کنند. بخش اعظم واحدهای درسی مربوط به همین دروس بوده که دانشجویان با مطالعه و درک این واحدهای درسی ماهیت رشته را به صورت کامل آموزش دیده و می‌توانند در بازار کار  با انواع جایگاه شغلی آشنا شوند. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته علوم ارتباطات اجتماعی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها مشاهده نمایید:

دروس تخصصی رشته علوم ارتباطات اجتماعی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 روش شناسی تحلیل محتوی 2
2 روش های تحقیق کیفی رسانه ها 3
3 روش های بررسی مخاطب 2
4 جامعه شناسی اقناع و تبلیغ 2
5 موسیقی، فرهنگ و جامعه 2
6 جامعه شناسی هنر و ادبیات 3
7 فلسفه رسانه های جمعی 2
8 نظریه های ارتباط جمعی 1 2
9 نظریه های ارتباط جمعی 2 2
10 ارتباطات انسانی 2
11 ارتباطات سیاسی 2
12 ارتباطات بین المللی 2
13 ارتباطات تصویری 2
14 مطالعات رادیویی 3
15 مطالعات تلویزیونی 3
16 مطالعات سینمایی 3
17 مطالعات مطبوعاتی 3
18 مطالعات فضای مجازی 3
19 تاریخ تحول ارتباطات در ایران 2
20 جهانی شدن ارتباطات 2
21 رسانه ها و حوزه عمومی 2
22 ارتباطات و فرهنگ 2
23 دین و رسانه جمعی 2
24 آشنایی با تکنولوژی های نوین ارتباطی 3
25 جامعه شناسی سازمان های رسانه ای 2
مجموع واحدها 61

دانشجویان باید دروس اختیاری را انتخاب کنند که در آینده بیشتر با آن سروکار داشته و برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مفید تر واقع می شود. در مجموع 10 واحد درسی به عنوان دروس اختیاری برای رشته علوم ارتباطات اجتماعی در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست این واحدهای درسی را به صورت اختیاری انتخاب کنند.

دروس اختیاری رشته علوم ارتباطات اجتماعی

دروس اختیاری از دیگر مجموعه واحدهای درسی ارائه شده در مقطع کارشناسی است. این دروس بیشتر برای افزایش مهارت تخصصی در کنار درس های اصلی تخصصی ارائه می شود. این واحدها درواقع مهارتهای عملی را تقویت کرده و برای دانشجویان می‌توانند بسیار مثمر ثمر واقع شوند. برای اخذ دروس اختیاری باید قوانین دانشگاه رعایت شده و همچنین به گرایشات مقاطع کارشناسی ارشد و بازار کار در آینده نیز توجه شود. کلیه درس های گرایش ها و رشته های دیگر علوم اجتماعی به عنوان دروس اختیاری قابل قبول هستند.

دروس اختیاری رشته علوم ورزشی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فعالیت رسانه ای در ورزش 2
2 مقدمات بازاریابی در ورزش 2
3 تربیت بدنی در مدارس 2
4 اصول و روش مربیگری 2
5 ورزش معلولین 2
6 اصول و فنون مشاوره و راهنمایی در ورزش 2
7 مدیریت سازمان های ورزشی 2
8 فیزیولوژی تمرین 2
9 تحلیل تدریس تربیت بدنی 2
10 آنتروپومتری حرکتی 2
11 روش تحقیق در علوم ورزشی 2
12 حقوق و اخلاق در ورزش 2
13 متون خارجی در مبانی علوم زیستی در ورزش 2
14 متون خارجی در مبانی علوم انسانی ورزش 2
15 فیزیولوژی ورزشی کودکان 2
16 آزمایشگاه علوم ورزشی 2
17 اختلالات رشد و یادگیری و ورزش 2
18 فناوری در ورزش 2
19 بیومکانیک آسیب های ورزشی 2
20 اصول برنامه نویسی کامپیوتری ورزش 2
21 فعالیت موزون 1 ویژه پسران 2
22 فوتبال / فوتسال تخصصی 2
23 والیبال 2 2
24 والیبال تخصصی 2
25 بسکتبال 2 2
26 بسکتبال تخصصی 2
27 هندبال 2 2
28 هندبال تخصصی 2
29 تنیس روی میز 2 2
30 تنیس روی میز تخصصی 2
31 بدمینتون 2 2
32 بدمینتون تخصصی 2
33 کشتی 2 ویژه پسران 2
34 فعالیت موزون 2 2
35 کار با دستگاه های ورزشی 2
36 ژیمناستیک تخصصی 2
37 شنا تخصصی 2
38 کشتی تخصصی 2
39 دو و میدانی تخصصی 2
40 جودو 2
41 کارته 2
42 تکواندو 2
43 موی تای 2
44 ووشو 2
45 پیلاتس 2
46 یوگا 2
47 تای چی 2
48 واترپلو 2
49 نجات غریق 2
50 قایقرانی 2
51 شیرجه 2
52 تنیس 2
53 کوه نوردی 2
54 اسکی 2
55 تیر و کمان 2
56 تیراندازی 2
57 اسکیت 2
58 کراس فیت 2
59 ورزش های تفریحی آبی 2
60 دوچرخه سواری 2
61 هاکی 2
62 وزنه برداری 2
63 شطرنج 2
64 سبک تکرا 2
65 باله 2
66 کبدی 2
67 شمشیر بازی 2
68 ورزش های ساحلی 2
69 اسکواش 2
70 تمرین در آب 2
71 ماساژ ورزشی 2
72 اسب سواری 2
73 گلف 2
74 سافت بال 2
75 بیس بال 2
76 سنگ نوردی 2
77 ورزش های نوین 2
78 بوکس 2
مجموع واحد ها 156

دانشجویان باید دروس اختیاری را انتخاب کنند که در آینده بیشتر با آن سروکار داشته و برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مفید تر واقع می شود. در مجموع 10 واحد درسی به عنوان دروس اختیاری برای رشته در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست این واحدهای درسی را به صورت اختیاری انتخاب کنند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته علوم ارتباطات اجتماعی

در این بخش  قرار است نگاه کلی به بازار کار رشته علوم ارتباطات اجتماعی داشته باشیم. بازار کار این رشته در ایران تقریباً مناسب بوده و فارغ التحصیلان می توانند در رده های شغلی با درآمد خوب مشغول به کار شوند. البته ممکن است برخی از فارغ‌التحصیلان به دلیل سوء مدیریت در استفاده از پتانسیل‌های بالقوه آنان در شغل های غیر مرتبط با درآمد پایین استخدام شده اند.

به صورت کلی بازار کار رشته علوم ارتباطات اجتماعی با افزایش مهارتهای علمی و عملی خوب بوده و افراد می توانند در جایگاه های شغلی ویژه تعریف شده برای این رشته مشغول به کار شوند. رشته علوم ارتباطات اجتماعی به دلیل ماهیت بین رشته ای که دارد حوزه وسیعی از مشاغل را در برمی گیرد. در زیر برخی از مشاغل مرتبط رشته علوم ارتباطات اجتماعی ارائه شده است:

  1. روزنامه نگاری
  2. خبرنگاری
  3. کارشناس رسانه ای
  4. کارشناس تولید محتوا
  5. نویسندگی
  6. ارگان ها و سازمان های مختلف خصوصی و دولتی کشور در بخش روابط عمومی
  7. علوم ارتباطات اجتماعی خبرگزاری ها و صدا و سیما
  8. سردبیر، مجری رادیو و تلویزیون و بخش های مختلف پشت صحنه
  9. مدیر فروش
  10. بازاریابی
  11. کارشناس آموزش
  12. ویراستاری
  13. انتشارات
  14. و….

هدف دوره کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی تربیت افرادی است که پس از اتمام دوره توانایی داشته باشند در مراکزی مثل روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، ادارت روابط عمومی سازمان های دولتی دولتی و غیر دولتی و مراکز مشابه به عنوان کارشناس ارتباطات انجام وظیفه نمایند. از فارغ التحصیلان این دوره انتظار می رود تا توانایی انجام نقد، تحلیل و تحقیق در حوزه ارتباطات به طور کلی و ارتباطات جمعی را دارا باشند.

کاربردهای رشته علوم ارتباطات اجتماعی

برای رشته علوم ارتباطات اجتماعی دو کاربرد اصلی را می‌توان متصور شد. کاربرد اول مربوط به بکارگیری نیروهای متخصص در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای تربیت دانشجویان آینده است و کاربرد دوم مربوط به کارگیری نیروهای متخصص در سازمان‌های مربوطه برای امور اجرایی و اداری است.

منظور از کاربرد اول این است که نیروهای متخصص باید در دانشگاه‌ها برای پرورش دانشجویان آینده تربیت شوند. اساتید و مربیان حرفه ای برای آموزش دانشجویان در دانشگاه ها باید حضور یافته و دانشجویان را برای ورود به بازار کار رشته آماده کنند. دانشجویان بعد از اخذ مدارک تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکترا می تواند به عنوان استاد یا هیئت علمی در مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی مشغول شوند. بنابراین کاربرد اولین رشته مربوط به بحث آموزش است.

 کاربرد دوم رشته علوم ارتباطات اجتماعی بکارگیری نیروی متخصص در سازمان های تعریف شده برای رشته است. با توجه به اینکه نیروهای متخصص باید در امور اجرایی و خدماتی مشغول به کار شوند، در نتیجه این افراد در کارهای دولتی و غیر دولتی جذب شده و با مهارت خود نیاز سازمان را برطرف می کنند.

درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی

درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی به شرایط دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته بستگی دارد. به صورت کلی درآمد بر اساس جایگاه شغلی متغیر است. متخصصین می توانند با کسب جایگاه های شغلی ویژه به درآمد خوبی دست پیدا کنند. البته ممکن است برخی از فارغ‌التحصیلان به دلیل نبود شایسته سالاری مناسب در نظام استخدامی کشور در بدو ورود دچار چالش شوند. به صورت کلی برای اینکه افراد بتوانند به جایگاه شغلی مناسب دست پیدا کنند،  باید رزومه خود را تقویت کرده و تخصص های خود را  افزایش دهند.

مهمترین مولفه های بازار کار رشته علوم و ارتباطات اجتماعی، داشتن درآمد مناسب است. یک نکته مهم در مورد آینده شغلی این رشته این است که عمده مشاغل به تخصص های کارشناسان این رشته در ادارات و سازمان های دولتی یا خصوصی نیاز دارند.

در صورتی که فرد در رشته علوم و ارتباطات اجتماعی به مدیریت برسد، درآمد بیشتری را خواهد داشت و این یک حقیقت انکار ناپذیر است. اگر می خواهید موقعیت شغلی با درآمد ویژه ای داشته باشید باید در هنگام استخدام به رده های شغلی توجه داشته باشید.

اگر بخواهیم به صورت کلی یک جمع‌بندی از میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات اجتماعی را بیان کنیم، می‌توان متذکر شد که میزان درآمد به شدت به شرایط و مهارت‌های فردی بستگی دارد از جمله فاکتورهای مهم تاثیرگذار در درآمد، سطح تحصیلات، مهارت ها، سابقه کار و سازمان محل خدمت است.

هدف ارتباطات، توسعه دانش در مورد فرآیندهای تعاملی و رفتار ارتباطی است. رشته علوم ارتباطات اجتماعی بر تماس ها و پیوندهای بین افراد، چه در زمینه های خصوصی و عمومی، و چه رو در رو و با واسطه از طریق فن آوری های مختلف ارتباطی متمرکز است.

ادامه تحصیل در رشته علوم ارتباطات اجتماعی

در این بخش قرار است نگاه کلی به ادامه تحصیل در رشته علوم ارتباطات اجتماعی داشته باشیم. با توجه به جایگاه شغلی مناسب، درآمد بالا و جایگاه اجتماعی بهتری که برای فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکترا وجود دارد، بنابراین درصد قابل توجهی از دانشجویان پس از اتمام دوره کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل در این مقاطع هستند. در ادامه به معرفی گرایش های ارشد و دکترای رشته می پردازیم.

دانشجویان کارشناسی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و با کسب رتبه قبولی در گرایش موردنظر در دانشگاه برتر مشغول به تحصیل شوند. به طور کلی علوم ارتباطات اجتماعی از گرایش های متعددی برخوردار است که هر کدام موقعیت شغلی متفاوتی را برای داوطلبان به همراه دارند، در زیر برخی از این گرایش‌ها ارائه شده است:

  1. علوم ارتباطات اجتماعی
  2. مطالعات فرهنگی و رسانه
  3. مدیریت رسانه
  4. روزنامه نگاری
  5. تحقیق در ارتباطات اجتماعی

دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آزمون دکتری شرکت کرده و در صورت کسب رتبه قبولی و پذیرش مصاحبه تخصصی وارد مقطع دکترا شده و مشغول تحصیل شوند. امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های برتر کشور فراهم شده و دانشجویان دکتری می توانند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی مسئولیت های تخصصی خود را برعهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی ایفا کنند. برخی از گرایش های دکتری رشته علوم ارتباطات اجتماعی در زیر ارائه شده است:

  • علوم ارتباطات
  • فرهنگ و ارتباطات

رشته علوم ارتباطات اجتماعی در جهان

مشاغل در علوم اجتماعی در تمامی کشورها می تواند سودآور و بسیار سودمند باشد. این گزینه ها نه تنها یک درآمد ثابت بلکه یک شهرت اجتماعی را تضمین می کند. مدرک تحصیلی در علوم ارتباطات اجتماعی نه تنها فرصت هایی را برای مطالعه گفتمان عمومی و اخلاق ارتباطات، پویایی ارتباطات بین فردی و خانوادگی و ارتباطات بین فرهنگی ارائه می دهد، بلکه افراد را برای مشاغل در بسیاری از زمینه ها در کشورهای مختلف آماده می کند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته علوم ارتباطات اجتماعی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در کشورهای مختلف بپردازیم. جهت رتبه بندی دانشگاه از رتبه بندی QS  استفاده می کنیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته علوم ارتباطات اجتماعی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه آمستردام، هلند – University of Amsterdam
  2. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی لس آنجلس، ایالات متحده – University of Southern California
  3. مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE)، انگلستان – The London School of Economics and Political Science (LSE)
  4. دانشگاه تگزاس در آستین، ایالات متحده آمریکا – University of Texas at Austin
  5. دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور (NTU) – Nanyang Technological University, Singapore (NTU)
  6. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده – Stanford University
  7. دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا – University of Pennsylvania
  8. دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، ایالات متحده آمریکا – University of Wisconsin-Madison
  9. دانشگاه ایالتی میشیگان- ایست لنسینگ، ایالات متحده – Michigan State University
  10. دانشگاه نیویورک (NYU)، ایالات متحده آمریکا- New York University (NYU)

دانشگاه فناوری نانیانگ در بین دانشگاه های آسیایی رتبه 5 را در حیطه علوم اجتماعی دارد. در این رتبه بندی دانشگاه های ایران جایگاهی ندارند.

فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات اجتماعی در ایالات متحده آمریکا به طور متوسط ​​42879 دلار در سال یا 20.62 دلار در ساعت درآمد دارند. سانفرانسیسکو، کالیفرنیا بالاترین حقوق را برای فارغ التحصیلان رشته های علوم اجتماعی با 52259 دلار در سال گزارش می دهد.  از 26 فوریه 2023، متوسط ​​دستمزد سالانه برای دسته مشاغل اصلی ارتباطات در ایالات متحده 66113 دلار در سال است.

به طور کلی می توان گفت که آینده شغلی رشته روابط عمومی در کشورها بسیار خوب بوده و یکی از پردرآمدترین رشته ها محسوب می شود. دلیل این امر، قوی بودن تجهیزات ارتباطی و رسانه های جمعی است. کشور آمریکا در بین سایر کشورها دارای بازار کار بهتری بوده و میزان استخدامی بیشتری دارد.

پرسش و پاسخ

معرفی کامل رشته علوم ارتباطات اجتماعی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی

بازار کار رشته علوم ارتباطات اجتماعی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته علوم ارتباطات اجتماعی برای فارغ التحصیلان این رشته که به مهارت های بالایی دست پیدا کردند بسیار مطلوب است. با تقویت مهارت و شایستگی ها امکان استخدام برای کارشناسان این رشته امکان پذیر است.

برترین دانشگاه های رشته علوم ارتباطات اجتماعی در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه سراسری کشور از نظر کیفیت آموزش و رتبه علمی در جایگاه قابل قبول قرار داشته اما با این حال برخی از شاخص ترین و برترین دانشگاه ها شامل دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی است.

درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چقدر است؟

درآمد رشته علوم ارتباطات اجتماعی ارتباط تنگاتنگی به جایگاه شغلی و سازمان محل خدمت دارد. از جمله فاکتورهای مهم رزومه و مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان است. به صورت کلی درآمد متوسط و رو به بالایی را می توان برای دانش آموختگان این رشته در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
2 ماه قبل

رشته علوم ارتباطات یکی از رشته های مهم در دنیای امروز است. هر ساله آزموندهندگان زیادی برای قبولی در این رشته با یکدیگر رقابت می‌کنند

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x