جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1403

ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1403
ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1403
فهرست مطالب

ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور سراسری 1403 افزایش یافته است. رشته‌های تعهد خدمت پزشکی و دندانپزشکی نیز دارای افزایش ظرفیت خواهند بود.  رشته‌های دارای تعهد خدمت یا رشته‌های تعهدی، آن رشته‌هایی هستند که دانشجویان بعد از اتمام تحصیل وظیفه دارند که دوره طرح اجباری خود را بگذرانند. در این مدت داوطلبین باید در یکی از مناطق محروم که وزارت بهداشت مشخص می کند، خدمت کنند. در این نوشتار ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1403 ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید. 

ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1403

ظرفیت رشته پزشکی و دندانپزشکی در سال 1403

در سال 1403 قرار است 20 درصد به ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی اضافه شود. بر این اساس ظرفیت رشته‌های فوق شامل:

  1. 1. ظرفیت رشته‌های پزشکی: 13824 نفر
  2. 2. ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی: 2660 نفر

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی مشمولان متعهد خدمت نیز با افزایش ظرفیت مواجه بوده است. ظرفیت رشته‌های فوق شامل:

  1. 1. ظرفیت رشته پزشکی: 5824 نفر
  2. 2. ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی: 910 نفر

ظرفیت رشته‌های تعهدی پزشکی و دندانپزشکی به صورت کد رشته محل‌های مجزا تعیین می‌شود.

دانشجویان بومی دارای تعهد خدمت در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

رشته‌های دارای تعهد خدمت یا رشته‌های تعهدی، آن رشته‌هایی هستند که دانشجویان بعد از اتمام تحصیل وظیفه دارند که دوره طرح اجباری خود را بگذرانند. در این مدت داوطلبین باید در یکی از مناطق محروم که وزارت بهداشت مشخص می‌کند، خدمت کنند. دانشجویان بومی دارای تعهد خدمت تا قبل از گذراندن نیمی از دوران تعهد خود مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت میزان ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر اساس این ظرفیت ۴۲ درصد پذیرفته‌شدگان پزشکی باید یک و نیم‌سال تعهد خدمت بگذرانند.

دوره تعهد ارائه خدمات برای رشته‌های پزشکی تعهدی

وزارت بهداشت از سال 1393 تاکنون در آزمون سراسری اقدام به ارائه کد رشته‌های مجزا تحت عنوان سهمیه داوطلبین بومی استان با قید تعهد خدمت سه برابر طول دوره تحصیل کرده است. در سال 1401 براساس قانون مصوب قرار شد تا میزان تعهد کلیه مشمولان به یک و نیم برابر طول مدت تحصیل کاهش یابد.  بنابراین از سال 1401، رشته‌هایی مجزا با سهمیه داوطلبین بومی با تعهد خدمت یک و نیم برابر طول دوره تحصیل ارائه شده است.  در دفترچه کنکور سراسری، رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم برای داوطلبین آزاد ارائه می‌شود و هم اینکه این رشته‌ها با عنوان سهمیه داوطلبین بومی با تعهد خدمت یک و نیم برابر طول دوره تحصیل ارائه می‌شود.

منظور از رشته‌های تعهدی چیست؟

برخی از رشته‌ها مانند پزشکی و دندان‌پزشکی دارای تعهد خدمت هستند. افرادی که در این رشته‌ها به صورت تعهدی مشغول به تحصیل می‌شوند، باید بعد از فارغ‌التحصیلی در مناطق تعیین شده اقدام به خدمت کنند. میزان تعهد خدمت برای این رشته‌های تعهدی به میزان یک و نیم برابر زمان تحصیل است.

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تعهدی برای چه ایجاد شده‌اند؟

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تعهدی به‌این‌علت ایجاد شده‌اند که فرد می‌تواند از خدمات و مزایای دانشگاه روزانه به صورت رایگان استفاده کند و سپس بعد از فارغ‌التحصیلی در مناطق محروم که از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود، به خدمت بپردازد.

به صورت کلی تعهد خدمت از زمانی آغاز شد که وزارت بهداشت تصمیم گرفت که برای مناطق محروم، نیروی انسانی تربیت کند. این رشته‌ها به این‌گونه است که شما درس می‌خوانید؛ ولی بورسیه وزارت بهداشت هستید. به عبارتی با رتبه کسب شده در کنکور شما قادر به قبولی در پزشکی یا دندانپزشکی نیستید، اما درصورتی‌که تعهد خدمت بدهید و به میزان یک و نیم برابر طول تحصیل خود به خدمت بپردازید، می‌توانید در این رشته‌ها درس بخوانید.

ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1403

شرایط پزشکی و دندانپزشکی با تعهد خدمت چیست؟

در زیر شرایط پزشکی و دندانپزشکی با تعهد خدمت ارائه شده است.

  1. 1. متقاضیان رشته‌های تعهدی پزشکی و دندانپزشکی باید 1.5 برابر مدت زمان تحصیلی خود به خدمت در مناطق محروم بپردازند.
  2. 2. بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته‌های تعهدی، وزارت بهداشت تعیین می‌کند که در کدام مناطق تعهد خدمت خود را سپری کنید.
  3. 3. تا زمانی که نصف دوره خدمت تعهدی سپری نشده باشد، داوطلب مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیست.
  4. 4. رشته‌های تعهد خدمت از نظر حقوق و مزایا مانند افراد عادی است که مشغول به سپری‌کردن دوره طرح خود هستند.

داوطلبینی که در رشته‌های دوره‌های نوبت دوم، پیام‌نور، غیرانتفاعی، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد اقدام به تحصیل‌کرده‌اند، نیازی به گذراندن دوره تعهد خدمت ندارند.

پرسش و پاسخ

ظرفیت رشته‌های پزشکی: 13824 نفر و ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی: 2660 نفر در کنکور 1403 اعلام شده است.

در کد رشته‌های تعهد خدمت در کنکور 1403 ظرفیت رشته پزشکی:  5824 نفر  و ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی: 910 نفر اعلام شده است.

هر ساله در دفترچه کنکور سراسری، درصد معینی از ظرفیت پذیرش کد رشته‌ها در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به داوطلبین بومی استان‌های محروم تعلق می‌گیرد. این متقاضیان می‌توانند از سهمیه مناطق محروم خود استفاده کنند و کد رشته‌های مجزا پزشکی یا دندانپزشکی تعهد خدمت را انتخاب کنند.

برخی رشته‌ها مانند پزشکی و دندانپزشکی در دفترچه کنکور سراسری هم برای داوطلبین آزاد و هم برای داوطلبین مناطق محروم ارائه می‌شود. رشته‌های تعهدی پزشکی و دندانپزشکی دارای شرایط خاصی هستند. برای مثال این دانشجویان باید 1.5 برابر مدت تحصیل خود به خدمت بپردازند. از طرف دیگر تا زمانی که آن ها، نیمی از تعهد خدمت خود را سپری نکرده باشند، قادر به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیستند.

دانشجویان بومی دارای تعهد خدمت تا قبل از گذراندن نیمی از دوران تعهد خود مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

معدل مدرک دیپلم معدل کتبی و معدل کل داوطلبانی که در آزمون‌های ترمیم نمره یا ایجاد سابقه شرکت می‌کنند، تغییر نمی‌کند و این نمرات (ترمیم، ایجاد) صرفاً در نمره کل سابقه تحصیلی که برای پذیرش در رشته محل‌های با آزمون کاربرد دارد، لحاظ می‌شوند.

دانشجویان بومی دارای تعهد خدمت تا قبل از گذراندن نیمی از دوران تعهد خود مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x