جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

براساس مصوبه مجلس، کنکور 1403، 1404، 1405 براساس کنکور 1401 برگزار می‌شود.

براساس مصوبه مجلس، کنکور 1403، 1404، 1405 براساس کنکور 1401 برگزار می‌شود.
مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور 1402
فهرست مطالب

محاسبه تراز در کنکور 1402 یکی از چالش‌های داوطلبین کنکور 1402 بود که سبب نارضایتی تعداد زیادی از آن‌ها شد. به دلیل پویش 33 هزارنفری تحت عنوان “بازنگری در محاسبه نمرات سوابق تحصیلی پشت‌کنکوری‌ها” مجلس قوانین جدیدی را تصویب کرد. در این نوشتار همراه شما هستیم تا قوانین جدید تأثیر معدل در نتیجه کنکور را ارائه دهیم.

با گزینه دو همراه باشید.

مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور 1402

مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور 1402

پس از مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در خردادماه سال 1400 و اصلاحیه آن در تیرماه سال 1401 مقرر شد تا دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شود و تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی باشد و سالانه 10 درصد به آن افزوده شود و در نهایت سوابق تحصیلی از سال دوازدهم آموزش‌وپرورش اخذ شود. مصوبه تأیید شده به این صورت بود:

سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی 1402-1403 فقط پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1404-1403 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1405-1401 فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی 1406-1405 و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

این مصوبه مخالفت‌های زیادی را از سوی داوطلبین کنکور به همراه داشت و به دلیل شبهاتی که در کنکور 1402 ایجاد شد، مخالفت خود را با تأثیر قطعی نمرات سوابق تحصیلی و معدل امتحانات نهایی ابراز کردند.

برخی از داوطلبین کنکور اعلام داشته‌اند که با تأثیر قطعی معدل، زحمت آن‌ها تحت‌تأثیر این مصوبه قرار می‌گیرد؛ زیرا در امتحانات نهایی تقلب می‌شود، سؤالات لو می‌رود، شرایط امتحان امنیت لازم را ندارد، برگه‌های امتحانی به صورت سلیقه‌ای محاسبه می‌شود و در نهایت نمره ممکن است در مدارس مختلف با همدیگر تفاوت‌های زیادی داشته باشد. اما در مقابل شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی از مصوبه دفاع کرده و معتقد است که این مصوبه به‌هیچ‌عنوان تغییر نمی‌کند.

مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور 1402

جزئیات مصوبه شورای ‌عالی انقلاب‌ فرهنگی برای تأثیر سوابق تحصیلی و معدل در کنکور 1402

براساس مصوبه تصویب شده برای تأثیر قطعی معدل در کنکور 1402 سهم نمره کل سابقه تحصیلی به‌قرار زیر بود:

  1. 1. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی فیزیک: 40 درصد قطعی در کنکور 1402
  2. 2. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان خارجه به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه شد.
  3. 3. میزان تأثیر معدل دیپلم نظام سی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز ۱۰ درصد قطعی اعمال شد.
  4. 4. حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، ۲۶ درصد عمومی ۱۴ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸ درصد عمومی و ۲۲ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰ درصد عمومی و ۳۰ درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن در نظر گرفته شد.
  5. 5. ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خردادماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش‌وپرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور است.

31 شهریورماه 1402 پایان مهلت تعیین تکلیف کنکور است که آیا تأثیر قطعی معدل در کنکور 1403 اجرا می‌شود یا خیر.

اقدامات و تغییرات باید قبل از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سازمان سنجش اعلام شود.

برمبنای مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، باید تمامی تغییرات و اقدامات قبل از 31 شهریورماه 1402 به سازمان سنجش اعلام شد و مبنای سازمان سنجش قوانینی است که تا قبل از شهریورماه 1402 اعلام می‌شود.

 

با توجه به اینکه در حوزه سنجش دو مرجع قانون‌گذاری وجود دارد که یکی شورای ‌عالی انقلاب ‌فرهنگی و دیگری قوانین مجلس است، لذا سازمان سنجش به‌عنوان مجری منتظر می‌ماند که  تا هر موردی که در چهارچوب قوانین باشد و قانون‌گذار قبل از 31 شهریورماه 1402 به سنجش اعلام کند، برای داوطلبین اطلاع‌رسانی کند.  براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور که مجری قانون کنکور است، اگر تغییری اعلام نشود، مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی ملاک عمل قرار گرفته و میزان تأثیر سوابق تحصیلی و معدل به صورت 50 درصد قطعی خواهد بود.

مخالفت نمایندگان با تأثیر قطعی معدل در کنکور 1403

برخی از نمایندگان در 20 شهریور 1402 نسبت به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی که تأثیر معدل در نتایج کنکور بود، موضع‌گیری خود را نشان دادند.  با وجود مخالفت دولت و شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، براساس مصوبه نمایندگان مجلس قرار بر این شد که کنکور سال‌های 1403 تا 1405 براساس روال سال‌های قبل از کنکور 1402 برگزار شود.  براین‌اساس  وزارت آموزش‌وپرورش باید تمامی زیرساخت‌های لازم برای اعمال تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه داوطلبین کنکور سال 1406 به بعد را فراهم کند.

مجلس تأثیر قطعی معدل را در کنکور تا سال 1406 به تعویق انداخت.

پرسش و پاسخ

کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار و تا کنکور سال ۱۴۰۶، معدل در آزمون سراسری تأثیر ندارد.

بعد از تاریخ 31 شهریورماه 1402، سازمان سنجش مصوبه رسمی برای تأثیر یا عدم تأثیر معدل در کنکور 1403 را اعلام می‌کند.

برخی از نمایندگان مجلس در روز دوشنبه 20 شهریورماه، نسبت به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که تأثیر معدل در نتایج کنکور بود، موضع‌گیری کردند.

شورای انقلاب فرهنگی روی طرح خود مصمم است و موافق تأثیر قطعی معدل در کنکور 1403 است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x