جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها

معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها
معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها
فهرست مطالب

داوطلبین پشت‌کنکوری آقا که بعد از سن 18 سالگی مشمول خدمت می‌شوند، درصورتی‌که معافیت تحصیلی بگیرند، غایب محسوب نشده و می‌توانند بعد از ادامه تحصیل، به خدمت سربازی بروند. داوطلبین مرد برای شرکت در کنکور و ثبت‌نام در دانشگاه می‌بایست از معافیت تحصیلی برخوردار باشند. معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری 1402 مجوز شرکت در کنکور و ثبت‌نام در دانشگاه است. در این نوشتار شرایط معافیت تحصیلی پشت‌کنکوری‌ها ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها

شرایط معافیت نظام‌وظیفه برای پشت‌کنکوری‌ها چگونه است؟

داوطلبین آقا بعد از سن 18 سالگی مشمول خدمت نظام‌وظیفه هستند و باید برای ارسال دفترچه سربازی خود اقدام کنند، مگر در برخی از موارد که مشمول معافیت از خدمت به صورت موقتی می‌شوند. معافیت تحصیلی پشت‌کنکوری‌ها یکی از انواع معافیت‌ها است که به داوطلبین مرد ارائه می‌شود تا چنانچه در سال اولی که در کنکور شرکت کرده و نتیجه مطلوب را کسب نکرده‌اند، بتوانند یک سال دیگر پشت کنکور مانده و آزمون بدهند.

معافیت تحصیلی پشت‌کنکوری‌ها، خدمت سربازی را به تعویق می‌اندازد و داوطلب در صورت قبولی در کنکور می‌تواند بعد از اتمام تحصیل، برای ارسال دفترچه سربازی اقدام کند. توجه داشته باشید که تعیین تکلیف وضعیت نظام‌وظیفه و دریافت معافیت تحصیلی برای افرادی که قصد شرکت در کنکور را دارند بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در غیر این صورت سازمان نظام‌وظیفه اجازه ادامه تحصیل به افراد را نخواهد داد. حتی اگر داوطلب در کنکور رتبه قابل‌قبولی نیز کسب کرده باشد، پذیرش وی باطل می‌شود.

شرایط و ضوابط معافیت تحصیلی پشت‌کنکوری‌ها 1402

همان‌طور که در بندهای بالاتر ذکر کرده‌ایم، معافیت تحصیلی یکی از معافیت‌هایی است که سازمان نظام‌وظیفه به داوطلبین می‌دهد تا یک بار دیگر در کنکور شرکت کرده و تراز و رتبه موردنظر خود را به دست آورند. وضعیت داوطلبان ذکور پشت‌کنکوری با یکدیگر متفاوت است، اما در حالت کلی با چند دسته مواجه می‌شویم که معافیت تحصیلی‌شان به شرح زیر است:

  1. 1. دانش‌آموزانی که تا قبل از سن 18 سالگی موفق به دریافت مدرک دیپلم خود می‌شوند، تا سن 18 سال و 6 ماه فرصت دارند تا در دانشگاه ثبت‌نام کنند.
  2. 2. دانش‌آموزانی که پس از 18 سالگی مدرک دیپلم خود را اخذ کرده باشند، تا یک سال بعد از تاریخ دریافت مدرک دیپلم می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه ثبت‌نام کنند در غیر این صورت باید برای ارسال دفترچه خدمت خود اقدام کنند. درصورتی‌که داوطلبین برای ارسال دفترچه سربازی خود اقدام نکنند، مشمول غیبت خواهند بود.
  3. 3. دانش‌آموزانی که پس از 20 سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشند، تا یک سال بعد از اخذ مدرک دیپلم فرصت ثبت‌نام در دانشگاه را دارند. داوطلبین می‌توانند تا چند روز مانده به پایان مهلت یک‌ساله، به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند تا مشمول غیبت نشوند.
  4. 4. آن دسته از دانش‌آموزانی که در فاصله سنی 18 تا 20 سالگی هستند، دریافت معافیت تحصیلی دانش‌آموزی اجباری است.

کد سوابق تحصیلی از کدهای ضروری جهت ثبت‌نام کنکور سراسری 1402 تلقی می‌شود که برای استفاده از تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری است.

وضعیت نظام‌وظیفه پشت‌کنکوری‌ها زمان ثبت‌نام کنکور سراسری 1402

هم زمان با شروع ثبت‌نام کنکور سراسری، دفترچه راهنمای ثبت‌نام نیز منتشر شده و در اختیار داوطلبین قرار می‌گیرد. ثبت‌نام کنکور سراسری به صورت اینترنتی انجام شده و داوطلبین آقا باید کدهای مشخص‌کننده وضعیت نظام‌وظیفه مخصوص خود را در بندهای مرتبط درج کنند. تمامی کدهای مربوط به نظام‌وظیفه در دفترچه کنکور سراسری 1402 ذکر شده است. در انتهای این مقاله می‌توانید کدهای مربوط به خدمت سربازی را مشاهده کنید.

کد وظیفه مربوط به داوطلبین پشت‌کنکوری

کد 6 مربوط به آن دسته از افرادی است که تحصیلات مدرسه‌ای خود را حداکثر تا سن 20 سالگی به صورت پیوسته و حضوری در مدارس روزانه، بزرگسال و آموزش از راه دور به اتمام رسانده و مشمول غیبت سربازی نشده‌اند. این کد بیانگر این است که داوطلب در سن مشمولیت خود که بین 18 تا 20 سالگی است، موفق به اخذ مدرک دیپلم شده و سازمان نظام‌وظیفه یک سال پس از دریافت دیپلم به او معافیت تحصیلی می‌دهد. داوطلب در این فرصت می‌توانند برای ثبت‌نام در دانشگاه اقدام کند.

مراحل لازم دریافت معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها

مراحل لازم برای دریافت معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها در زیر ذکر شده است.

  • 1. داوطلبین پشت کنکور برای دریافت معافیت تحصیلی می‌توانند به صورت حضوری به پلیس + 10 مراجعه کنند.
  • 2. مدارک لازم مانند اطلاعات هویتی و آخرین مدرک تحصیلی باید ارائه شود.
  • 3. اطلاعات داوطلب در سامانه نظام‌وظیفه ثبت شده و داوطلب بدون مشکل می‌تواند در کنکور شرکت کند.

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانش‌آموزی:

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانش‌آموزی در زیر ارائه شده است:

  • 1. چند قطعه عکس سه‌درچهار پشت‌نویسی‌شده تمام‌رخ و رنگی
  • 2. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مشمول
  • 3. تکمیل گواهی اشتغال به تحصیل در دبیرستان مشمول یا هنرستان و ارائه آن به دفاتر پلیس +10
  • 4. تکمیل برگه درخواست معافیت تحصیلی دانش‌آموزی که به تأیید مدیر مرکز آموزشی رسیده باشد و تحویل آن به دفاتر پلیس +10
  • 5. ارائه برگه انصراف از تحصیل برای دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده‌اند، الزامی است.

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی:

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی در زیر ارائه شده است:

  • 1. ارائه کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه فرد مشمول
  • 2. پرینت صفحه و اطلاعات قبولی در سازمان سنجش
  • 3. چند قطعه عکس که پشت‌نویسی‌شده باشد. عکس دانشجو باید تمام‌رخ، رنگی و دارای پشت زمینه سفید باشد.
  • 4. ارائه آخرین مدرک تحصیلی، به طور مثال اگر شما قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید باید مدرک دیپلم خود را تحویل دهید.
  • 5. تکمیل و تحویل برگه درخواست معافیت تحصیلی که دانشگاه به شما ارائه می‌دهد.
معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها

درصورتی‌که داوطلب پشت‌کنکوری به علت عدم آگاهی مشمول غیبت شود چه کاری باید انجام دهد؟

هر ساله تعدادی از داوطلبین که پشت‌کنکوری هستند به دلیل عدم آگاهی از وضعیت نظام‌وظیفه خود و اینکه تا زمان اعلام نتایج این آزمون وارد غیبت می‌شوند، در صورت ثبت‌نام در کنکور سراسری سازمان نظام‌وظیفه برای آن‌ها معافیت تحصیلی صادر نمی‌شود و حق ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند. اگر شما هم جزء این داوطلبین هستید نگران نباشید؛ زیرا سازمان نظام‌وظیفه شرایطی در نظر گرفته است که اجازه تحصیل را داشته باشید.

  1. 1. داوطلب می‌تواند در یک رشته ثبت‌نام کرده تا برای وی معافیت تحصیلی صادر شود و از طرف دیگر برای کنکور 1403 تلاش کنید تا در صورت قبولی در رشته موردعلاقه، از رشته اول انصراف داده و در رشته محل جدید ثبت‌نام کنید. توجه داشته باشید که هر دانشجو فقط یک‌بار مجاز به انصراف از یک رشته تحصیلی است. پس در انتخاب رشته تحصیلی خود بسیار دقت کنید.
  2. 2. در روش دوم می‌توانید دفترچه اعزام به خدمت خود را پست کنید و پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و در صورت قبولی در رشته محل موردنظر خود، ایست خدمتی بگیرید و به تحصیلات خود ادامه دهید. داوطلبین توجه داشته باشند که در این روش لازم است تا پس از پایان دوره تحصیلی خود، ادامه سربازی را بگذرانند.

مقررات و کدهای نظام‌وظیفه برای شرکت در کنکور

براساس اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، داوطلبین مرد لازم است در زمان‌پذیرش در دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت‌نام) در آزمون سراسری سال 1402 یکی از شرایط زیر را دارا باشد. کدهای مربوط به نظام‌وظیفه در زیر ارائه شده است.

  1. کد 1 دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند
  2. کد 2 دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
  3. کد 3 مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دارد بدون غیبت (پزشکی و کفالت) در مدت اعتبار آن

در صورتی قبولی این افراد باید مجوز لازم جهت ثبت‌نام در دانشگاه از معاونت نظام‌وظیفه محل استقرار دانشگاه اخذ شود.

  1. 4. کد 4 مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصیلی 1402 معافیت تحصیلی دانش‌آموزی اخذ کرده‌اند تا تاریخ 31/06/1402 در سنوات مجاز تحصیلی حداکثر تا 20 سالگی تمام فارغ‌التحصیل می‌شوند.
  2. 5. کد 5 دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت قبل از سن 18 سالگی تمام موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 می‌شوند به‌شرط نداشتن غیبت.

دانش‌آموزانی که در سن 17 سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به دریافت دیپلم می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه بعد از رسیدن به سن مشمولیت 18 سالگی تمام وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل هستند. درغیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود، مگر اینکه در مهلت شش ماه خود را معرفی کرده و بدون غیبت به خدمت اعزام و یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

  1. 6. کد 6 کارکنان وظیفه (سربازان درحال‌خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 حضوری و پیوسته دانش‌آموزان عادی به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.
  2. 7. کد 7 کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ 31/6/1402 به پایان برسد. این دسته از افراد باید در هنگام ثبت‌نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه دهند.
  3. 8. کد 8 کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوطه می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه اقدام کنند.
  4. 9. کد 9 دانشجویان انصرافی درصورتی‌که در سنوات اولیه تحصیلی انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان‌پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد، همچنین مشروط به اینکه قبل از تاریخ 22/8/1390 به بعد از امتیاز یک بار انصراف استفاده نکرده باشند، مجاز به ثبت‌نام در دانشگاه هستند.
  5. 10. کد 10 فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی فقط می‌توانند در رشته‌هایی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنند که آن رشته، مقطع کارشناسی ناپیوسته بالاتر ندارد.
معافیت تحصیلی برای پشت‌کنکوری‌ها

قوانین مهم مقررات نظام‌وظیفه عمومی

در زیر قوانین مهم مقررات نظام‌وظیفه عمومی ارائه شده است:

  1. 1. مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی آنان، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نشده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آن‌ها نیست.
  2. 2. دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند. (البته به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند)
  3. 3. معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار صادر می‌شود. فارغ‌التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نیستند. فارغ‌التحصیلان مشمول مقطع کاردانی مجاز به شروع در تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته نیستند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول، مجاز به شروع در تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نیستند.
  4. 4. ترخیص سربازان حین خدمت صرفاً جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.
  5. 5. دانشجویان مقطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با دریافت مدرک مقطع پایین‌تر از ادامه تحصیل انصراف داده یا اخراج شده‌اند، تا پایان خدمت سربازی یا دریافت معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نیستند. مگر اینکه با رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه مقطع فارغ‌التحصیل شده که در این صورت مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر شناخته می‌شوند.
  6. 6. کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) مجاز به تحصیل هم زمان با خدمت نیستند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، از خدمت ترخیص می‌شوند.
  7. 7. تمامی پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری سال 1402 موظف هستند جهت دریافت مجوز ثبت‌نام در دانشگاه از طریق دفاتر پلیس +10 شهرستان محل قبولی دانشگاه، نسبت به اخذ معافیت تحصیل اقدام کنند. در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می‌آید.

سنوات مجاز برای مشمولان در مقطع کاردانی 2.5 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال و دکتری پیوسته 8 سال است.

پرسش و پاسخ

این دسته از مشمولان با مراجعه به مراکز پلیس + 10 می‌توانند نسبت به دریافت معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند.

داشتن کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه، چند قطعه عکس که پشت‌نویسی‌شده  از جمله مدارک الزامی برای دریافت معافیت تحصیلی داوطلبان پشت‌کنکوری است.

با گرفتن دیپلم در زمان مقرر قطعاً نمی‌توان بیش از ۲ بار کنکور داد و افرادی هم که تا ۲۰ سالگی دریافت دیپلم آن‌ها طول می‌کشد تنها یک بار اجازه شرکت در کنکور دارند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x