جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

نحوه محاسبه تراز کنکور 1403

نحوه محاسبه تراز کنکور 1403
تراز کنکور سراسری 1403 چیست؟
فهرست مطالب

نحوه محاسبه تراز کنکور چگونه است؟ در کارنامه کنکور سراسری در کنار رتبه، نمره‌ای تحت عنوان تراز ذکر شده است. این تراز معیار انتخاب رشته برای داوطلبین کنکور سراسری 1403 است. تراز کنکور هر داوطلب نقش تعیین کننده ای در مسیر تحصیلی وی دارد، از این رو لازم است تفاوت تراز و رتبه را در کنکور سراسری بدانید.  ما در این نوشتار به موضوع تراز کنکور سراسری 1403 و نحوه محاسبه آن پرداخته ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

نحوه محاسبه تراز کنکور 1403

تراز کنکور سراسری 1403 چیست؟

تراز کنکور سراسری یکی از بااهمیت‌ترین فاکتورها در قبولی یا عدم قبولی داوطلبین در انتخاب رشته کنکور سراسری است. بهترین معیار برای سنجش افراد شرکت‌کننده در کنکور سراسری، تراز کنکور است.

معنی لغوی تراز به معنی بالانس و تعادل است و هدف از محاسبه تراز، هم‌سطح و یکسان‌سازی ارزش نمره‌ها یا درصدها است. به معنی ساده‌تر تراز نشان می‌دهد که داوطلب در بین همه شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری در چه وضعیت و جایگاهی قرار دارد.

با استفاده از تراز کنکور سطح علمی تمامی شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری را مقایسه کنید. برای هر سؤال در کنکور سراسری یک امتیاز داده می‌شود. این بدین معنی است که با درنظرگرفتن تعداد و ارزش هر سؤال که داوطلب به آن پاسخ می‌دهد، یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود. این امتیاز، تراز کنکور است و برای مقایسه سطح علمی داوطلبان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

نمره کل یا تراز، تابعی از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری است. تراز در واقع نمایانگر وضعیت علمی داوطلب در هر درس نسبت به سایر شرکت‌کنندگان می‌شود و نحوه محاسبه آن بر اساس فاکتورهای نمرات تراز کنکور، ضرایب درس  و همچنین تأثیر سوابق تحصیلی بر حسب نظام آموزشی است. در ادامه نحوه محاسبه تراز کنکور سراسری ارائه شده است.

برای درک بیشتر تراز می‌توانید به مثال زیر توجه کنید.

تصور کنید که یک داوطلب در یک آزمون نمره 17 را کسب کرده باشد و در آزمون دوم نیز نمره 17 را کسب کند.

  • 1. در حالت اول: داوطلبی که در آزمون نمره 17 را کسب کرده است. با همین نمره 17 نفر اول است زیرا هیچ داوطلب دیگری در این آزمون نمره بالای 17 کسب نکرده است.
  • 2. در حالت دیگر، داوطلب در آزمون دیگر همان نمره 17 را کسب می‌کند، اما داوطلبان دیگر نمرات بیشتر از 17 کسب کرده‌اند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این دو نمره کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. این بدین معنی است که زمانی نمره 17 ارزش دارد که داوطلبان دیگر آن نمره را کسب نکرده باشند.

نمره کل یا تراز، تابعی از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری است. تراز در واقع نمایانگر وضعیت علمی داوطلب در هر درس نسبت به سایر شرکت‌کنندگان می‌شود و نحوه محاسبه آن بر اساس فاکتورهای نمرات تراز کنکور، ضرایب درس  و همچنین تأثیر سوابق تحصیلی بر حسب نظام آموزشی است. در ادامه نحوه محاسبه تراز کنکور سراسری ارائه شده است.

تراز کنکور سراسری نشان‌دهنده این است که هر داوطلب در میان تمامی رقبا از چه جایگاهی برخوردار است. تراز کنکور اختلاف نمره داوطلب از میانگین جامعه آماری کنکور است.

عدد تراز کنکور بالا یا پایین باشد بهتر است؟

تراز نشان‌دهنده جایگاه علمی شخص در مقایسه با دیگر داوطلبین کنکور سراسری است. هر چقدر تراز فرد شرکت‌کننده نسبت به سایر رقبا بالاتر باشد، شانس پذیرش وی برای قبولی در کد رشته محل‌های انتخاب بیشتر است.

تراز کنکور مشخص‌کننده سطح علمی داوطلب در میان سایر رقبا است.

محدوده نمره تراز کنکور سراسری

محدوده تراز بین عددی 0 تا 13000 است.

  • داوطلبینی که دارای تراز بالا یعنی نزدیک به عدد 13000 باشند، نشان‌دهنده سطح علمی بالاتر آن‌ها نسبت به سایر رقبا در کنکور است.
  • هر چقدر نمره و تراز پایین باشد، نشان‌دهنده سطح علمی پایی‌تر داوطلب نسبت به سایر داوطلبین است.

هر چقدر تراز کنکور داوطلب بیشتر باشد، سطح علمی داوطلب و جایگاه وی نسبت به سایر رقبا بالاتر خواهد بود.  تراز در محدوده بین صفر و 10000 قرار دارد.  تراز کنکور می‌تواند عدد منفی باشد، در این صورت این تراز منفی نشان‌دهنده ضعف شدید داوطلب نسبت به سایر رقبا است. اگر تراز کنکور از 5000 بالاتر باشد، می‌توان گفت که سطح علمی داوطلب از میانگین جامعه بیشتر است.

تعیین سختی و سادگی سؤالات کنکور از تراز کنکور سراسری

از روی تراز کنکور می‌توان به‌سختی و یا سادگی سؤالات کنکور پی برد. کافی است تراز کنکور هر داوطلب با درصد هر داوطلب در همان درس مقایسه شود.

  • 1. درصورتی‌که تراز کنکور بالا و درصد داوطلب پایین باشد، پس می‌توان نتیجه گرفت که سؤالات سخت بود است.
  • 2. اگر تراز کنکور داوطلب پایین و درصد درس بالا باشد، سؤالات آسان بوده است و تقرییا داوطلبین زیادی موفق به پاسخگویی صحیح سؤالات شده است.

آزمون برای همه متقاضیان اعم از متقاضیان رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و نوبت اول آزمون سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه به تاریخ  6 و 1403/2/7برگزار خواهد شد.

محاسبه تراز کنکور سراسری 1403

محاسبه تراز کنکور سراسری 1403

تراز داوطلبان به سطح دشواری سؤالات نیز بستگی دارد. سازمان سنجش برای تمامی سؤالات آزمون سراسری یک سطح‌بندی مشخص دارد. این سطح‌بندی سؤالات را به سه دسته ساده، متوسط و دشوار تقسیم می‌کند.  داوطلبانی که به سؤالات با سطح دشوار پاسخ درستی می‌دهند تراز بالاتری کسب می‌کنند؛ بنابراین تراز رتبه داوطلب را مشخص می‌کند نه درصد سؤالاتی که داوطلب پاسخ داده است. برای محاسبه تراز کنکور سراسری نیاز است که ابتدا موارد زیر را محاسبه کنید:

  • 1. محاسبه نمره خام در کنکور
  • 2. محاسبه نمره تراز
  • محاسبه تراز کل

برای محاسبه تراز کنکور نیاز است که ابتدا نمره خام داوطلب و نمره تراز هر درس محاسبه می‌شود.

محاسبه نمره خام داوطلب در هر درس

نمره خام داوطلبین در کنکور به صورت درصد بیان می‌شود.

برای محاسبه نمره خام داوطلب در هر درس نیاز است که تعداد پاسخ‌های صحیح، پاسخ‌های اشتباه، و تعداد کل سؤالات را داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید برای پاسخ‌های اشتباه نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. پاسخ‌هایی که داوطلب در کنکور سراسری به آن‌ها پاسخ درست داده است با ضریب 3 در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین برای محاسبه نمره خام در کنکور باید دقت زیادی داشت.  

فرمول محاسبه نمره خام داوطلب در هر درس در زیر ارائه شده است:

نحوه محاسبه تراز کنکور 1403
  • 1. کمترین نمره خام در کنکور سراسری برابر با 33/33- درصد است. این بدین معنی است که داوطلب به تمامی سؤالات پاسخ اشتباه داده است.
  • 2. بیشترین نمره خام نیز در کنکور سراسری 100 درصد است. این بدین معنی است که داوطلب تمامی سؤالات را به درستی پاسخ داده است.

محاسبه نمره تراز هر درس در کنکور سراسری

 نمره تراز برای هر درس به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. نمره تراز هر درس یک عدد است که ما بین 0 و 10000 قرار دارد. برای محاسبه تراز کنکور سراسری لازم است که تراز داوطلب در هر درس نیز محاسبه شود. در این مرحله می‌توان از فرمول‌های متعددی استفاده کرد. ساده‌ترین راه برای محاسبه  تراز این است که نمره خام در ضریب درس ضرب شود و سپس در عدد 100 ضرب شود. ضرب این سه فاکتور معادل تراز کنکور داوطلب در هر درس است.

فرمول محاسبه نمره تراز کنکور در هر درس در زیر ارائه شده است:

نحوه محاسبه تراز کنکور 1403

ضرایب دروس تخصصی در کنکور سراسری در مقاله زیر به تفکیک گروه آزمایشی و نظام آموزشی ارائه شده است.

محاسبه تراز کل کنکور سراسری

آخرین گام برای محاسبه تراز کل کنکور سراسری این است که ضریب هر درس و تراز داوطلب در هر درس را در هم ضرب کنیم و در مجموع ضریب درس‌ها تقسیم نماییم.

فرمول محاسبه تراز کل کنکور سراسری 1403 در زیر ارائه شده است.

نحوه محاسبه تراز کنکور 1403

اهمیت تراز در کارنامه کنکور سراسری و مقایسه آن با نمره نهایی

در آزمون‌های برگزار شده در امتحانات نهایی پایه دوازدهم، نمره کل دانش‌آموز برحسب عملکرد وی محاسبه می‌شود.  اما در کنکور سراسری عملکرد داوطلبین روی نتیجه نهایی داوطلبین دیگر تأثیرگذار خواهد بود.  نمره تراز کل هم در واقع نشان‌دهنده وضعیت علمی هر داوطلب نسبت به دیگر داوطلبین در کنکور سراسری است. به همین دلیل تراز کل نمره‌ای بسیار مهم در تعیین سرنوشت انتخاب رشته داوطلبین است.

تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری 1403

تراز کنکور و رتبه کنکور با هم دیگر متفاوت هستند.

  • 1. تراز به سنجش سطح علمی داوطلبین می‌پردازد. زیرا هر سؤال در کنکور سراسری، دارای ارزش خاصی است و هر چقدر داوطلب به سؤالات بیشتری پاسخ دهد، تراز بالاتری نیز خواهد داشت.
  • 2. رتبه داوطلب بیانگر عملکرد وی در مقایسه با سایر رقابت است و هر چقدر رتبه داوطلب نسبت به سایر رقبا پایین‌تر باشد، عدد بهتری است.

رتبه کنکور نشان‌دهنده تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری و ترتیب آن‌ها است. برای مثال اگر در کنکور تعداد 1000 نفر شرکت کرده باشند، رتبه نشان‌دهنده جایگاه داوطلب از نفر اول تا هزار را مشخص می‌کند. بنابراین رتبه تنها ترتیب سطح علمی داوطلبین را تعیین می‌کند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که داوطلبان در کنکور باید به آن توجه زیادی داشته باشند، تراز در کنکور است.  بسیاری از داوطلبین تراز کنکور با نمره نهایی یا رتبه تفاوتی ندارد و آن‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند که تراز کنکور و رتبه با یکدیگر یکی هستند. اما این اشتباه است. عاملی که رتبه نهایی دانش‌آموزان و داوطلبان را مشخص می‌کند، تراز در کنکور است. به عبارتی دیگر تراز کنکور مشخص می‌کند که ارزش نتیجه کنکور داوطلبان چگونه است.

در زیر به توضیح هر کدام از مفاهیم می‌پردازیم:

رتبه کنکور: رتبه هر شخص تنها مشخص‌کننده ترتیب سطح علمی داوطلب در میان سایر رقبا است. برای مثال رتبه 200 داوطلب در میان 1000 نفر نشان‌دهنده این است که داوطلب در کنکور سراسری چه ترتیبی دارد.

نمره نهایی: نمره نهایی امتحانات برحسب عملکرد وی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم محاسبه می‌شود.

تفاوت تراز و رتبه داوطلب در کنکور سراسری در زیر ارائه شده است:

  • 1. از روی رتبه هر داوطلب نمی‌توان به‌سختی یا آسانی سؤالات کنکور پی برد.
  • 2. از روی رتبه هر داوطلب نمی‌توان جایگاه علمی وی را در میان سایر رقبا تخمین زد.
  • 3. برخلاف تراز کنکور که هر چقدر عدد بالاتری داشته باشد، وضعیت علمی داوطلب بهتر است، رتبه حالتی برعکس دارد. یعنی هرچقدر رتبه داوطلب پایین‌تر باشد، وضعیت علمی وی بهتر خواهد بود.
  • 4. تراز داوطلب در کنکور برای انتخاب رشته مورد اهمیت واقع می شود.

عوامل مؤثر بر تراز کنکور سراسری 1403

افرادی که تصمیم جدی برای کنکور سراسری 1403 گرفته اند، تمایل به آگاهی در مورد عوامل مؤثر در تراز کنکور سراسری 1403 دارند. عوامل مؤثر بر تراز کنکور سراسری 1403 در زیر ارائه شده است:

  1. تعداد داوطلبین شرکت‌کننده در جلسه کنکور سراسری 1403

یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در تراز، تعداد داوطلبین است. هر چقدر تعداد شرکت‌کنندگان کنکور سراسری کم یا زیاد باشد، بر همین اساس تراز داوطلب نیز تغییر خواهد کرد.

  1. سطح دشواری سؤالات کنکور سراسری 1403

سؤالات کنکور به سه سطح دشوار یا سخت، متوسط و آسان تقسیم می شود. حد دشواری سؤالات با تراز کنکور ارتباط مستقیمی دارد. اگر تعداد کمی از شرکت‌کنندگان قادر به پاسخگویی سؤالات سخت باشند و پاسخ درست به این سؤالات بدهند،  تراز بالاتری نسبت به سایرین خواهد داشت، به صورت کلی تعداد کمی از داوطلبین از پس سؤالات سخت برمی‌آیند.

اهمیت تراز در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند پس از بررسی وضعیت رتبه و تراز خود در کد رشته محل‌های دلخواه نیز قبولی کسب کنند، بلکه رتبه و تراز داوطلب در هر کد رشته محل نمایانگر میزان شانس قبولی وی در انتخاب رشته خواهد بود.

محل قرارگیری تراز کنکور در کارنامه سراسری 1403

در کنکورهای سال‌های گذشته، وضعیت داوطلب برای هر زیرگروه، به صورت یک نمره تراز جداگانه و یک نمره تراز نهایی قرار می‌گرفت و شرکت‌کنندگان جهت انتخاب رشته می‌بایست ترازهای به‌دست‌آمده در هر زیرگروه را مورد بررسی قرار می‌دادند.

اما با توجه به تغییرات کنکور نمی‌توان به طور دقیق از محل دقیق قرار گرفتن تراز کنکور برای کنکور سراسری 1403 خبر داد.

اشتباه داوطلبین در مورد تراز کنکور سراسری 1403

داوطلبین در کنکور 1403 و همچنین کنکور سال قبل یعنی 1402 در دو نوبت در کنکور شرکت کنند. رئیس سازمان سنجش اعلام کرده است که تراز کنکور تا دو سال اعتبار دارد. در واقع داوطلب کنکور سراسری با تراز خود می‌تواند دو بار انتخاب رشته کند. به عبارتی فرد می‌توان در در هر دو نوبت کنکور 1402 و هر دو نوبت کنکور 1403 شرکت کند و هر نمره ای که از این چهار کنکور کسب می‌کند، تا دو سال اعتبار دارد.

البته داوطلبین باید توجه داشته باشد که تراز کنکور تا دو سال اعتبار دارد. تراز امتحانات نهایی هر سال تغییر می‌کند.

پرسش و پاسخ

تراز نشان‌دهنده جایگاه علمی شخص داوطلب در مقایسه با دیگر داوطلبین کنکور سراسری است. به عبارتی  تراز تابعی از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری است.

برای انتخاب رشته نیاز است که به تراز توجه شود.

رتبه کنکور ترتیب بین داوطلبان را در آزمون سراسری نشان می‌دهد. این بدین معنی است که اگر در یک آزمون 3000 شرکت‌کننده حضور داشته باشند رتبه نهایی داوطلبان نفرات اول تا هزار را مشخص می‌کند. بنابراین رتبه تنها ترتیب سطح علمی داوطلبان و دانش‌آموزان را مشخص می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که رتبه تفاوت سطح علمی را دانش‌آموزان را به طور دقیق مشخص نمی‌کند.

تراز بسیار بالا می‌تواند سطح علمی داوطلبان و دانش‌آموزان را با یکدیگر مقایسه کند. هر سؤال در کنکور سراسری از ارزش خاصی برخوردار است. داوطلبان با توجه به این که پاسخگو کدام سؤال هستند ترازهای متفاوتی را کسب می‌کنند؛ بنابراین رتبه، ترتیب داوطلبان را نشان می‌دهد؛ اما تراز تفاوت سطح علمی بین داوطلبان را مشخص می‌کند.

رتبه نهایی داوطلب به هر میزانی که پایین‌تر باشد، عدد مناسبی است و این عدد نشان می‌دهد که داوطلب عملکرد خوبی در کنکور داشته است. اگر تراز داوطلب در کنکور سراسری بالاتر باشد، عدد مناسبی است و نشان می‌دهد که داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان عملکرد بهتری داشته است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پویا
پویا
4 ماه قبل

سلام من با توجه به نوشته سایت تراز گرفتم حتی سه بار باید حدودا ۸۰۰۰ در میومد ولی میشه ۲۲۰۰۰ چرا

مهدی
مهدی
3 روز قبل

با سلام ، با مثال از رشته علوم ریاض سوال میکنم :
مثلا اگر تراز درس فیزیک در مرحله اول بیشتر از مرحله دوم بود و شیمی و ریاضی در مرحله دوم بیشتر از مرحله اول بود تراز کل با تراز بهتر کدام از هر درس ها در دو مرحله محاسبه میشود یا تراز هر مرحله برای خودش است و بالاترین تراز دو مرحله برای انتخاب رشته مورد استفاده قرار میگیرد

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x