جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

نحوه محاسبه نمره سالانه

نحوه محاسبه نمره سالانه
نکات مهم در مورد نمره سالانه
فهرست مطالب

نمره سالانه برای هر یک از درس‌های دانش‌آموزان با استفاده از فرمول مخصوص محاسبه می‌شود. نمره سالانه مقطع تحصیلی پایه دوازدهم روی نمره نهایی دانش‌آموز تأثیر دارد. به عبارتی نمره سالانه حتی شانس قبولی با کسب نمره 7 در برگه را نیز افزایش می‌دهد. در این نوشتار قرار است به نمره سالانه بپردازیم و نحوه محاسبه آن را نیز بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

نکات مهم در مورد نمره سالانه

اهمیت محاسبه نمرات امتحان نهایی پایه نهم و دوازدهم

نمره سالانه مربوط به مدارس و دانش‌آموزان است و هر ساله برای هر دانش‌آموز یک نمره سالانه در هر درس محاسبه شده و در نظر گرفته می‌شود.

برای محاسبه نمره سالانه از یک فرمول خاص استفاده می‌شود. نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی با نحوه محاسبه نمره امتحانات دیگر متفاوت است؛ زیرا شرط قبولی در این امتحان هم به نمره سالانه و هم به نمره کتبی بستگی دارد. هر دانش‌آموز برای قبولی و ورود به پایه تحصیلی بعدی باید دارای نمره سالانه بالای 10 باشد. لازم به ذکر است که نحوه محاسبه نمره سالانه هر پایه تحصیلی متفاوت است. با توجه به اهمیت نمرات درس نهایی پایه دوازدهم، نمرات سالانه پایه دوازدهم باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد.

نمره سالانه هر دانش‌آموز با توجه به مقطع تحصیلی او با فرمول خاصی محاسبه شده و نحوه محاسبه آن با سایر مقاطع متفاوت است.

فرمول محاسبه نمره سالانه متوسطه دوم

نمره سالانه موجود در کارنامه با استفاده از فرمولی متشکل از نمرات مستمر، نمرات امتحان نوبت دی و خرداد محاسبه می‌شود. در ادامه فرمول محاسبه نمره سالانه متوسطه دوم ذکر شده است.

در هر سال تحصیلی برای هر درس، 4 نمره در کارنامه ثبت می‌شود که هر کدام از این نمرات هم ضریب خاصی دارند.

  • نمره مستمر اول: ضریب ۱
  • نمره پایانی اول (امتحانات دی‌ماه): ضریب ۲
  • نمره مستمر دوم: ضریب ۱
  • نمره پایانی دوم (امتحانات خردادماه): ضریب ۴

در آخر سال، این نمرات با هم جمع شده و تقسیم بر ۸ می‌شوند.

به عبارتی نحوه محاسبه نمره سالانه دانش‌آموزان کمی پیچیده است و حاصل میانگین‌گیری بین چند نمره مختلف است. در این فرمول از بین چند نمره که دانش‌آموز کسب کرده است میانگین گرفته می‌شود. فرمول محاسبه نمره نهایی یک درس در تصویر زیر ارائه شده است:

نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی پایه دوازدهم

فرمول ذکر شده برای محاسبه نمره سالانه دانش‌آموزان در امتحان‌های نهایی است. برای هر درس نهایی باید به همین روش، نمره سالانه را حساب کرد. درصورتی‌که نمره سالانه دانش‌آموز از طریق فرمول بالا، بالای 10 شد، یکی از شروط قبولی برای ورود به مقطع بعدی یا دانشگاه را دارد. اما درصورتی‌که نمره سالانه دانش‌آموز، زیر 10 باشد، فرد شرط قبولی برای ورود به دانشگاه و یا مقطع بعدی را ندارد.

دقت داشته باشید که اگر نمره دانش‌آموز طبق فرمول زیر بالای 10 شود، دانش‌آموز دارای شرط قبولی نمره سالانه را دارد. البته، اگر دانش‌آموز نمره امتحان نهایی بالای 7 هم کسب کرده باشد و نمره سالانه وی بالای 10 باشد، به طور حتم در امتحان نهایی قبول می‌شود. در غیر این صورت جزو تجدید شده امتحان نهایی به شمار می‌رود.

در مورد نحوه محاسبه نمره سالانه دوازدهم باید گفت که فرمول محاسبه نمره سالانه دوازدهم دقیقاً همان فرمول محاسبه نمره سالانه مقطع تحصیلی دهم و یازدهم است. دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای محاسبه نمره سالانه خود باید از فرمول بالا استفاده نمایند.

فرمول محاسبه نمره سالانه متوسط اول

فرمول محاسبه نمره سالانه متوسط اول با نمره سالانه متوسط دوم متفاوت است. به‌طورکلی برای محاسبه نمره سالانه نیاز به مواردی مانند نمره مستمر نوبت اول، نمره پایانی نوبت اول، نمره مستمر نوبت دوم و نمره پایانی نوبت دوم است.

نکات مهم در مورد نمره سالانه

نکات مهم در مورد نمره سالانه

در زیر نکات مهم در مورد نمره سالانه ذکر شده است:

  1. 1.نمره سالانه بالا در مواقع بسیاری به کمک دانش‌آموز آمده و قبولی را برای او آسان می‌کند. اگر یک دانش‌آموز در دروس دوره دوم نمره بالای 7 را کسب کرده باشد و نمره سالانه آن درسش نیز بالای 10 باشد قبول است و نیاز به استفاده از تک‌ماده و تبصره ندارد
  2. 2. دانش‌آموزان در هر دوره تحصیلی برای کسب قبولی و رفتن به مقطع تحصیلی بعدی باید نمره سالانه بالای 10 را کسب نمایند.
نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی پایه دوازدهم

نحوه محاسبه نمرات امتحانات نهایی در شهریورماه

نمره قبولی امتحان نهایی در شهریورماه و دی‌ماه تفاوتی با نمرات خردادماه ندارد و نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی در شهریورماه همانند خردادماه انجام می‌شود. نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی در دی‌ماه نیز به همین صورت خواهد بود.

نکات مهم در مورد نمره سالانه

پرسش و پاسخ

به‌طورکلی محاسبه نمره سالانه برای تمام مقاطع تحصیلی به‌خصوص برای کسب قبولی اهمیت بالایی دارد، اما به دلیل این که در مقطع تحصیلی دوازدهم امتحان‌های نوبت دوم نهایی هستند اهمیت نمره سالانه دوازدهم برای دانش‌آموزان بیشتر است.

دانش‌آموزان در هر دوره تحصیلی برای ورود به مقطع بعدی باید نمره سالانه بالای 10 کسب کنند. درصورتی‌که نمره سالانه یکی از درس‌های دانش‌آموز بالای 10 نباشد، فرد موفق به کسب قبولی نمی‌شود و باید از قوانین تک ماده برای کسب قبولی استفاده کند یا در شهریورماه مجدد امتحان بدهد.

مزیت نمره سالانه بالا علاوه بر اینکه سبب قبولی فرد برای ورود به مقطع تحصیلی بعدی می‌شود همچنین درصورتی‌که دانش‌آموز در برخی از دروس نمرات کمی کسب کرده باشد می تواند برای قبولی از تک ماده استفاده کند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Efi
Efi
7 ماه قبل

نحوه محاسبه نمره سالانه دوازدهم برای نوبت دی ماه چگونه هست؟

Efi
Efi
7 ماه قبل

نحوه محاسبه نمره سالانه در امتحانات نوبت دی ماه چگونه است؟

عادی
عادی
1 ماه قبل

سلام.فرمول نمره متوسطه اول که شما ارائه دادید باید تقسیم بر 3 بشه

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x