جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

کنکور سه دفترچه ای شد!

کنکور سه دفترچه ای شد!
سه دفترچه ای شدن کنکور
فهرست مطالب

تغییرات در کنکور 1401 همچنان ادامه دارد. طبق آخرین گفت و گوی رئیس سازمان سنجش دفترچه های آزمون هر کدام از رشته های رشته های ریاضی، علوم تجربی ،علوم انسانی و معارف اسلامی 3 عدد با پاسخنامه های مجزا خواهد بود. به عبارت دیگر پس از سالها تعداد دفترچه های آزمون افزایش یافته است. دفترچه های رشته های زبان های خارجه و هنر همچنان دو دفترچه خواهد بود.

در ادامه این خبر به طور کامل تغییرات دفترچه آزمون کنکور را مطابق با گفت و گوی رئیس سازمان سنجش بررسی خواهیم کرد و زمان بندی هر دفترچه را نیز به اطلاعتان خواهیم رساند. با گزینه دو همراه باشید.

کنکور 1401 سه دفترچه ای شد

چرا کنکور سه دفترچه ای می شود؟

تغییرات در کنکور 1401 همچنان ادامه دارد. هنوز زمان زیادی از انتشار خبر افزایش 20 درصدی پذیرش رشته پزشکی در کنکور نگذشته است که این هفته خبری مبنی بر تغییر تعداد دفترچه ها انتشار یافت.

بر اساس گفت و گوی عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با خبرگزاری ایلنا از سال 1401 کنکور رشته های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی سه دفترچه ای خواهد شد. ضمنا به ازای هر دفترچه نیز یک پاسخنامه ارائه می شود. آقای پورعباس هدف سه دفترچه ای کردن کنکور را ایجاد آسایش و آرامش در داوطلب و از بین بردن استرس او عنوان کرد. البته ایشان بیان کرد که با پیاده سازی این فرآیند کار سنجش دشوارتر از پیش خواهد شد اما برای داوطلبین فرآیند آزمون آسان تر می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور سه دفترچه ای شدن آزمون کنکور را گامی در جهت افزایش آرامش و کاهش استرس داوطلبان عنوان کرد.

معرفی 3 دفترچه کنکور 1401

بر طبق سخنان رئیس سازمان سنجش هر 5 گروه آزمونی دفترچه ها و پاسخ نامه های مجزا دریافت خواهند کرد. دفترچه عمومی مانند گذشته یک دفترچه است اما پاسخ نامه ای مجزا برای آن وجود خواهد داشت. دفترچه دروس اختصاصی برای رشته های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی به دو دفترچه همراه با دو پاسخنامه تبدیل شده است.

دفترچه های آزمون علوم انسانی

رشته علوم انسانی با داشتن 13 عنوان درسی، دارای بیشترین تعداد درس در کنکور می باشد. مدت زمان کلی آزمون علوم انسانی 235 دقیقه می باشد. نخست به بررسی دفترچه های کنکور علوم انسانی و زمانبدی های مربوط به آن می پردازیم:

جدول تغییرات دفترچه های آزمون انسانی
شماره دفترچه درس تعداد سوال زمان
1 ادبیات عمومی 25 75 دقیقه
زبان عربی 25
دین و زندگی 25
زبان انگلیسی 25
2 ریاضی 20 80 دقیقه
اقتصاد 15
ادبیات تخصصی 30
علوم اجتماعی 20
3 زبان عربی 20 80 دقیقه
تاریخ 15
جغرافیا 15
فلسفه و منطق 20
روانشناسی 20
مجموع 13 درس 275 سوال 235 دقیقه

همانطور که می بینید دروس عمومی در قالب یک دفترچه و دروس اختصاصی در قالب دو دفترچه ارائه می شود. دروس اختصاصی به دو بخش تقسیم شده است. 4 درس ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی و علوم اجتماعی در دفترچه 2 ارائه می شود. دفترچه 3 نیز شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق، روانشناسی می باشد. زمانبندی هر کدام از دفترچه های دوم و سوم، 80 دقیقه می باشد.

دفترچه های آزمون علوم تجربی

رشته علوم تجربی 9 عنوان درسی دارد. در سالهای اخیر علاقه مندان به شرکت در کنکور تجربی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. مجموع زمان آزمون علوم تجربی 255 دقیقه است. برای آشنایی با دفترچه های کنکور تجربی و زمانبندی آن جدول زیر را مشاهده نمایید:

جدول تغییرات دفترچه های آزمون علوم تجربی
شماره دفترچه درس تعداد سوال زمان
1 ادبیات عمومی 25 75 دقیقه
زبان عربی 25
دین و زندگی 25
زبان انگلیسی 25
2 ریاضی 30 90 دقیقه
زیست 50
3 فیزیک 30 90 دقیقه
شیمی 30
زمین شناسی 20
مجموع 9 درس 280 سوال 255 دقیقه

همانطور که در جدول مشاهده می کنید در کنکور تجربی برای دروس اختصاصی دو دفترچه در نظر گرفته شده است. دروس ریاضی و زیست در قالب دفترچه 2 و دروس فیزیک، شیمی و زمین شناسی در قالب دفترچه 3 به داوطلب ارائه می شود. زمان پاسخگویی به دفترچه های شماره 2 و 3 به طور مشابه 90 دقیقه در نظر گرفته شده است.

دفترچه های آزمون ریاضی

کنکور داوطلبین گروه ریاضی با 7 عنوان درسی نسبت به دو گروه دیگر عناوین درسی کمتری را شامل می شود. با توجه به تعداد کمتر دروس پس طبیعی است که سوالات این گروه نیز با 220 سوال نسبت به دو گروه دیگر کمتر باشد. البته با توجه به نوع سوالات در گروه ریاضی زمان آزمون این گروه با علوم انسانی یکسان است.

جدول تغییرات دفترچه های آزمون علوم تجربی
شماره دفترچه درس تعداد سوال زمان
1 ادبیات عمومی 25 75 دقیقه
زبان عربی 25
دین و زندگی 25
زبان انگلیسی 25
2 ریاضی 50 80 دقیقه
3 فیزیک 40 80 دقیقه
شیمی 30
مجموع 7 درس 220 سوال 255 دقیقه

در دفترچه های اختصاصی گروه ریاضی نکات جالبی وجود دارد. به طور مثال درس ریاضی تنها درسی است که به صورت انفرادی یک دفترچه به آن اختصاص داده شده است. همچنین دفترچه مخصوص به این درس با دارا بودن 50 سوال نسبت به سایر دفترچه ها سوالات کمتری را شامل می شود. دفترچه های 2 و 3 رشته ریاضی هر کدام دارای زمان 80 دقیقه ای می باشند.

برای آنکه نسبت به تغییرات ایجاد در دفترچه های آزمون آمادگی داشته باشید، بهتر است تا زمان کنکور با زمانبندی جدید در کنکورهای آزمایشی شرکت کنید.

دفترچه های آزمون‌‎های گزینه دو به روزرسانی می شود

موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو همواره تلاش کرده است تا داوطلبان با شرکت در آزمون های آزمایشی این مجموعه، بیشترین شبیه سازی به کنکور را تجربه نمایند. این موسسه نسبت به تغییرات جدید در دفترچه های آزمون نیز بی تفاوت نبوده است. با همکاری تیم فنی این موسسه از آزمون 20 اسفند 1400، دفترچه های آزمون های آزمایشی داوطلبین کنکور در قالب سه دفترچه و مطابق با تغییرات سازمان سنجش ارائه می شود. ما در کنار شما هستیم تا استانداردترین نوع سنجش را تجربه نمایید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x