جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

گروه عاملی، اترها و الکل ها چیست؟

گروه عاملی، اترها و الکل ها چیست؟
فهرست مطالب

در فصل دو شیمی یازدهم به دو گروه از ترکیبات آلی اشاره شده است. در این فیلم آموزشی به آن ها یعنی گروه عاملی، اترها و الکل ها پرداخته خواهد شد.

پخش ویدئو

گروه عاملی چیست؟

گروه عاملی، آرایش منظمی از اتم ها است که به مولکول آلی دارای آن، خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی می بخشد. مثل عامل OH که به آن عامل الکی گفته می شود  یا O که به آن عامل اتری اطلاق خواهد شد.

الکل ها و اترها

الکل ها و اترها، آلدهید و کتون ها دو گروه از ترکیبات آلی هستند که در این فصل، با آن ها آشنا خواهید شد.

الکل ها و اترها: الکل ها و اترها که خطی هستند، فرمول کلی آن ها به صورت    CnH2n + 2O ، خواهد بود.

در حالت عمومی، فرم کلی الکل ها به صورت R – OH و فرم کلی اترها به شکل R – O – R خواهد بود. یعنی در الکل ها O به H متصل است ولی در اترها O اکسیژن به دو اتم کربن متصل می باشد.

به عنوان مثال، ماده ای که گشنیز را به وجود می آورد و موثر در ساختمان گشنیز است، دارای OH است. بنابراین این OH عامل الکی می باشد. ولی رازیانه دارای O ای است که به دو اتم کربن متصل است، بنابراین این O عامل اتری خواهد بود.

آلدهید ها و کتون ها: آلدهیدها و کتون هایی که کربن آن ها با یکدیگر پیوند دو گانه ندارند به فرمول کلی CnH2nO هستند. در آلدهیدها، گروه کربنی یعنی CO به H متصل است ولی در کتون ها گروه کربنی به دو اتم کربن متصل می باشد.   

به طور مثال در بنزآلدهید؛ عامل آلدهیدی وجود دارد. بنزآلدهید در بادام وجود دارد. در 2- هپتانون، گروه کربنی آن به دو اتم کربن متصل است، بنابراین جز کتون ها خواهد بود. 2- هپتانون در میخک وجود دارد.

به آرایش منظمی از اتم ها که به مولکول آلی دارای آن، خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی می بخشد، گروه عاملی گفته خواهد شد.

به منظور آشنایی بیشتر با موضوع گروه های عاملی، اترها و الکل ها می توانید ویدئو آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

گروه عاملی به آرایش منظمی از اتم ها که به ترکیبات آلی خواص ویژه ای می بخشند گفته خواهد شد.

عامل OH، جز عامل های الکلی و O عامل اتری می باشد.

الکل ها و اترها، آلدهید و کتون ها را می توان به عنوان دو گروه از ترکیبات آلی نام برد. در الکل ها O به H متصل می باشد در صورتی که در اترها اتم اکسیژن به دو اتم کربن اتصال خواهد داشت.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x