بارمبندی امتحانات فارسی و عربی پایه دهم تجربی، ریاضی توسط آموزشوپرورش منتشر شد. دانشآموزان میتوانند با مطالعه مقاله زیر از بارمبندی فصلهای مختلف کتاب فارسی و عربی برای نوبت اول و دوم آگاه شوند و با برنامهریزی دقیق به نمرات خوبی دست پیدا کنند. بارمبندی دروس فارسی و عربی پایه دهم 1402 برای شاخههای نظری در زیر ارائه شده است.
با گزینه دو همراه باشید.
بارمبندی فارسی دهم 1402 – شاخه نظری
بارمبندی فارسی دهم 1402 – شاخه نظری در جدول زیر قابل مشاهده است.
بارمبندی فارسی دهم 1402 | ||
---|---|---|
زبانی 7 نمره | معنی واژه | 1 |
املای واژه | 2 | |
دستور | 4 | |
ادبی 5 نمره | آرایههای ادبی | 3 |
تاریخادبیات | 1 | |
حفظ شعر | 1 | |
فکری 8 نمره | درک مطلب | 4 |
معنی و مفهوم نثر | 2 | |
معنی و مفهوم نظم | 2 | |
جمع نمره | 20 |
بارمبندی نگارش دهم 1402 – شاخه نظری
بارمبندی نگارش دهم 1402 – شاخه نظری در جدول زیر قابل مشاهده است.
بارمبندی نگارش دهم 1402 | ||
---|---|---|
موضوع | سنجههای ارزشیابی | نمره |
بازشناسی | توانایی بازشناسی آموزههای درسی | 2 |
تولید متن | 1-خوش آغازی (جذابیت و گیرایی، نشان دادن نمایی کلی از محتوای نوشته) | 1.5 |
2-پرورش موضوع با شیوه بیان نوشته (بیان ساده و صمیمی، بیان احساس متناسب با موضوع، سیر منطقی نوشته، فکر و نگاه نو) | 9 | |
3-خوش فرجامی (جمع بندی مطالب، تاثیرگذاری و تفکر برانگیز بودن) | 1.5 | |
4-املای واژگان (نداشتن غلط املایی) و رعایت نشانههای نگارشی | 2 | |
سازههای نوشتاری | مثل نویسی، حکایت نگاری، شعر گردانی (درک و دریافت هستهمعنایی مثل، حکایت و شعر و پروراندن موضوع) | 3 |
رعایت املا و نشانههای نگارشی | 1 | |
جمع نمرات | 20 |
بارمبندی عربی دهم 1402 – از درس اول تا پایان درس چهارم (نوبت اول) ریاضی و تجربی
امتحان کتبی عربی زبان قرآن 1 ریاضی و فیزیک و علوم تجربی از درس اول تا پایان درس چهارم برای نوبت اول و نوبت دوم به تفکیک ارائه شده است. بارمبندی عربی دهم تجربی 1402 و بارمبندی عربی دهم ریاضی 1402 برای نوبت اول در جدول زیر مشاهده میکنید.
بارمبندی عربی دهم 1402 - نوبت اول - ریاضی و تجربی | |||
---|---|---|---|
مهارتهای زبانی | موضوع | نمره | |
الف) مهارت واژهشناسی | نوشتن معنای پنج کلمه از عربی به فارسی در جمله | 1.25 | 2.5 |
مترادف و متضاد (همانند تمرینات کتاب) | 0.5 | ||
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه | 0.25 | ||
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد اسمهای موجود در کتاب دهم) | 0.5 | ||
ب) مهارت ترجمه به فارسی | ترجمه جملههای عربی به فارسی از متن، تمرین و بخش اعلموا | 5 | 6.5 |
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) | 0.5 | ||
تکمیل ترجمه ناقص از متن، تمرین و اعلمو (چهار جمله خالی) | 1 | ||
ج) مهارت شناخت و کاربرد قواعد | ترجمه فعلهای ماضی ساده، مضارع اخباری، ماضی منفی، مضارع منفی، امر، نهی و مستقبل در جمله | 1.5 | 7.5 |
تشخیص فعلهای ماضی، مضارع، امرونهی برای جای خالی در جمله از قواعد درس سوم و چهارم (2)، تشخیص نوع فعل (0.75)، تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر قواعد میان چند کلمه (0.25) | 3 | ||
کاربرد عددهای اصلی و ترتیبی | 2 | ||
ساعت خوانی | 0.25 | ||
تشخیص ضمیر و اسم اشاره مناسب برای جای خالی در جمله با توجه به قرائن و در قالب سؤال چندگزینهای یا شناخت آنها | 0.75 | ||
سؤال جور کردنی از مفهوم واژگان (وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم) (چهار مورد) - یا ارائه پنج کلمه که یکی اضافه است و چهار جمله دارای جای خالی که باید جای خالی با کلمه مناسب کامل شود. - یا پر کردن جاهای خالی با گزینههای مناسب (سؤال دوگزینهای) | 1 | 2 | |
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سؤال با چهار کلمه پرسشی خوانده شده) یا (ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آنها براساس مفهوم هر جمله یا براساس متن ارائه شده در برگه امتحانی) | 1 | ||
ه) مهارت مکالمه | پاسخ کوتاه به جملههای پرسشی و پاسخ کوتاه با توجه به تصویر | 0.5 | 1.5 |
طرح سؤال از الحوارت (مانند جملهسازی با کلمات پراکنده حداکثر شش تکه از عبارتهای کتاب) - پر کردن جای خالی با کلمات ارائه شده، دوگزینهای و ترجمه | 1 |
بارمبندی عربی دهم 1402 - نوبت دوم - ریاضی و تجربی
بارمبندی عربی دهم 1402 – نوبت دوم (خرداد، شهریور و دی ماه) برای رشتههای ریاضی و تجربی با نوبت اول متفاوت است. بارمبندی عربی دهم تجربی 1402 نوبت دوم و بارمبندی عربی دهم ریاضی 1402 نوبت دوم در جدول زیر قابل مشاهده است.
بارمبندی عربی دهم 1402 - نوبت دوم - ریاضی و تجربی | |||
---|---|---|---|
مهارتهای زبانی | موضوع | نمره | |
الف) مهارت واژهشناسی | نوشتن معنای پنج کلمه از عربی به فارسی در جمله | 1.25 | 2.5 |
تعیین کلمات مترادف و متضاد (همانند تمرینات کتاب) | 0.5 | ||
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه (دو مورد) | 0.25 | ||
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد اسمهای موجود در کتاب دهم) | 0.5 | ||
ب) مهارت ترجمه به فارسی | ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن، تمرین و بخش اعلموا | 5 | 6.5 |
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) | 0.5 | ||
تکمیل ترجمه ناقص از متن، تمرین و اعلمو | 1 | ||
ج) مهارت شناخت و کاربرد قواعد | ترجمه فعلهای ماضی ساده، مضارع اخباری، ماضی منفی، مضارع منفی، امر، نهی و مستقبل در جمله (یکی از فعلها دارای نون وقایه باشد.) | 1 | 7.5 |
تشخیص فعلهای ماضی، مضارع، امرونهی و نیز مصدر مناسب برای جای خالی در جمله (1.5)، تشخیص نوع فعل (0.75)، تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر قواعد میان چند کلمه (0.25) | 2.5 | ||
کاربرد عددهای اصلی و ترتیبی | 0.75 | ||
ساعت خوانی | 0.25 | ||
تشخیص «فاعل و مفعول»، «مبتدا و خبر»، «جار ٌ و مجرور»، مضاف الیه و صفت در جمله | 1 | ||
ترجمه فعل ماضی و مضارع مجهول و تشخیص آنها از فعل معلوم، یا کاربرد فعل مجهول در قالب پرسش چندگزینهای | 0.5 | ||
معانی و کاربرد حروف جر در قالب پرسش چندگزینهای | 0.5 | ||
تشخیص ضمیر و اسمفاعل، اسممفعول و اسم مبالغه | 1 | ||
سؤال جور کردنی از مفهوم واژگان (وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم) (چهار مورد) - یا ارائه پنج کلمه که یکی اضافه است و چهار جمله دارای جای خالی که باید جای خالی با کلمه مناسب کامل شود. - یا پر کردن جاهای خالی با گزینههای مناسب (سؤال دوگزینهای) | 1 | ||
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سؤال با چهار کلمه پرسشی خوانده شده) یا (ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آنها براساس مفهوم هر جمله یا براساس متن ارائه شده در برگه امتحانی) | 1 | ||
ه) مهارت مکالمه | پاسخ کوتاه یک یا دوکلمهای به جملههای پرسشی | 0.5 | 1.5 |
طرح سؤال از الحوارت (مانند جملهسازی با کلمات پراکنده حداکثر شش تکه از عبارتهای کتاب، پر کردن جای خالی با کلمات ارائه شده، دوگزینهای و ترجمه) | 1 |
بارمبندی امتحان شفاهی عربی دهم – ریاضی و تجربی – میانترم اول و دوم
بارمبندی امتحان شفاهی عربی دهم – ریاضی و تجربی – میانترم اول و دوم در جدول زیر ارائه شده است.
بارمبندی امتحان شفاهی عربی دهم – ریاضی و تجربی – میانترم اول و دوم | ||
---|---|---|
مهارت | موضوع | نمره |
مهارتهای خواندن، شنیدن و سخنگفتن | روانخوانی (بدون درنگ و خطا و با تلفظ نسبتاً درست مخارج حروف) یا حفظ سرود درس اول و اجرای گروهی آن – اجرای نمایشی متن برخی درسها | 4 |
مکالمه ساده در حد کتابدرسی به صورت پاسخ کوتاه به جملههای پرسشی – یا حفظ مشابه مکالمات کتابدرسی و اجرای آن در گروه دو یا چندنفره – یا اجرای گروهی مکالماتی متفاوت با مکالمات کتابدرسی در کلاس | 1 | |
جمع نمرهها | 5 |
بیشتر بخوانید
- 2. جهت آگاهی از بارمبندی امتحانات دروس پایه یازدهم تجربی 1403-1402 روی لینک کلیک کنید.
3. جهت مطالعه مقاله بارمبندی کامل امتحانات دی و نهایی دوازدهم تجربی 1403-1402 روی لینک کلیک کنید.
درصورتیکه تمایل دارید به صورت مستقیم به سایت آموزش و پرورش مراجعه کرده و بارمبندی را مشاهده کنید، روی لینک زیر کلیک کنید.
پرسش و پاسخ
بارمبندی امتحانات دهم تجربی، ریاضی، انسانی از سایت آموزشوپرورش قابلدانلود است. در گزینه دو بارمبندی درسهای مختلف رشتههای نظری و کار و دانش ارائه شده است.
بارمبندی امتحانات دهم شاخههای نظری از سایت آموزشوپرورش ارائه شده است.