جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

بهترین روش درس خواندن کنکور – تکنیک ها- قسمت سوم

بهترین روش درس خواندن کنکور – تکنیک ها- قسمت سوم
بهترین روش درس خواندن کنکور
فهرست مطالب

به دلیل اهمیت شیوه صحیح درس خواندن برای کنکور، در گزینه دو یک مقاله جامع در سه قسمت جمع آوری کرده‌ایم. تکنیک‌های مطالعاتی مختلفی برای بهترین روش درس خواندن کنکور وجود دارد، که هر فردی با هر تکنیکی که راحت‌تر است، می تواند پیش برود. البته برخی از دروس نیاز به تکنیک مطالعاتی خاصی نیاز دارند تا درک و یادگیری نسبت به آن درس بهتر شود، در این مقاله روش های مطالعه برای کنکور را ذکر کرده‌ایم که می تواند مفید واقع شود.

با گزینه دو همراه باشید.

بهترین روش درس خواندن کنکور

بهترین روش مطالعه کنکور

بهترین روش مطالعه کنکور، روشی است که هوشمندانه باشد، مطلب به صورت کامل در حافظه شما ذخیره شود، فراخوانی مطلب به درستی انجام شود و هیچ گاه از حافظه پاک نشود. بهترین تکنیک‎‌های مطالعاتی که بعد از چندین دهه تحقیق و مطالعه توسط نویسندگان و دانشمندان مختلف مورد راستی آزمایی قرار گرفته اند، در سری مقالات گزینه دو جمع آوری شده است.

تکنیک‌های مطالعاتی کنکور که در این بخش به آن می‌پردازیم شامل:

  • 1. تکنیک بسط دادن
  • 2. تکنیک یادگاری
  • 3. تکنیک یادگیری چند حسی
  • 4. تکنیک نقشه ذهنی

این مقاله سه قسمتی است. سایر تکنیک های روش مطالعه کنکور را می توانید در مقالات زیر دنبال کنید:

بهترین روش درس خواندن کنکور – قسمت اول

بهترین روش درس خواندن کنکور – قسمت دوم

تکنیک تفصیل یا بسط

استراتژی مطالعه تفصیلی چیست؟

تفصیل یک روش مطالعه است که شامل اضافه کردن جزئیات اضافی به مطالبی است که می خواهید یاد بگیرید تا درک و حفظ خود را نسبت به موضوع، بهتر افزایش دهید.

این توسط چارلز ریگلوت در دهه 1970 توسعه یافت، او معتقد بود که با افزودن اطلاعات بیشتر به حقایق اساسی، دانش آموزان می توانند اطلاعات را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنند.

تفصیل بر این ایده استوار است که مغز ما بیشتر احتمال دارد چیزی را به خاطر بیاورد که عمیقاً پردازش شده است، نه چیزی که فقط به صورت سطحی پردازش شده است.

تکنیک های روش مطالعه کنکور

نحوه مطالعه با تکنیک تفصیل یا بسط دادن

ابتدا موضوع را مشخص کنید و سپس جزئیات بیشتری به آن اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه یک رویداد تاریخی خاص هستید، ممکن است جزئیاتی در مورد افراد درگیر، زمینه اجتماعی و سیاسی آن زمان و تأثیر رویداد بر جامعه اضافه کنید.

ربط دادن مطالب به تجربه خودتان نیز یک تکنیک مفید در هنگام اجرای تکنیک مطالعه بسط است. خاطرات و تجربیات شما می تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند استفاده شود.

بهترین روش درس خواندن کنکور  به روش تکنیک بسط به شرح زیر است:

  1. 1. انتخاب موضوع:
  2. یک رویداد تاریخی را برای مطالعه انتخاب کنید، مانند اتفاقات دوره هخامنشیان.
  3. 2. خلاصه کردن:
  4. خلاصه ای از رویداد را بخوانید تا به درک اساسی از آنچه روی داده است، برسید.
  5. 3. تفصیل:
  6. با افزودن جزئیات در مورد افراد کلیدی درگیر، در مورد اطلاعاتی که آموخته‌اید، توضیح دهید.
  7. 4. افزودن اطلاعات:
  8. اطلاعاتی در مورد زمینه اجتماعی و سیاسی آن زمان، مانند تنش ها اضافه کنید.
  9. 5. اتصال به زمینه:
  10. بین رویداد و سایر رویدادهای تاریخی مانند جنگ های خارجی یا جنگ داخلی ارتباط برقرار کنید.
  11. 6. اتصال به تجربه شخصی: رویداد را به تجربیات شخصی خود متصل کنید، مانند تفکر در مورد اینکه چگونه دوره هخامنشیان با باورهای خود در مورد آزادی و دموکراسی مرتبط است.

چرا تکنیک بسط دادن به مطالعه شما کمک می کند؟

  • 1. تفصیل یک “تکنیک رمزگذاری” است، به این معنی که شما باید ایده های جدید را پردازش و ادغام کنید تا آنها را به بهترین شکل درک کنید. این به شما کمک می کند به جای اینکه صرفا مطالعه کنید و یادداشت برداری کنید، عمیقا با مطالب درگیر شوید.
  • 2. هنگامی که شما اطلاعات را بدون پردازش عمیق به خاطر می سپارید، کمتر احتمال دارد که بعداً آن را به خاطر بسپارید و کمتر می توانید از آن به روشی معنادار استفاده کنید.
  • 3. تکنیک بسط دادن کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شما نه تنها اطلاعات را به خاطر می سپارید، بلکه آنها را به طور واقعی درک می کنید، و آنها را به آنچه قبلاً می دانید، پیوند می دهید.

SQ3R روشی است که مهارت‌های مطالعاتی را بهبود می‌بخشد. با فرمول‌بندی سؤالات و خلاصه‌کردن نکات کلیدی، شما با مطالب در سطح عمیق‌تری درگیر می‌شوید.

ابزارهای مفید مطالعه

یاداشت در دفتر یا در نوت های موبایل : یادداشت های خود را در مورد یک موضوع با سازماندهی همه آنها در یک دفتر بنویسید و مرور کنید.. این می‌تواند به شما کمک کند تا آسان‌تر مطالب مرتبط را پیدا کنید و سپس در مورد مطالب خود توضیح دهید.

تکنیک های یادگاری

ابزارهای یادگاری را می توان برای طیف گسترده ای از مواد آموزشی مانند شعرها، زبان ها، فرمول های ریاضی و حقایق تاریخی یا حقایق زیستی و …. به کار برد.

هدف اصلی یک ابزار یادگاری این است که یادگیری را جذاب تر و تعاملی تر کند.

ابزارهای یادگاری اغلب به هشت نوع مختلف تقسیم می شوند، از جمله:

Visual Mnemonics   – ابزارهای تصویری

 از تصاویر ذهنی برای به خاطر سپردن اطلاعات استفاده کنید. به عنوان مثال، برای به خاطر سپردن نام یک دانشمند، آنها را در لباسی مضحک تجسم کنید (هر چه مسخره تر، بهتر).

 

Alliteration Mnemonics –  ابزارهای واج آرایی

برای به خاطر سپردن اطلاعات از کلماتی با صدای اولیه یا حرف مشابه استفاده کنید. به عنوان مثال، برای به خاطر سپردن ایده ای مانند میتوز ، به کلمات دیگری که با “م” شروع می شوند و آن را توصیف می کنند، فکر کنید، مانند “می تو که می شود ما، که یعنی تقسیم می شود”

 

Keyword Mnemonics – کلمه کلیدی

یک کلمه یا مفهوم جدید را با یک کلمه یا مفهوم آشنا مرتبط کنید. به عنوان مثال، برای به یاد آوردن « badinage » (به معنی اخاذی یا پرحرفی یا …)، آن را با «بد» مرتبط کنید.

 

Acronym Mnemonics  – مخفف کردن

یک کلمه یا عبارت از حروف اول لیستی از کلمات ایجاد کنید تا به خاطر بسپارید. به عنوان مثال، PEMDAS برای ترتیب عملیات های ریاضی (پرانتز، توان، ضرب، تقسیم، جمع و تفریق).

 

Rhyme Mnemonics  – ساختن بیت یا عبارت هم قافیه

 از کلمات یا عبارات قافیه برای به خاطر سپردن اطلاعات استفاده کنید. به عنوان مثال، «ماه های نیمه اول، همگی شدند سی و یک روزه پس ای ول!  » به شما کمک می‌کند تعداد روزهای هر ماه را به خاطر بسپارید.

 

Music Mnemonics – ارتباط دادن با ریتم موسیقی

 اطلاعات را با آهنگ یا ریتم موسیقی پیوند دهید. با خواندن اطلاعات با یک ملودی آشنا، به خاطر سپردن آن آسان تر می شود. همان مثال افعال عربی که در شبکه های اجتماعی بسیار بیننده داشت.

 

Connection Mnemonics – ارتباط دادن

اطلاعات را با یک ارتباط شخصی یا چیزی که قبلاً می دانید، مرتبط کنید. با اتصال اطلاعات جدید با چیزهای آشنا، به خاطر سپردن آن آسان تر می شود.

تکنیک های روش مطالعه کنکور

چرا تکنیک های یادگاری به شما در مطالعه کمک می کند؟

تکنیک های یادگاری با تقویت توانایی ما در حفظ کردن، بدن ما را به یک ابزار مطالعه تبدیل می کند. در واقع از بدن با تصور سازی، آوا سازی و …. کمک می گیرد تا مطالب بهتر در ذهن تثبیت شود.  مقاله ای در سال 2019 نشان داد که سیستم حافظه اگر به شیوه ای که مغز اطلاعات را دریافت می کند، کار کند، یادگیری بهتری دارد.

تکنیک های یادگاری به طور موثر سیستم حافظه شما را با جذاب تر کردن و به یاد ماندنی کردن فرآیند یادگیری بهبود می بخشد، تکنیکی که می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و تجربه یادگیری را حتی بیشتر از قبل افزایش دهد.

تکنیک مطالعه

تکنیک یادگیری چند حسی

یادگیری چند حسی چیست؟

یادگیری چند حسی یک روش مطالعه است که شامل درگیر کردن حواس مختلف برای پردازش اطلاعات است. این بر اساس این درک ایجاد شد که افراد به روش‌های مختلف یاد می‌گیرند و هر فردی دارای نقاط قوت و ضعف منحصر به فردی در هنگام مطالعه است.

یادگیری چند حسی با مطالعات اورتون و گیلینگهام، که پیشگامان حوزه آموزش مرتبط با مشکلات یادگیری بودند، همراه است. این روش‌های یادگیری سبب ترکیب حواس های شنوایی، دیداری و حرکتی شده مو سبب می شود تا یادگیرندگان را از طریق حواس چندگانه درگیر کند و توانایی آنها را برای به خاطر سپردن و درک اطلاعات جدید افزایش دهد.

بهترین روش مطالعه کنکور

چگونه با یادگیری چند حسی مطالعه کنیم؟

استفاده از یادگیری چندحسی در مطالعات شامل گنجاندن حواس مختلف در هنگام مطالعه است. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از یادگیری چندحسی آورده شده است:

  • 1. وسایل کمک بصری: برای کمک به درک و به خاطر سپردن اطلاعات از وسایل کمک بصری مانند نمودارها، تصاویر یا گراف ها استفاده کنید.
  • 2. یادگیری صوتی: برای شنیدن اطلاعات ارائه شده در قالب شنیداری به ویس اساتید یا ضبط های صوتی گوش دهید.
  • 3. یادگیری فیزیکی: برای درگیر کردن حس حرکتی خود، مانند ایجاد یک مدل یا انجام یک آزمایش علمی، اطلاعات را به کار بگیرید یا به طور فیزیکی با آن ها کار کنید.

روش های مختلف را برای کسب بهترین نتیجه جهت افزایش یادگیری ترکیب کنید.

چرا یادگیری چند حسی به شما در مطالعه کمک می کند؟

  • 1. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری زمانی موثرتر است که تعاملی باشد و حواس چندگانه را درگیر کند. یادگیری چند حسی برای مطالعه مفید است، زیرا توانایی شما را برای پردازش و نگهداری اطلاعات افزایش می دهد و مسیرهای متعددی را برای ذخیره و بازیابی مطالب ایجاد می کند.
  • 2. این می تواند به ویژه برای افرادی که در یادگیری از طریق روش های سنتی مشکل دارند یا کسانی که انگیزه کافی برای مطالعه دروس کنکور ندارند، مفید باشد.
  • 3. یادگیری چندحسی می تواند با تمرکز بر روش هایی برای یادگیری که تعاملی تر از نشستن پشت میز و فقط استفاده از قلم و کاغذ است، مطالعه را جذاب تر کند.

وقتی سعی می‌کنید اطلاعات را به‌خاطر بیاورید، به‌احتمال زیاد متوجه چیزهایی می‌شوید که به طور کامل نمی‌دانید یا نمی‌فهمید. این تکنیک برای دانستن اینکه چه چیزی را در آینده باید مطالعه کنید، مفید است.

ابزارهای مفید مطالعه برای تکنیک چند حسی

Speechify: روشی جالب برای استفاده از یادگیری چندحسی در مطالعات خوداست با استفاده از این ابزار، متن نوشته شده را در ابزار درج کنید و با انتخاب از بین طیف وسیعی از صداها، آن را به صدا تبدیل کنید.

تکنیک های روش مطالعه کنکور

تکنیک نقشه های ذهنی

نقشه های ذهنی چیست؟

نقشه های ذهنی در سیستم آموزشی استفاده می شود، و احتمالا قبلاً نام آنها را شنیده اید.

 

نقشه های ذهنی شامل ایجاد یک نمایش بصری از افکار شما با نوشتن یک ایده یا موضوع در یک نقطه مرکزی، سپس درج ایده ها و موضوعات فرعی در شاخه ها است.

این تکنیک توسط تونی بوزان، نویسنده و مشاور آموزشی بریتانیایی، به عنوان راهی برای کمک به افراد برای درک بهتر و به خاطر سپردن اطلاعات رایج شد.

می توانید از این روش برای طوفان فکری، یادداشت برداری، طرح کلی یا سازماندهی افکار خود استفاده کنید. ایجاد یک نقشه بصری روابط بین موضوعات مختلف و نحوه ارتباط آنها با موضوع اصلی را نشان می دهد.

بهترین روش درس خواندن کنکور

چگونه با نقشه ذهنی دروس را برای کنکور مطالعه کنیم؟

  • 1. یک نقشه ذهنی مؤثر، روابط بین موضوعات مختلف و نحوه ارتباط آنها با موضوع اصلی را نشان می دهد.
  • 2. همانطور که ایده‌ها و موضوعات فرعی بیشتری اضافه می‌کنید، از رنگ‌ها، نمادها و تصاویر استفاده کنید تا نقشه ذهنتان از نظر بصری جذاب‌تر باشد و راحت‌تر به خاطر بسپارید.

بهترین روش درس خواندن کنکور با تکنیک نقشه ذهنی نیازمند مراحل زیر است:

  1. 1. انتخاب موضوع:

ابتدا موضوع یا ایده اصلی را انتخاب کنید که می خواهید مطالعه کنید. این را در مرکز یک کاغذ خالی یا سند دیجیتالی بنویسید و دور آن دایره بکشید.

  1. شروع به طوفان فکری کنید:

 در مرحله بعد، ایده ها و موضوعات فرعی مرتبط با طوفان فکری را شروع کنید و آنها را با خطوط یا شاخه ها به ایده مرکزی متصل کنید.

چرا نقشه های ذهنی به شما در مطالعه کمک می کند؟

  • 1. سازماندهی افکار و ایده های خود به شیوه ای بصری، به خاطر سپردن و درک اطلاعات را آسان تر می کند. با ایجاد یک نقشه بصری از نحوه ارتباط موضوعات مختلف با یکدیگر، می توانید تصویر بزرگ را ببینید و بین قطعات مختلف اطلاعات، ارتباط برقرار کنید.

 

  • 2. نقشه‌های ذهنی با افزایش 10 تا 15 درصدی حفظ اطلاعات، بهبود خلاقیت ( که به مغز شما کمک می‌کند تا به موضوعات اطراف توجه کرده و نتیجه‌گیری کند)، و ارتباط بهتر بین مطالب مرتبط است.
  • 3. نقشه های ذهنی نیز ابزاری عالی برای ایده های جدید است. با منشعب کردن ایده های فرعی از ایده اصلی، ممکن است به بینش های جدیدی دست پیدا کنید که قبلاً در نظر نمی گرفتید.
بهترین روش درس خواندن کنکور

ابزارهای مفید مطالعه برای تکنیک نقشه ذهنی

  1. Canva ویژگی های ویرایش آسان را برای ایجاد نقشه های ذهنی جذاب و رنگارنگ و خلاقانه ارائه می دهد.

2. Xmind: این ابزار دیگری برای ایجاد نقشه های ذهنی مطالعه دقیق است که ویژگی های طراحی عالی را ارائه می دهد.

بهترین روش مطالعه کدام است؟

آیا از اینکه احساس می کنید بیشترین بهره را از مطالعه خود نمی برید، خسته شده اید؟ قدرت تکنیک های مطالعه موثر را کشف کنید و بهترین روش درس خواندن کنکور را برای خود انتخاب کنید.

انواع تکنیک های مطالعه موثر موجود است، مانند تکنیک پومودورو، سیستم لایتنر، تکرار فاصله دار، و تکنیک فاینمن  و …  هر روش مزایای منحصر به فرد خود را دارد و می تواند به شما در بهبود عملکرد تحصیلی روش های مختلف کمک کند. با این حال، آنچه برای یک فرد کار می کند، ممکن است برای دیگری کارساز نباشد.

چه یک رویکرد ساختاریافته مانند روش PQ4R یا یک تکنیک خلاقانه تر مانند یادگیری چندحسی را برای درس خواندن کنکور، ترجیح می دهید، بهتر است شروع به آزمایش کنید و سپس تکنیک هایی  را پیدا کنید که برای شما مناسب است!

تکنیک های روش مطالعه کنکور

پرسش و پاسخ

هر فردی با توجه به شرایط خود می تواند یکی از تکنیک های مطالعاتی کنکور را انتخاب کند. ما در مقالات گزینه دو بهترین تکنیک و  روش درس خواندن کنکور را ارائه کرده ایم.

بهترین تکنیک برای حفظ کردن طولانی مدت، استفاده از تکنیک جعبه لاینتر یا تکرار فاصله ای است که در مقالات بهترین روش درس خواندن گزینه دو به آن ها پرداخته ایم.

هر کدام از دروس با توجه به ماهیتی که دارند، نیاز است که از تکنیک های خاصی استفاده شود، برای مثال برای دروس تاریخی یا دروسی که نیاز به جزئیات زیادی دارد، تکنیک بسط دادن توصیه می شود. برای سایر دروس نیز در این مقاله اشاره شده است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x