جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

بورسیه دانش و بورسیه صنعت در دفترچه کنکور سراسری 1402

بورسیه دانش و بورسیه صنعت در دفترچه کنکور سراسری 1402
سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402
فهرست مطالب

آیا در مورد بورسیه دانش و صنعت از بورسیه های جدیدی که امسال در دفترچه کنکور سراسری اضافه شده اند، اطلاعی دارید؟ بورسیه دانش و صنعت طرح جدیدی است تا دانشجویان در کنار تحصیل، مشغول به کار شوند. در این نوشتار قرار است تمامی سهمیه‌های کنکور سراسری و دو بورس جدید دانش و صنعت را توضیح دهیم.

با گزینه دو همراه باشید.

سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402

بورسیه دانش و بورسیه صنعت در دفترچه کنکور سراسری 1402

دو بورسیه جدید به نام بورسیه دانش و صنعت در پذیرش دانشگاه‌ها اضافه شده است. این بورسیه‌ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 اضافه شده است که داوطلبین می‌توانند از این بورسیه در انتخاب رشته خود استفاده کنند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سال 1402 دارای رشته‌هایی است که برای آن رشته‌ها بورسیه دانش و صنعت لحاظ شده است. دانشجویان می‌توانند در صورت انتخاب این رشته‌ها بورسیه شرکت‌های صنعتی و یا دانش‌بنیان شوند.

طبق طرح بورسیه شغلی دانشجویان در صنعت، داوطلبین با رتبه‌های زیر 5000 کنکور سراسری می‌توانند به مدت 15 ساعت در هفته، در صنعت یا شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار شوند. دانشجویان همچنین می‌توانند دو ماه تابستان را نیز در واحدهای صنعتی بگذرانند. در طول مدت تحصیل به دانشجویان از محل خدمت، حقوق پرداخت می‌شود.

بورسیه دانش در کنکور سراسری 1402

منظور از بورس دانش، تشویق و هدایت استعدادهای برتر نظام آموزش‌وپرورش کشور برای ورود به رشته‌های دارای اولویت است.

  • رشته‌های بورسیه دانش در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

در بورس دانش از رشته‌های مشخصی که بنیادین و پایه هستند استفاده شده است. به عبارتی  رشته‌هایی که داوطلبین تمایلی برای حضور در آن ها ندارند؛ اما حاکمیت به این رشته‌ها نیاز دارد، بورسیه دانش شده اند. برای مثال رشته‌هایی مانند شیمی، فیزیک، ریاضی و فلسفه بورس دانش می‌شوند.

  • هدف بورسیه دانش در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

هدف از بورس دانش این است که بخشی از نیروهای نخبه و افراد دارای رتبه بهتر به سمت علوم بنیادی و پایه سوق داده شوند.

  • ظرفیت بورسیه دانش در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

در بورسیه دانش در رشته‌های موردنیاز 960 ظرفیت در نظر گرفته شده است. حدوداً هزار نفر از دانش‌آموزانی که در حوزه علوم بنیادین و پایه انتخاب رشته کنند، بورس دانش می‌شوند.

سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402

سهمیه صنعت در کنکور سراسری 1402

برخی از دانشگاه‌های مانند دانشگاه یزد و هرمزگان بورسی را تحت عنوان بورس صنعت راه‌اندازی کردند. منظور از بورسیه صنعت این است که زمانی که دانش‌آموزان بورسیه می‌شوند، شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان آن‌ها را بورسیه می‌کنند تا بتوانند همزمان هم درس بخوانند و هم تحصیل کنند.

  • رشته‌های بورس صنعت در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

برخی رشته‌ها مانند شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی، ریاضی، فلسفه، جامعه‌شناسی و رشته‌های علوم پایه و بنیادی کشور جز رشته‌هایی هستند که بورس صنعت می‌شوند.  در بورسیه صنعت نیز سازمان‌ها، شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که به دنبال جذب نیرو هستند با همکاری دانشگاه‌ها، ظرفیتی حدود دو هزار و سیصد نفر پذیرش دانشجو دارند.

  • هدف بورس صنعت در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

دانشجویان که موفق به اخذ بورس صنعت شده‌اند می‌توانند از همان روزهای اول در یک واحد صنعتی مشغول به کار شوند. به عبارتی دانشجویان همزمان با تحصیل می‌توانند؛ مانند رشته‌های پزشکی مشغول به کار شوند، ازاین‌رو اسم این بورس را بورسیه صنعتی گذاشته‌اند.

ویژگی‌های بورسیه دانش و صنعت

در زیر نکات مهمی در مورد بورسیه دانش و صنعت ذکر شده است:

  • 1. دانشجویان پذیرش شده در رشته‌های دارای بورسیه دانش و صنعت، در دوره کارشناسی خود 50 درصد زمان را در دانشگاه‌ها و 50 درصد زمان خود را در صنایع سپری می‌کنند. به این معنا که واحدهای تئوری در دانشگاه‌ها و واحدهای عملی یا آزمایشگاهی در صنعت ارائه خواهد شد.
  • 2. دانشجویان پذیرش شده در رشته‌های دارای بورسیه صنایع، از زمانی که وارد صنعت می‌شوند، می‌توانند حقوق دریافت کنند.
  • 3. ۱۳۸۰ نفر فرصت بورسیه صنعتی در شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی در دفترچه کنکور امسال ثبت شده است که این شروع جذب دانشجو در دوره کارشناسی با درنظرگرفتن کار و آموزش در حین تحصیل است.
  • 4. دانشجویان بورسیه در زمان تحصیل می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.
  • 5. دانشجویان بورسیه در صورت حفظ شایستگی های لازم، برای تحصیل در مقاطع بالاتر نیز در اولویت بورسیه شدن هستند.

 

با توجه به اینکه علاوه بر بورسیه ها، سهمیه‌های کنکور سراسری نیز در انتخاب رشته تأثیر دارند، ازاین‌رو بهتر است یک نگاه کلی در مورد انواع سهمیه‌های کنکور سراسری داشته باشید.

سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402

سهمیه‌های کنکور سراسری 1402

مطابق با دفترچه راهنما ثبت‌نام کنکور سراسری که از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org ” منتشر شده است، داوطلبان زمانی مشمول استفاده از یک سهمیه هستند که دارای شرایط تعیین شده برای آن سهمیه باشند.

سهمیه مناطق

داوطلبینی که حدنصاب نمره لازم برای انتخاب رشته، زمینه و رشته تحصیلی را در خردادماه کسب نکرده باشند، می‌توانند نمونه برگ درخواست تعیین رشته مجدد را تکمیل کنند و در شهریورماه اقدام کنند. مدیران مدرسه با دانش‌آموزانی که خواستار آزمون جبرانی هدایت تحصیلی هستند، همکاری لازم را به عمل‌آورده و نمون‌برگ‌های تعیین رشته مجدد را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

همه داوطلبین براساس محل تحصیل خود جزء سهمیه مناطق محسوب می‌شوند، مگر اینکه شرایط استفاده از سهمیه‌های دیگر را نیز داشته باشند.

 شرایط داوطلبین برای اخذ سهمیه مناطق در زیر ارائه شده است:

  • 1. داوطلبین نظام آموزشی جدید 3-3-6 براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم) در یکی از مناطق سه‌گانه تقسیم‌بندی می‌شوند.
  • 2. داوطلبین نظام ترمی – واحدی و سالی – واحدی آموزش متوسطه، براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش‌دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان در یکی از مناطق سه‌گانه تقسیم‌بندی می‌شوند.
  • 3. داوطلبین نظام قدیم آموزش متوسطه، براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان در یکی از مناطق سه‌گانه تقسیم‌بندی می‌شود.
  • 4. درصورتی‌که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبین سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر تعیین می‌شود. حتی یک سال از سه سال را اگر در یک منطقه مرفه‌تر گذرانده باشد، جزء منطقه مرفه‌تر محسوب می‌شود.
  • 5. فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق‌دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (داوطلبین مدرک کاردانی فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی و دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی – واحدی یا ترمی – ‌واحدی) براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان جز یکی از سهمیه‌های مناطق یک، دو و سه محسوب می‌شوند.
  • 6. داوطلبینی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده باشند، جزء سهمیه منطقه سه محسوب می‌شوند.
  • 7. داوطلبین معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) جزء سهمیه منطقه 3 محسوب می‌شوند.
  • 8. داوطلبین طلاب سطح یک حوزه‌های علمیه براساس محل اخذ مدرک سه سال آخر سطح یک حوزه تعیین می‌شوند. در صورت تفاوت محل‌های تحصیل، سهمیه منطقه براساس بخش منطقه مرفه‌تر لحاظ می‌شود.
  • 9. داوطلبینی که در آزمون‌های ایجاد سوابق تحصیلی یا ترمیم نمرات شرکت کرده‌اند، براساس سه سال آخر دوره متوسطه داوطلب تعیین و تکلیف می‌شوند.
سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402

سهمیه رزمندگان، ایثارگران، خانواده شهدا

میزان سهمیه و حدنصاب نمره لازم برای کسب ظرفیت رشته ها در دانشگاه ها در سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا متفاوت است که در زیر به آن پرداخته‌ایم.

سهمیه رزمندگان

یکی از سهمیه‌های کنکور سراسری، سهمیه رزمندگان است.  افراد زیر می‌توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

  • 1. رزمندگانی که حداقل شش ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌ها حضور داشته‌اند، می‌توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.
  • 2. رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه  می‌توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.
  • 3. كاركنان كادر ثابت، پيماني و وظيفه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران كه علاوه بر ميزان موظفي، از تاريخ 31/6/1359 تا 31/6/1367 حداقل 6 ماه پيوسته و يا  9 ماه ناپيوسته در عمليات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند.

براساس قوانین سازمان سنجش:

  • 1. پنج درصد % 5 از ظرفيت هر كد رشته محل به همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.
  • 2. حدنصاب نمره رزمندگان 75 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

 

سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402

سهمیه ایثارگران

یکی دیگر از سهمیه‌های کنکور سراسری، سهمیه ایثارگران است.  افراد زیر می‌توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند.

  • 1. جانبازان  25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
  • 2. جانبازان زير 25% و همسر و فرزندان آنان
  • 3. آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • 4. همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران
  • 5. همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت

سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت شامل افراد زیر است:

  • جانبازان با جانبازی کمتر از ۲۵ درصد، همسران و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

 

براساس قوانین سازمان سنجش شرایط پذیرش داوطلبین دارای سهمیه ایثارگری به‌قرار زیر است:

  • 1. پنج درصد 5% از ظرفيت هر كد رشته محل نيز به جانبازان زير 25% و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.
  • 2. حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی یا 5 درصدی) 70 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

 

سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت

سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت شامل افراد زیر است:

  • 1. همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران
  • 2. آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • 3. جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

 

براساس قوانین سازمان سنجش شرایط پذیرش داوطلبین دارای سهمیه ایثارگری به‌قرار زیر است:

  • 1. بيست و پنج درصد 25% از ظرفيت هر کد رشته محل به (همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران)، (آزادگان و همسر و فرزندان آنان)، (جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان) اختصاص دارد.
  • 2. حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی یا 5 درصدی) 70 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.
  •  
سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402

سهمیه خانواده شهدا

سهمیه خانواده شهدا شامل: پدر، مادر، خواهر و برادر شهید است. ظرفیت پذیرش خانواده شهدا به نسبت کل داوطلبین کنکور محاسبه می‌شود. به عبارتی گزینش سهمیه خانواده شهدا مانند سهمیه مناطق در کنکور است و برای هر کد رشته محل به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان این سهمیه، ظرفیت جداگانه‌ای اختصاص‌داده‌شده است.

براساس قوانین سازمان سنجش:

  • 1 .میزان درصد سهمیه خانواده شهدا هر ساله متفاوت است. زیرا ظرفیت پذیرش دانشجو در هر کد رشته محل به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان دارای سهمیه شاهد در هر یک از گروه‌های آزمایشی مشخص می‌شود. با توجه به اینکه تعداد داوطلبین هر ساله متفاوت است، ظرفیت اختصاص‌داده‌شده نیز در هر سال متغیر است.
  • 2. حدنصاب نمره لازم برای قبولی خانواده شهدا در دفترچه کنکور سراسری مشخص نشده است.
سهمیه‌های کنکور سراسری 1402 و دو بورسیه جدید دانش و صنعت در دفترچه کنکور 1402

سهمیه بهیاران

سهمیه ویژه بهیاران به مدت 5 سال به بهیاران واجد شرایط اختصاص می‌یابد. این سهمیه برای قبولی در رشته‌های زیر اعمال می‌شود:

  • 1. برای رشته پرستاری از سال 1400 تا سال 1404
  • 2. برای رشته‌های اتاق عمل و هوشبری از سال 1402 تا 1406

اين تسهيلات براي استفاده از سهميه بهياري در رشته محل هاي پرستاري، اتاق عمل و هوشبري، فقط در استان محل خدمت بهيار اعمال مي شود.

بهیاران برای استفاده از این سهمیه باید واجد شرایط ذیل باشند:

  1. 1. برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی
  2. 2. دارا بودن گواهینامه اشتغال به خدمت، اعم از دولتی یا غیردولتی به‌عنوان بهیار در استان محل خدمت بعد از اخذ مدرک دیپلم بهیاری که به تأیید دفتر پرستاری محل خدمت رسیده باشد.
  3. 3. دارا بودن حداقل سه سال سابقه خدمت اعم از دولتی یا غیردولتی به‌عنوان بهیار در استان محل خدمت بعد از اخذ مدرک دیپلم بهیاری که به تأیید دفتر پرستاری محل خدمت رسیده باشد.
  4. 4. دارا بودن دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله) و یا دیپلم بهیاری نظام جدید آموزش متوسطه (سه‌ساله 3-3-6) یا دیپلم بهیاری نظام سالی واحدی یا ترمی‌واحدی به همراه مدرک پیش‌دانشگاهی که به تأیید وزارت آموزش‌وپرورش رسیده است.

 

براساس قوانین سازمان سنجش:

  1. 1. حداکثر 5 درصد از ظرفیت هر یک از کد رشته محل‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری در تمامی دوره‌ها اعم از (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی) به بهیاران واجد شرایط اختصاص می‌یابد. البته رشته محل‌های مخصوص مناطق محروم، بلایی طبیعی، رشته محل‌های دارای تعهد خدمت و بورسیه، مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری جز این سهمیه محسوب نمی‌شوند.
  2. 2. حدنصاب نمره لازم برای پذيرش داوطلبان حائز شرايط در سهميه بهياري هر يك از کد رشته‌های پرستاري، اتاق عمل و هوشبري، كسب حداقل 70درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد آن کد رشته محل خواهد بود.
  3. 3. داوطلبان بهيار حائز شرايط داري حدنصاب نمره، با توجه به ظرفيت مربوطه با يكديگر رقابت می‌کنند.
  4. 4. سهمیه بهیاری امسال علاوه بر رشته پرستاری برای پذیرش در رشته‌های اتاق عمل و هوشبری هم با ضریب ۱۲ اعمال می‌شود.

 

پرسش و پاسخ

دفترچه انتخاب رشته کنکور سال 1402 دارای رشته‌هایی است که برای آن رشته‌ها بورسیه دانش و صنعت لحاظ شده است. دانشجویان می‌توانند در صورت انتخاب این رشته‌ها بورسیه شرکت‌های صنعتی و یا دانش‌بنیان شوند.

داوطلبینی که رتبه آن ها زیر 5000 شده است می توانند از رشته هایی که برای آن ها بورس دانش و صنعت لحاظ شده است، استفاده کنند.

در بورسیه دانش در رشته‌های موردنیاز 960 ظرفیت در نظر گرفته شده است. حدوداً هزار نفر از دانش‌آموزانی که در حوزه علوم بنیادین و پایه انتخاب رشته کنند، بورس دانش می‌شوند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
M.Z
M.Z
11 ماه قبل

میشه لطفاً درباره بورسیه دانش بیشتر توضیح بدید؟ مثلا رشته ای مثل فلسفه محل کارشون کجا هست؟

رضا محمدیان
مدیر
11 ماه قبل
پاسخ به  M.Z

سلام
این بورسیه تازه مطرح شده
در آینده توضیحات تکمیلی آن را به شما ارائه خواهیم کرد.

دریا
دریا
10 ماه قبل
پاسخ به  رضا محمدیان

سلام ببخشید بورسیه دانس استخدام رسمی هست ؟

دریا
دریا
10 ماه قبل

باسلام
دانش آموزانی که برای بورس داش قبول شدن برا مصاحبه کجا بروند؟
ومدارکشان را کجا تحویل بدن؟

دریا
دریا
10 ماه قبل
پاسخ به  دریا

تو سایت هست اسامی اومده به دانسگاهی که انتخاب کردی .

من
من
10 ماه قبل

سلام بورسیه دانش استخدام رسمی هست ؟

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x