جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

ترکیبات آلی و طرز نمایش آن

ترکیبات آلی و طرز نمایش آن
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی، به مباحث ترکیب های آلی، طرز نمایش ترکیبات آلی پرداخته شده است.

پخش ویدئو

استخوان بندی هیدروکربن ها

کربن (استخوان بندی هیدروکربن ها): کربن، سیلیسیم، ژرمانیم جز عناصری هستند که بر خلاف سایر فلزات و نافلزات، میل به تشکیل پیوند یونی ندارند. چون ظرفیت کربن چهار است می تواند با چهار کربن، چهار هیدروژن یا به صورت اشتراکی با مثلا دو هیدروژن و دو کربن ترکیب ایجاد کند. بنابراین کربن می تواند ساختارهای متفاوتی به وجود آورد. به همین علت می توان گفت، کربن ایجاد کننده بافت های مختلفی است. یعنی می تواند جهان زنده را به وجود آورد. کربن میل به تشکیل پیوند کووالانسی دارد.

کربن قادر به تشکیل ساختارهای متفاوتی می باشد.

ترکیبات آلی چه ترکیباتی هستند؟

به یک دسته از ترکیبات کربن، ترکیب های آلی گفته می شود. بیشتر ترکیبات کربن جز این دسته هستند و تعداد محدودی خارج از این گروه می باشند. تمام ترکیبات CO2 ، CO کربنات ها، متان ( CH4) ، آلی هستند.

مشتقات حاصل از ترکیبات آلی که پیوند کووالانسی دارند، نیز آلی می باشد. به طور مثال، ترکیبات متان، حتی اگر هیدروژن هم ندارند آلی هستند. تمام ترکیبات  CH3Cl, CH2Cl2, CHCl3, CCl4 جز ترکیبات آلی خواهند بود.

طرز نمایش ترکیبات آلی

برای نمایش ترکیبات آلی، یک فرمول مولکولی، یک فرمول ساختاری کاملا باز، یک مدل نیمه باز داریم. به طور نمونه فرمول مولکولی بوتان C4H10  است.

به منظور آشنایی بیشتر با موضوع ترکیبات آلی و طرز نمایش آن می توانید ویدئو آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

عناصر کربن، سیلیسیم، ژرمانیم از جمله عناصری هستند که بر خلاف سایر فلزات و نافلزات، تمایلی به تشکیل پیوند یونی نخواهند داشت.

عنصر کربن قادر است ساختارهای متنوعی ایجاد کند. به همین دلیل قابل ذکر است، کربن به وجود آورنده بافت های مختلفی می باشد. یعنی می تواند جهان زنده را ایجاد کند.

به یک دسته از ترکیبات کربن، ترکیب های آلی گفته خواهد شد. بیشتر ترکیبات کربن مانند CO، کربنات ها، متان جز ترکیبات آلی می باشند و تعداد بسیار کمی خارج از این گروه هستند. مشتقات حاصل از ترکیبات آلی نیز آلی خواهند بود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x