جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل و تغییر منابع

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل و تغییر منابع
تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل
فهرست مطالب

داوطلبان بسیاری هر ساله قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند. سازمان سنجش در سال 1402 با تغییرات گسترده ای، این بار کنکور را متفاوت از سال های قبل خود برگزار می کند. داوطلبین باید از تغییرات کنکور 1402 آگاهی کامل داشته باشند تا متناسب با تغییرات برنامه ریزی داشته باشند. در این نوشتار سعی داریم تغییرات کنکور 1402 و آخرین اخبار شرط معدل را با شما در میان بگذاریم.

با گزینه دو همراه باشید.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل

تغییرات اعلامی از سوی سازمان سنجش برای اولین بار در کنکور سراسری 1402 لحاظ شده است.

برگزاری کنکور سراسری 1402 دو بار در سال

از جمله تغییرات اساسی کنکور 1402 این است که این آزمون دو بار در سال برگزار می شود. نوبت اول در دی ماه برگزار شد و نوبت دوم در تیرماه برگزار می شود. دو مرحله ای کردن آزمون اختصاصی یا همان کنکور سراسری سبب شده است تا داوطلبین اگر در نوبت اول نمره لازم را کسب نکردند، می توانند در همان سال مجدد آزمون بدهند. بنابراین دیگر نیازی نیست که داوطلب تا یک سال صبر کند تا مجددا در کنکور شرکت کند. داوطلب می تواند با 6 ماه تلاش مجدد دوباره در کنکور شرکت کرده و به رتبه دلخواه دست پیدا کند.

همچنین از دلایلی که منجر به برگزاری کنکور سراسری دو بار در سال شد، این بود که ناتوانی بر غلبه در استرس داوطلبین سبب از بین رفتن تمرکز در جلسه آزمون می شد. راهکاری که برای مدیریت این وضعیت ارائه شد، برگزاری کنکور سراسری دو بار در سال بود که همه داوطلبین قادر باشند در یک سال دو بار در کنکور شرکت کنند و پس از اعلام نتایج، بهترین نتیجه آزمون برای آن ها لحاظ شود.

تاثیر معدل در کنکور 1402

مطابق تصمیم شورای عالی، برای نظام 3-3-6 معدل پایه دوازدهم به صورت 40 درصد قطعی است. همچنین برای نظام سالی-واحدی / ترمی -واحدی نیز معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در مجموع 40 درصد قطعی است.

با توجه به تاثیر 40 درصدی معدل در کنکور، افرادی که قصد موفقیت در کنکور سراسری 1402 را دارند باید سال دوازدهم خود را با موفقیت پشت سر بگذارنند. آن دسته از افرادی که معدل خوبی ندارند می توانند با ترمیم معدل، اقدام به افزایش نمره معدل خود کنند.

معدل با 40 درصد تاثیر قطعی و کنکور با 60 درصد تاثیر، نمره نهایی داوطلب را تعیین می کند. معدل داوطلین به صورت قطعی و مستقیم روی نتیجه کنکور تاثیر دارد. یعنی اگر داوطلبی، معدل خوبی داشته باشد، تا 40 درصد سبب افزایش نمره کنکور می شود. اما اگر داوطلبی دارای معدل پایینی باشد تا 40 درصد نمره کنکور را پایین می آورد.

کنکور سراسری 1402 براساس منابع نظام 3-3-6 برگزار می شود. 

حذف دروس عمومی از کنکور سراسری 1402

دروس عمومی از کنکور سراسری 1402 حذف شده است. با توجه به اینکه کنکور 1402 فقط مختص دروس اختصاصی است، لذا زمان پاسخگویی به سوالات اختصاصی افزایش می یابد. تاثیر دروس عمومی از طریق بررسی سوابق تحصیلی و براساس معدل کتبی نهایی دوازدهم برای نظام 3-3-6 و دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی-واحدی/ ترمی-واحدی محاسبه می شود. با توجه به اینکه امتحانات نهایی به صورت تشریحی است، لذا داوطلبین باید بر محتوای درسی تسلط کافی داشته باشند. جهت موفقیت باید علاوه بر تکنیک های تست زنی، مهارت پاسخ دهی تشریحی نیز تقویت شود.

با توجه به حذف دروس عمومی و زبان از کنکور سراسری، داوطلبان نیازی به انتخاب نوع زبان در آزمون سراسری نداشته و در نتیجه گزینه زبان امتحانی در کنکور که در سال های قبل در فرم ثبت نام جهت شرکت در تمامی گروه های آزمایشی بوده، حذف شده است.

افزایش اعتبار نتایج کنکور سراسری 1402 تا 2 سال

افزایش اعتبار نتایج کنکور سراسری 1402 تا 2 سال موجب شده است تا داوطلبین تا 2 سال بتوانند از امتیازات کسب شده در یک یا هر دو نوبت آزمون استفاده کنند. یعنی داوطلب می تواند تا 2 سال بعد از کنکور سراسری از نمره خود جهت ورود به دانشگاه استفاده کند.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل

هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت. اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود.

حذف زیرگروه ها از کنکور سراسری 1402

زیرگروه ها در سال های اخیر اهمیت بسزایی داشت. برای مثال در روند انتخاب رشته و تعیین رتبه داوطلب، زیرگروه ها اهمیت داشت. در کنکور سراسری 1402 زیرگروه ها حذف شده و یک نمره کلی برای داوطلبین هر گروه آزمایشی در نظر گرفته شده است.

در سال های قبل مامی کنکورها دارای زیر شاخه یا زیرگروه‌هایی بودند که تفاوتی‌هایی در بین آن‌ها وجود داشت. اصلی‌ترین تفاوت بین آن‌ها ضرایب دروس تخصصی و عمومی در زیرشاخه‌های مختلف بود؛ به طور مثال در زیر گروهی درسی دارای ضریب 2 و در زیر گروهی دیگر همان درس دارای ضریب 8 بود. این تفاوت‌ها باعث می‌شد که داوطلبان هر زیرگروه، درس‌هایی که ضرایب بالاتری را دارند، بیشتر مطالعه کنند.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل

با حذف زیرگروه‌ها، تمام داوطلبانی که در یکی از گروه های آزمایشی ثبت نام می‌کنند، دروسی با ضرایب یکسانی خواهند داشت و همگی به شکلی یکسان مورد سنجش قرار می‌گیرند.

تغییر زمان و تعداد سوالات آزمون کنکور 1402

تعداد دفترچه ها و سوالات برای تمامی گروه های آزمایشی تغییر کرده است و زمان پاسخگویی نیز نسبت به سوال های 1401 دچار تغییراتی شده است.

تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی کنکور سراسری 1402
گروه آزمایشی تعداد سوال زمان پاسخگویی
علوم ریاضی 105 145
علوم تجربی 155 180
30 20
علوم انسانی 149 160
79 75
هنر 10 115
زبان 70 105

نکاتی در مورد سهم سوابق تحصیلی برای پذیرش متقاضیان برای ورود به آموزش عالی

در زیر نکاتی در مورد سهم سوابق تحصیلی برای پذیرش متقاضیان برای ورود به دانشگاه ها ارائه دادیم:

مقایسه نحوه برگزاری کنکور 1401 با 1402

در جدول زیر مقایسه نحوه برگزاری کنکور 1401 با 1402 ارائه شده است:

مقایسه نحوه برگزاری کنکور 1401 با 1402
معیارهای مقایسه نحوه اجرا در کنکور 1401 نحوه اجرا در کنکور 1402
تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد مثبت 40 درصد قطعی
تعداد دفعات برگزاری 1 بار در سال 2 بار در سال
منابع آزمون دروس عمومی و اختصاصی دوره متوسط دوم دروس اختصاصی دوره متوسط دوم
مدت اعتبار نتیجه آزمون 1 سال 2 سال
شرط معدل برای هر دانشگاه ندارد بنا به تصمیم هر دانشگاه معین می گردد.

تغییرات کنکور 1402 در یک نگاه

نوبت دوم کنکور سراسری 1402 در تاریخ 14 و 15 تیر ماه 1402 برگزار می‌شود.

نکاتی در مورد تغییرات کنکور سراسری 1402

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل

 نمره کل نهایی داوطلب، متشکل از نمره کسب شده در آزمون با اعمال سوابق تحصیلی است.

ایجاد سابقه تحصیلی برای کنکور 1402

یکی دیگر از امکانات فراهم شده برای داوطلبان کنکور 1402، ایجاد سابقه تحصیلی می باشد. ایجاد سابقه به معنای مطالعه دروس پایه دوازدهم و شرکت در امتحانات نهایی این دروس می باشد. مشمولان طرح ایجاد سابقه تحصیلی عبارتند از:

ترمیم معدل برای کنکور 1402

ترمیم معدل برای کنکور 1402 به منظور بهبود نمره در نظر گرفته شده است. شرایط ترمیم معدل برای افراد زیر امکان پذیر است:

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و آخرین اخبار شرط معدل

پرسش و پاسخ

تغییرات کنکور 1402 با هدف ایجاد برابری آموزشی و کاهش استرس داوطلبین اعمال شده است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی به صورت 40 درصد قطعی است. کنکور دو بار در سال برگزار می شود. دروس عمومی از کنکور حذف شده است. تعداد دفترچه ها و زمان پاسخگویی کنکور نیز تغییر کرده است. نتایج کنکور تا 2 سال اعتبار دارد.

دروس عمومی از کنکور 1402 حذف شده است و لذا منابع آزمون فقط مختص به دروس تخصصی است.

تعداد دفترچه ها در کنکور سراسری 1402 دچار تغییراتی شده است. برای گروه آزمایشی ریاضی 2 دفترچه، گروه آزمایشی علوم تجربی 4 دفترچه، گروه آزمایشی علوم انسانی 2 دفترچه، گروه آزمایشی هنر 1 دفترچه و گروه آزمایشی زبان 1 دفترچه در نظر گرفته شده است.

یکی از تغییرات مهم کنکور 1402 حذف زیرگروه ها است. داوطلبان هر گروه آزمایشی با توجه به زیر گروه رشته مدنظرشان ضرایب متفاوتی داشتند. برای مثال در گروه آزمایشی تجربی، رشته پزشکی زیر گروه یک و رشته داروسازی زیرگروه دو محسوب می گردید. در کنکور 1402 زیر گروه های تمامی رشته ها حذف گشته و ضرایب دروس با هم تفاوتی ندارند.

برای شرکت در کنکور سراسری 1402 باید کتاب های دهم سال 1400، کتاب های یازدهم سال 1401 و کتاب های دوازدهم سال 1402 مطالعه شود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x