جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟
تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟
فهرست مطالب

زمانی که نتایج نهایی کنکور منتشر شده و وضعیت پذیرش داوطلبین تعیین تکلیف می شود، ظرفیت های خالی رشته ها و دانشگاه ها نیز معین می گردد. متقاضیان باید پیگیر اطلاعیه های سایت سنجش باشند تا در صورت اجرایی شدن تکمیل ظرفیت بتونند در زمان مقرر اقدامات لازم را انجام دهند. پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در سال های گذشته فرصتی دوباره در اختیار داوطلبین قرار می گرفت تا بتوانند شانس خود را در رشته و دانشگاه مورد علاقه شان امتحان کنند. در این نوشتار همراه ما باشید تا در مورد تکمیل ظرفیت کنکور اطلاعاتی بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

معمولا سازمان سنجش مهلت تکمیل ظرفیت کنکور سراسری را در اواخر دی ماه اعلام می کند، بنابراین می توان گفت که پذیرفته شدگان این مرحله جزء ورودی های بهمن ماه به حساب می آیند.

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری در سال های قبل از 97

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری برای آن دسته از داوطلبینی است که با توجه به فرم انتخاب رشته موفق به قبولی در هیچ یک از انتخاب هایشان نشده و یا از قبولی فعلی خود رضایت ندارند.  تکمیل ظرفیت معمولا برای دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد انجام می شود. بعد از انتشار اسامی پذیرفته شدگان در آزمون سراسری، داوطلبین به چند دسته تقسیم می شوند:

برخی از داوطلبین به دلیل عدم ثبت نام در رشته محل قبولی شان، سبب خالی ماندن ظرفیت برخی از رشته ها می شوند.  واحد آموزش دانشگاه های سراسری و آزاد این ظرفیت های خالی را به سازمان سنجش اعلام می کنند. سازمان های نامبرده در صورت فراهم بودن شرایط لازم در آذر و دی ماه اقدام به برگزاری تکمیل ظرفیت جهت پذیرش دانشجو می کنند.

تکمیل ظرفیت تا سال 97 براساس کارنامه اولیه آزمون صورت می گرفت. داوطلبینی که براساس اعلام نتایج مجاز به انتخاب رشته در دوره های مورد نظر شده اند، می توانستند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند.

تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری چیست؟

تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری یکی از راه های خالی نمادن صندلی های دانشگاه ها در تمامی مقاطع اعم از کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری است. هر ساله برخی از افراد در تکمیل ظرفیت دانشگاه ها شرکت کرده و براساس کارنامه اولیه خود در دانشگاه ها و رشته هایی مربوطه پذیرش می شوند. البته تکمیل ظرفیت دانشگاه ها تا سال 97 انجام می شد. در سال 1402 نیز احتمالا مانند سال 1401 قبل به صورت ثبت نام بدون کنکور باشد زیرا از سال 97 به بعد ظرفیت های باقی مانده بر اساس ثبت نام بدون کنکور سراسری بهمن ماه تکمیل می شد.

تکمیل ظرفیت دوره کاردانی در دانشگاه های سراسری

دوره کاردانی یک دوره دو ساله است که فارغ التحصیلان مقاطع رشته های نظری (ریاضی، تجربی، انسان و علوم و معارف اسلامی)، رشته های فنی حرفه ای و کاردانش در رشته های کاردانی به صورت کنکور یا بدون کنکور می تواند شرکت کنند. دانشجویان مقطع کاردانی بعد از دو سال با دریافت مدرک فوق دیپلم فارغ التحصیل می شوند.

بعد از انتخاب رشته در دوره کاردانی داوطلبین با دو نتیجه مواجه می شوند. داوطلبین یا در رشته مورد نظر پذیرش می شوند یا داوطلبین با کلمه مردود مواجه می شوند. این افراد در صورتی که تکمیل ظرفیت برای دوره کاردانی در رشته ای مشخص شود می توانند در تکمیل ظرفیت برای ثبت نام بدون کنکور شرکت کنند.

تکمیل ظرفیت دوره کاردانی به کارشناسی دانشگاه های سراسری

تمامی دارندگان مدرک فوق دیلپم در صورت تمایل می توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی ناپیوسته شرکت کنند. پذیرش در این مقطع در دانشگاه های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و علمی کاربردی به دو صورت با کنکور و بدون کنکور انجام می گیرد. ظرفیت های خالی این مقطع در صورتی که صندلی خالی باقی بماند اعلام می شود.

تکمیل ظرفیت کارشناسی دانشگاه های سراسری

سازمان سنجش با در اختیار قرار دادن فرصتی دوباره به داوطلبینی که در کنکور سراسری قبول نشده اند یا از رشته محل قبولی خود رضایت ندارد، این اجازه داده می شد تا با ثبت نام در ظرفیت های خالی رشته محل های دانشگاه ها در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری شرکت کنند. از سال 97 به بعد ظرفیت های خالی به صورت ثبت نام بدون کنکور انجام می شود.

امسال مانند سال گذشته پیش بینی می شود که تمامی رشته هایی که دارای ظرفیت خالی باشند به صورت بدون کنکور باشد و در بهمن ماه پذیرش دانشجو آغاز شود.

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری بعد از سال 97

از سال 97 مصوبه ای توسط سنجش و پذیرش دانشجو اعلام شد که طی آن مقرر شد از سال 97 به بعد مرحله تکمیل ظرفیت در کنکور سراسری برای رشته های با آزمون حذف گردد به طوریکه اتفاقا در کنکور سال 97 و 98 تکمیل ظرفیت برای دانشگاه های سراسری برگزار نشده و تنها دانشگاه فرهنگیان اقدام به برگزاری تکمیل ظرفیت نمود. داوطلبان در صورت پذیرفته نشدن در فرآیند انتخاب رشته سراسری می توانند نسبت به نام نویسی در رشته های بدون کنکور که در دو نیمسال تحصیلی توسط سایت ثبت نام بدون کنکور سراسری ارائه می شوند، اقدام نمایند.

از آنجایی که در سال های اخیر فرآیند تکمیل ظرفیت برای دانشگاه های دولتی برگزار نشده، می توان گفت که جای خود را به ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری داده است که پذیرش آن با استفاده از سوابق تحصیلی صورت می گیرد.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت کنکور سراسری در صورت برگزاری

در صورتی که فرایند تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری برگزار شود، داوطلبین بایستی پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای آن به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

برای این امر باید مراحل زیر انجام شود:

نحوه ثبت نام در رشته های بدون کنکور

همانطور که اذعان شد، داوطلبین در صورت پذیرفته نشدن در کنکور سراسری می توانند نسبت به نام نویسی در رشته های بدون کنکور که در دو نیمسال تحصیلی توسط سایت ارائه می شوند، اقدام کنند. مراحل ثبت نام برای رشته های بدون کنکور فقط برای مقاطع کاردانی و کارشناسی وجود دارد. برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور باید طبق زیر باید عمل کرد:

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

لیست دانشگاه های تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

دانشگاه هایی که اغلب تکمیل ظرفیت انجام می دهند شامل: تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری، تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد می باشد که هرکدام به صورت جداگانه اقدام به جذب داوطلبین در فرایند تکمیل ظرفیت می کنند.

تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

دانشگاه های سراسری از جمله  روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و مجازی، فرصت دیگری را در اختیار داوطلبین  کنکور سراسری قرار می دهند تا مجدد برای ثبت نام در رشته و دانشگاهی که برای آن اعلام تکمیل ظرفیت شده است اقدام کنند.

تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان

برخی از داوطلبان هر سال بعد از اعلام نتایج نهایی دانشگاه فرهنگیان دارای شرایطی هستند که می توانند در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

داوطلبانی که موفق به پذیرفته شدن در دانشگاه ها نشده اند و یا از رشته و دانشگاهی که قبول شده اند راضی نیستند، می توانند در زمان تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد به سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org، مراجعه کرده و برای تکمیل ظرفیت دانشگاه اقدام کنند.

آخرین دوره برگزاری فرآیند تکمیل ظرفیت مربوط به سال 96 و برای دانشگاه فرهنگیان مربوط به سال 97 بوده است هنوز اطلاعیه ای از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص زمان تکمیل ظرفیت کنکور سراسری و یا حتی برپایی این مرحله برای سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است.

شرایط ثبت نام درصورت برگزاری تکمیل ظرفیت

در صورتی که تکمیل ظرفیت در سال 1402 برگزار شود، شرایط و قوانینی برای تکمیل ظرفیت وجود دارد. این شرایط برای شرکت کنندگان لحاظ می شود که توسط دفترچه راهنمای تکمیل ظرفیت در سایت سنجش منتشر می شود.

پس از نهایی شدن نام نویسی ورودی های جدید دانشگاه ها، معلوم خواهد شد که آیا تکمیل ظرفیت به مرحله اجرا می رسد یا خیر که در صورت برگزاری آن، تاریخی برای انتخاب رشته در نظر گرفته می شود.

شرایط اختصاصی برای ثبت نام بدون کنکور

در زیر شرایط اختصاصی برای ثبت نام بدون کنکور ارائه شده است:

پس از نهایی شدن نام نویسی ورودی های جدید دانشگاه ها، معلوم خواهد شد که آیا تکمیل ظرفیت به مرحله اجرا می رسد یا خیر که در صورت برگزاری آن، تاریخی برای انتخاب رشته در نظر گرفته می شود.

پرسش و پاسخ

 تا سال 96، تکمیل ظرفیت دو بار در سال برای ورودی مهر و بهمن برگزار می شد.

با توجه به مصوبات وزارت علوم در سال 97، در حال حاضر برگزاری تکمیل ظرفیت برای کنکور سراسری 1402 مشخص نیست.

این فرآیند به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می گیرد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x