جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

خنثی شدن در شیمی چیست؟

خنثی شدن در شیمی چیست؟
فهرست مطالب

در این فیلم آموزشی، درباره ی مبحث خنثی سازی توسط دو واکنش گر و خنثی شدن توضیح داده شده است. این مطلب، از موضوعات بسیار مهم و کاربردی در کنکور سراسری می باشد. با یادگیری نکات ذکر شده، قادر به حل تست های کنکور سراسری خواهید بود.

پخش ویدئو

خنثی سازی توسط دو واکنش گر

خنثی سازی توسط دو واکنش گر: فرض کنید مقداری اسید یا باز داریم و ماده خنثی کننده به مقدار کافی در اختیار نداریم. در حقیقت اسید یا باز مورد نظر با یک ماده خنثی نخواهد شد. به عنوان نمونه، مقداری سولفوریک اسید در اختیار داریم، بخشی را با KOH خنثی می کنیم، بخش دیگری را به طور مثال با NaOH  خنثی نمائیم. بدین منظور، باید مقداری که توسط یک واکنش گر خنثی می شود را حساب نموده، سپس باقی مانده را به دست آورده، آن گاه الباقی را توسط واکنش گر دیگر خنثی نمائیم و  مشاهده کرده به چه میزان خنثی خواهد شد.

نمونه ای دیگر از مسائل مطرح شده در مبحث خنثی سازی، این است که به طور نمونه مخلوطی از دو اسید را به هم اضافه نمائیم، بعد از این مرحله محاسبه می نمائیم چه میزان از واکنش گر برای خنثی سازی مخلوط نیاز است. این گونه سوالات نیز در کنکور سراسری بسیار مطرح خواهد شد.

تست : به 100 میلی‏ لیتر سولفوریک اسید 0/5 مولار، 100 میلی ‏لیتر  KOH مقدار 0/4 مولار می ‏افزاییم. برای حذف سولفوریک اسید باقیمانده، چند گرم کلسیم اکسید لازم است؟  (CaO=56 g.mol-1)

  1. 1/68
  2. 3/36
  3. 1/12
  4. 2/24

گزینه 1 پاسخ صحیح می باشد. به منظور یادگیری علت پاسخ صحیح می توانید ویدئو آموزشی را مشاهده کنید.

به منظور آشنایی بیشتر با موضوع خنثی شدن و خنثی سازی می توانید فیلم آموزشی را مشاهده کنید.

سوالات متداول

خنثی سازی، یک واکنش شیمیایی است که بین یک اسید یا باز و یک پایه صورت گرفته و یک محلول خنثی را ایجاد خواهد کرد.

خنثی سازی توسط دو واکنش گر زمانی است که میزانی اسید یا باز داریم. ولی ماده خنثی کننده به مقدار کافی نمی باشد و باز یا اسید قابلیت خنثی شدن با یک ماده را ندارند. در این حالت باید میزانی از اسید یا باز را توسط یک واکنش گر خنثی نمود و الباقی توسط واکنش گر دیگری خنثی شود.

 سولفوریک اسید را به عنوان نمونه می توان با KOH و NaOH  خنثی نمود. اگر سولفوریک اسید تنها با یکی از این ماده ها خنثی نشود، در حقیقت مقدار کافی از ماده های ذکر شده برای خنثی سازی سولفوریک اسید به تنهایی نداریم. در این صورت بخش باقی مانده را با واکنش گر بعدی خنثی خواهیم نمود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x