جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

برای قبولی در تیزهوشان باید چند درصد بزنیم؟

برای قبولی در تیزهوشان باید چند درصد بزنیم؟
فهرست مطالب

دانش‌آموزان مقطع ششم و نهم می‌توانند برای شرکت در آزمون تیزهوشان اقدام کنند. یکی از سؤالات مهمی که داوطلبین آزمون تیزهوشان می‌پرسند این است که برای قبولی در تیزهوشان باید چند درصد بزنیم؟ در این نوشتار قصد داریم که راه‌های قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به نهم را بررسی کنیم.

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

نمره قبولی برای پذیرش در آزمون تیزهوشان

سازمان استعدادهای درخشان تراز یا نمره کل در آزمون تیزهوشان نهم به دهم را ملاک قبولی در این آزمون قرار داده است؛ یعنی هر چه عدد تراز بالاتر باشد داوطلب شانس قبولی بیشتری دارد. قطعاً هر چه تراز یک داوطلب بالاتر باشد، امکان پذیرش او در آزمون تیزهوشان نیز بیشتر خواهد بود.

منظور از درصد در آزمون تیزهوشان چیست؟

درصد در آزمون تیزهوشان ششم و نهم به این معنی است که اگر به تمام سؤالات یک درس جواب کامل بدهید، درصد 100 برای شما در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر که از تعداد پاسخ‌های درست کاسته شود، از درصد نیز کم می‌شود. با توجه به اینکه آزمون تیزهوشان دارای نمره‌منفی است، هر سه پاسخ اشتباه سبب از بین رفتن یک پاسخ درست می‌شود. به صورت کلی بازه درصد در آزمون تیزهوشان می‌تواند بین -33 تا 100 باشد. بدیهی است که هر چقدر درصدهای شما به 100 نزدیک‌تر باشد، شانس قبولی بیشتر می‌شود. فرمول محاسبه درصد در زیر ارائه شده است:

راه‌های قبولی در تیزهوشان 1403

درصد آزمون تیزهوشان بین 33- و 100 است که قاعدتا هر چقدر رتبه شما به نمره 100 نزدیکتر است، احتمال قبولی در آزمون بیشتر شده و هر چقدر رتبه به 33- نزدیکتر باشد، احتمال قبولی در آزمون کاهش پیدا می کند.

برای قبولی در تیزهوشان چند درصد باید بزنیم؟

سازمان سمپاد بعد از برگزاری آزمون، اوراق را تصحیح کرده و براساس بالاترین نمره به ترتیب قبولی‌ها را اعلام می‌کند و براساس ظرفیت مدارس دانش‌آموزان برتر انتخاب می‌شوند. توجه داشته باشید که توسط مدارس یک نمره کف در نظر گرفته می‌شود که دانش‌آموزانی که زیر آن نمره کف را کسب کرده‌اند، شانس قبولی را از دست می‌دهند. هر چقدر کف نمره مدارس بالاتر باشد، یعنی افراد متقاضی آن مدرسه بیشتر است.

به‌طورکلی می‌توان گفت که با توجه به رقابت سنگین برای کسب نمره بالا در آزمون تیزهوشان، حداقل نمره قبولی، میانگین بالای 70 است. یعنی اگر قصد دارید در مدارس تیزهوشان پذیرفته شوید لازم است تا به طور میانگین در همه دروس خود بالای 70 درصد را کسب کنید.

آزمون تیزهوشان بر خلاف آزمون نمونه دولتی به صورت کشوری برگزار می‌گردد و بدیهی است اگر سطح آزمون پایین و آسان باشد کف قبولی آن نیز بالا رفته و برای پذیرش باید درصد بالاتری را کسب کنید و اگر آزمون سخت باشد به همان نسبت نمره کف قبولی پایین می‌آید.

حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

نمره کف از طرف مدارس تیزهوشان اعلام می‌شود و دانش‌آموزان باید حتماً نمره بالای آن را کسب کنند تا بتوانند شانس قبولی داشته باشند. در جدول زیر میانگین نمره قبولی برای مدارس تیزهوشان ششم به هفتم در سال‌های قبل ارائه شده است. ممکن است این نمره کف در سال جاری و برای مقطع تیزهوشان نهم به دهم متفاوت باشد.

حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم
نام مدرسه نمره کف قبولی نام مدرسه نمره کف قبولی
علامه حلی ۱ ۷۰۹۸۰ فرزانگان ۱ ۷۱۰۴۴
علامه حلی ۲ ۶۹۰۷۲ فرزانگان ۲ ۶۲۷۵۹
علامه حلی ۳ ۶۹۷۵۲ فرزانگان ۳
علامه حلی ۴ ۶۴۹۴۷ فرزانگان ۴ ۶۴۹۴۷
علامه حلی ۵ ۷۰۷۹۰ فرزانگان ۵ ۷۰۱۰۳
علامه حلی ۶ ۶۸۷۲۹ فرزانگان ۶ ۶۸۷۲۹
علامه حلی ۷ ۶۱۱۶۸ فرزانگان ۷ ۶۱۱۶۸
علامه حلی ۸ فرزانگان ۸ ۶۴۶۰۵
علامه حلی ۹ ۶۴۹۰۰ فرزانگان اسلام‌شهر ۶۲۱۹۹
علامه حلی ۱۰ ۶۴۲۶۰ فرزانگان شهرری ۶۴۶۰۵
شهید رجایی (اسلام‌شهر) ۶۲۱۹۹ فرزانگان چهاردانگه ۴۷۷۹۷
شهید بهشتی (شهرری) ۶۱۱۶۸

حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

کف نمره یا همان تراز لازم برای قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم را برای مدارس علامه حلی (تیزهوشان پسران) و فرزانگان (تیزهوشان دختران) در جدول زیر ارائه شده است.

حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم
علامه حلی سمپاد ۴۷۵۸۴ فرزانگان ۱ ۲۵۹۹۳
علامه حلی ۲ ۳۵۱۲۵ فرزانگان ۲ ۴۰۳۸۷
علامه حلی ۳ ۳۶۲۸۷ فرزانگان ۳ ۳۷۶۶۳
دارالفنون ۳۶۲۰۱ فرزانگان ۴ ۳۹۷۱۳
علامه حلی ۴ ۴۰۰۸۶ فرزانگان ۵ ۴۳۴۲۷
علامه حلی ۵ ۳۹۷۷۱ فرزانگان ۶ ۳۹۳۲۶
شهید بهشتی ۲۸۹۳۲ فرزانگان ۷ ۳۹۴۹۸
علامه حلی ۷ ۳۴۹۸۲ فرزانگان سمپاد ۴۰۳۰۱
علامه حلی ۸ ۳۴۶۶۷ مرکز آموزش زینب (س) ۶۲۱۹۹
تیزهوشان رجائی ۳۴۶۲۴
علامه حلی ۱۰ ۴۰۲۴۴

روش‌های افزایش درصد قبولی در آزمون تیزهوشان

یکی از راه‌های افزایش درصد قبولی در آزمون تیزهوشان تسلط روی همه مباحث است که این امر تنها با مطالعه و تمرین از طریق منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و یا نهم به دهم امکان‌پذیر است. درصورتی‌که پاسخ‌های درست ارائه شده در آزمون توسط داوطلبین به این نمره تکمیلی نزدیک‌تر باشد، درصد قبولی آن‌ها در آزمون ورودی تیزهوشان بیشتر است. راهکارهای زیر برای افزایش درصد قبولی در آزمون تیزهوشان ارائه شده است:

  1. 1. حل سؤالات تیزهوشان سال‌های قبل
  2. 2. جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز
  3. 3. شرکت در آزمون شبیه‌ساز
  4. 4. شرکت در کلاس‌های آمادگی تیزهوشان
  5. 5. پرهیز از اضطراب
  6. 6. برنامه‌ریزی برای مطالعه بخش‌های مختلف منابع و نمونه سؤالات
  7. 7. استفاده از دفتر برنامه‌ریزی و ثبت برنامه مطالعاتی خود مطالعه
  8. 8. پرهیز از مطالعه دروس به صورت متوالی برای مثال بعد از هر 25 دقیقه، 5 دقیقه یا بعد از یک ساعت 15 دقیقه استراحت
  9. 9. داشتن اعتمادبه‌نفس

تسلط کامل بر تمامی مباحث، یکی از راه‌های افزایش درصد قبولی در آزمون تیزهوشان است. این امر تنها با مطالعه و تمرین از طریق منابع آزمون تیزهوشان ششم تا هفتم یا نهم تا دهم قابل‌انجام است.

پرسش و پاسخ

هرچه تعداد پاسخ‌های صحیح داوطلبان در آزمون تیزهوشان بیشتر باشد درصد قبولی در آزمون نیز افزایش خواهد داشت.

بله تراز قبولی در آزمون تیزهوشان به درصد پاسخ‌های درست این آزمون وابسته است.

تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان نهم و ششم براساس درصدها مشخص می‌شود. درصدها در هر درس با استفاده از تعداد جواب‌های صحیح و تعداد جواب‌های غلط و همچنین ضریب هر درس مشخص است.

خیر، تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان نهم و ششم در هر سال متفاوت است.

کل درصد آزمون تیزهوشان برای داوطلبان آزمون پایه هفتم و آزمون پایه دهم، 100 در نظر گرفته شده و حداقل درصد -33 است. اگر دانش‌آموز، به‌تمامی سؤالات یک درس پاسخ درست بدهد، می‌تواند درصد 100 را کسب کند.

بله ظرفیت مدارس تیزهوشان نقش مهمی در پذیرش دانش‌آموزان دارد. برای ورود به مدارس تیزهوشان، نمره کل دانش‌آموز بررسی می‌شود. هر چه تراز دریافتی دانش‌آموز در آزمون تیزهوشان به نزدیکی نفرات برتر آزمون در سال‌های گذشته باشد، شانس قبولی او در این آزمون بیشتر خواهد بود.

مدارس تیزهوشان به دلیل بهره‌مندی از امکانات آموزشی و رفاهی بیشتر و آمار قبولی بالا در کنکور، متقاضیان زیادی هم دارد. با توجه به اینکه ظرفیت مدارس تیزهوشان در پذیرش دانش‌آموز با محدودیت روبه‌رو است، ورود به این مدارس منوط به کسب رتبه قبولی در آزمون است.

هر مدرسه تیزهوشان با توجه به جایگاه خود از نظر علمی و جغرافیایی تعداد متقاضی‌های متفاوتی دارد که براین‌اساس نمره کف قبولی نیز تغییر می‌کند. سطح آزمون و شرایط برگزاری آخرین معیار تأثیرگذار بر نمره کف قبولی است.

همان‌طور که می‌دانید، آزمون تیزهوشان دارای نمره‌منفی است، یعنی هر پاسخ غلط یک نمره‌منفی دارد. به‌طورکلی، هر پاسخ صحیح دارای ۳ نمره مثبت است، هر پاسخ غلط یک نمره‌منفی و هر سؤال بدون جواب بدون تأثیر است.

یکی از نکاتی که دانش‌آموزان باید در زمان مطالعه به آن توجه کنند، میزان مطالعه و داشتن برنامه درسی استاندارد و اصولی است. دومین نکته استفاده از منابع و کتاب‌های کمک‌آموزشی است که در راستای سؤالات آزمون تیزهوشان نگارش شده‌اند. همچنین استفاده از نمونه سؤالات آزمون تیزهوشان سال‌های گذشته می‌تواند دیدی کلی به دانش‌آموز در خصوص نوع طراحی سؤالات این آزمون بدهد.

نمره آزمون تیزهوشان را تراز می‌گویند.

تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان نهم و ششم در هر سال متفاوت است. تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان نهم و ششم را تا حدود زیادی می‌توان وابسته به عملکرد رقیبان شما دانست؛ لذا، این که شما بتوانید چه درصدی را در هر درس کسب نمایید، بسته به عملکرد شما می‌تواند متفاوت باشد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x