جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

دلایل محروم شدن از کنکور

دلایل محروم شدن از کنکور
دلایل محروم شدن از کنکور
فهرست مطالب

شرایط محرومیت از کنکور سراسری را می دانید؟ از مهم‌ترین شرایطی که باید در دفترچه کنکور سراسری به آن توجه شد، شرایط محرومیت از کنکور است. محروم شدن از کنکور شرایط خاصی دارد. هر سال در دفترچه راهنمای کنکور سراسری شرایط محرومیت از کنکور ذکر شده است. در این مقاله سعی داریم  موارد محروم شدن از کنکور و رفع محرومیت را ارائه دهیم.

با گزینه دو همراه باشید.

دلایل محروم شدن از کنکور

محرومیت‌های کنکور چیست؟

متقاضیان باید قبل از ثبت‌نام در کنکور سراسری، از موارد مربوط به لغو محرومیت در کنکور سراسری اطلاع داشته باشد تا در اسرع وقت نسبت به رفع محرومیت‌های ایجاد شده اقدام نماید. در ادامه محرومیت از کنکور سراسری به صورت مختصر توضیح داده شده است.

  1. 1. در گذشته اگر شخصی در مقطع تحصیلی در دانشگاه‌‌های روزانه مشغول به تحصیل شد، برای بار مجدد حق شرکت در کنکور و انتخاب رشته روزانه را نداشت. طی چند سال اخیر براساس نظر دیوان عدالت اداری، این قانون برداشته شد و محرومیت از تحصیل در رشته‌های روزانه برای دومین بار لغو شد.
  2. 2. افرادی که در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه دولتی تحصیل‌ کرده‌اند، موظف هستند که طرح نیروی انسانی را بگذرانند؛ بنابراین از شرکت مجدد در کنکور محروم هستند.
  3. 3. نظام‌وظیفه برای آقایان جهت شرکت در کنکور دو سال فرصت در نظر گرفته است. داوطلبینی که در این دو سال نتوانند در دانشگاه پذیرش شوند برای بار سوم مجاز به شرکت در آزمون سراسری نیستند.

دیوان عدالت اداری یکی از بندهای محرومیت شرکت در کنکور سراسری را در سال‌های اخیر لغو کرده است. این بند براین‌اساس بود که اگر داوطلب از کنکور سال 63 به بعد دو بار در رشته‌های روزانه تحصیل کرده باشد یا حتی پذیرفته شده باشد، دیگر حق شرکت در کنکور را نخواهد داشت.

شرایط محرومیت از کنکور چیست؟

افراد زیر از شرکت در کنکور سراسری محروم هستند.

  • فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی مشمول طرح نیروی انسانی اجباری
  • داوطلبان دارای منع نظام‌وظیفه و مشمول خدمت
  • افراد دارای تعهد خدمت به ارگان‌ها یا دستگاه‌های اجرایی و همچنین دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم

متقاضیانی که شامل محرومیت از کنکور سراسری هستند، لازم است موانع موجود بر سر راه کنکور خود را برطرف نمایند.

شرایط رفع محرومیت از کنکور

شرایط رفع محرومیت از کنکور چیست؟

  1. داوطلبانی که در سال گذشته در دوره روزانه پذیرفته شده‌اند، باز هم می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند.
  2. در حال حاضر برای کنکور 1402 هیچ‌گونه محرومیتی برای دوره‌های روزانه وجود ندارد و ثبت‌نام افرادی که دو بار در آزمون‌های سراسری سال‌های قبل دوره روزانه پذیرفته شده‌اند در کنکور سال‌های بعد بلامانع شد. ​
  3. رفع محرومیت برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه پزشکی مشمول طرح نیروی انسانی تنها شامل متقاضیانی است که در یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش نهایی شده باشند و همچنین منع نظام‌وظیفه نداشت و تعهد به ارگان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم هم نداشته باشند.
  4. مشمولان نظام‌وظیفه که مشغول به تحصیل نمی‌باشند و هنوز هم غیبت نخورده‌اند، باید حتماً در زمان مقرر خود را به پلیس بعلاوه ده معرفی کنند و تا گرفتن جواب از این سازمان در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنند و در صورت قبولی در کنکور می‌توانند معافیت تحصیلی بگیرند در غیر این صورت سازمان نظام‌وظیفه عدم حضورشان را با مقررات مربوط به غیب می‌سنجد.

در سال‌های گذشته دانشجویان دوره روزانه می‌بایست تا پایان مهلت ثبت‌نام کنکور انصراف دهند درحالی‌که در سال 1402 این مورد برداشته شد. این افراد می‌توانند در کنکور ثبت‌نام و شرکت کرده در صورت قبولی، انصراف دهند.

رشته‌های روزانه به چه معنی است؟

برخی از داوطلبان ممکن است با دوره‌های مختلف آشنا نباشند، به همین دلیل در زیر به صورت خلاصه انواع دوره‌های دانشگاهی را بیان کرده‌ایم تا بهتر با شرایط محرومیت از کنکور سراسری آشنا باشید.

با توجه به اینکه در سراسر کشور دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود، ازاین‌رو دوره‌های آموزشی به چند گروه تقسیم می‌شود.

  • 1. دوره روزانه
  • 2. دوره شبانه
  • دوره دانشگاه آزاد
  • 3. دوره دانشگاه پیام‌نور
  • 4. دوره دانشگاه غیرانتفاعی
  • 5. دوره دانشگاه پردیس خودگردان
  • 6. دوره دانشگاه مجازی

تمامی دوره‌ها به جز دوره روزانه نیازمند پرداخت شهریه است. تحصیل در دانشگاه دولتی روزانه به صورت رایگان است؛ ازاین‌رو متقاضیان زیادی دارد.

محرومیت از کنکور چند سال ادامه دارد؟

به طور معمول اکثر محرومیت‌ها برای دو سال است. اما برای کسب اطلاعات دقیق‌تر باید هر سال دفترچه کنکور سراسری مطالعه شود؛ زیرا ممکن است تغییراتی در شرایط محرومیت از کنکور ایجاد شود.

شرکت در کنکور بدون عدم توجه به محرومیت از کنکور

درصورتی‌که داوطلب از کنکور سراسری محروم باشد و نتواند از هیچ‌کدام از شرایط رفع محرومیت استفاده کند، اما باز هم در کنکور شرکت کند، به‌عنوان متخلف شناخته می‌شود.

فرد متخلف در کنکور حتی در صورت قبولی و ثبت‌نام در دانشگاه باز هم از ادامه تحصیل منع می‌شود. این تخلف ممکن است باعث درگیری سوءسابقه در کارنامه داوطلب شود به همین دلیل سعی کنید قبل از شرکت دوباره در کنکور حتماً با سازمان سنجش به طور کتبی و رسمی صحبت کنید و از شرایط رفع محرومیت استفاده نمایید.

دلایل محروم شدن از کنکور

پرسش و پاسخ

خیر، سازمان سنجش تعداد معینی برای شرکت در کنکور در نظر نگرفته است.

پذیرفته‌شدگان در رشته‌های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی که موظف به گذراندن طرح اجباری هستند، می‌توانند اجرای طرح را به بعد از گذراندن دوره تحصیلی موکول کنند. توجه داشته باشید که داوطلب باید حتماً در یکی از سه رشته بالا پذیرش شده باشد تا بتوانند طرح خود را بعد از دانشگاه انجام دهد.

داوطلبینی که قبل از اعلام نتایج نهایی کنکور مشمول نظام‌وظیفه می‌شوند، درصورتی‌که قبلاً در یکی از مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی تحصیل‌نکرده باشند و غیبت نداشته باشند، می‌توانند دفترچه اعزام به خدمت را تکمیل کرده و هم‌زمان در کنکور و انتخاب رشته کنکور شرکت کنند. در صورتی قبولی در دانشگاه می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و تا زمان فارغ‌التحصیلی از خدمت معاف شوند.

داوطلبانی که از شرکت در کنکور سراسری محروم شده‌اند و امکان رفع محرومیت هم ندارند؛ ولی همچنان قصد شرکت در کنکور را دارند، در صورت اثبات تخلفشان، از قبولی و ادامه تحصیلشان جلوگیری می‌شود.

 فارغ‌التحصیلان رشته‌های دارای طرح وزارت بهداشت با استفاده از شرایطی که در این مقاله توضیح داده شد، می‌توانند محرومیتشان رو رفع کنند.

هر ساله سازمان سنجش با انتشار دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری، موارد محرومیت از کنکور را اطلاع‌رسانی می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه دفترچه از تمامی شرایط محرومیت و رفع محرومیت از کنکور را آگاه شوید.

دانشجویان در حال تحصیل و پذیرفته شده در دوره روزانه می‌توانند بدون انصراف از دانشگاه در کنکور شرکت نمایند. برای مطالعه توضیحات تکمیلی مقاله را مطالعه نمایید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x