جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تجدید شدن در امتحانات نهایی

تجدید شدن در امتحانات نهایی
تجدید شدن در امتحانات نهایی
فهرست مطالب

دانش‌آموزانی که در امتحان نهایی نمره قبولی را کسب نکرده باشند، با مشکل تجدید شدن در امتحانات نهایی مواجه می‌شوند. دانش‌آموزان در صورت تجدید شدن در امتحانات نهایی نهم و دوازدهم می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم از قانون تک ماده استفاده کنند. این دانش آموزان در صورت عدم استفاده از تک ماده، می‌توانند مجدداً در امتحانات شهریورماه شرکت کنند. در این نوشتار به شرایط امتحان مجدد در صورت تجدید شدن در امتحانات نهایی پرداخته‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

تجدید شدن در امتحانات نهایی

اگر در امتحان نهایی خرداد قبول نشویم.

برای برخی از دانش‌آموزان بنا بر علت‌های زیادی مانند بیماری ممکن است مشکل ایجاد شود و دانش‌آموزان نمره قبولی لازم را در امتحانات نهایی کسب نکنند. با توجه به قوانین آیین‌نامه نظام جدید آموزشی، جبران دروس تجدید شده به دو طریق امکان‌پذیر است.

  1. 1. استفاده از تک ماده
  2. 2. شرکت در امتحانات شهریورماه

درصورتی‌که دانش‌آموز دارای شرایط استفاده از تک ماده باشد، می‌تواند از این شرایط استفاده کرده و در امتحانات نهایی پایه دوازدهم یا نهم قبول شود. اما درصورتی‌که دانش‌آموز فاقد شرایط لازم برای استفاده از تک ماده باشد، باید در امتحانات شهریورماه ثبت‌نام کند و نمره قبولی را کسب کند.

تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم

تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم باید بسیار جدی در نظر گرفته شود؛ زیرا نمره دروس به صورت مستقیم در معدل کتبی تأثیر دارد و معدل کتبی نیز در کنکور سراسری تأثیر زیادی دارد. اگر دانش‌آموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی تجدید بیاورد  باید چه کند؟

  • 1. اگر دانش‌آموز به هر دلیلی نمره کتبی امتحانات نهایی درس‌هایش بین ۷ تا ۱۰ شد، به‌شرط اینکه نمره سالانه او بالای ده باشد، در آن درس به‌عنوان فرد قبول شده پذیرفته می‌شود.
  • 2. اگر دانش‌آموزی در یک یا دو درس از امتحان‌های نهایی نمره کمتر از ۷ بگیرد، درصورتی‌که نمره سالانه او بالاتر از ۱۰ باشد با استفاده از قانون تک ماده می‌تواند در درس موردنظر قبول شود.
  • 3. اگر دانش‌آموزی در یکی از دروس خود دارای نمره سالانه بین 7 تا 10 باشد، بدون توجه به اینکه در برگه چه نمره‌ای کسب کرده است، با استفاده از تک ماده می‌تواند قبول شود.
  • 4. درصورتی‌که میانگین نمره‌های سالانه دانش‌آموزی کمتر از 7 باشد و نمره برگه امتحانی او نیز کمتر از 7 باشد، به‌عنوان فرد مردودی شناخته می‌شود.

دانش‌آموزان که تمایل به استفاده از تک ماده ندارند، می‌توانند در امتحانان نهایی شهریور شرکت کنند. با توجه به اینکه سوابق تحصیلی روی رتبه کنکور تأثیر دارد، بهتر است از تک ماده در پایه دوازدهم استفاده نشود.

تجدید شدن در امتحانات نهایی نهم

تجدید شدن در امتحانات نهایی نیز می‌تواند دانش‌آموز را در انتخاب رشته با مشکل مواجه کند. تصور کنید دانش‌آموزی به درس ریاضی و فیزیک علاقه‌مند است، اگر به هر دلیلی دانش‌آموز در امتحانات خود این دروس را تجدید بیاورد، اجازه ورود دانش‌آموز به رشته ریاضی و فیزیک داده نمی‌شود. در صورت چنین اتفاقی، دانش‌آموز می‌تواند با شرکت در امتحانات شهریورماه نمره قبولی را کسب کند و مجوز ورود به رشته موردعلاقه را دریافت کند. البته دانش‌آموز درصورتی‌که در یکی از دروسی که در هدایت تحصیلی تأثیر زیادی ندارد، مردود شود، می‌تواند از قانون تک ماده استفاده کند.

  • 1. شرایط استفاده از قانون تک ماده در پایه نهم به این صورت است که نمره سالانه دانش‌آموز باید بالای 10 باشد، در غیر این صورت باید در امتحانات نهایی دوره بعد شرکت کنند.
  • 2. درصورتی‌که دانش آموزد در یک درس نمره قبولی کسب نکرده باشد، اما معدل وی بالای 10 باشد، سیستم به صورت خودکار درس تجدید شده را به‌عنوان قبول ثبت می‌کند، البته به شرطی نمره درس زیر هفت نباشد.
  • 3. درصورتی‌که دانش‌آموز معدل بالای دوازده داشته باشد، اما با وجود معدل بالای 12 در 2 درس خود نمره 6 و 7 کسب کرده باشد، با استفاده از قانون تک ماده می‌تواند در این دو درس قبول شود.
  • 4. دانش‌آموزان توجه کنند که فقط برای دو درس که تجدید شده‌اند، می‌توانند از قانون تک ماده استفاده کنند. اگر تعداد دروسی که در آن‌ها تجدید شده‌اند، بیشتر از 12 باشد باید در امتحانات شهریورماه ثبت‌نام کنند.
  • 5. به‌طورکلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم می‌توانند در 4 درس از شرایط تک ماده استفاده کنند. دو درس مربوط به دروس امتحانی نهایی و دو درس دیگر مربوط به دروس امتحانی غیر نهایی است که نمره قبولی دروس امتحان غیر نهایی، حداقل 10 است.

نمره قبولی نمره 10 است. اما با توجه به اینکه نمره‌های دروس تأثیر زیادی در انتخاب رشته دارند، بهتر است دانش‌آموزان پایه نهم، روی درسی که قرار است در شهریورماه امتحان بدهند، تلاش بیشتری داشته باشند. به عبارتی با نمره 10 هم می‌توان قبول شد؛ اما مجوز ورود به رشته موردنظر را در هدایت تحصیلی دریافت نمی‌کنند. برای مثال برای ورود به رشته ریاضی و فیزیک نمره 10 قبولی کافی نیست و دانش‌آموز باید در امتحانات شهریور نمره بالای 16 کسب کرده باشد.

زمان برگزاری امتحانات شهریورماه

برنامه امتحانی نهایی شهریورماه توسط مرکز سنجش آموزش‌وپرورش اعلام می‌شود. درصورتی‌که دانش‌آموزان در امتحانات شهریورماه نمره بالاتر از نمره امتحانات قبلی کسب کنند، نمره شهریورماه جایگزین نمره قبلی در کارنامه می‌شود. اما درصورتی‌که در شهریور نیز نمره قبولی کسب نشود، نمره قبلی در نظر گرفته می‌شود.

تجدید شدن در امتحانات نهایی

نکات مهم در مورد تجدید شدن در امتحانات نهایی

در زیر نکات مهمی در مورد تجدید شدن در امتحانات نهایی ذکر شده است:

  1. 1. درصورتی‌که دانش‌آموزان در امتحان نهایی خردادماه ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ ‌ قبول نشوند و قصد استفاده از تبصره تک ماده را نداشته باشند، می‌توانند با مراجعه به مدرسه درخواست خود را برای شرکت در امتحان‌های نهایی شهریور سال جاری ثبت کنند و در امتحان‌های نهایی شهریورماه نمره قبولی کسب کنند.
  2. 2. امتحانات نهایی پایه نهم بسیار مهم است، زیرا از طریق نمرات این امتحانات هدایت تحصیلی انجام می‌شود. با توجه به این موضوع دانش‌آموزان باید مطالعه خود را برای رسیدن به نمره قبولی در امتحانات نهایی کسب کنند.
  3. 3. درصورتی‌که نمره امتحان نهایی شهریورماه کمتر از نمره خردادماه شود، نمره درج شده در کارنامه براساس نمره بالاتر دانش‌آموزان خواهد بود.
  4. 4. دانش‌آموزان پایه نهم در صورت دارا بودن شرایط استفاده از تک ماده، امکان پاس شدن دانش‌آموزان و ورود به پایه تحصیلی دهم وجود دارد.

تجدید شدن در امتحانات نهایی شهریورماه

درصورتی‌که داوطلب شرایط استفاده از تک ماده را نداشته باشد و تصمیم بگیرد در امتحانات شهریورماه ثبت‌نام کند باید تمامی تلاش خود را برای کسب نمره قبولی به کار گیرد. درصورتی‌که دانش‌آموز در امتحانات شهریورماه تجدید شود، باید چه کرد؟

دانش‌آموز در صورت داشتن نمره سالانه بالاتر از 10 برای هر درس و معدل بالای 10، می‌تواند از قانون تک ماده استفاده نماید. البته این مورد زمانی پیشنهاد می‌گردد که دانش‌آموز باید حتماً در شهریورماه قبولی کسب نماید تا برای ورود به دانشگاه مشکلی نداشته باشد یا اینکه مشکل سربازی برای دانش‌آموزان پسر وجود نداشته باشد، در غیر این صورت دانش‌آموز برای کسب نمره بالاتر می‌تواند در امتحانات نهایی دی‌ماه شرکت نماید.

دانش‌آموزانی که در امتحانات شهریورماه نمره قبولی را کسب نکرده‌اند و تمایل به شرکت در امتحانات دی‌ماه را دارند، باید برنامه‌ریزی مناسب برای مطالعه دروس داشته باشند تا بالاترین نمره را کسب کنند.

تجدید شدن در امتحانات نهایی

تجدید شدن در امتحانات نهایی دی‌ماه

وزارت آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزانی که در امتحانات نهایی نمره قبولی کسب نکرده‌اند، راهکارهای مختلفی را در نظر گفته است که دانش‌آموزان می‌توانند براساس شرایط خود یکی از این روش‌ها را برای قبولی و کسب نمره بهتر به کار گیرد.

دانش‌آموزانی که صرفاً به دنبال قبولی هستند می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن از تک ماده استفاده کنند و حداکثر در دو درس نهایی و دو درس داخلی قبول شوند. در غیر این صورت می‌توانند در امتحانات نهایی سه دوره بعد به‌شرط داشتن شرایط لازم شرکت نمایند.

دانش‌آموز می‌تواند در سه دوره امتحان نهایی شرکت نماید و درصورتی‌که در هر مرحله قبول شود حق شرکت در دوره بعدی را ندارد؛ بنابراین درصورتی‌که دانش‌آموز در امتحانات نهایی دی‌ماه تجدید شود می‌تواند با مراجعه به مدرسه مجدداً برای امتحانات نهایی خردادماه سال بعد شرکت نموده تا بتواند نمره قبولی در درس نهایی را کسب نماید.

حداقل نمره قبولی برای تجدیدی‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که دانش‌آموزان باید بدانند اطلاع از حداقل نمره قبولی برای تجدیدی‌ها است. درصورتی‌که دانش‌آموزان در دروس پایانی نهایی نمره قابل‌قبول را کسب نکنند  در آن درس مردود می‌شوند. در جدول زیر حداقل نمره قبولی ارائه شده است:

حداقل نمره قبولی برای امتحانات پایانی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم
نمره سالانه نمره برگه امتحانی وضعیت
بالاتر از 30 نمره بالاتر از 10 قبول
بالاتر از 30 نمره کمتر از 10 استفاده از تک ماده
کمتر از 10 نمره کمتر از 10 مردود
حداقل نمره قبولی برای امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم
نمره سالانه نمره برگه امتحانی وضعیت
بالاتر از 10 بالاتر از 7 قبول
بین 7 تا 10 کمتر از 7 استفاده از تبصره تک ماده
کمتر از 7 کمتر از 7 مردود

توجه داشته باشید که این نمرات حداقل نمره لازم برای قبولی است. در برخی از مدارس مانند مدارس تیزهوشان یا نمونه دولتی و برخی مدارس خاص، نمرات دیگری سبب قبولی می‌شود. درصورتی‌که دانش‌آموزان نمرات پایین‌تر از حدنصاب این مدارس کسب کنند از مدرسه اخراج می‌شوند. دانش‌آموزان تیزهوشان و نمونه دولتی باید تلاش بیشتری در امتحانات پایانی و نهایی داشته باشند.

کارنامه تجدیدی چیست؟

کارنامه تجدید کارنامه‌ای است که در زمان ارائه کارنامه به دانش‌آموزان تحویل داده می‌شود و در ستونی به‌عنوان وضعیت نتیجه هر درس نمرات وی ثبت می‌شود.

  1. 1. درصورتی‌که دانش‌آموز با توجه به حداقل نمرات لازم شرایط قبولی را کسب کرده باشد عنوان “قبولی” و یا “پذیرفته شده” درج می‌شود. ولی برای دانش‌آموزانی که در برخی دروس نهایی یا پایانی نمره قابل‌قبولی را کسب نکرده باشند عناوین دیگری ثبت می‌شود.
  2. 2. معمولاً در قسمت وضعیت برای دروسی که دانش‌آموز قبول نشده است عناوین “ناتمام”، “نیاز به آموزش مجدد”، “عدم قبولی” و “مردودی” درج می‌شود که ثبت هر کدام از این موارد نشان از عدم قبولی دانش‌آموز است.

پرسش و پاسخ

دانش‌آموزانی که نمره 7 به پایین را در امتحانات به دست می آورند جزو تجدید شدگان می باشند.

دانش‌آموز می بایست خود را برای امتحانات نهایی شهریورماه آماده کرده و یا از شرایط تک ماده استفاده کند.

درصورتی‌که در درسی که مرتبط به رشته مد نظر باشد، تجدید بیاورند برای ورود به آن رشته باید مجدد در امتحانات شهریور شرکت کنند و نمره لازم را کسب کنند.

درصورتی‌که دانش‌آموز در این امتحانات نمره بالاتر از نمره امتحانات نهایی قبلی کسب کند؛ نمره شهریورماه جایگزین نمره قبلی در کارنامه خواهد شد و درصورتی‌که شهریورماه نمره قبولی رو کسب نکنند، نمره پیشین در نظر گرفته می‌شود.

از آن جا که قبولی در امتحان نهایی پایه دوزادهم یکی از شروط اساسی برای ورود به دانشگاه پس از قبولی در کنکور است دانش‌آموز باید تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم را جبران کند. از طریق شرکت در امتحانات جبرانی باید تلاش کند نمره قبولی را کسب کند.

استفاده از قانون تک ماده در اختیار دانش‌آموز است و درصورتی‌که نمره بالا مد نظر دانش‌آموز باشد لازم است در امتحانات نهایی شهریور و دی‌ماه شرکت نماید و در صورت کسب نمره بالاتر، جایگزین نمره پایین دانش‌آموز شود. استفاده از تک ماده زمانی توصیه می‌شود که دانش‌آموز نتواند بنا به دلایلی در امتحانات نهایی دوره های بعدی شرکت نماید.

بله، دانش‌آموز در صورت داشتن شرایط می‌تواند برای امتحانات نهایی خردادماه در هر سال آماده شود و یا از قانون تک ماده استفاده نماید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x