جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته‌های دکتری پیوسته کنکور 1403

رشته‌های دکتری پیوسته کنکور 1403
رشته‌های دکتری پیوسته کنکور 1403
فهرست مطالب

دکتری پیوسته در رشته‌های خاصی ارائه می‌شود و تنها گروه آزمایشی ریاضی و تجربی ارائه‌دهنده رشته‌های دکتری پیوسته هستند. در دکتری پیوسته، داوطلب به صورت پیوسته و بدون وقفه از دوره کارشناسی تا دوره دکتری به ادامه تحصیل می‌پردازد. به‌عبارت‌دیگر بعد از اتمام دوره کارشناسی، بدون آزمون وارد مقطع کارشناسی‌ارشد و سپس وارد مقطع دکتری می‌شود، ازاین‌رو به این رشته‌ها، دکتری پیوسته می‌گویند. در این مقاله لیست رشته‌های دکتری پیوسته کنکور 1403 ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

رشته‌های دکتری پیوسته کنکور 1403

دکتری پیوسته چیست؟

دکتری پیوسته به معنای ادامه تحصیل به صورت پیوسته است. در دکتری پیوسته داوطلبین در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و سپس بدون وقفه و در صورت کسب نمره قبول و بدون آزمون، وارد کارشناسی‌ارشد و بعد از آن در صورت کسب شرایط موردنظر و بدون آزمون وارد دوره دکتری می‌شوند. 

دکتری تخصصی پیوسته و ناپیوسته چیست؟

دکتری تخصصی شامل مقاطع پیوسته و ناپیوسته است که این دو مقطع، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.  تحصیل در مقطع دکتری تخصصی پیوسته همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، به صورت پیوسته انجام می‌گیرد و دانشجو در آزمون‌های ارشد و دکتری شرکت نمی‌کند.

  • 1. ورود به مقطع دکتری پیوسته از طریق شرکت در آزمون سراسری امکان‌پذیر است.
  • 2. برای قبولی در مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته‌، باید در آزمون شرکت کرد و تحصیل در آن به صورت ناپیوسته صورت می‌پذیرد.

داوطلبین دقت داشته باشند که براساس آخرین اخبار، حداکثر سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان 24 سال تمام است.

رشته‌های دکتری پیوسته کنکور سراسری 1403

رشته‌های دکتری پیوسته در ایران در دو گروه ریاضی فیزیک گروه آزمایشی علوم تجربی ارائه می‌شوند.

لیست رشته‌های دکترا پیوسته به شرح ذیل است.

  • 1.دکتری پیوسته بیوتکنولوژی
  • 2. دکتری پیوسته فیزیک
  • 3. دکتری پزشکی
  • 4. دکتر دندانپزشکی
  • 5. دکتر داروسازی
  • 6. دکتری دامپزشکی
رشته‌های دکتری پیوسته کنکور 1403

رشته‌های دکتری پیوسته گروه آزمایشی ریاضی 1403

رشته‌های دکتری پیوسته گروه آزمایشی ریاضی 1403 در زیر ارائه شده است:

  • 1. دکتری پیوسته بیوتکنولوژی
  • 2. دکتری پیوسته فیزیک

رشته‌های دکتری پیوسته گروه آزمایشی تجربی 1403

رشته‌های دکتری پیوسته گروه آزمایشی تجربی 1403 در زیر ارائه شده است:

  • 1. دکتری پیوسته بیوتکنولوژی
  • 2. دکتری پزشکی
  • 3. دکتر دندانپزشکی
  • 4. دکتر داروسازی
  • 5. دکتری دامپزشکی

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

یکی از رشته‌های که آن را به صورت دکترا پیوسته ارائه می‌دهند، دکترا پیوسته بیوتکنولوژی است.

بیوتکنولوژی به‌کارگیری روش‌های علمی و فنی در تبدیل برخی مواد به کمک عوامل زیستی برای تولید کالا و خدمات تعریف می‌شود.

بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان‌رشته‌ای است که حداقل ۳۳ حوزه تخصصی علوم را در برمی گیرد. این رشته در کشور ایران از سال ۱۳۷۸ در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکترای پیوسته ارائه می‌شود. رشته بیوتکنولوژی از سه مرحله کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تشکیل شده است.

رشته بیوتکنولوژی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی و علوم تجربی دانشجو می‌پذیرد، زیرا برخی از گرایش‌های این رشته به علوم پزشکی و برخی دیگر از گرایش‌ها به رشته‌های مهندسی مربوط می‌شود.

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

این رشته نوپا برای اولین‌بار در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه تهران در مقطع دکتری پیوسته ارائه شد. پس از آن چند دانشگاه دیگر نیز شروع به ارائه این رشته کرده‌اند. با توجه به تعداد کم دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته، طبعاً ظرفیت بیوتکنولوژی بسیار پایین خواهد بود و شرایط زیادی برای قبولی در آن وجود خواهد داشت. برخی از دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته در ایران:

  • 1. دانشگاه تهران
  • 2. دانشگاه خوارزمی
  • 3. دانشگاه شاهد

رشته دکتری پیوسته فیزیک

رشته دکترای پیوسته فیزیک یکی از رشته‌های آموزشی گروه ریاضی و فنی است که پذیرش در این رشته، تنها در دانشگاه‌های دولتی و در دوره روزانه صورت می‌گیرد.

دانشجویان رشته دکتری پیوسته فیزیک با قوانین موجود در طبیعت، چگونگی تشکیل و عناصر سازنده جهان، اکتشافات دانشمندان و مسائل جذاب دیگر در حوزه فیزیک آشنا می‌شوند.

تفاوت دکترای پیوستهٔ فیزیک با رشته فیزیک در آن است که دانشجویان این رشته، واحدهای میان‌رشته‌ای بیشتری می‌گذرانند در نتیجه می‌توانند از علم فیزیک در صورت لزوم در سایر رشته‌ها استفاده کنند.

رشته دکتری پیوسته فیزیک از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی دانشجو می‌پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته دکتری پیوسته فیزیک می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بازار کار و درآمد دکتری پیوسته فیزیک

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته دکتری پیوسته فیزیک

برای اولین‌بار در ایران در سال ۱۳۷۸ دانشکده فیزیک زنجان از بین رتبه‌های برتر به جذب دانشجو در این رشته پرداخت.

رشته دکتری پزشکی

یکی از محبوب‌ترین گروه‌های آموزشی در کنکور سراسری، گروه تجربی است. رشته پزشکی یکی از پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین رشته‌ها بین داوطلبین گروه تجربی است. برای قبولی در پزشکی رقابت تنگاتنگی بین داوطلبین وجود دارد و باید رتبه و تراز خوبی در کنکور سراسری کسب کنید تا بتوانید در این رشته پرطرف‌دار قبول شوید.

رشته پزشکی در زمره رشته‌های پردرآمد است. دوره تحصیل کارشناسی پزشکی 8 سال است که معادل ترم است. این دوره به چهار دوره اصلی تقسیم می شود که شامل:

  1. 1. علوم پایه
  2. 2. فیزیوپاتولورژی
  3. 3. کارآموزی بالینی
  4. 4. کارورزی بالینی

دوره علوم پایه، یکی از مهم‌ترین مراحل دوره رشته پزشکی است؛ زیرا دانشجویان با اساس و پایه بدن و وضعیت آن آشنا می‌شوند. دانشجویان بعد از گذراندن این دوره و شرکت در آزمون جامع، وارد دوره فیزیوپاتولوژی می‌شوند.  دانشجویان بعد از گذراندن دوره فیزیوپاتولوژی وارد دوره سوم و محیط بیمارستان می‌شوند. دوره سوم، کارآموزی بالینی یا استاژری است. این دوره به دو بخش تئوری و عملی تقسیم می‌شود. دانشجو در این دوره در ساعات مشخصی از شب به‌عنوان کشیک فعالیت می‌کند.

دوره استاژری به دانشجویان کمک می‌کند تا در محیط بیمارستان، آموزش‌های تئوری خود را به صورت عملی یاد بگیرند. دانشجویان بعد از گذراندن این دوره در یک آزمون پیش کارورزی شرکت می‌کنند. قبولی در این آزمون، مجوز ورود به دوره کارورزی بالینی است.  آخرین دوره رشته پزشکی عمومی، کارورزی بالینی یا اینترنی است. این دوره معمولاً 2 ‌ساله است و کاملاً در بیمارستان سپری می‌شود. فعالیت دانشجویان در این دوره زیر نظر اساتید صورت می‌گیرد. در دوره کارورزی بالینی یا اینترنی دانشجویان به صورت مستقیم با بیماران سروکار دارند. اگر دانشجویان این دوره را با موفقیت سپری کنند و در آزمون موفق شوند، به‌عنوان پزشک، فارغ‌التحصیل می‌شوند.

همه دانش‌آموختگان رشته پزشکی موظف به گذراندن طرح دو‌ساله هستند. داوطلبین باید بعد از اتمام دوره تحصیل به مدت دو سال در مراکز تعیین شده از سوی وزارت بهداشت مشغول به خدمت شوند.

رشته دکتری دندانپزشکی

همان‌طور که بیان شد، یکی از محبوب‌ترین گروه‌های تحصیلی در کنکور سراسری، گروه علوم تجربی است. گروه علوم تجربی رشته‌های پرطرف‌دار و پردرآمد زیادی دارد و اکثر داوطلبان به دنبال قبولی در این رشته‌ها هستند.  یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه علوم تجربی در کنکور سراسری، رشته دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی از رشته‌های پردرآمد دانشگاهی محسوب می‌شود که رقابت بالایی برای قبولی و پذیرش در آن وجود دارد.

دکترای عمومی این رشته پرطرف‌دار به صورت ۶ ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان پس از گذراندن 6 سال تحصیلی موفق می‌شوند مدرک دندانپزشکی خود را کسب کنند. البته این دوره ۶ساله به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود که شامل:

  • 1. دوره دو ‌ساله به نامعلوم پایه
  • 2. دوره چهار ساله به نام دوره تخصصی به همراه کارآموزی

دوره ۲ساله در رشته دندانپزشکی به دوره علوم پایه معروف است و داوطلبان در این دوره تنها مفاهیم علوم پایه را مطالعه می‌کنند.

دانشجویان پس از گذراندن این دو سال تحصیلی باید در یک آزمون شرکت کنند. قبولی دانشجویان در آزمون علوم پایه به داوطلبان امکان می‌دهد تا آن‌ها وارد مرحله بعدی یعنی دوره ۴ساله رشته دندانپزشکی شوند. دوره ۴ساله رشته دندانپزشکی به نام دوره تخصصی همراه با کارآموزی مابین داوطلبان شناخته می‌شود.

رشته دکتری داروسازی

تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری تجربی متقاضی تحصیل در رشته پرطرف‌دار داروسازی هستند. دکتری پیوسته داروسازی به مدت 6 الی 7 سال وارد دوره دکتری عمومی این رشته شده و به تحصیل می‌پردازند. طول دوره تحصیل را نیز می توان به دو بخش دروس علوم پایه و دروس تخصصی تقسیم کرد. طول دوره تحصیل در رشته دکتری داروسازی حداقل 5/5 سال  و حداکثر 9/5 سال است.

دانشجویان باید پس از گذراندن دوره دو ساله در آزمون علوم پایه داروسازی شرکت کنند. اگر داوطلبان این دوره را با موفقیت سپری کنند امکان ورود به دوره 4 ساله را خواهند داشت. آزمون علوم پایه هر سال در دو نوبت برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

رشته دکتری دامپزشکی

یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های گروه تجربی، رشته دامپزشکی است. رشته دامپزشکی بازار کار مناسبی دارد. رشته دامپزشکی جزء رشته‌های دکترای حرفه‌ای است که در اختیار داوطلبان گروه تجربی قرار می‌گیرد.

این رشته؛ مانند رشته‌های پزشکی و داروسازی در یک دوره 6 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. این بدین معنی است که دانشجویان تا کسب دکترای عمومی این رشته باید 6 سال در دانشگاه تحصیل کنند. در رشته دکترای عمومی دامپزشکی بیشتر دروس هم به صورت عملی و در مراکز پرورش و نگهداری حیوانات مانند گاوداری‌ها، مرغداری‌ها و … گذرانده می‌شود.

دورهٔ تحصیل دامپزشکی به دو دوره تقسیم می‌شود:

  • دوره اول: که به آن دورهٔ پیش درمانگاهی گفته می‌شود و شامل همهٔ دروس عمومی، تخصصی و اصلی است.
  • دوره دوم: که به آن دورهٔ درمانگاهی گفته می‌شود که شامل کارآموزی و پایان‌نامه هست و ۹۰ واحد درسی رو شامل می‌شود.

دانشجویان بعد از اتمام دورهٔ اول باید در آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی وارد دورهٔ دوم می‌شوند.

دانشجویان پس از گذراندن 130 واحد درسی باید در آزمون جامع پیش درمانگاهی شرکت کنند. دانشجویانی که در این آزمون قبول شوند وارد دوره دوم این رشته می‌شوند. دانشجویان در این دوره نیز 90 واحد سپری می‌کنند و وارد دوره درمانگاهی می‌شوند. آن‌ها در این دوره مراحلی مانند کارورزی، اینترن و پایان نامه را هم سپری می‌کنند.

رتبه لازم برای قبولی در رشته دامپزشکی

رتبه لازم برای قبولی در رشته دامپزشکی در زیر ارائه شده است:

  • 1. منطقه یک بین ۱۶۰۰ تا ۶۰۰۰
  • 2. منطقه دو بین ۲۹۰۰ تا ۸۴۰۰۰
  • 3. منطقه سه بین ۲۴۰۰ تا ۶۵۰۰

پرسش و پاسخ

دکتری پیوسته به معنای ادامه تحصیل به صورت پیوسته است. در دکتری پیوسته داوطلبین در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و سپس بدون وقفه و در صورت کسب نمره قبول و بدون آزمون، وارد کارشناسی‌ارشد و بعد از آن در صورت کسب شرایط موردنظر و بدون آزمون وارد دوره دکتری می‌شوند. 

رشته‌های دکتری پیوسته در ایران در دو گروه ریاضی فیزیک گروه آزمایشی علوم تجربی ارائه می‌شوند.

داوطلبین کنکور ریاضی 1403 می‌توانند در انتخاب رشته خود رشته دکتری پیوسته فیزیک را انتخاب کنند.

رشته‌های دکتری پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به صورت دکتری عمومی ارائه می‌شوند و در گروه آزمایشی علوم تجربی هستند.

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی به صورت مشترک بین گروه آزمایشی ریاضی و تجربی ارائه می‌شود. زیرا برخی از گرایش‌های این رشته به علوم پزشکی و برخی دیگر از گرایش‌ها به رشته‌های مهندسی مربوط می‌شود.

رشته‌های دکتری پیوسته گروه آزمایشی ریاضی 1403  شامل دکتری پیوسته بیوتکنولوژی و دکتری پیوسته فیزیک است.

رشته‌های دکتری پیوسته گروه آزمایشی تجربی 1403 شامل دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، دکتری پزشکی، دکتر دندانپزشکی، دکتر داروسازی و دکتری دامپزشکی است.

لیست رشته‌های دکتری پیوسته کنکور سراسری 1403 در دفترچه کنکور سراسری 1403 ارائه شده است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x