جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته زبان و ادبیات عربی

رشته زبان و ادبیات عربی
معرفی کامل رشته زبان و ادبیات عربی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته زبان و ادبیات عربی
فهرست مطالب

معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

رشته زبان و ادبیات عربی یکی از رشته های زیر گروه کنکور سراسری علوم انسانی در کشور ایران است که از نظر ماهیت کشور و منطقه جغرافیایی یک رشته مهم تلقی می شود. زبان و ادبیات عربی یکی از رشته های آموزشی در نظام آموزشی عالی است و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند نیازهای سازمان های مختلف کشور را برآورده نمایند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته علوم تربیتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته علوم تربیتی

مردم کشور ما با زبان عربی آشنا هستند. زیرا همسایگان آن ها عرب زبان هستند و همچنین فرهنگ و تمدن عرب زبان با فارسی زبان در هم آمیخته شده است؛ از این رو تسلط بر زبان و ادبیات عربی که بسیار با ادبیات فارسی مانوس شده است، بسیار پر اهمیت تلقی می شود. بهره گیری از منابع تحقیقاتی و فرهنگی عربی و آشنایی با ادبیات عربی نیازمند رشته  زبان و ادبیات عربی است.

تاریخچه رشته زبان و ادبیات عربی

ادبیات عرب در قرن پنجم ظهور کرد و در دوران طلایی اسلامی (اواسط قرن هفتم تا اواسط قرن سیزدهم) شکوفا شد. این زبان متاثر از قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، که یکی از آثار مهم نوشته عربی به حساب می آید، قرار گرفته است. نهضت ترجمه عربی در مصر در زمان سلطنت محمد علی پاشا (1805-1848) و همزمان با تشکیل ارتش او آغاز شد. از برجسته‌ترین مترجمان در آن دوران، رفعة الطحطاوی بود که کتاب‌های علمی بسیاری را برای استفاده ارتش ترجمه کرد. بعدها، انجمن قلم نویسندگان ظهور کرد و آثار این اعضا، مانند جبران و الریحانی، به سرعت در سراسر خاورمیانه گسترش یافت. ادبیات عرب زمانی برای خوانندگان انگلیسی شناخته شد که آثار نویسندگان برجسته ای مانند نجیب محفوظ، یوسف ادریس و طیب صالح ترجمه شد.

 دنیس جانسون دیویس، یکی از مشهورترین مترجمان ادبی عربی به انگلیسی، بیش از 40 سال رمان، نمایشنامه، داستان کوتاه و شعر ترجمه کرد که نقش بسیار مهمی در معرفی ادبیات عرب در سراسر جهان داشت. در مصر، انتشارات دانشگاه آمریکایی در قاهره نقش مشابهی را در حمایت از ترجمه ادبیات عربی ایفا کرد، و بعدها، طیفی از ناشران در بریتانیا به این امر کمک کردند. در سال 1988، نجیب محفوظ، رمان‌نویس مصری، جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد که سبب شناسایی بهتر ادبیات عرب شد و باعث شد که آثار ادبی بیشتری به زبان‌های دیگر، از جمله آثاری که توسط نویسندگان عرب به زبان فرانسوی نوشته شده‌اند، در دسترس باشند. دریافت جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی عربی باعث شد تا چهره نویسندگی به زبان عرب در سراسر جهان افزایش یابد. اکنون، عربی چهارمین زبان ترجمه شده در ایالات متحده است، بومی‌سازی ادبیات عربی به دلیل پیچیدگی زبان و گویش‌های متنوع منطقه‌ای، کاری بسیار چالش برانگیز است، اما قطعاً ارزش آن را دارد. از آن پس، زبان و ادبیات عربی به عنوان یک رشته در دانشگاه های سراسر جهان مورد توجه علاقه مندان است. 

معرفی کامل رشته زبان و ادبیات عربی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته زبان و ادبیات عربی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی

برای اینکه تعریف تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی را به شما ارائه دهیم، بهتر است بدانید که این رشته با زبان عربی که در دبیرستان آموزش دیده ایم متفاوت است، چون در مدارس بیشتر قواعد و صرف و نحو تدریس می شود. در دانشگاه اما دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی با متون مختلف نظم و نثر در دوران های مختلف تاریخی، ادبیات تطبیقی، نامه نگاری، مکالمه، انشا آشنا می شوند. همچنین این دانشجویان در طول دوره تحصیل فن ترجمه عربی به فارسی و بالعکس و علوم بلاغی، عروض و قافیه در زبان و ادبیات عرب را آموزش می بینند. از منظر دیگر دانشجویان با تاریخ ادبیات عرب در دوره های مختلف اعم از تاریخ ادبیات عصر جاهلیت، عصر اموی، عصر عباسی، دوره انحطاط و دوره معاصر آشنا می شوند.

زبان و ادبیات عربی در یک نگاه

رشته زبان و ادبیات عربی یکی از زیر مجموعه های کنکور سراسری علوم انسانی است که برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری انسانی شرکت نمائید. این رشته از نظر محبوبیت بین سایر رشته ها، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان یک رشته متوسط محسوب می شود. معمولا این رشته به عنوان اولویت اول و اصلی دانش آموزان نیست، اما یکی از دلایل اصلی که متقاضیان به سمت این رشته سوق داده می شوند، مقوله نیاز کشور به آن است که ورود سریع به بازار کار را تسهیل می کند. رده های شغلی متنوعی که برای رشته زبان و ادبیات عربی در نظر گرفته شده است، در سطح گسترده به فارغ التحصیلان این رشته نیاز دارد. به صورت میانگین درامد فارغ التحصیلان این رشته از جمله درآمدهای متوسط محسوب می شوند، اما می توان با تقویت رزومه و افزایش مهارت یا ادامه تحصیل درآمد را افزایش داد.

ظرفیت پذیرش رشته زبان و ادبیات عربی بستگی به ظرفیت دانشگاه ها دارد که از طریق دفترچه سراسری کنکور اطلاع رسانی می شود. برای ورود به این رشته باید نمره مجاز دانشگاه های ارائه دهنده این رشته را کسب کرد.  دوره کارشناسی ادبیات عربی چهار سال است که دروس این رشته به صورت هشت نیمسال و به صورت واحدی ارائه می شود. واحدهای رشته زبان و ادبیات عربی هم دارای واحد نظری و هم واحد عملی است. کل تعداد واحدهای این دوره 136 واحد است. امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای این رشته در برخی از دانشگاه ها وجود دارد و دانشگاه ها شرایط لازم برای پذیرش دانشجو را فراهم کرده اند.

پرمتقاضی بودن 46%
کاربردی بودن 63%
دشواری دروس 83%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 73%

رشته زبان و ادبیات عربی در ایران

رشته زبان و ادبیات عربی در ایران قدمتی طولانی دارد و کلاس های درس دانشگاهی با این رشته مانوس شده اند. ایرانیان از زمان های قدیم با زبان عربی آشنایی داشته اند و مردم ایران یادگیری زبان عربی را لازمه ایجاد تعامل و همدلی با سایر مردم عرب زبان می دانند. در زمان های قدیم زبان عربی به دو بخش عربی جنوبی و عربی شمالی تقسیم می شد. عربی جنوبی در یمن مورد استفاده قرار می گرفت که تحت تاثیر زبان مصریان باستان و تمدن فنیقی قرار داشته است و با روی کار آمدن اسلام رو به فراموشی سپرده شد و به جای آن زبان عربی شمالی جایگزین شد که مبنای عربی امروزی است. علت اینکه این رشته در کشور ما مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته است، ماهیت جغرافیایی ما در منطقه خاورمیانه است زیرا کشورهای همسایه ما عرب زبان هستند و ما برای تجارت، اقتصاد و سایر روابط نیازمند آشنا بودن با زبان و ادبیات عربی هستیم. از این رو تربیت دانشجویان و متخصصین مختلف در این رشته در کشور اهمیت دارد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مردم عرب زبان جنوب کشورمان نیز به زبان عربی صحبت می کنند، در نتیجه این زبان به عنوان زبان بیگانه شمرده نمی شود.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته زبان و ادبیات عربی

برای بررسی شرایط پذیرش در رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه های کشور باید دو فاکتور مهم را مورد بررسی قرار داد. در وهله اول باید به میزان رقابت دانشجویان و دانش آموزان برای ورود به این رشته توجه کرد. با توجه به اینکه این رشته بین متقاضیان گروه انسانی محبوبیت متوسطی دارد متقاضیان آن هم به نسبت زیاد نیستند اما با توجه به بازار کاری که امروزه برای این رشته به صورت گسترده در سطح کشور وجود دارد، رقابت امروزه سنگین تر شده است. شرایط پذیرش در رشته زبان و ادبیات عربی را در وهله دوم باید از منظر ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور مورد بررسی قرار داد. با توجه به اینکه دانشگاه های سراسری در سطح کشور و برخی از موسسات خصوصی و غیر انتفاعی برای این رشته، دانشجو می پذیرند، در نتیجه امکان تحصیل را برای علاقمندان این رشته فراهم کرده اند.

با حذف زیرگروه های کنکور سراسری و همچنین حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی می شود. برای پذیرش و ورود به رشته زبان و ادبیات عربی باید در آزمون سراسری علوم انسانی، نمره قبولی را کسب کنید تا مجاز به انتخاب رشته شوید. بیشترین تاثیر گذاری برای ورود به رشته زبان و ادبیات عربی در کنکور سراسری انسانی از دروس تخصصی مربوط به این آزمون خواهد بود. ضرایب دروس تخصصی رشته علوم تربیتی را می توانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
علوم و فنون ادبی
7.8
زبان عربی
5.1
تاریخ
7
جغرافیا
6
فلسفه و منطق
5.1
جامعه شناسی
7

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته زبان و ادبیات عربی

یکی دیگر از نکات مهمی که باید درباره این رشته به بررسی آن بپردازیم، در مورد دانشگاه های برتر پذیرنده آن در سطح کشور است. از جمله دانشگاه های برتر رشته زبان و ادبیات عربی می توان به دانشگاه های تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه فردوسی مشهد و … اشاره کرد. البته ناگفته نماند که تمامی دانشگاه های کشور از کیفیت و شرایط آموزشی خوبی برخوردار هستند و تمامی دانشجویان می توانند به شرایط ایده ال از نظر سطح دانش و مهارت و ورود به بازار کار برسند به شرطی که علاقه و پشتکار را لازمه راه خود کنند.

نمونه کارنامه قبولی در رشته زبان و ادبیات عربی

نمونه کارنامه قبولی برای بررسی شرایط پذیرش در رشته زبان و ادبیات عربی را برای آشنایی بیشتر شما عزیزان در این بخش قرار داده ایم. با مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته زبان و ادبیات عربی می توانید با درصدهای لازم برای ورود به این رشته آشنا شوید. البته لازم به توضیح است که با توجه به میزان رقابت و همچنین ظرفیت اعلامی از سوی دانشگاه های کشور و سهیه های اعمال شده، شرایط پذیرش ممکن است با سال های قبل تفاوت داشته باشد اما این تفاوت زیاد چشمگیر نیست. با این حال برای درک هر چه بهتر این موضوع مشاهده نمونه کارنامه قبولی در این رشته خالی از لطف نیست.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته زبان و ادبیات عربی

برای آشنایی بیشتر با رشته زبان و ادبیات عربی باید دروس دانشگاهی این رشته را بدانید؛ از این رو در این بخش به معرفی واحدهای درسی می پردازیم. لازم به توضیح است که برنامه درسی این رشته در مقطع کارشناسی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با شرایط موجود و البته نیازهای جامعه واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای رشته نیز با تغییراتی همراه می شود.

طبق آخرین به روزسانی صورت گرفته برای واحدهای درسی رشته زبان و ادبیات عربی طول دوره کارشناسی چهار سال است که طول هر نیمسال 16 هفته است و زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری، 16 ساعت و عملی 32 ساعت در طول یک دوره تحصیلی است. همچنین برای هر واحد درسی در طول هفته حداقل می بایست یک ساعت آموزشی در نظر گرفته شود.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته زبان و ادبیات عربی
دروس عمومی
21 واحد
دروس پایه رشته زبان و ادبیات عربی
34 واحد
دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی
81 واحد
مجموع واحدهای درسی رشته زبان و ادبیات عربی
136 واحد

طبق این جدول دانشجویان دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی درنهایت می‌بایست 136 واحد درسی را در طول هشت نیمسال تحصیلی پشت سر گذاشته تا بتوانند در مقطع لیسانس در این رشته فارغ التحصیل شوند.

دروس عمومی

اولین بخش از واحدهای درسی رشته زبان و ادبیات عربی که باید به آن بپردازیم مربوط به دروس عمومی است. دروس عمومی روی تخصص و مهارت های دانشجویان تاثیر چندانی ندارد و بیشتر برای شناخت معارف و معرفتی در نظر گرفته شده است. دروس عمومی از سوی گروه معارف و گروه عمومی تعیین می شود و برای تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه می شود.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته زبان و ادبیات عربی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
1 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 21 واحد دروس عمومی رشته زبان و ادبیات عربی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 21 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • 1 درس 3 واحدی فارسی عمومی
  • 1 درس 3 واحدی زبان عمومی
  • 2 درس 1 واحدی تربیت بدنی
  • 1 درس 1 واحدی دانش و تنظیم خانواده

برای این رشته در دروس عمومی، 21 واحد اجباری در نظر گرفته شده است.

دروس پایه رشته زبان و ادبیات عربی

دروس پایه گرایش زبان و ادبیات عربی به آن گروه از واحدهای درسی اطلاق می شود که زمینه ساز و پیش نیاز برای دروس تخصصی و اصلی هستند. دروس پایه برای ایجاد مهارت و دانش اولیه دانشجویان مهم بوده و به نوعی ذهنیت دانشجویان را برای ورود به این رشته و بازار کار آن آماده می کند. از این رو دروس پایه باید در طول 4 سال تحصیلی پشت سر گذرانده شوند. در مجموع 34 واحد درسی به عنوان دروس پایه برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در نظر گرفته شده است که هر کدام از این واحدها اهداف مشخص خود را دنبال می کنند. برای مثال  گفت و شنود 1 تا 4، خواندن متون ساده و درک مفاهیم از جمله دروس پایه برای دانشجویان زبان و ادبیات عربی محسوب می شوند.

در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته زبان و ادبیات عربی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها را مشاهده نمایید:

دروس پایه رشته زبان و ادبیات عربی
ردیف نام درس واحد
1 نگارش 1 2
۲ نگارش 2 2
۳ گفت و شنود 1 2
۴ گفت و شنود 2 2
۵ گفت و شنود 3 2
۶ آزمایشگاه 1 2
۷ آزمایشگاه 2 2
۸ آزمایشگاه 3 2
۹ ترجمه از عربی به فارسی 2
۱۰ ترجمه از فارسی به عربی 2
۱۱ روش تحقیق و ماخذ شناسی 2
۱۲ فن ترجمه 2
13 خواندن و ترجمه متون مطبوعاتی عربی 2
14 ترجمه قرآن کریم 2
15 قرائت و ترجمه متون تفسیری 2
16 متون حدیث و نهج البلاغه 2
مجموع 34

دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی

دروس تخصصی تنه اصلی و مهم آموزش مهارت ها و تخصص های لازم مربوط به رشته زبان و ادبیات عربی است. این واحدهای درسی بخش اعظم دروس را در مقطع کارشناسی به خود اختصاص داده اند. دروس تخصصی براساس شورای عالی برنامه ریزی کشور در نظر گرفته شده است که تمامی این واحدها اهمیت خود را داشته و هدف خود را دنبال می کنند. از همان ابتدای ترم باید برای پشت سر گذاشتن این واحدهای درسی اقدام شود. برای رشته زبان و ادبیات عربی 79 واحد درسی مختلف در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها را مشاهده نمایید:

دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات عربی
ردیف نام درس واحد
1 نحو 1 2
2 نحو 2 2
3 نحو 3 2
4 نحو 4 2
5 نحو 5 2
6 نحو 6 2
7 نحو 7 2
8 صرف 1 2
9 صرف 2 2
10 صرف 3 2
11 متون نثر از دوره جاهلی تا پایان اموی 2
12 متون نظم دوره جاهلی 2
13 متون نظم دوره های اسلامی و اموی 2
14 تاریخ ادبیات دوره جاهلی تا پایان اموی 2
15 متون نثر دوره عباسی -1 2
16 متون نثر دوره عباسی -2 2
17 متون نظم دوره عباسی - 1 2
18 متون نظم دوره عباسی -2 2
19 تاریخ ادبیات دوره عباسی 2
20 عروض و قافیه 2
21 علوم بلاغی 1 (معانی) 4
22 علوم بلاغی 2 (بیان) 4
23 علوم بلاغی 3 (بدیع) 2
24 زبان تخصصی 2
25 تاریخ ادبیات عباسی 2- و اندلس 2
26 تاریخ ادبیات دوره مغولی، مملوکی و عثمانی 2
27 متون نظم و نثر دوره انداس 2
28 متون نثر دوره معاصر 1 2
29 متون نظم دوره معاصر 2 2
30 متون نظم و نثر دوره مغولی، مملوکی و عثمانی 2
31 تاریخ ادبیات دوره معاصر 2
32 ادبیات تطبیقی 2
33 متون نثر دوره معاصر 2 2
34 متون نظم دوره معاصر 2 2
35 مکتبهای ادبی 2
36 نقد ادبی 2
37 فقه اللغه (زبان شناسی عربی) 2
38 آوا شناسی زبان عربی 1
39 پروژه کارورزی 2
مجموع 81

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته زبان و ادبیات عربی

بازار کار رشته زبان و ادبیات عربی در کشور ما با توجه به ماهیت جغرافیایی و اینکه ایران در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است، پر رونق است. در ارتباط با بازار کار نباید به صورت رویایی فکر کنید، اولین و مهمترین نکته برای موفق شدن در این رشته علاقه دانشجویان است. رده های شغلی که برای رشته زبان و ادبیات عربی در ایران وجود دارد متنوع است برای مثال دانشجویان می توانند در مدارس به عنوان معلم، در وزارت امور خارجه، دارالترجمه ها، شرکت های بازرگانی و تجاری، سازمان صدا و سیما به عنوان گوینده بخش عربی یا مترجم و در صورت داشتن مدرک دکترا، به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شوند. همچنین فارغ التحصیلان می توانند بعد از اتمام دوره تحصیلی، در رده های شغلی در سازمان های خصوصی زیر نیز مشغول به کار شوند:

  1. تدریس خصوصی عربی
  2. مترجمی در شرکت های تجاری
  3. گوینده اخبار عربی
  4. نوشتار مقالات عربی
  5. ویراستار مقالات عربی، پژوهش در زمینه های ادبیات عربی

گرایش های رشته زبان و ادبیات عربی

در اکثر مواقع در دوره کارشناسی گرایش خاصی برای رشته ها در نظر گرفته می‌شود و معمولاً تمام رشته ها در مقطع کارشناسی بدون گرایش در دانشگاه های کشور ارائه می شوند. تخصصی شدن دروس رشته زبان و ادبیات عربی به طور کلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می شود و در این مقاطع است که گرایش های تخصصی برای این رشته تعریف می شود.

کاربردهای رشته زبان و ادبیات عربی

درآمد رشته زبان و ادبیات عربی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در این بخش قصد داریم به آن بپردازیم. به صورت کلی درآمد رشته زبان و ادبیات عربی به شرایط فارغ التحصیلان بستگی دارد اما فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد را در زیر بیان کرده ایم:

  1. رده و جایگاه شغلی از مهمترین فاکتورها در تعیین میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته است.
  2. نوع شغل و مهارت و توانایی هایی که فارغ التحصیلان دارند روی میزان درآمد تاثیر مستقیم می گذارد.
  3. تخصص و مدارک اخذ شده در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد دانشجویان این رشته است.

 همان طور که بیان کردیم در مورد این رشته نباید خیلی آرمانی فکر کنید، درآمد این رشته به طور میانگین، متوسط است اما می توان با ارتقا مهارت و دانش و همچنین سپری کردن تحصیلات تکمیلی، درآمد را افزایش داد. با توجه به نیاز مبرمی که امروزه برای مترجمی زبان عربی در کشور احساس می شود، شغل مترجمی زبان عربی یکی از شغل های پردرآمد است که لازمه رسیدن به این مهم، تقویت زبان عربی و آشنایی کامل با تمامی ساختارها و قواعد این زبان است.

داشتن مهارت و تخصص در هر رشته ای کلید اصلی موفقیت و افزایش درآمد است. از طرف دیگر فردی که در هر رشته، به درک کامل مفاهیم و ساختار آن رسیده باشد می تواند نقش پویا و موثری در رشد جامعه ای امن، متعالی و رو به ترقی داشته باشد. رشته زبان و ادبیات عربی می تواند بستر لازم برای محقق شدن مترجمان و معلمان حرفه ای و خبره باشد.

 

درآمد رشته زبان و ادبیات عربی

درآمد رشته زبان و ادبیات عربی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در این بخش قصد داریم به آن بپردازیم. به صورت کلی درآمد رشته زبان و ادبیات عربی به شرایط فارغ التحصیلان بستگی دارد اما فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد را در زیر بیان کرده ایم:

  1. رده و جایگاه شغلی از مهمترین فاکتورها در تعیین میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته است.
  2. نوع شغل و مهارت و توانایی هایی که فارغ التحصیلان دارند روی میزان درآمد تاثیر مستقیم می گذارد.
  3. تخصص و مدارک اخذ شده در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در درآمد دانشجویان این رشته است.

 همان طور که بیان کردیم در مورد این رشته نباید خیلی آرمانی فکر کنید، درآمد این رشته به طور میانگین، متوسط است اما می توان با ارتقا مهارت و دانش و همچنین سپری کردن تحصیلات تکمیلی، درآمد را افزایش داد. با توجه به نیاز مبرمی که امروزه برای مترجمی زبان عربی در کشور احساس می شود، شغل مترجمی زبان عربی یکی از شغل های پردرآمد است که لازمه رسیدن به این مهم، تقویت زبان عربی و آشنایی کامل با تمامی ساختارها و قواعد این زبان است.

داشتن مهارت و تخصص در هر رشته ای کلید اصلی موفقیت و افزایش درآمد است. از طرف دیگر فردی که در هر رشته، به درک کامل مفاهیم و ساختار آن رسیده باشد می تواند نقش پویا و موثری در رشد جامعه ای امن، متعالی و رو به ترقی داشته باشد. رشته زبان و ادبیات عربی می تواند بستر لازم برای رشد مترجمان و معلمان حرفه ای و خبره باشد.

ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی

موضوع مهمی بعدی در مورد شرایط ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه های کشور است. در دانشگاه های کشور ایران، برای تمامی رشته ها سعی بر این بوده است که پیشرفت دانشجو مد نظر باشد از این رو شرایط لازم برای تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلی را فراهم کرده است. دانشجویان با ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با حداکثر توانایی و دانش وارد بازار کار شوند. مزیت های مختلفی مانند بازار کار بهتر، درآمد و حقوق بیشتر و داشتن جایگاه شغلی مطلوب تر باعث شده است تا دانشجویان، ادامه تحصیل را به عنوان یک اولویت اصلی در برنامه زندگی خود داشته باشد. ما در این بخش به این مهم می پردازیم تا شما عزیزان بیشتر با شرایط ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی آشنا شوید. در برخی از دانشگاه های کشور، در مقاطع ارشد و دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشجو می پذیرد که در ادامه به آن پرداخته ایم:

دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند بلافاصله بعد از اتمام این دوره در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد شرکت کنند وگرایش های مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. گرایش های رشته ادبیات و زبان عربی در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش است که عبارتند از:

  1. گرایش مترجمی عربی
  2. گرایش ادبیات عربی

در گرایش مترجمی عربی به صورت تخصصی و حرفه ای تر، تمامی مفاهیم و متون عربی را می آموزند که به طور کامل این متون را درک کنند و قادر باشند به فارسی روان برگرداند. این رشته در حال حاضر تنها در دانشگاه تهران و اصفهان تدریس می شود.

دانشجویان در گرایش ادبیات عربی با تمامی ساختارهای زبان عربی آشنا می شوند. هدف از گرایش ادبیات عربی در مقطع کارشناسی ارشد این است که دانشجویان توانایی تجزیه و تحلیل این زبان را فرا بگیرند و با قواعد زبان عربی به صورت کامل آشنا شوند.

 

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در صورت قبولی در آزمون دکترا و مصاحبه می توانند در مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات عربی مشغول به تدریس شوند. دانشجویان در این دوره جنبه های تخصصی تر از متنون منظوم و منثور دوره های مختلف را می آموزند و در سطح عالی و پیشرفته نقد و تحلیل متون را فرا می گیرند و در همین راستا وارد حیطه تحقیق و پژوهش می شوند.

رشته زبان و ادبیات عربی در جهان

رشته زبان و ادبیات عربی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای سراسر جهان نیز اهمیت دارد و توسعه پیدا کرده است. تحصیل در رشته ادبیات عربی در دانشگاه های مطرح جهان مانند هاروارد یا ماساچوست یا کشورهای عربی مانند دبی، ابوظبی و شارجه که از بهترین دانشگاه ها برای فراگیری این رشته است، طرفداران پرو پاقرصی دارد. علاقمندان به تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان می بایست رزومه مناسبی را برای خود ایجاد کنند تا شرایط برای پذیرش آن ها در دانشگاه های خارجی فراهم شود.  به طور کلی علاقه مندان به تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی در بهترین دانشگاه های جهان به دنبال انتخاب بهترین گزینه برای تحصیل هستند تا در نهایت سطح دانش و توانایی خود را افزایش دهند. براساس آخرین به روز رسانی انجام شده در استاندارد QS در حال حاضر دانشگاه های زیر در رده بندی بهترین دانشگاه ها برای رشته زبان شناسی از جمله زبان و ادبیات عربی هستند.

  • دانشگاه ماساچوست
  • موسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه کمربیج
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه ادینبورگ
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه کایفرنیا برکلی
  • دانشگاه کالیفرنیا لوس انجلس
  • دانشگاه ملی سنگاپور

دانشگاه های امارت امکانات و زیرساخت های کافی و لازم را برای تحصیل در این رشته برای متقاضیان فراهم کرده است. همان طور که می دانید کشورهای عربی به خصوص کشور امارت در زمینه های آموزشی در حال توسعه است و خیل عظیمی از دانشجویان بین المللی را به سوی دانشکده های مشهور خود روانه کرده است.

همان طور که مشاهده می کنید دانشگاه سنگاپور در میان دانشگاه های آسیایی  در رده دهم بهترین دانشگاه ها برای رشته زبان شناسی است. همچنین دانشگاه هنگ کنگ هم رده با دانشگاه سنگاپور است و در رتبه  10 قرار دارد. اما دانشگاه های ایرانی در این رده بندی جایگاه قابل قبولی نداشته و رتبه علمی آن ها وارد این استاندارد جهانی نشده است.

در کشورهای خارجی، در بیشتر مواقع به یک مترجم زبان عربی به صورت کتبی یا شفاهی برای شرکت نیاز است از این رو شرکت های زیادی به دنبال چنین افرادی هستند که توانایی خواندن و نوشتن زبان عربی را داشته باشند. همچنین دانشجویان مترجمی زبان عربی برای اینکه بتوانند در کار خود موفق شوند باید توانایی ترجمه دقیقه متون عربی به زبان انگلیسی و بالعکس را داشته باشند. در سراسر جهان، شغل مترجمی زبان عربی فرصت های زیادی را برای براش رشد و پیشرفت های حرفه ای ارائه می دهد زیرا یک رشته پر تقاضا است.

از نظر میزان درآمد و حقوق برای متقاضیان رشته زبان و ادبیات عربی در کشور های عربی شرایط خوبی وجود دارد. برای مثال اگر فارغ التحصیلان بعد از اتمام تحصیل در بازار کار کشورهای عربی مانند امارت وارد شوند می توانند به درآمد بالایی دست پیدا کنند. به طور میانگین برای رشته مترجمی زبان عربی در آمد بین 41 هزار تا  92هزار دلار به صورت سالیانه می توان متصور شد. در نظر داشته باشید که میزان درآمد بسته به مهارت ها و تجربه های افراد متفاوت خواهد بود و بسته به رده و جایگاه شغلی و یا کشور این مبلغ بالا یا پایین می شود. سایر شغل های تعریف شده برای این رشته نیز از همین قاعده پیروی می کنند و برای رسیدن به درآمدهای بالاتر مانند سایر رشته ها باید به ارتقا دانش و تقویت رزومه پرداخت.

معرفی کامل رشته زبان و ادبیات عربی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته زبان و ادبیات عربی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته زبان و ادبیات عربی در ایران چگونه است؟

رشته زبان و ادبیات عربی در ایران بازار کار مناسبی داشته و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سازمان های مختلف خصوصا آموزش و پرورش استخدام شوند. همچنین امروزه در کشور نیاز مبرمی به مترجم برای کتب عربی احساس می شود، از این رو دانشجویان می توانند بعد از فارغ التحصیلی برای مترجمی در کمترین زمان ممکن وارد باز کار حرفه ای شوند.

برترین دانشگاه های رشته زبان و ادبیات عربی در ایران کدامند؟

از جمله برترین دانشگاه ها برای رشته زبان و ادبیات عربی را می توان دانشگاه های تهران، اصفهان و خوارزمی دانست. اما با این حال سایر دانشگاه ها مانند دانشگاه شهید بهشتی، یا دانشگاه های دیگر که سایر استان ها قرار دارند نیز از کیفیت آموزشی مطلوبی برخوردار هستند.

درآمد رشته زبان و ادبیات عربی چقدر است؟

درآمد رشته زبان و ادبیات عربی به میزان مهارت و نوع رزومه فارغ التحصیلان بستگی دارد. جایگاه شغلی و رده شغلی و همچنین مدرک تحصیلی نیز در درآمد تاثیر دارد. به طور کلی درآمد کسب شده از این رشته به صورت متوسط و رو به بالا است.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x