جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته ساخت پروتزهای دندانی

رشته ساخت پروتزهای دندانی
معرفی کامل رشته ساخت پروتزهای دندانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی
فهرست مطالب

معرفی رشته ساخت پروتزهای دندانی

تبدیل شدن به کارشناس رشته ساخت پروتزهای دندانی یک مسیر شغلی عالی برای هر کسی است که می خواهد پزشکی، فناوری و خلاقیت را با هم ترکیب کند. بسیاری از افراد نمی دانند که این رشته چه حرفه جالب و لذت بخشی می تواند باشد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته ساخت پروتزهای دندانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی

پروتزها کیفیت زندگی و سلامت دهان بیمار را بهبود می بخشد. آن ها دندان های طبیعی مانندی ایجاد کرده که مانند دندان های واقعی خود عمل کرده، در نتیجه بیماران احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری دارند. بیمارانی که از پروتز استفاده می کنند نیز نگرانی کمتری در مورد درد و نگرانی های بهداشت دهان و دندان دارند. به همین دلیل اهمیت رشته ساخت پروتزهای دندانی کاملا مشخص و مبرم است.

تاریخچه رشته ساخت پروتزهای دندانی

تاریخچه ساخت پروتزهای دندانی به سال های دور برمی گردد. اولین سابقه پروتزهای مصنوعی مربوط به قرن هفتم قبل از میلاد است، زمانی که اتروسک ها پروتزهایی را از دندان های حیوان و انسان ساختند. این هنر با تمدن آنها به پایان رسید، اما با ساختن دندان مصنوعی در دهه 1700 دوباره ظهور کرد. در دهه 1700، شکر در سراسر اروپا شناخته شده و در دسترس بود. در نتیجه، پوسیدگی دندان بیشتر شد اما تکنیک های حفظ دندان مانند کانال ریشه هنوز توسعه نیافته بود. این بدان معناست که بسیاری از افراد دندان های خود را از دست داده و به ندرت اتفاق می افتد که فردی با تمام دندان های طبیعی خود به 50 برسد. در نتیجه بسیاری از مردم به دندان مصنوعی نیاز داشتند. اگرچه فناوری مدرن ما امروزه راحتی و استفاده آسان از پروتزهای مصنوعی را ممکن کرده است، اما همیشه اینطور نبود. پروتزهای قدیمی از نظر تناسب، چسبندگی، راحتی و دوام مشکل داشتند. 

ساخت پروتزهای دندانی به روش جدید در جهان از قرن 18 توسط جراح معروف فرانسوی با ساخت پروتزهای دندانی و ترمیم اعضای از دست رفته مجروحان با پروتزهای فک و صورت و سایر اندام ها شروع شد و از آن زمان تاکنون به تدریج این رشته از نظر علمی و عملی پیشرفت های شگرفی یافته است. هم اکنون در دانشگاه های مختلف دنیا این رشته در مقاطع مختلف از قبیل کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می شود.

معرفی کامل رشته ساخت پروتزهای دندانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته ساخت پروتزهای دندانی

رشته ساخت پروتزهای دندانی شاخه ای از علوم پزشکی (دندانپزشکی) است که به منظور تربیت کارشناسان آزمایشگاهی پروتزهای دندانی متعهد و کارامد در زمینه مدیریت نوین آزمایشگاهی پروتوزهای دندانی، برآوردن نیازهای آموزشی و تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی و کارخانجات تولید کننده مواد و تجهیزات آزمایشگاهی پروتزهای دندانی ایجاد شده است. کارشناسان ساخت پروتزهای دندانی پروتزهای کامل و جزئی و محافظ های دهان را ساخته و در اختیار عموم قرار دهند.

کارشناسان ساخت پروتزهای دندان در اصل به عنوان کارشناس آموزش دیده اند؛ اما آموزش های بیشتری را گذرانده تا بتوانند به عنوان یک پیمانکار مستقل کار کنند. این افراد معمولاً خدمات تشخیصی، پیشگیرانه و ساخت را برای ایجاد و ترمیم دندان مصنوعی و ساخت محافظ دهان ارائه می دهند. به عبارتی یک کارشناس ساخت پروتزهای دندانی یکی از اعضای تیم دندانپزشکی است که با تجویز دندانپزشک، وسایل ترمیمی و دندانپزشکی را به صورت سفارشی می سازد.

رشته ساخت پروتزهای دندانی در یک نگاه

رشته ساخت پروتزهای دندانی زیر مجموعه کنکور علوم تجربی است و برای پذیرش در این رشته باید رتبه قابل قبولی در کنکور سراسری علوم تجربی کسب کنید. به صورت میانگین تعداد افراد زیادی برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت می کنند. همچنین ظرفیت پذیرش دانشگاه ها مطلوب بوده و شرایط و امکانات تحصیلی خوبی را برای دانشجویان فراهم کرده اند. بازار کار رشته ساخت پروتزهای دندانی بسیار مطلوب و مناسب بوده و می توان در بازار کار به راحتی استخدام شد. همچنین با توجه به بازار کار ایده آل، درآمد مناسب و رو به بالایی را می توان برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفت. از طرف دیگر با افزایش توانایی های علمی و داشتن دانش به روز می توان به درآمدهای بالاتری دست پیدا کرد. طول دوره کارشناسی رشته ساخت پروتزهای دندانی 4 سال و به صورت ترمی طبق آیین نامه و مقررات شورای آموزش علوم پزشکی ارائه می شود.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران

رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران به 79 سال پیش برمی گردد. اولین مدرسه عالی دندانسازی 79 سال پس از تشکیل دارالفنون در سال 1307 در دورن مدرسه طب آغاز به فعالیت نمود. آموزشکده کاردانی پروتزهای دندانی از سال 1326 به تدریج در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاسیس شد که در سال های اولیه با مدرک سیکل دانشجو می پذیرفت و دیپلم کاردانی می داد ولی هم اکنون کارشناس پذیرش می کند.

براساس رسالت و چشم انداز تعیین شده، دانشگاه و دولت با تحقق ارتقا مقطع پروتزهای دندانی به کارشناسی و با توجه به خلاقیت و استعدادهای درخشان ایرانی و توانایی های دانش آموختگان این رشته امیدوار هستند در بین کشورهای منطقه و آسیا رتبه برتر در زمینه آموزش، پژوهش و ساخت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و پروتزهای دندانی را به دست آورند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته ساخت پروتزهای دندانی

در این بخش قرار است شرایط پذیرش در رشته ساخت پروتزهای دندانی را مورد بررسی قرار دهیم. آگاهی از شرایط پذیرش برای هر رشته سبب شده تا با دیدی بازتر و واقع بینانه تر برای کنکور سراسری برنامه ریزی داشته باشید. وضعیت پذیرش دانشگاه ها برای رشته ساخت پروتزهای دندانی از دو دیدگاه مهم قابل بررسی است. در دیدگاه اول باید تعداد رقبا را مورد سنجش قرار دارد. هر ساله تعداد زیادی از داوطلبین برای ورود به رشته پروتزهای دندانی با همدیگر به رقابت می پردازند. با توجه به محبوبیت این رشته تعداد متقاضیان آن نیز زیاد است. از دیدگاه دوم شرایط پذیرش را باید براساس ظرفیت پذیرنده دانشگاه ها و تعداد دانشگاه های پذیرنده این رشته مورد بررسی قرار دارد. ظرفیت پذیرش هر ساله مطلوب بوده و تعداد مناسبی از متقاضیان می توانند در دانشگاه های سراسری مشغول به تحصیل شوند. البته شایان ذکر است که شرایط رشته ساخت پروتزهای دندانی هر ساله با سال های قبل متفاوت است و شرایط متفاوتی را به خود می گیرد. زیرا براساس عواملی مانند تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و اعمال سهمیه های مختلف شرایط پذیرش تغییر می کند.

با توجه به حذف زیر گروه های کنکور علوم تجربی و همچنین حذف دروس عمومی، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی خواهد بود. دروس تخصصی رشته علوم تجربی با ضرایب متفاوتی در کنکور سراسری ارائه می شوند. دانش آموزان باید به این دروس با دقت پاسخ داده تا رتبه قابل قبولی را کسب کنند. از این میان برخی از دروس به دلیل بالا بودن ضریب درسی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.  ضرایب دروس تخصصی رشته ساخت پروتزهای دندانی را می توانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

همان طور که در جدول بالا مشخص شده است برخی از دروس ضرایب بیشتری دارند. دروس شیمی و زیست به دلیل اهمیت زیادی که در کنکور سراسری دارند باید به دقت مطالعه شوند. دانش آموزان باید وقت زیادی برای مرور این دروس در دوره دبیرستان خود داشته باشند.

شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط مشابه ای را در روز آزمون برای شما ایجاد کند. زیرا شرکت در این آزمون ها سرعت تست زنی و میزان دقت شما در پاسخگویی به سوالات را می سنجد. با شرکت در آزمون های آزمایشی فرصت خوبی را برای آمادگی در روز کنکور سراسری کسب می کنید. همچنین بسیاری از سوالات کنکور تجربی با سوالات آزمون های آزمایشی برگزار شده مشابهت دارد.

دانشگاه های برتر رشته ساخت پروتزهای دندانی

بعد از اعلام رتبه، دانش آموزان به دنبال اولویت بندی دانشگاه های برتر هستند. در این بخش قرار است به معرفی دانشگاه های برتر رشته ساخت پروتزهای دندانی بپردازیم. البته شایان ذکر است که دانشگاه های کشور از نظر امکانات آموزشی، رتبه علمی، سطح کیفی دانش اساتید و… همگی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. دانشجویان از تمامی دانشگاه های کشور می توانند از امکانات آموزشی خوبی برخوردار شوند. همچنین فارغ التحصیلان رشته گیاه پزشکی از تمامی دانشگاه ها می توانند در جایگاه شغلی مناسب با درآمد خوب مشغول به کار شوند. با این حال برخی از دانشگاه های برتر رشته ساخت پروتزهای دندانی شامل دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دانشگاه علوم پزشکی اراک است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته ساخت پروتزهای دندانی

بسیاری از دانش آموزان به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد اطلاعات پذیرفتگان سال های قبل هستند. در این بخش قرار است دو نمونه کارنامه قبولی در رشته ساخت پروتزهای دندانی را بررسی کنیم. آشنایی با شرایط پذیرش مانند رتبه، تراز و درصد مورد نیاز برای قبولی می تواند به شما دیدی بازتر جهت برنامه ریزی برای کنکور سراسری بدهد. البته توجه کنید که این ها تنها دو نمونه هستند و نمی توان دقیق با همین درصد یا تراز به قبولی دست پیدا کرد. زیرا آزمون سراسری هر ساله شرایط متفاوتی به خود می گیرد. شرایط پذیرش براساس فاکتورهایی مانند تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش و اعمال سهمیه های مختلف هر سال تغییر می کند. اما به صورت کلی بررسی دو نمونه کارنامه قبولی در رشته ساخت پروتزهای دندانی می تواند تا حدی شما را با شرایط ورود به این رشته آشنا کند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته ساخت پروتزهای دندانی

بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند.

واحدهای درسی رشته ساخت پروتزهای دندانی

نکته مهم بعدی در مورد واحدهای درسی رشته ساخت پروتزهای دندانی است. آشنایی با واحدهای درسی که قرار است در مقطع کارشناسی به آن ها بپردازید بسیار حائز اهمیت است، زیرا برخی از دانش آموزان در رشته های زیادی بعد از پذیرش در رشته و آشنا شدن با واحدهای درسی از شدت علاقه آن ها کم شده و از رشته انصراف داده اند. به همین دلیل بهتر است اطلاعات کاملی در مورد دروس دوران کارشناسی رشته مورد نظر داشته باشید.

واحدهای درسی رشته های وزارت بهداشت هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزش پزشکی تحت بازنگری قرار می گیرد. این بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات عمده در آن نخواهیم بود. علت بازنگری واحدهای درسی به دلیل تطبیق دروس با نیاز جامعه و علم روز دنیا و دانشگاه های شاخص کشورهای توسعه یافته است. واحدهای درسی این رشته در 4 بسته دروس عمومی، اختصاصی، اختیاری و کارآموزی در عرصه ارائه شده است.  نظام آموزشی دوره تخصصی رشته پروتزهای دندانی به صورت ترمی نیسمال و در مورد دروس به صورت واحدی است. انواع دروس به شکل نظری، عملی، نظری – عملی و کارگاهی تنظیم شده اند.  در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته ساخت پروتزهای دندانی
دروس عمومی
22 واحد
دروس تخصصی
84 واحد
دروس کارآموزی در عرصه
24 واحد
جمع
140 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته ساخت پروتزهای دندانی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته ساخت پروتزهای دندانی

اولین بسته از دروس مربوط به دروس عمومی است. این دروس به صورت مشترک در تمامی مقاطع کارشناسی ارائه شده و دانشجویان ملزم به سپری کردن واحدهای درسی عمومی هستند. دروس عمومی زیر نظر گروه معارف و عمومی دانشگاه ارائه شده و هدف آن ارائه معرفت شناختی در ابعاد زندگی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ جامعه و همچنین تربیت بدنی است. به صورت کلی دروس عمومی تاثیری در مهارت های علمی و تخصصی رشته نداشته و بیشتر جنبه های عمومی را مورد هدف قرار می دهند. این دروس معمولا در کلاس های مشترک به سایر رشته ها برگزار می شود. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته ساخت پروتزهای دندانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته ساخت پروتزهای دندانی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته ساخت پروتزهای دندانی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس تخصصی رشته ساخت پروتزهای دندانی

دروس تخصصی بسته دوم دروسی است که در کارشناسی رشته ساخت پروتزهای دندانی مطالعه خواهید کرد. دروس تخصصی مهمترین بسته درسی است که از نظر آموزشی بار علمی زیادی به همراه دارد. با فهم این دروس است که شما به درک کامل در مورد ماهیت رشته و بازار کار آن دست پیدا می کنید. دروس تخصصی به صورت اجباری ارائه شده و دانشجویان ملزم به سپری کردن این دروس با نمرات قابل قبول هستند. در جدول زیر واحدهای درسی تخصصی رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی را مشاهده می کنید:

دروس تخصصی رشته ساخت پروتزهای دندانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 جنین شناسی 1
2 آسیب شناسی 1
3 بهداشت حرفه ای 1
4 تشریح فک و صورت 1
5 رایانه و سیستمهای اطلاع رسانی (1) 1
6 رایانه و سیستمهای اطلاع رسانی (2) 1
7 فیزیک پزشکی 1
8 میکروبشناسی و کنترل عفونت 2
9 اصول حسابداری 1
10 آمار و روش تحقیق 1
11 مبانی مدیریت 1
12 روش های یاددهی و یادگیری 1
13 انبارداری 1
14 بافت شناسی 1
15 ابزارشناسی و تکنولوژی دندانسازی (1) 1
16 ابزارشناسی و تکنولوژی دندانسازی (2) 1
17 ارتودنسی نظری (1) 1
18 ارتودنسی عملی (1) 2
19 ارتودنسی نظری (2) 1
20 ارتودنسی عملی (2) 2
21 پروتز ثابت نظری (1) 1
22 پروتز ثابت عملی (1) 2
23 پروتز ثابت نظری (2) 1
24 پروتز ثابت عملی (2) 3
25 پروتز ثابت نظری (3) 1
26 پروتز ثابت عملی (3) 2
27 پروتز متحرک کامل نظری (1) 1
28 پروتز متحرک کامل عملی (1) 2
29 پروتز متحرک کامل نظری (2) 1
30 پروتز متحرک کامل عملی (2) 3
31 پروتز متحرک کامل نظری (3) 1
32 پروتز متحرک کامل عملی (3) 2
33 پروتز متحرک پاراسیل نظری (1) 1
34 پروتز متحرک پاراسیل عملی (1) 2
35 پروتز متحرک پاراسیل نظری (2) 1
36 پروتز متحرک پاراسیل عملی (2) 2
37 پروتز متحرک پاراسیل نظری (3) 1
38 پروتز متحرک پاراسیل عملی (3) 2
39 اکلوژن نظری (1) 1
40 اکلوژن عملی (1) 1
41 اکلوژن نظری (2) 1
42 اکلوژن عملی (2) 1
43 زیبایی نظری 1
44 زیبایی عملی 2
45 آناتومی و مورفولوژی دندان نظری 1
46 آناتومی و مورفولوژی دندان عملی 3
47 مواد دندانی نظری (1) 1
48 مواد دندانی نظری (2) 1
49 زبان تخصصی 2
50 ایمپلنت نظری 2
51 ایمپلنت عملی (1) 2
52 ایمپلنت عملی (2) 1
53 اتچمنت نظری 1
54 اتچمنت عملی (1) 2
55 اتچمنت عملی (2) 1
56 پروتزهای ماگزیلوفشیال نظری 1
57 پروتزهای ماگزیلوفشیال عملی 2
58 سمینار 2
59 کارآموزی 2
مجموع واحد ها 84

دروس تخصصی شالوده کلی از هر آن چیزی است که شما برای درک رشته ساخت پروتزهای دندانی به آن نیاز دارید. در صورتی که دانشجویی حتی یکی از واحدهای درسی تخصصی را اخذ نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای اخذ مدرک فارغ التحصیلی است. اخذ دروس تخصصی و پاس کردن آن ها با نمره خوب سبب شده تا دانشجو به ماهیت کلی این رشته پی ببرد و معدل خود را نیز افزایش دهد.

دروس کارآموزی در عرصه رشته ساخت پروتزهای دندانی

در اکثر رشته های وزرات بهداشت، کاراموزی در عرصه برای آشنایی دانشجویان با محیط کار و به کار گیری دانش تخصصی به صورت عملی ارائه می شود. هدف از کارآموزی در عرصه این است که دانشجویان از مرحله دانشجویی به مرحله اشتغال در کار آماده شوند. واحدهای درسی کاراموزی با هدف مستقل کردن دانشجویان برای ورود در سازمان های بیمارستانی و مراکز بهداشتی، مراکز درمانی، حوزه های ستادی و …. ارائه شده است. انتظار می رود دانشجویان در دوره کارآموزی برای ارتقا سلامت بیماران و افزایش صلاحیت های علمی و عملی خود کوشا باشند. در مجموع 24 واحد درسی به عنوان واحدهای کاراموزی در عرصه برای رشته ساخت پروتزهای دندانی ارائه شده است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

دروس کارآموزی در عرصه رشته ساخت پروتزهای دندانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارآموزی در عرصه 1 12
2 کارآموزی در عرصه 2 12
مجموع واحد ها 24

دروس کارآموزی در عرصه به صورت اجباری ارائه می شود. به صورت کلی گذراندن واحدهای عملی سبب تطبیق دانش های آموخته شده با محیط کار شده و موجب شناسایی نواقص آموزشی شده که می تواند یک فرصت عالی برای رفع این نواقص باشد. دانشجویان باید تعداد مشخصی از دروس این رشته را به صورت عملی اخذ و با نمره قابل قبول اخذ کنند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته ساخت پروتزهای دندانی

بازار کار رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران بسیار مناسب و مطلوب است. فارغ التحصیلان بعد از استخدام می توانند در رده های شغلی در سازمان های مرتبط مشغول به کار شوند. البته توجه داشته باشید که این رشته هم مانند سایر عرصه ها به دلیل سوء مدیریت به صورت کامل از پتانسیل های بالقوه متخصصین استفاده نکرده است و برخی از فارغ التحصیلان در شغل های غیر مرتبط مشغول به کار شده اند. اما با این حال با افزایش مهارت و توانایی های علمی و عملی می توان در بازار کار به جایگاه خوب رسید.  این رشته در جامعه بسیار مورد نیاز است و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی بیشتر در لابراتورهای مخصوص دندان سازی برای تولید اعضای مصنوعی دندان مشغول به کار می شوند. با توجه به چشم انداز این رشته می توان بازار کار و آینده شغلی خوبی را برای آن متصور شد. زیرا پذیرش برای این رشته سخت بوده و بازار اشباع نشده است. افراد می توانند بعد از مدتی کار در مراکز دولتی یا خصوصی، مجوز تاسیس مرکز خود را گرفته و در آنجا مشغول به کار شوند.

کاربردهای رشته ساخت پروتزهای دندانی

کاربردهای رشته ساخت پروتزهای دندانی از دو دیدگاه قابل بررسی است. در دیدگاه اول با توجه به نیاز جامعه به متخصصین این رشته باید افرادی باشند که دانشجویان آینده را آموزش دهند. بنابراین کاربرد اول این رشته مربوط به آموزش در موسسات آموزشی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقات است. دانشجویان می توانند با اخذ مدارک تحصیلی تکمیلی در حوزه آموزش در جایگاه استاد یا هئیت علمی مشغول به کار شوند. با توجه به ارتباط سه ضلع دانشگاه، صنعت و دولت باید هر سه ضلع هم سو با هم پیش بروند تا نیاز جامعه برطرف شود. به همین دلیل کاربرد اساسی و مهم رشته ساخت پروتزهای درمانی آموزش نیروی تخصصی است.

کاربرد دوم رشته ساخت پروتزهای دندانی مربوط به بکارگیری نیروی انسانی در سازمان ها است. با توجه به نیاز مبرم جامعه به متخصصین این رشته باید دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به کار گرفته شوند تا از تخصص آن ها به خوبی استفاده شود. فارغ التحصیلان رشته ساخت پروتزهای درمانی می توانند در سازمان های اجرایی یا خدماتی برای رفع نیاز جامعه مشغول به کار شده و با دانش تخصصی و مهارت های علمی خود چرخ صنعت سلامت را پاینده نگه دارند.

درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی

درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی رابطه تنگاتنگی با جایگاه شغلی فرد دارد. به صورت کلی درآمد این رشته بسیار مورد توجه بوده و یک شغل ایده ال به حساب می آید. اگر افراد در لابراتوارهای معروف و بزرگ مشغول به کار شوند، حقوق بالایی را نیز کسب می کنند. همچنین اگر مرکز خصوصی تاسیس کرده و در برقراری ارتباط موفق عمل کنند، می توانند به درآمدهای چشمگیری دست پیدا کنند. همچنین مدیریت مناسب لابراتوار، کیفیت کار، سوابق کاری و ارتباط با دندانپزشکان از موارد موثر در درآمد این افراد است.

درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی به دلیل وجود امتیاز تاسیس مرکز می تواند بسیار بالا و قابل توجه باشد. در کل می توان گفت فارغ التحصیلان این رشته از موقعیت های شغلی خوبی برخوردار بوده و برحسب علاقه خود می تواند به درآمد زایی در سازمان های مختلف مشغول شوند. به صورت کلی با افزایش توانایی های علمی و مهارت های عملی می توان در این رشته دانشگاهی موفق بود و به جایگاه اجتماعی بالا و درآمد قابل توجهی رسید.

 

 

کارشناسان رشته ساخت پروتزهای دندانی با ساخت پروتزها، تاج ها، بریج ها و بریس های دندانی سبب بهبود ظاهر، گفتار و توانایی جویدن بیماران می شوند. کارشناسان این رشته با همکاری دندانپزشکان به ساخت دندان مصنوعی و سایر پروتزهای مورد نیاز دهان می پردازند. همچنین دستگاه های دندانپزشکی را با نسخه دندانپزشک بالینی تهیه کرده و پروتزهای مصنوعی را مستقیماً برای عموم مردم تعمیر می کنند. حتی کارشناسان این رشته می توانند مستقیماً بیماران را برای ترمیم دندان ویزیت کنند. بدون خدمات ارائه شده توسط یک کارشناس ساخت پروتزهای دندانی، دندانپزشکان نمی توانند طیف کاملی از خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتزهای دندانی

موضوع مهمی بعدی در مورد شرایط ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتزهای دندانی در دانشگاه های کشور است. در دانشگاه های کشور ایران، برای تمامی رشته ها سعی بر این بوده است که پیشرفت دانشجو مد نظر باشد؛ از این رو شرایط لازم برای تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلی فراهم شده است. دانشجویان با ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با حداکثر توانایی و دانش وارد بازار کار شوند. مزیت های مختلفی مانند بازار کار بهتر، درآمد و حقوق بیشتر و داشتن جایگاه شغلی مطلوب تر باعث شده است تا دانشجویان، ادامه تحصیل را به عنوان یک اولویت اصلی در برنامه زندگی خود داشته باشد. ما در این بخش به این مهم می پردازیم تا شما عزیزان بیشتر با شرایط ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتزهای دندانی آشنا شوید. البته ناگفته نماند که برای برخی از رشته ها شرایط تحصیلی در مقاطع تکمیلی فراهم نشده است.

دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند بلافاصله بعد از اتمام این دوره در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد شرکت کنند وگرایش های مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. گرایش های رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی ارشد هنوز در ایران ارائه نشده است.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در صورت قبولی در آزمون دکترا و مصاحبه می توانند در مقطع دکتری مشغول به تدریس شوند. دانشجویان در این دوره جنبه های تخصصی تری را می آموزند و می توانند در سطح عالی و پیشرفته، دانش و مهارت علمی را فرا گرفته و در همین راستا وارد حیطه تحقیق و پژوهش شوند. اما متاسفانه هنوز امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای رشته ساخت پروتزهای دندانی فراهم نشده است.

رشته ساخت پروتزهای دندانی در جهان

بیشتر کشورهای جهان به دنبال جذب فارغ التحصیلان رشته ساخت پروتزهای دندانی هستند و جزء رشته های پردرآمد و پرتقاضا به حساب می آید. فارغ التحصیلان این رشته با کسب تجربه و مهارت های لازم در بازار کار، بیکار نمی مانند. زیرا هر اتودنتیست یا دندانپزشک برای ساخت قالب های ارتودنسی یا دندان مصنوعی به متخصصین این رشته نیاز دارد. کارشناس ساخت پروتزهای دندانپزشکی شغل خوبی بوده که مزایای زیادی دارد. طبق آمار اداره آمار کار آمریکا، نیاز به این افراد در چند سال آینده 13 درصد افزایش خواهد یافت و آن ها را به یک دارایی با ارزش و پر تقاضا تبدیل می کند. کارشناسان با صلاحیت و تجربه، درآمد خوبی در شغل خود دارند. به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان رشته ساخت پروتزهای دندانی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته ساخت پروتزهای دندانی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته ساخت پروتزهای دندانی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

 

  1. موسسه کارولینسکا، استکهلم سوئد
  2. مرکز آکادمیک دندانپزشکی آمستردام (ACTA)، آمستردام، هلند
  3. دانشگاه هنگ کنگ، SAR
  4. دانشگاه گوتنبرگ، سوئد
  5. دانشگاه میشیگان-آن آربور، ایالات متحده
  6. دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو (TMDU) ژاپن
  7. دانشگاه برن، سوئیس
  8. دانشگاه زوریخ، سوییس
  9. کینگز کالج لندن، انگلستان
  10. دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، ایالات متحده

در میان دانشگاه های آسیایی، دانشگاه هنگ کنگ SAR در رتبه 2 و دانشگاه پزشکی توکیو در رتبه 6 و انستیتوی علوم پزشکی و فنی ساویثا هند در رتبه 18 قرار دارد. متاسفانه دانشگاه های ایرانی هیچ رتبه ای در بین دانشگاه های مطرح جهان ندارند.

از نطر میزان درآمد و دستمزد نیز در کشورهای جهان، متوسط حقوق تکنسین ساخت پروتزهای دندانی در کانادا 49356 دلار در سال یا 25.31 دلار در ساعت است. افراد مبتدی از 40950 دلار در سال، در حالی که اکثر کارشناسان باتجربه تا 58500 دلار در سال درآمد دارند. 

در انگلستان به عنوان یک کارآموز، می توان انتظار داشت که حدود 16000 پوند تا 18000 پوند درآمد کسب شود.  حقوق افرادی که چندین سال تجربه و تخصص دارند از حدود 22000 پوند تا بیش از 40000 پوند متغیر است. کسانی که مسئولیت های مدیریتی دارند می توانند بین 32306 پوند تا 39027 پوند درآمد داشته باشند. دستمزد برای برخی از نقش های بسیار تخصصی ممکن است از 40057 پوند تا 45839 پوند متغیر باشد. 

حقوق ها بر اساس صلاحیت ها، تخصص ها، تجربه و اینکه آیا برای یک آزمایشگاه تجاری یا خصوصی کار می کنید یا کسب و کار خود را اداره می کنید، بستگی دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، تقاضا برای تکنسین های دندانپزشکی در حال افزایش است، انتظار می رود استخدام تکنسین دندان از سال 2020 تا  2030 حدود 12 درصد افزایش یابد.

معرفی کامل رشته ساخت پروتزهای دندانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته ساخت پروتزهای دندانی برای فارغ التحصیلان این رشته در کشور ما مناسب است و اگر بعد از اتمام دوره کارشناسی مهارت های لازم برای ارائه خدمات در رشته در دانشجویان تقویت شود، امکان استخدام سریع این افراد نیز وجود خواهد داشت.

برترین دانشگاه های رشته ساخت پروتزهای دندانی در ایران کدامند؟

تمام دانشگاه های سراسری از نظر شرایط علمی و کیفیت آموزشی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. اما با این حال دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دانشگاه علوم پزشکی اراک از دانشگاه های شاخص این رشته هستند.

درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی چقدر است؟

درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ اما به صورت متوسط می‌تواند درآمد بالا و قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان این رشته هم در ایران و هم در جهان در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
2 ماه قبل

رشته پروتز های دندانی یکی از رشته‌های محبوب در بین آزموندهندگان است. افراد زیادی هر ساله برای قبولی در این رشته با یکدیگر در آزمون کنکور رقابت می‌کنند

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x